Jump to content

6,5x47 Lapua


higraver

Recommended Posts

Jeg har det litt kjedelig i det siste og har derfor bestemt meg å skaffe meg en nytt løp i 6,5x47 Lapua . Det eneste jeg er litt usikkert om er løpslengde . Det er mulig å få tak i farikkløp med 51cm , 56cm og 60cm lengde . For min del driver jeg med hlemmelading og ladning kan tilpasses . Men dessverre har jeg funnet ingenting om kortest mulig pipe .

Hvilken løpslengde vil ekspertene anbefale ?

Våpen skal fortsatt brukes til jaktfelt og veldig lite til jakt . 

Takk på forhånd for svar .

Edited by higraver
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, higraver said:

Jeg har det litt kjedelig i det siste og har derfor bestemt meg å skaffe meg en nytt løp i 6,5x47 Lapua . Det eneste jeg er litt usikkert om er løpslengde . Det er mulig å få tak i farikkløp med 51cm , 56cm og 60cm lengde . For min del driver jeg med hlemmelading og ladning kan tilpasses . Men dessverre har jeg funnet ingenting om kortest mulig pipe .

Hvilken løpslengde vil ekspertene anbefale ?

Våpen skal fortsatt brukes til jaktfelt og veldig lite til jakt . 

Takk på forhånd for svar .

60 er ikke særlig langt for presisjonsskytte, så om valget står mellom disse tre ville jeg definitivt valgt 60. 

Link to comment
Share on other sites

Kortest mulig pipe med lengst mulig frontmontert demper for å få optimal balanse. 55cm pipe med AseUtra SL7i demper er en bra start.

 

6,5x47 heter egentlig 6.5IHMSA og er laget for 15" pipe i XP100 pistoler 8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Min utgangspunkt har vært at denne patronen tåler raskere krutt som forbrenner fullstendig også i kortere piper . Men dessverre er jeg ikke funnet noen erfaringer rundt dette . 

I tillegg er jeg med en 60cm pipe pluss lyddemper over maks vekt for jaktfelt . 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hvis en vil bygge seg en rifle til jaktfelt, elgbane, generelt skyting (jegerklasse under 5.5kg) i kaliber 6.5x47 Lapua, hvilken veg ville dere gått da? Kasse, stokk, pipe? Har en 200 str nå og er vel mulig å lage ei pipe til den, men synes at noe annet en 6.5x55 evt. 308  i den er bare bortkastet penger. 

 

Om dette er noe jeg behøver kan vel diskuteres når jeg har en 200, men jeg har alltid lyst på noe nytt. 
 

Link to comment
Share on other sites

Tja;

Tikka T3x kort med std plastunderbeslag og uten picatinny skinne for å holde vekt så lav som mulig

Nye KKC Duo skjefte ser veldig bra ut

Pipe fra hvilken som helst god pipesnakker.

 

Men, jeg hadde vel kjøpt en ferdig Tikka Supersporter i 223 med trykkpunktavtrekk og fiberskjefte med tyngst mulig frontdemper vektbalansert mot lettest mulig kikkert innenfor vektkrav.

(Dette fiberskjeftet får man solgt for en ordentlig pris hvis det ikke passer i motsetning til de vanlige plastskjeftene)

 

image.png.13ddc434017d12f734332b092741643c.png

image.png.0613193cf43f74717615f9084cb82584.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eller hengt på Finn til det kom en gammel T3 Sporter. Men på den tankerekka - hvordan ville en TRG22 være til jaktfelt - jeg føler den må være nær optimal, men har ikke skutt mye jaktfelt. Kaliber 6BR eller 6XC - usikker på hvordan BR mater.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lurt å sjekke om man får tak i komponenter som hylser/dier til litt sære kalibre om dagen før man bestiller seg ny pipe. Endte selv opp med å velge 6.5CM i stedet for 6.5x47L når jeg bestilte ny pipe :-) 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Begnadøl said:

Hvis en vil bygge seg en rifle til jaktfelt, elgbane, generelt skyting (jegerklasse under 5.5kg) i kaliber 6.5x47 Lapua, hvilken veg ville dere gått da?

 

Jeg gikk for kort Remington 700-kasse, fordi det er hva jeg allerede hadde. I hine hårde var vektkravet 4,5 kg, 9x kikkert og 1,5 avtrekk. Utgangspunktet var at jegerklassen skulle bruke jaktriflene sine, og ikke spesialiserte våpen med dertil hørende kostnader. Dette utelukket i stor grad "sportere" og STR200. Men noen ekstremt slankede utgaver dukket opp.

 

Litt usikker på om jeg hadde valgt 6,5x47L i dag. Den blir et slags kompromiss mellom kort kasse, lavest mulig rekyl, akkurat klare storviltkravet. Nå trengs det ikke storviltkaliber til elgbane lenger, så da er det bare jakt igjen. Om du bare skal ha ei rifle som dekker alt, så nja. 223 Remington må i hvert fall være med i vurderingen. Da kan du skyte billige fabrikkpatroner, eller ta den helt ut med hjemmelading. 6BR, 6XC , 6,5x47L etc. er kult, men sjekk ammopriser. Det betyr i praksis hjemmelading.

 

For min del er lavest mulig rekyl viktig for presisjonsskyting. 223 er enklere å skyte med enn 6,5x** Enklere enn 6mm også, imo.

 

Når jeg tenker meg om, og for å svare på det egentlige spørsmålet. Du kjøper 700-kassa mi for en billig penge. Setter på trykkpunkt fra Triggertech, en lett komposittstokk og pipe etter lommebok. Det blir hur bra som helst. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (Akkurat nå):

6XC , 6,5x47L etc. er kult, men sjekk ammopriser. Det betyr i praksis hjemmelading

Ja jeg har nå skutt tusenvis av disse i mange år uten ane hva "ferdigkjøpt" ammunisjon koster. Det er vel stort sett ingen som konkurrerer i skyting som kjøper ammunisjon? Jeg kjenner ihvertfall ingen (som kjøper med sine egne penger iaf)

 

Casey Jones skrev (2 minutter siden):

For min del er lavest mulig rekyl viktig for presisjonsskyting. 223 er enklere å skyte med enn 6,5x** Enklere enn 6mm også, imo.

Jeg har nå blitt glad i 6mm, men 223 er nok vinneren på såpass korte hold som jaktfelt - om en da ikke går for en 6PPC kanskje. 223 er alltid på lager, alltid billigst, hylser er overalt, lav rekyl, presisjon, alt...

 

 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

T3 har den fordel at det finnes komponeneter lett tilgjengelig, som lar deg bygge den akkurat slik som du vil ha den, men når man allikevel skal benytte seg av rifle med kasselengde som klarer x55, så ser jeg ikke helt hensikten med å velge en av de kortere. Bruker selv x47, pga kort kasse i M55en, men kunne like gjerne valgt CM eller .260 for den del.

Ellers er det slik at jaktfeltrifla ikke trenger å ta opp plass i garderoben, da en kan få ervervet den som konkurransevåpen.

Jeg og ville ha holdt en knapp på . 223 Rem. 55 gr FMJ er mulig å kjøpe for kr 5 ,- pr skudd (enn så lenge),om en ikke kjenner for at en må lade all ammo en skal skyte. Jeg ville valgt ei pipe med 1:12 stigning om fabrikkammo er aktuelt, da det kan synes som at oddsen for å få ei som ikke er kresen på lette kuler er større enn med piper med krappere stigning. .223 har også den fordel at rekyl er såpass lett at behovet for demper ikke synes påtrengende.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en Sako (står ikke hvilken modell) i 6,5x47 ute i julesalget til J&F i Arendal. Det KAN jo være en grei start. Dersom pipa ikke er utskutt så kan du komme i gang uten å kjøpe ny pipe i første omgang og finne ut om du synes kaliberet er det rette for formålet.

Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (13 minutter siden):

Ser de sier 6,5 Creedmoor og 6,5x47 L har samme rekyl i denne artikkelen.

Selvfølgelig har de samme rekyl. Disse to, og 260Rem, skyter de samme kulene, med like mye, av samme krutt, til samme hastighet. +/- svært lite.

 

Jeg har både 260 og 6x5x47L. I rifla som er til å skyte mye med, og utendørs, fort (PRS) hadde jeg ikke hjerte til å bruke dyre hylser, og miste hylser for 300-500,- på hver stevne, så den ble i 260, der bruker jeg nesten-gratis 308-hylser som enkelt formes om (du merker omtrent ikke om ei 308-hylse er med i karusellen når du sizer 260).
Det er to vidt forskjellige rifler (original AIAXMC, og Hansen-bygget UNL/BR-rifle), men forskjellen i presisjon er ikke overveldende dramatisk.
6.5x47L er kulere å se på, og det er vel det. En ulempe slik jeg ser det, i Norge, med kuldegrader og faenskap, er de små tennhettene i 6.5x47L -de er visst en fordel presisjonsmessig i varmt vær, det skal jeg ikke argumentere på, og selv har jeg ingen negative erfaringer med små tennhetter i kaldt vær - men jeg har sett folk ha.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 minutter siden):

Selvfølgelig har de samme rekyl. Disse to, og 260Rem, skyter de samme kulene, med like mye, av samme krutt, til samme hastighet. +/- svært lite.

 

Jeg har både 260 og 6x5x47L. I rifla som er til å skyte mye med, og utendørs, fort (PRS) hadde jeg ikke hjerte til å bruke dyre hylser, og miste hylser for 300-500,- på hver stevne, så den ble i 260, der bruker jeg nesten-gratis 308-hylser som enkelt formes om (du merker omtrent ikke om ei 308-hylse er med i karusellen når du sizer 260).
Det er to vidt forskjellige rifler (original AIAXMC, og Hansen-bygget UNL/BR-rifle), men forskjellen i presisjon er ikke overveldende dramatisk.
6.5x47L er kulere å se på, og det er vel det. En ulempe slik jeg ser det, i Norge, med kuldegrader og faenskap, er de små tennhettene i 6.5x47L -de er visst en fordel presisjonsmessig i varmt vær, det skal jeg ikke argumentere på, og selv har jeg ingen negative erfaringer med små tennhetter i kaldt vær - men jeg har sett folk ha.

 

K

Så forskjellen mellom 6,5x55 og 6,5x47L i rekyl vil også være minimal? 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

Hvordan ville en TRG22 være til jaktfelt - jeg føler den må være nær optimal, men har ikke skutt mye jaktfelt. Kaliber 6BR eller 6XC - usikker på hvordan BR mater.

 

K

 

Har du en TRG selv? Hvordan er original stokken på disse ? Blir vel ganske tunge våpen, men blir det mer enn 5.5 kg er det jo bare å skyte i sporter. Trodde det var min 6.5 kal på elgbanen, men hvis det ikke er tilfelle er vel kanskje en 6mm vegen å gå ? kanskje 6xc ?

Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (1 time siden):

Så forskjellen mellom 6,5x55 og 6,5x47L i rekyl vil også være minimal? 

Jeg kan iallefall ikke merke den, selv om det jo er litt i teorien. 130gr kule i 880m/s er 130gr kule i 860-880m/s uansett hva det står under patronhylsa. Brenner vel ca. 4gr mer krutt for å oppnå det i x55, 42 og 46gr N19. (I virkeligheten)

 

Begnadøl skrev (37 minutter siden):

 

Har du en TRG selv? Hvordan er original stokken på disse ? Blir vel ganske tunge våpen, men blir det mer enn 5.5 kg er det jo bare å skyte i sporter. Trodde det var min 6.5 kal på elgbanen, men hvis det ikke er tilfelle er vel kanskje en 6mm vegen å gå ? kanskje 6xc ?

Ja. Jeg bruker den mest med et Vision-chassi, men hadde den jo lenge før de kom. Jeg liker originalstokken, og brukte den mye, til både jakt og langholdsskyting. Husker ikke hva TRGen veier, men den er lett i forhold til vanlige langholdsrifler.

De siste par årene har jeg kun skutt 6XC i den. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Det er vel stort sett ingen som konkurrerer i skyting som kjøper ammunisjon? Jeg kjenner ihvertfall ingen (som kjøper med sine egne penger iaf)

 

Jeg har ikke akkurat noe stor statistikk å komme med. Men når jeg ser hvor mye tomhylser som ligger igjen i bøttene på jaktfeltstevner, så må det da være en del. Vi har hatt rundt 400 deltagere på det meste. Flust av tomhylser og tomme ammunisjonspakker i bøttene på skytebanen gjennom året også. Ikke bare jaktammunisjon etter storviltprøva. Hadde vært interessant å sett salgstallene på matchammo fra Skytterkontoret, Landrø m.fl 

 

8 hours ago, M67 said:

 

Jeg har nå blitt glad i 6mm, men 223 er nok vinneren på såpass korte hold som jaktfelt - om en da ikke går for en 6PPC kanskje. 223 er alltid på lager, alltid billigst, hylser er overalt, lav rekyl, presisjon, alt...

 

Det er mye fornuft i 223 Remington. Ganske allsidig opp til og med rådyr. Kan sjonglere ganske mye med bruksområde med å velge riktig kule. Fra 30 gr varmint, til lodda eller homogene "storviltkuler", og langt tunge matchkuler til drøye hold. Den har ikke rykte for ekstrem presisjon, som .222 Remington, 6PPC etc. Men er det egentlig noe i veien for å lage den like bra? Med gode komponenter og nøyaktig jobb.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, vavlo said:

T3 har den fordel at det finnes komponeneter lett tilgjengelig, som lar deg bygge den akkurat slik som du vil ha den,

 

T3x er på en måte den nye Remington 700. Og de er vel stort sett ferdige fra fabrikk? Ikke halvfabrikat, slik som 700 ofte synes å være. Finnes for så vidt custom T3 også https://skytterlinken.no/ultimatum-defacto-laskasse-lop-og-avtrekk

 

8 hours ago, vavlo said:

Jeg og ville ha holdt en knapp på . 223 Rem. 55 gr FMJ er mulig å kjøpe for kr 5 ,- pr skudd (enn så lenge),

 

.223 Rem vil vel uansett ha et forsprang på de andre, selv om prisene går opp. Snart kjøper vi fabrikkammo for å slakte for å skaffe komponenter..

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vux said:

 

41gr 203b i 6.5CM med 130gr DL gir fart 911m/s(4286 bar) og 13J rekyl

49.5gr MRP i 6.5x55 med 130gr DL gir en fart på 911m/s(3689bar) og 16J rekyl

At det skal skille 3 Newton i rekyl på de to ladningene har jeg veldig vanskelig for å forstå?

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (3 timer siden):

Den har ikke rykte for ekstrem presisjon, som .222 Remington, 6PPC etc. Men er det egentlig noe i veien for å lage den like bra? Med gode komponenter og nøyaktig jobb.

Husk at 222 og 6PPC gjerne er kamret i kvalitetsrifler, benkerifler, etc. 223Rem får en i AR, Mini14 og til nød en American - over der. Det hjelper ikke på presisjonsryktet. Mine 223-piper har vært minst like presise som alt annet - dvs. jeg har til gode å skyte like små grupper med noen av de 6.5x55-pipene jeg har hatt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...