Jump to content

Kan børsemaker nå endre registrert kaliber på rifle?


Torf

Recommended Posts

I forslaget til ny våpenlov mener jeg det lå inne at børsemakere kan sette inn nytt løp i annet kaliber, uten godkjent søknad, på ei rifle og så bare sende inn endringsmelding til Politiet.

Våpeneier ville da bare motta nytt våpenkort.

Jeg greier ikke, uten å ha lett veldig mye, finne igjen dette igjen.

Er det noen som har status på dette?

 

(Dette åpner vel for at man kan kjøpe løp i alle lovlige kalibre til et systemvåpen med rokkering av løp i riktig rekkefølge uten søknad..)

Link to comment
Share on other sites

§2-2 i den nye våpenforskriften sier dette klart:


Næringsdrivande, som har løyve til å drive med reparasjon eller tilverking etter våpenlova § 23, kan utan særskilt løyve skifte pipe eller på annan måte modifisere eit skytevåpen slik at det kan skyte ammunisjon i eit anna kaliber enn det skytevåpenet er registrert for. Ein endring av kaliber utan løyve kan likevel berre gjerast når skytevåpenet lovleg kan brukast til det godkjente ervervsgrunnlaget. Ved endring av kaliber utan løyveplikt skal den næringsdrivande sende melding til politiet med opplysingar om endringa på fastsett skjema. Slik melding skal sendast innan ei veke etter at pipa er skifta.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere kunne du erverve nye løp til rifla, i samme kaliber, uten å måtte søke på forhånd. Selger sendte melding til våpenkontoret som utstedte våpenkort på pipa, og du fikk med gul lapp som midlertidig våpenkort.

 

Nå er det samme praksis, men i tillegg kan du også bytte kaliber. Er det ikke det lovteksten sier? Det står ingenting om at du må levere tilbake den gamle pipen, og det har ikke vært praktisert slik tidligere heller.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Cardinal said:

det er snakk om skifte pipe eller kamre om til annet kaliber i orignalt løp.

 

ikke kjøpe ekstra løp i andre kaliber til våpen og beholde det gamle uten å søke.

Trikset er i så tilfelle å ha flere løp i samme kaliber. Behold et i opprinnelig kaliber for så å "bygge om" de andre til forskjellige kalibre.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wintel said:

Tidligere kunne du erverve nye løp til rifla, i samme kaliber, uten å måtte søke på forhånd. Selger sendte melding til våpenkontoret som utstedte våpenkort på pipa, og du fikk med gul lapp som midlertidig våpenkort.

 

Nå er det samme praksis, men i tillegg kan du også bytte kaliber. Er det ikke det lovteksten sier? Det står ingenting om at du må levere tilbake den gamle pipen, og det har ikke vært praktisert slik tidligere heller.

Det har du enda i 2.4

 

Quote

Med dei unnatak som følgjer av andre og tredje ledd, er erverv og innehav av følgjande våpendelar løyvepliktige:

1. pipe, medrekna innstikningspiper,
   

Kravet til løyve etter første ledd gjeld heller ikkje for erverv av pipe og sluttstykke til rifler, haglevåpen, pistol eller revolver, samt for tønne til revolver i følgjande tilfelle:

1. når våpendelen passar i eit skytevåpen som ervervar har løyve til å ha,
2. når våpendelen ervervast hos ein person som er godkjent for å kunne drive tilverking, handel eller reparasjon av skytevåpen etter våpenlova § 23, og
3. pipa som ervervast er i same kaliber som det løyvepliktige skytevåpenet er registrert for.

merk, alle 3 tilfellene må innfris, ikke bare ett av dem.

 

2.2 sier: "kan utan særskilt løyve skifte pipe eller på annan måte modifisere eit skytevåpen slik at det kan skyte ammunisjon i eit anna kaliber enn det skytevåpenet er registrert for"

 

Det står skifte pipe eller modifisere. Med din tolkning burde det stått "erverve, skifte pipe etc". Og hvis din tolkning var rett, ville jo 2.4 sitert over vært bortkastet (og er jo motstridende) og hadde vært sløyfet

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ok.
En av mine jaktrifler ble "født" med pipe/løp i 30-06 Sprg.
Jeg fikk etter hvert byttet til ny pipe i 338-06 A-Square, men har beholdt originalpipa, og har eget våpenkort på denne.

Hvis jeg nå på mine gamle dager ønsker å bytte tilbake til originalpipa i 30-06, så kan da dette gjøres av børsemaker, som sender inn melding til politiet , som igjen utsteder nytt våpenkort på rifla....right?
Med behandlingstiden her i Agder betyr det at jeg må påregne 3/4 år uten våpenkort på rifla, hvordan løses dette mens jeg venter?

Om jeg vil beholde 338-06-pipa, trenger jeg også våpenkort på denne.
Vil da børsemaker sende søknad til politiet om dette i samme slengen, eller blir det en ny "prosess" som må kjøres av meg?

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke et systemvåpen, så ved bytting av piper må jeg få gjort det hos børsemaker.
Men med nåværende våpenkort på  Winchester M70 # xxxxxx i 338-06, og pipe 30-06 med våpenkort og innstemplet # xxxx., har jeg jo dokumentasjon på alt?
Pipa i 338-06 har ikke eget våpenkort men er stemplet RV- JM- 09/16 (Rogne Våpen, børsemaker Jens Myhr, september 2016)  så det skulle vel ikke by på problemer å få utstedt våpenkort på denne heller.
Greit å ha når arvingene  skal begynne å tømme våpenskapet ;)
@Rugerdudsin ide er ikke dum :)

Link to comment
Share on other sites

Har flere våpen jeg har hatt flere piper (eget våpenkort på alle pipene unntatt den som originalt har sittet i kassa) i ulike kalibre til i mange år. Piper er skrudd ut og inn og brukt som det har passet meg. Ulempen har jo vært at en evt kontroll kunne medført litt hodekløing hos den som kontrollerer fordi kaliber på våpenet ikke har stemt med pipa som har sittet i. Når jeg kjøpte ennå ei pipe i vår så passet det samtidig å få fornyet våpenpassene som snart gikk ut. Søkte da om splitting av kasse/pipe på originalene også. Herren på våpenkontoret mente det ikke gikk fordi dette ikke var systemvåpen. Spurte hvordan han definerte systemvåpen, og fikk til svar at det varder man kunne skifte pipe uten bruk av verktøy. OK, men da er ikke Blaser, Sauer, Schultz etc heller systemvåpen argumenterte jeg. Da blir det vel bare brekkvåpen og slike med moffe der man kan skru for hånd, argumenterte jeg, og forklarte at man også på disse måtte bruke et verktøy. Jo, han så problemstillingen og jeg fikk tommel opp. I og med jeg har med disse våpnene utenlands mange ganger i året gjør det også saken enklere å ha eget våpenkort på hver pipe og kasse, da jeg kan bruke litt ulike piper avhengig av jaktform i løpet av oppholdet.
Jeg tror, uten å vite, at man kommer lengst med en fornuftig argumentasjon. I mitt tilfelle fungerte det i alle fall greit. 3-4 e-poster og vi var vel forlikte.

Edited by Jeger'n
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/10/2021 at 12:00 AM, Ruger #1 said:

Jeg leser det også slik at pipeskift til annet kaliber er forenklet, og søkefritt.Da kan man ikke lenger bruke originalløpet, uten å søke. 

Men igjen, hvis man har en Sauer 202(registrert låskasse) med 2stk registrerte 6,5x55 løp med hvert sitt våpenkort, kan man da endre det ene til 30-06? 

 

Så kan man vel "kjøpe tilbake" sitt eget løp av børsemakeren fordi man har et registrert løp i 6,5x55?

 

Da sitter man igjen med 2stk 6,5x55 løp og et 30-06 løp..

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/12/2021 at 11:16 PM, Torf said:

Så kan man vel "kjøpe tilbake" sitt eget løp av børsemakeren fordi man har et registrert løp i 6,5x55?

Jeg kjøpte et løp fra forhandler i vår og fikk de til å sende melding til Politiet. Fikk beskjed fra det lokale våpenkontoret om at den regelen ikke gjaldt for innkjøp av ekstra pipe for "å samle opp", men for at man skulle kunne handle inn ny pipe på forhånd for å skifte ut den gamle. Hvordan han tenkte det skulle foregå i praksis spurte jeg ikke etter, for jeg fikk min godkjent etter et par e-poster med positiv inngang til problematikken.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det er jo helt vanlig at folk har 3-4 piper i samme kaliber til Saueren. 

Jeg kjøpte ekstra pipe i 9mm til pistolen min uten noen kommentarer fra Politiet. Kun nytt våpenkort i posten.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort det samme tidligere uten å få bemerkninger fra våpenkontoret. I og med jeg forstod at det ville gå i orden så jeg jo ingen grunn til å krangle på reglene. Tror det hadde vært på plass med en felles forståelse av dette landet rundt ut fra gjeldende regelverk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...