Jump to content

Utlån av våpen, nye regler etter 1 juni


Hmeyer

Recommended Posts

Det er nok stor usikkerhet rundt dette. 

POD jobber etter det jeg kjenner til med et eget søknadsskjema for å søke på utlån.

Det sikreste er nok å ha en åpen søknad på tilsvarende kaliber på det våpenet du skal låne.

Jeg fikk samme spørsmål da jeg holdt jegerprøvekurs forrige uke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Relatert spørsmål..
I den gamle våpenloven var det vel 4 ukers tidsbegrensning på utlånserklæring. Finner ikke dette på den nye, kun at den skal være tidsbegrenset. Betyr det at en kan sette f.eks 4 mnd slik at en har sjans til å få søknaden behandlet ferdig?

Edited by Olemann
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Olemann said:

Hei. 

Relatert spørsmål..
I den gamle våpenloven var det vel 4 ukers tidsbegrensning på utlånserklæring. Finner ikke dette på den nye, kun at den skal være tidsbegrenset. Betyr det at en kan sette f.eks 4 mnd slik at en har sjans til å få søknaden behandlet ferdig?

Bare å få fornyet den etter behov.

Link to comment
Share on other sites

Ref trådstarter og meg selv så fant jeg litt på sysselmannens sine sider. Gjelder vel både mitt og hans spørsmål. 
 

Fra 1. juni 2021 – utlån mellom privatpersoner
Ny våpenlov § 18.  

Dersom man har våpenkort på et jaktvåpen eller et våpen i en høyere våpenkategori, kan man låne rifle og hagle av en annen privatperson med utlånserklæring. Utlåner plikter å forvisse seg om at låntaker har våpenkort på tilsvarende våpen eller et våpen i en høyere våpenkategori. Tidsbegrensningen på fire uker fjernes. I utgangspunktet skal erklæringen gjelde et spesifikt våpen, jf. krav som stilles til utlånserklæringen se våpenforskriften § 6-9 nr. 3

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ut fra det som står i våpenloven så står det ikke spesifisert at det er noen forskjell på våpen ang utlån. Kopierer inn hele punktet. Tilsvarende gjenstand kan vel tolkes på forskjellige måter, men antar at det er ment ca samme kaliber og samme funksjonsmåte. (Dvs repeter mot repeter og halvautomat mot halvautomat)
 

§ 18.Lån eller overlating av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

Den som har løyve til å ha løyvepliktige skytevåpen og våpendelar etter §§ 5 eller 6, kan låne tilsvarande gjenstand. Utlånar må tryggje at låntakar har løyve før han låner han ut, og skal gje ei skriftleg fråsegn om utlånet.

Den som ikkje har løyve etter første ledd, må ha løyve frå politiet for å kunne låne løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar. Kapittel 4 og 5 i denne lova gjeld tilsvarande for løyve til lån av skytevåpen eller våpendelar.

Den som har skytevåpen, våpendelar og ammunisjon som er fritekne frå løyveplikt etter §§ 5, 6 eller 7, kan ikkje låne ut eller overlate gjenstanden til personar under 18 år, med mindre vedkomande har særskilt løyve etter § 15 andre ledd. Dette gjeld også for gjenstandar som er underlagde særskild aldersgrense i medhald av § 41 nr. 14.

Første, andre og tredje ledd gjeld ikkje for kortvarig overlating av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon under forsvarleg tilsyn av eigar eller løyvehavar eller av nokon som handlar på vegne av eigar eller løyvehavar. Skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon kan likevel ikkje overlatast til personar som enten har fått tilbakekalla løyvet etter § 31første ledd første punktum, som er gjeve forbod mot å erverve eller ha skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon etter § 31 andre ledd, eller når det elles er grunn til å tru at vedkomande ikkje oppfyller vilkåra etter § 16.

0 Endra med lov 7 mai 2021 nr. 33 (ikr. 1 juni 2021 iflg. res. 7 mai 2021 nr. 1415).

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Olemann said:

Tilsvarende gjenstand kan vel tolkes på forskjellige måter, men antar at det er ment ca samme kaliber og samme funksjonsmåte. (Dvs repeter mot repeter og halvautomat mot halvautomat)

 

Det er ikke slik det har vært tolket tidligere. Da har jaktvåpen vært i en bolk, pistol og revolver i en annen og halvauto konkurranserifle i en tredje.

Som jeger med eget jaktvåpen kunne du da låne alle jaktvåpen, også halvauto, i alle kalibre. Pistolskyttere kunne låne alle pistoler/revolvere og halv-auto konkurranserifler kunne lånes mellom de som har slikt ervervsgrunnlag.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hadde godkjent søknad for et spesifikt våpen i halvauto i 308, men fikk beskjed om at våpenet kunne bli forbudt.
Så jeg brukte søknaden på en Remington 597.

...som jeg enda ikke har fått våpenkort til, 5 måneder senere.

...og nå får jeg ikke låne våpenet som ikke ble forbudt uten å søke om å låne, hos politiet, mens jeg bokstavelig talt har en skriftlig tillatelse til å erverve våpenet, som er 'oppbrukt' til en R597...

Det burde jo virkelig være nok, i bunn og grunn -- det faktum at jeg hadde en godkjent søknad..?!

Link to comment
Share on other sites

Tingen er, politiet i distriktet, eller minst en person ved våpenkontoret, har 'tatt et kurs' og har forståelsen at jegere registrerte med jaktvåpen fra før må søke politiet om utlånserklæring for andre jaktvåpen, mens PoD sier..:

 

Utlån av våpen

Reglene for utlån av våpen justeres, og det vil nå kun være lov å låne ut våpen til personer som har våpenkort på «tilsvarende våpen», eller personer som har fått politiets tillatelse til å låne våpen. (Utlån i våpenlovens forstand er når det skrives utlånserklæring, og låntaker bruker våpenet på egenhånd).
Det er også nytt at det ikke lenger er maksimalt 4 ukers utlånstid. Det er ikke satt noen grense for hvor lenge en kan låne et våpen, men låneperioden skal tidfestes i utlånserklæringen.

Kravet om våpenkort på «tilsvarende våpen» for å låne jaktvåpen, er knyttet opp mot kravene for å erverve tilsvarende våpentype. NJFF har avklart med Politidirektoratet hvordan dette skal forstås, og i praksis betyr det følgende:

Dersom du har våpenkort på en våpentype godkjent brukt på jakt (hagle, rifle, kombi), uansett mekanisme, så kan du låne alle typer våpen (hagle, rifle, kombi), både manuelle og halvautomatiske, som er godkjent brukt på jakt.
Har du våpenkort på våpentyper som er underlagt strengere krav til erverv (pistol, revolver), kan du også låne jaktvåpen, men ikke motsatt. Skal du låne pistol/revolver, må du ha våpenkort på pistol eller revolver.

De som ikke har våpenkort, må nå søke politiet om tillatelse for å låne våpen. Foreløpig har det ikke kommet egne løsninger for slike lånesøknader, så inntil videre må det søkes på samme måte som når en søker om våpen. Det jobbes med digitalisering av søknadsprosessen, og Justisdepartementet har anslått å ha en digital løsning på plass innen 1.september.

https://www.njff.no/akershus/aktuelt/ny-vapenlov-og-forskrift-fra-1.juni

Link to comment
Share on other sites

...har sendt lenke til forståelsen NJFF fikk beskrevet fra PoD til våpenkontoret, etter forespørsel -- så kan de få bekreftet fra PoD.

Og venter i noe som minner om både spenning og oppgitthet.

 

Edit...og så viser det seg at mailen var sendt til meg selv som notat, ikke politiet... Uff. Håper ikke de satt og ventet på den mailen.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

For at andre skal slippe forvirring, så var hele problemet at politiet ikke vet hvilke halvautoer som blir lovlig/ulovlig etter ny lov, men siden rifler på den gamle listen som tydelig oppfyller lovens krav og er lovlig ervervet av butikkene for salg til jakt så gikk politiet med på utlån, men vegrer seg mer for å godkjenne søknad før de får svar.

Link to comment
Share on other sites

Fik faktisk også å vite av våpenbutikken, at de nu kunne låne ut et kjøpt våpen til en der hadde tillatelse fra før på samme, i påvente av våpensøknad.

Så hvis man er så heldig at ha en i familien eller en god kompis så kan man faktisk få brukt sitt nye våpen som førstegangskjøper.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Mikkelh said:

Fik faktisk også å vite av våpenbutikken, at de nu kunne låne ut et kjøpt våpen til en der hadde tillatelse fra før på samme, i påvente av våpensøknad.

Så hvis man er så heldig at ha en i familien eller en god kompis så kan man faktisk få brukt sitt nye våpen som førstegangskjøper.

Det har det da vel vært en god stund, kanskje ikke fullt ut praktisert av alle, men fullt lovlig fra tidligere. Har forresten gjort akkurat dette for en rekrutt i klubben vår som venter på å få lov til å søke, imens ligger det hos meg utlånt fra klubben som selger til hun kan søke og overta det fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Razorback said:

Det har det da vel vært en god stund, kanskje ikke fullt ut praktisert av alle, men fullt lovlig fra tidligere. Har forresten gjort akkurat dette for en rekrutt i klubben vår som venter på å få lov til å søke, imens ligger det hos meg utlånt fra klubben som selger til hun kan søke og overta det fullt ut.

Hadde selv tenkt på at spørre klubben, men siden jeg er relativ ny har jeg ikke samlet mot til.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Mikkelh said:

Hadde selv tenkt på at spørre klubben, men siden jeg er relativ ny har jeg ikke samlet mot til.

Hvis klubben har noe de skal selge og du har en god bekjent som kan ha det så lenge er det helt grei skuring det.

 

Bare mellom privatpersoner, og til en annen person enn den som skal kjøpe våpenet ser jeg noen kunne hatt litt betenkeligheter med, ihvertfall hvis man ikke kjenner personene i det hele tatt....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...