Jump to content

Hvilken zeiss v8?


Resuam

Recommended Posts

Jeg er i en prosess som jeg håper skal ende i et nytt jaktvåpen med nytt sikte. Jeg jakter alle de fire hjortedyrene pluss rev. Dvs at det blir mange timer i fjellet og mange timer på post og mange timer gående i skogen med og uten hund. Har egentlig landet på zeiss v8 1,8-14x50, men ser at 2,8-20x56 også kan være en aktuell kandidat. Den veier ca 130g mer og vil sikkert være litt større. Våpenet jeg tenker på vil være en mellomting mellom lett fjellrifle og tyngre treningsrifle. Hva bruker dere? Hva ville dere valgt? Kan 130g ekstra ødelegge balansen i våpenet?

på forhånd takk!😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke kjøpt sikte med minste forstørrelse på 2,8. Det er for mye forstørrelse til korte hold og trange poster. 1,8x forstørrelse fungerer, men jeg foretrekker 1,5. Høyeste forstørrelse bruker jeg nesten aldri, og 14x er mer enn nok til alle jaktformene du nevner. I dårlig lys fungere ikke forstørrelse på mer enn 10x-12x med de siktene du nevner så du har ingenting å tjene med stor forstørrelse selv på revepost.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat her er ikkje eg heilt einig, men da beror vel på at eg sjeldan skyt på kort hald sjølv. Eg likar litt forstørrelse. Har i dag 2.5-10 men kunne heller tenkt meg 4-16. Einaste eg har i bakhovudet er om eigenskapane i dårlig lys blir dårligere med øve 12 gonger forstørrelse. Det veit eg ikkje. Er vel ein grunn kanskje til at sikter med variabel zoom som er tiltenkt det brukar Vera 2.5-10 eller 3-12. Noko eg ville hatt litt i tankene og er vekt på rifle og sikte dersom du skal gå ein del. Mi erfaring går det fint og få ei lett rifla til og ligga i ro når ein skal skyta iverfall med dempar (skal du ha det?) Men slepa rundt på Noko tunge greier blir ein lei av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha demper. Frem til nå har jeg jaktet med en gammel s&b med fast 4x forstørring. I sommer har jeg skutt ca 90 skudd med en noblex inception 2-12x50. Syns det er veldig godt å skyte sittende med reim med maks forstørring og kunne godt tenkt meg mer å gå på. Er usikker på om det er lurt å ha mulighet for lavere forstørring da. En annen joker her er jo også s&b exos. Den har 3-21, men er vel i overkant av 900g?

Link to comment
Share on other sites

Tja vis eg skal Vera heilt ærlig og når eg får tenkt meg litt om så vil eg tru at du blir nøgd med 10 eller 12 som høgaste forstørrelse. Iverfall når du har brukt fast 4 til no. Mi erfaring med litt meir spesielle ting er at dei er nettopp det. For spesielt interesserte eller smalt bruksområde. Det går på bekostning av Noko anna. Eg ville ikkje kjøpt sikte på 900 gram. Er du nøgd med den noblex du har no? Dumt spørsmål kanskje men dette skal jo Vera kvalitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er fornøyd. For all del, men dette er billigserien og har noen mangler som jeg ønsker rettet på. Det skal jo også fortsette å stå på gammelvåpenet. Jeg skyter mange treningsskudd og liker å øve på flere hold og ønsker derfor et skikkelig sikte med ASV. Slik trening kommer veldig godt med i jakta for da vet jeg bedre hvilke skudd jeg ikke skal ta og kan med større grad av sikkerhet holde igjen eller ikke holde igjen et skudd. Og så må jeg være ærlig å si at jeg liker utstyr…

Link to comment
Share on other sites

On 6/6/2021 at 11:55 AM, Resuam said:

 Jeg jakter alle de fire hjortedyrene pluss rev. Dvs at det blir mange timer i fjellet og mange timer på post og mange timer gående i skogen med og uten hund. Har egentlig landet på zeiss v8 1,8-14x50, men ser at 2,8-20x56 også kan være en aktuell kandidat.  Våpenet jeg tenker på vil være en mellomting mellom lett fjellrifle og tyngre treningsrifle.  Kan 130g ekstra ødelegge balansen i våpenet!

Zeiss V8 har sikkert en glimrende optisk kvalitet, men pga størrelse og vekt hadde ihvertfall jeg aldri engang vurdert dette som et sikte på ei rifle til jakt. Ja store tunge sikter ødelegger balansen i ei jaktrifle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, moviken said:

pga størrelse og vekt hadde ihvertfall jeg aldri engang vurdert dette som et sikte på ei rifle til jakt.

Jeg har ikke erfaring med sikter i denne klassen. Den veier 710g. Er det for tungt mener du? 

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg mener det, men jeg er selvfølgelig ikke fasiten. Jeg mener også at revejakt og reinsjakt krever vidt forskjellig utstyr litt som abborfiske på skogsvann og laksefiske i Namsen krever forskjellig utstyr.

Men har du bestemt deg for å ha kun ei rifle til all jakt må du selv vurdere om du vil dra på et 50mm (56mm til nattjakt ) eller 40 mm objektiv (personlig foretrekker jeg 33-36 mm ). Men 50mm er digert for elgjakt og reinsjakt og for hjort ,rådyr på dagtid. Like mye størrelsen som vekt, jo lavere du kan få kikkerten jo bedre med tanke på raske skudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette blir jo en kombinasjon av smak og behag, din egen vilje til  kompromiss + hva du skal bruke rifla til. Jeg har en V8 56mm som jeg bruker på hjortejakt og er fornøyd. Skøyt nærmeste  hjort på mindre enn 10m sist sesong og det gikk fint, selv om det selvsagt finnes sikter med lavere forstørrelse som er bedre til dette.

Slik jeg ser det er 56mm noe som fungerer til en variert jaktdag eller helg etter hjorten der man jakter i grålysning eller måneskinn før man på samme tur går over tregrensa for å leite med god oversikt og får noe lenger hold. Det er et allround sikte og sitter på rifla som oftest blir med på jakt for min egen del. Ulempen er selvsagt at det blir et kompromiss, men for meg oppleves det som en super løsning.

 

Skjønner absolutt  at andre ikke vil vurdere 56mm til sin jakt men heller går for eksempel for ulike rifler evt hurtig utskiftbar optikk, men for meg er 56mm noe som fungerer godt og som jeg på hjortejakt ikke vil være uten.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja eg og trur at 56 mm kan fungera som allround. Kunne eigentleg tenkt meg eit 3-12x56, men ikkje for tungt eller digert. Eit zeiss, i classic serien kanskje. Dersom ein skal bruka ulike sikter må ein jo enten ha fleire rifler noko som er både for og bakdeler eller ein hurtigmontasje som eg ikkje har vore borti. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, FNJ said:

hurtig utskiftbar optikk

Dette er min anbefaling. 
 

for prisen av en Zeiss V8 2,8-20x56 får man to topp brukte sikter pluss svingmontasje. 
 

Om man er så uheldig å skade det ene siktet, har man det andre ferdig innskutt som backup. Har man bare ett, som skal fungere til alt, hjelper ikke den beste garantiordning deg i å ha ett fungerende sikte dagen etter. 

Link to comment
Share on other sites

Synes faktisk jeg har bedre repeterbarhet når jeg skifter mellom to sikter på Picatinny skinne en med svingmontasje. Har begge delene men ikke i tvil om hvilket system jeg vil fortsette med.

Sitter selv og funderer på å kjøpe nytt sikte fordi jeg synes de jeg bruker nå er i største og tyngste laget for å vandre rundt med. Heteste kandidaten til nå er denne: https://vapenloftet.no/produkt/produkt/optikk-1/kikkertsikter/swarowski/z6i-1/swarovski-z6i-17-10x42

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, amatør said:

Dette er min anbefaling. 
 

for prisen av en Zeiss V8 2,8-20x56 får man to topp brukte sikter pluss svingmontasje. 

Jeg kan lite om dette @amatør . Om man tar et tenkt eksempel med en rifle som samler rundt samme klistrelapp la oss si 4cm på 100m hver gang med fastmontert kikkertsikte - hvor stor spredning kan man forvente om man bytter til svingmontasje og kjøper et sikte i tillegg? Vil man med de to kikkertsiktene kunne samle skudd rundt samme tenkte klistrelapp på 4cm?

Endre gjerne eksempelet om det er dårlig egnet til å forklare repeterbarhet med to sikter og svingmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Montasjesystemer med integrerte spor på våpen eller picatinny har god repeterbarhet, type innen et knepp eller to. Jeg har samme erfaring som @bardp når det gjelder svingmontasje. De virker å være mer kilne. Svingmontasjer gir ofte heller ikke mulighet for like lav montering. 

Link to comment
Share on other sites

Zeiss v8 sin ASV har 90-100 klikk. 
Leica fortis sin bdc har 95 klikk. 
Hvor mange klikk har Zeiss ht 3-12x56? Før var det forskjell på disse to asv’ene og ht sin hadde rundt 70. Er det forskjell fremdeles? Tenker at både fortis og ht er hete kandidater.

Link to comment
Share on other sites

On 6/6/2021 at 11:55 AM, Resuam said:

Våpenet jeg tenker på vil være en mellomting mellom lett fjellrifle og tyngre treningsrifle. Hva bruker dere? Hva ville dere valgt? Kan 130g ekstra ødelegge balansen i våpenet?

på forhånd takk!😊

Siden du nevner 50mm og vurderer sikter i toppklasse med endel forstørrelse og 50mm åpning:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

snart kommer vel Zeiss med ny serie med kikkertsikter.. Blir spennende. 30mm tube igjen på toppserien. Den S&B exos  som ble nevn kan jeg ikke anbefale. Prøde den, men det var en skuffelse. fra 12x til 21 er den etter min mening, langt under det prisen skulle tilsi.

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det virker som de fleste ønsker ett sikte som løser alle jaktsituasjoner og i tillegg skal kunne brukes på langhold og PRS. Etter min mening får man da et sikte som er lite brukbart til noen av oppgavene.

Stort, tungt og uegnet retikkel er de viktigste ulempene etter min oppfatning. Man kjøper en lettvekt jaktrifle, kapper løpet og setter på demper, så langt OK. Men når man så plasserer 1kg kikkert på toppen får man et våpen som har dårlig balanse og som gir en følelse av jernbaneskinne når det blir raske skudd, samtidig er våpenet for lett og for lite stødig til presisjonsskyting.

På en jaktrifle som skal bæres i skogen og på reinsjakt er vekt viktig. I praktisk storviltjakt er det ikke behov for mer enn 8-10 x forstørrelse, da kan en skyte sikkert på alt storvilt innenfor forsvarlig avstand. Kjøp kvalitetsoptikk, da ser en like godt som med en dårlig kikkert med større forstørrelse. Det er viktigere å ha lav forstørrelse om en smygjakter i skog, da kan det bli raske skudd på korte hold. Valg av retikkel er også viktig, til jakt må det være så enkelt at det ikke er mulig å gjøre feil. Fire grove stolper som er lett synlig mot mørk skog er det ideelle, i tillegg et tynt kors i midten for de tilfellene der en kan finsikte. 

Jakter en i skumring og måneskinn er det optimalt med så stor lysåpning som mulig. Forstørrelse 8-10 x er optimalt. Kvalitetsoptikk er viktig, det gir bedre skarphet og kontrast slik at en kan utnytte jaktsituasjonene best mulig. Fremdeles er et grovt retikkel viktig, lyspunkt i midten er en fordel for mange.

Retikler som ser ut som juletrær er ingen fordel for jakt, det forvirrer jegeren og koster tid. På langhold og PRS er det motsatt, der vil ikke grove stolper være optimalt, der har juletretypen sine fordeler.

Dersom du skal jakte allsidig kan du likegodt først som sist akseptere at du trenger minst to sikter, da slipper du bomkjøp. Kjøp et brukt 1,5-6 av god kvalitet så har du til jakt i skog og fjell. Kjøp et 8x56 av god kvalitet til skumring, brukte Swarowski og Zeiss finnes ofte. Skal du i tillegg skyte langhold eller PRS så kjøp et egnet sikte, jaktsikter blir aldri optimale.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

Dei lagar vel knapt den forstørelsen der lengre bardp

Nei SWAROVSKI HABICHT 1,5-6X42 er nokk gått ut av produksjon. Men erstatteren Swarovski Z6i 1,7-10x42 med BT er nokk ikke noe dårlig erstatter. Jeg kjøper meg nokk en slik da jentungen skal overta børsa med SWAROVSKI HABICHT 1,5-6X42 på.

Link to comment
Share on other sites

On 6/13/2021 at 12:32 PM, FNJ said:

   -   hvor stor spredning kan man forvente om man bytter til svingmontasje og kjøper et sikte i tillegg?

 

Jeg skal ikke svare om svingmontasjer, men:

 

Forhåpentligvis får man ikke mer spredning, hvis man bytter sikte, i verste fall får man treffpunkts-endring.

 

Fra "tidenes morgen" med kikkertsikter (for meg, 1974), hørte jeg skrekk-historier om at man måtte skyte inn helt på nytt, hvis man løsnet kikkerten fra geværet. Jeg gjorde jo, pliktskyldigst, det, men hver gang gikk jo våpenet akkurat dit det gikk, før jeg tok kikkerten av. Og det var med vanlige klakker, og billigste type Weaver alu-ringer. I vårt "gaupe-terreng" tar jeg ofte kikkerten av, når jeg jager, eller går til post, og setter den på, når jeg er framme.

 

On 6/13/2021 at 1:22 PM, vavlo said:

Montasjesystemer med integrerte spor på våpen eller picatinny har god repeterbarhet, type innen et knepp eller to.

 

I det siste har jeg prøvd dette mer grundig, med IMI picatinny-skinne på Saueren (og skikkelige montasje-ringer). Bytta fra en kikkert til en annen, og tilbake igjen. Og kan bare konstatere at historiene fra min ungdom, om at man ikke ville treffe låve-veggen, etter å ha tatt kikkerten av, bare var myter.

 

Som flere erfarne folk har sagt før i tråden: Hvis man prøver å finne et sikte, som skal oppfylle absolutt alle ønsker, ender man i beste fall med et stort og tungt sikte, som ikke er ideelt til noe. To (eller flere!) sikter til samme våpen løser de fleste problemene.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er med på tanken om to, men eit sånt kjempedyrt swarovski z8i 2-16x50 då? Har jo både stor og liten forstørrelse der då, litt tungt er det nok kanskje ja. Ulempa er jo at det er så dyrt så til klatring i steinur og liknande så vegrar ein seg vel for og bruka det.

For min eigen del har eg burris montasje på ei tikka rifle, det eg kvir meg med når det gjeld av og på skruing er at dei har brukt umbrako i staden for torx, dei skruene som held montasjen fast til sjølve rifla. Syns det er så lett og runda Hola med umbrako.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Jegermeistern said:

hørte jeg skrekk-historier om at man måtte skyte inn helt på nytt, hvis man løsnet kikkerten fra geværet.

Som du har erfart, vil egentlig hvilken som helst montasje repetere ganske godt, om man demonterer, og så monterer igjen på samme måte. Dvs om man tørker av kontaktflatene slik at det ikke kommer noen partikler, og skrur til like hardt. Det siste er spesielt viktig om det er spenninger i kikkertrøret når den er montert.

 

På '70 tallet var jo de fleste jaktrifler gamle Mausere. Disse kan man jo kalle håndlaget, sammenliknet med dagens CNC-produserte låskasser. Det var ingen selvfølgelighet at de senteraksene til de krumme flatene til fremre og bakre låskassebro, begge pekte i samme retning, og kun hadde avvik i høyde. I tillegg var jo kassene boret og gjenget av børsemakerene bare med en primitiv jigg. Så om man monterte en klakk foran, og en bak, var det direkte usannsynlig at disse var på linje. Uten å slipe til ringene ville det da alltid bli spenn i røret.

 

Grunnen til at svingmontasje den gangen var av en helt annen klasse, er at de er bygget for å kompensere for skeive klakker. Fremre ring, hadde frihet til å rotere den ene veien, i selve svingbasen, og tolerere litt feil i vinkel og høyde, tilsvarene elevasjonen til kanoner, den andre veien. ( De to skruene som fester fremre ring på bildet) Bakre ring, var ofte festet med bare én skrue, slik at de også kunne fritt stille seg inn i vinkel. Under bakre ring på bildet sitter ett avstandsstykke, som lett tilpasses av børsemakeren. Skrur man sammen dette riktig, vil man få siktet helt uten spenninger.

 

 

 

h7-std-510x433.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Sitka said:

Ulempa er jo at det er så dyrt så til klatring i steinur og liknande så vegrar ein seg vel for og bruka det.

Jeg vurderer å investere i både våpen og sikte. Har lyst til å kjøpe noe som jeg blir skikkelig fornøyd med og glad i. Nå jakter jeg med 60 år gamle våpen og noblex inseption. Jeg samler veldig fint når jeg skyter og kan overhodet ikke klage på optikken. Det er bare at jeg også vil ha ei rå rifle…Gammelvåpenet vil jeg ha og kommer til å bruke på dager der det er fare for at et eller annet kan gå i stykket. 
 

Her er fra siste gang på banen. Skyter sittende med riflestroppen. Jeg samler overhodet ikke slik hver gang (dette er det beste jeg har gjort), men det viser at jeg egentlig ikke trenger noen ting nytt. Det er bare at jeg vil ha😊
 

BF56ACFD-AD3D-4894-BFE0-710B477EB7A1.jpeg.92c117daf220e2f9755891b99bf25d54.jpeg

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, amatør said:

På '70 tallet var jo de fleste jaktrifler gamle Mausere.

 

Jeg hadde en av den sorten også (har den fortsatt, med 9,3-pipe), men fra -75 ble den utlånt til en ex-Krag-jeger. I -74 fikk jeg hånd om en S&L M68, som var spesialbestilt av Lunde hos Schou til godseier Treschow. Det var, og er, ikke noe galt med den, nei!

  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...