Jump to content

Til dere som kjenner 200 str bedre enn kona xD


SNØ

Recommended Posts

Så det finnes sikkert x antall 1000 rifler som har blitt konvertert til magnumkaliber gjennom åra, og vi ser helt vanlige rifler bli konverter til andre standardkaliber daglig. Nå bruker jeg i bunn og grunn ei rifle til at og da er vel ikke det noe stor overaskelse att dett er en 200 str. I nyere tid har jeg fått lyst på å enda ett kaliber og da har tanken rundt 200¨n snurra.

 

Så om vi nå snakker 200 str onely, legger vekk alle spørsmål om hva man skal med kaliberet osv..

Det finnes mange som har konverter rifla til 30-06, fått smeden til å lage løp samt modifisere magasin til å fungere med kaliberet. Det jeg derimot lurer på er om det ikke er mulig å konvertere rifla til 300 win mag?. 

 

Om vi ser på det slik:

- Totalengde på 30-06 er  85mm 

- Totalengde på 300 win mag er 85 mm

- 200 str har lang kasse

- Da er det bare bolthode som ikke passer magnum støtbunn.

 

Vil man ikke da kunne rimelig enkelt få børris til å åpne opp bolten til å passe magnum støtbunn, samt modifisere magasin og vips har man en 200 str som man kan bruke 300 win mag i ??

 

Det må da være en ting jeg nå glemmer av, ellers så hadde vel mange gjort dette allerede?????

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Magasinet på 200STR er 12.3-125mm bredt innvendig. 300WM patronen er 13.5 bred over beltet. Det samme magasinet passer i kassa, og skal du lage det >1mm bredere (hvordan, hadde du tenkt?) så går det knapt inn i kassa.

Jeg husker ikke diameteren på sluttstykkehodet på 200STR, men jeg har holdt en 300WM-patron opp mot det, og skal du åpne det så den går i, så har du ikke plass til utdrager, og det blir generelt nesten ingenting igjen.

 

Den enkleste måten å slå fra seg dette på er å holde en 300WM-patron sammen med sluttstykke og magasin til en 200STR. 

 

Om man virkelig vil, så går det nok, men som det er sagt i mange tråder før, det er enklere og kanskje billigere å kjøpe ei anna rifle, og ikke minst hiver du ut alle fordelene med 200STR snart den ikke er i 6.5x55. Fordelen er jo for en stor det at den skyter 6.5x55. Skal en skyte andre patroner fins det andre rifler som er bedre nesten uansett hva du skal.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, M67 said:

Magasinet på 200STR er 12.3-125mm bredt innvendig. 300WM patronen er 13.5 bred over beltet. Det samme magasinet passer i kassa, og skal du lage det >1mm bredere (hvordan, hadde du tenkt?) så går det knapt inn i kassa.

Jeg husker ikke diameteren på sluttstykkehodet på 200STR, men jeg har holdt en 300WM-patron opp mot det, og skal du åpne det så den går i, så har du ikke plass til utdrager, og det blir generelt nesten ingenting igjen.

 

Den enkleste måten å slå fra seg dette på er å holde en 300WM-patron sammen med sluttstykke og magasin til en 200STR. 

 

Om man virkelig vil, så går det nok, men som det er sagt i mange tråder før, det er enklere og kanskje billigere å kjøpe ei anna rifle, og ikke minst hiver du ut alle fordelene med 200STR snart den ikke er i 6.5x55. Fordelen er jo for en stor det at den skyter 6.5x55. Skal en skyte andre patroner fins det andre rifler som er bedre nesten uansett hva du skal.

 

K

 

Se her ja, glemt av att 300 er bredere enn 30-06.. Har en Remchester som jeg sikkert kunne brukt med større hell, men skulle jeg først bruke remkassa så blir det jo blueprinting av bolt samt kasse, nytt løp og ny stokk. Vips er man på 20-30k for ei rifle man knappt bruker-livet ække enkelt :/. Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener huske at en meget kvalifisert "kammer"-at skrev at 9,3x66 er det mest potente kaliberet man kan få lirket ned i en STR 200.

 

"Magnum" (hylser basert på 375 H&H) kan man, som @M67 skriver, bare glemme. Da må man ha nytt sluttstykke, med større diameter, og for å få plass til det, må man endre hele låskassa.

Link to comment
Share on other sites

 

 

@SNØ
Jeg har en STR som er kamret om til 6,5-284. Diameter på denne hylsa er tilnærmet lik diameter på belted magnum. Magasinene må modifiseres for å passe hylsa, men den er rebated så den går rett inn i standard STR sluttstykket. Jeg får bakenden av belted magnum ned i magasinet, men det blir djevelsk mye tilpasning for å få en winmag nedi. Jeg prøvde med en 308NM, og den er kortere en winchester sin. Så det blir mye tilpasning og bruk av skohorn for å lirke den nedi. Det som jeg ser som tvilsomt er å tilpasse belted magnum til sluttstykket. Det blir lite støtte rundt hylsa sluttstykket. Glem det

Link to comment
Share on other sites

Skal man først tyne STR med tanken på langholsjakt så hadde jeg gått for en 280 AI helt uten tvil. Det er nok den «største» patronen som passer på et fornuftig vis inn i systemet uten alt for mye om og men, og som gir bedre ytelse enn 6,5 og 30kal. når meterne begynner å bli mange.

Jeg jakter stort sett mindre vilt så for meg er det liten vits å gå for noe slikt i STRen, men som sagt hvis jeg måtte juster opp «omfen» der ute.. 

Før tenkte jeg at kaliberet er litt sært for menigmann, men nå ser jeg at man til og med kan kjøpe ammoen ferdig i butikk i Norge;

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/280-ackley-improved/280-ai-nosler-trophy-grade-long-range-150gr-ablr-20-ct

Jeg hadde vel valgt en annen kule, men likevel....

Nå er kanskje 280 AI blitt en patron for de som lurer på alt mulig «lurt» og antagelig ikke lader selv 😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 30-06 Sauer 202-pipe, 51cm/19mm, til min.

 

Til langhold, med litt mer punch enn 6,5, ville jeg forsøkt 30-06 (muligens AI) med 70cm løp, 1-10" og 190-210gr kuler. 850ms+/- med kuler som nærmer seg bc=0,7. Levetid på piper er også bedre enn 6,5x55 med langholdsladninger. Ulempen er selvfølgelig mer rekyl.

Når latskapen trer inn er det bare å fyre med fabrikkammo til jakt fra et utvalg ingen andre patroner har. 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...