Jump to content

Rekylbrems


Olafsen

Recommended Posts

Noen får vel være litt boomer og si att rekyl-brems er en styggedom som ikke burde vært lov å produsere. Fra fleip til fakta så har jeg brukt rekyl-brems selv og det er ingen ting som gjør rekyl mer "behagelig" , men att dette går på bekostning av hørselen kan man heller ikke feie under bordet. Har rett og slett kasta mine og kjøpte demper i stede. Demper er litt dyrere, men som en bekjent sa "jeg hadde gladelig betalt 100 000kr for få tilbake hørselen".. 

 

Så da har jeg sagt det som det er. Skulle du mot formodning fremdeles ha ett sterkt ønske om å bruke slikt '...... ja da ville jeg heller sett på https://scr.nu/index.php?main_page=product_info&cPath=99_108_112&products_id=481

Slike bremser kanaliserer lyd og lufttrykk litt ut til siden og du ender opp med å kunne avfyre noen skudd før støvsky foran sikte er håpløs. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rekylbremser smeller gjerne mer jo mer effektive de er. De som retter gassen bakover med store porter demper mer rekyl pga. det, men smeller samtidig mer, og blåser mer dritt på naboskytteren. 

Som noen sier over, så bråker alle, og de som bråker mest smeller jo så høyt at hørselen skades selv om man bruker "bra" hørselvern. Skal du ha noen sjanse til å beskytte hørselen må du ha både gode ørepropper og -klokker. Og så piper det i ørene på slutten av dagen uansett.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bardp said:

Vet ikke hvordan det er der du skyter men der jeg skyter er brems ikke tillatt på banen.

Tror dere er ganske sære. Vi er enige om at brems er en uting på en skytebane, men noe forbud er ikke aktuelt - om da ikke pga utenforliggende hensyn, naboer etc. Jeg har heller aldri vært på en bane der det har vært forbudt.

 

5 minutes ago, Olafsen said:

Skyter såpass mye når man er på skytebanen så sliter med mirage på 30-06 samt det ble noe dyrt og leke seg med.

derfor 6,5 uten demper og hjemmeladning da er det levende

Miragebånd og trekk, så er ikke mirage et problem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Der jeg skyter er brems ikke tillatt av noen skytebaneledere, og andre sier det er OK. Det kommer vel an på hvilket bein de har stått opp på om morningen. 

Jeg har sett meg litt lei på dette, og har begynt å skyte mer på en annen bane, hvor brems er brems og ikke et problem. 

Edited by Vapenskjold
Link to comment
Share on other sites

Har hørt at noen kan bremse så mye som 60%, mens en demper ligger på rundt 30% selvfølgelig avhengig av utstyr.

Har kjøpt denne: Har ikke fått prøvd enda pga stengte skytebaner. Børsa blir betraktelig kortere og lettere med denne. Ser jo at bremser er litt i vinden om dagen.

 7d97f9d7f6d6191a1646f57046bb789c-image.jpg.d6d51227ad5f51864a206af7fd0273e3.jpg 

Edited by Tyrihjelm
Link to comment
Share on other sites

For vanlige skyttere, som ikke er avhengig av et presist 2.-skudd <0.2s etter det første. I vanlige kalibere, som ikke gjør vondt noe sted - hva er egentlig vitsen med å skade seg selv og andre med rekylbrems? Rifla er enda kortere og lettere uten noe på.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Tror dere er ganske sære. Vi er enige om at brems er en uting på en skytebane, men noe forbud er ikke aktuelt - om da ikke pga utenforliggende hensyn, naboer etc. Jeg har heller aldri vært på en bane der det har vært forbudt.

 

Miragebånd og trekk, så er ikke mirage et problem.

 

K

FYI så vil bremse være bedre for naboene enn uten om dere har god dempevegg på siden av standplass.. Det blir ikke mer lyd med bremse, det omdirigerer lyden og ev reduserer litt pga at bremsen i seg selv til en viss grad blir en første refleksjon dog er det ikke snakk om mye. Uten vegg vil nok naboer til siden av banen oppleve en økning i støy. 
 

Til sommeren skal jeg bygge mobile baffler i studiostil for å sette mellom skytterne, helst i V form så lyden fra begge sider reflekteres framover og ikke tilbake på skytteren. 

Det er utrivelig å havne mitt i orkanstyrke bremseblast når man ligger og skyter grupper. 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Austergården said:

FYI 

På skytebanen, den med instruks og skytterhus og wtf, bekymrer jeg meg ikke for naboene. Delvis pga det du sier, den øker neppe lyden totalt, den bare sender den bakover istedenfor. Der jeg er bekymret er ute, et skudd med brems høres mange mange kilometer, i noen tilfeller > 10. Med demper, så skjønner ikke folk 500m unna at det blir skutt, forskjellen er veldig stor.

 

Problemet på en overbygd skytebane, er jo at man blåser all gass og støv inn, og med rett (gal) brems må jo naboskytterene ha vernebriller om ikke banen er støvsugd samme dag. Er det mange med brems, så fylles standplass med gass og støv. Dette er jo paradoksalt nok mye verre på de moderne, tette, støydempede standplassene med lange frambygg - på en gammeldags 60-70-talls DFS-bane er jo skuret så glissent at det ikke er noe problem. På vår nokså nye bane er det et problem. Bremsene sender også så mye støy bakover, at behovet for hørselvern øker på hele banen, og inne i standplasslederbua (med doble glass for å dempe) må man plutselig bruke hørselvern. 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

På skytebanen, den med instruks og skytterhus og wtf, bekymrer jeg meg ikke for naboene. Delvis pga det du sier, den øker neppe lyden totalt, den bare sender den bakover istedenfor. Der jeg er bekymret er ute, et skudd med brems høres mange mange kilometer, i noen tilfeller > 10. Med demper, så skjønner ikke folk 500m unna at det blir skutt, forskjellen er veldig stor.

 

Problemet på en overbygd skytebane, er jo at man blåser all gass og støv inn, og med rett (gal) brems må jo naboskytterene ha vernebriller om ikke banen er støvsugd samme dag. Er det mange med brems, så fylles standplass med gass og støv. Dette er jo paradoksalt nok mye verre på de moderne, tette, støydempede standplassene med lange frambygg - på en gammeldags 60-70-talls DFS-bane er jo skuret så glissent at det ikke er noe problem. På vår nokså nye bane er det et problem. Bremsene sender også så mye støy bakover, at behovet for hørselvern øker på hele banen, og inne i standplasslederbua (med doble glass for å dempe) må man plutselig bruke hørselvern. 

 

K

 

 

Enig med deg. Man sprayer også naboen med kruttrester eg støv som legger seg rett på linsa på marchen/ZCO eller whatever dyrt man har. 
For min del skulle jeg gjerne sett at bremse ble forbudt i VRS serien så står alle på lik linje og vi slipper bråket. 
 

For langhold med tyngre kalibre synes jeg bremse har sin plass. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Austergården said:


For min del skulle jeg gjerne sett at bremse ble forbudt i VRS serien så står alle på lik linje og vi slipper bråket. 

Ja, idag må "alle" ha brems fordi de tror det er en fordel, og gjør derved sitt beste for å ødelegge hørselen til alle de andre også. Samt gjøre stevnene mye mindre trivelige.

Det sagt, så ble problemet mye mindre når folk skifter fra atomladde 6.5x55 til diverse musekaliber. Jeg skjønner ikke at det kan ha noe for seg med brems på en 14kg tung rifle i 6BR - men samtidig er det ikke krutt nok til å bråke så mye heller, så det samme kan det være. Det er vel to mann igjen i hele serien som sverger ved 9gramskuler i 900m/s og "Fat Bastard" brems, så i det store og hele er det ikke så mye å mase om.

De fleste MDer har også vett til å ikke ha øvelser der man ligger på linje og skyter samtidig.
 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

Ja, idag må "alle" ha brems fordi de tror det er en fordel, og gjør derved sitt beste for å ødelegge hørselen til alle de andre også. Samt gjøre stevnene mye mindre trivelige.

Det sagt, så ble problemet mye mindre når folk skifter fra atomladde 6.5x55 til diverse musekaliber. Jeg skjønner ikke at det kan ha noe for seg med brems på en 14kg tung rifle i 6BR - men samtidig er det ikke krutt nok til å bråke så mye heller, så det samme kan det være. Det er vel to mann igjen i hele serien som sverger ved 9gramskuler i 900m/s og "Fat Bastard" brems, så i det store og hele er det ikke så mye å mase om.

De fleste MDer har også vett til å ikke ha øvelser der man ligger på linje og skyter samtidig.
 

K

Selv om man ikke ligger ved siden bremse på konkurranse, så øver jo alle med bremse på banen her. Det bråker bra nok med Ymir bremse på 6mm, den bremsen har en særdeles ubehagelig impuls. 

Link to comment
Share on other sites

En observasjon der - 165dB ved skytteren. Det gir 140-145 ved øret, inni øreklokkene - når man har de beste som er å få.
I typiske "jegerhørselvern", Sordin og diverse tynne, så snakker en om 150dB, inni øreklokkene for den verste bremsen. Andre tester jeg har sett rangerer våre hjemlige Vektor og RPS omtrent sammen med Fat Bastard.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å melde mitt innpass i "skjønner ikke at folk velger å-klubben": Jeg skjønner ikke at folk skyter uten dobbelt hørselvern. Aller minst på en skytebane. Nesten like lite skjønner jeg folk som bruker lyddemper som eneste beskyttelse for hørselen. For min del er det ganske uvesentlig å snakke om hvor mye et sett klokker demper versus et annet, jeg skyter "aldri" (foruten et og annet skudd på jakt) med kun klokker. Til det er det for mye reststøy, ikke minst om man har caps/lue/briller som det er vanskelig å få tilstrekkelig tetting rundt. Likeledes om man skyter fra en overbygd standplass, eller naboen har rekylbrems. Har man derimot gode ørepropper langt nok inn i ørene og 3M optime 3 hørselvern er det sjelden et problem på denne siden av jagerfly.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Olafsen said:

Temaet er litt på siden men samme teæ😊kan jeg bruke Lyddemperen som jeg har på 30-06 på min 6,5x55 jeg vet det er mulig men får det noe konsekvenser for skudd bildet

Mest sannsynlig vil samlingen være tilnærmet lik,  men treffpunktet annerledes. Umulig å si uten å teste. 

 

Om du har identisk demper med hull tilpasset 6,5 eller 30 kaliber gjør det neppe noen annen forskjell enn ørlite dårligere demping. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...