Jump to content

Flutet løp eller ikke?


Resuam

Recommended Posts

Hvorfor skulle de ikke anløpe pipe etter maskinering hvis det førte til bedre piper?

 

Jeg har en flutet pipe som er nitrert (plasma tror jeg), vill ikke den prosessen involvere varme og tid nok til å påvirke stålet i en eller annen retning? Etter hva jeg leser så kan temperatur og tid styres for ulike ønskede egenskaper i materialet. Noe må jo forsvare prisen på Sauer og Blaser piper 😅

Dere er jo muligens noen kloke hoder som har noen tanker om dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange måter å plasmanitrere på, og varme er ikke egentlig nødvendig. Man styrer temperatur for å styre hvilke metaller i legeringen som skal nitrere og og ikke. Generelt kan man bruke fra kanskje et par hundre til rundt 1000 grader C. Hva Blaser og co faktisk gjør aner jeg ikke.

Skal jeg gjette, så anløper/ utgløder de først, og så nitrerer de etterpå i en egen prosess.. 

 

Ad gløding og ikke gløding, så er noen piper nokså myke, mens andre er stein harde. Det ser ikke ut som om alle gjør ting likt. Kanskje gjør ikke engang samme produsent ting likt hele tiden.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Den mest åpenbare grunnen er vel at det koster penger.

 

K

Joda, men hvis de uansett må anløpe de, hvorfor først hammre emnet til en pipe, profildreie, anløpe og så flute istedenfor å anløpe til slutt.

 

Spør siden jeg ikke vet og ble nysgjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Kaldhamrede piper blir da ikke profildreid? Er ikke det som er det geniale med kaldhamring, riflet løp, kammer og utvendig profil blir ferdig i en prosess.

 

Prosessen ble utviklet under krigen, hvor tyskerne klarte å lage ei MG-pipe på noen få minutter.

Link to comment
Share on other sites

Mye mulig så bare flere filmer på YouTube hvor de bare hammrer de ut til sylindriske emner. Er også flere som blir laget uten ferdig kammer ser det ut som.

 

En stund siden jeg var dyktig med en mg-3, men ble ikke mg-42 pipene gjenget og skrud inn i denne?

Screenshot_20210411-211851_Samsung Internet.jpg

Link to comment
Share on other sites

image.png.8e53856a9518cc223809a3c181682f77.png

Blaser prøver seg på en "Rolex", dvs hype merkenavn og status som ikke har sammenheng mellom produksjonskost, utsalgspris og annenhåndsverdi. Det verste er at det ser ut som de lykkes..

 

Det verste nye eksempelet er egentlig Steyr Monoblock der låskasse og løp er hamret i et stykke. Antagelig kunne låskasse løp, uten sluttstykke, kostet det samme som ei Blaser STR-pipe + 20%. Så forlanger de 70K+ for rifla med plastskjefte.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Blaser prøver seg på en "Rolex", dvs hype merkenavn og status som ikke har sammenheng mellom produksjonskost, utsalgspris og annenhåndsverdi. Det verste er at det ser ut som de lykkes..

ja og det er enkelt og greit fordi noen gidder å betale for det ;) 

Link to comment
Share on other sites

On 4/11/2021 at 3:10 PM, M67 said:

Hva Blaser og co faktisk gjør aner jeg ikke.

Jeg tror HK bruker (brukte) saltbad, og jeg mener å ha lest at Blaser blir nitrert på samme fabrikk. Jeg har sett "prøver" på nitrering i saltbad på noen greier som ble laget da jeg holdt på som smed. Det var en rimelig god og fin finish for å si det mildt. Ulempen er jo varmen 500-600 grader? Jeg tror det kan gjøres helt ned i 400 grader?  

Link to comment
Share on other sites

On 4/12/2021 at 8:48 AM, Torf said:

 

Det verste nye eksempelet er egentlig Steyr Monoblock der låskasse og løp er hamret i et stykke. Antagelig kunne låskasse løp, uten sluttstykke, kostet det samme som ei Blaser STR-pipe + 20%. Så forlanger de 70K+ for rifla med plastskjefte.

Og det herligste er at to av de fire kalibrere de selger den i er 270 og 300 winmag. 2000 skudd, så kan du skrote skjiten. 😭

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Vel, det "positive" med Steyr'en er at Rafdal&co kan lage muffeløsning rett i låskassa uten muffe

Den løsningen med gjenger i front av låskassen slik at man kan skifte pipe er nok ikke oppfunnet av Rafdal De fleste andre rifler gir deg denne finessen ferdig fra fabrikken, det er ikke nødvendig med "ettermontering".

Jeg synes Steyr er vel dyr når det er et halvfabrikat som må modifiseres etter 3000 skudd..

Link to comment
Share on other sites

Jada, men her mente jeg Rafdal std muffepiper.

 

Hvis man absolutt skal ha denne Steyr'en er 8x57 riktig kaliber med 8-10k skudd levetid på løp.

 

Samtidig er det idiotisk av Steyr og ikke lage en strømlinjeformet "Wichita"-versjon når bdet ikke er en overgang mellom låskasse og løp. Bare se på denne drømmen av ei rifle, Wichita Varmint:

image.png.df4ae91e6623c01b0d0186eeaddc502c.png

 

Sammenliknet med det heselige greiene her:image.png.60af1b6dd6d795c7d2985204a85eb4d2.png

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Torf said:

image.png.60af1b6dd6d795c7d2985204a85eb4d2.png

 

 

Hva i f... er det som skjer med rifledisign? Har alle nå tenkt å konkurrere i bøttejåleplast klassen sammen med GRS  🤭  Det er litt sånn hvor mye kan vi få rifle til å se ut som en støvsuger

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

"kompositt" Bly, Kompositt!. Må ikke fornærme Mix her (eller de som har Steyr) ;)  

 

 

De som har vært inne i en tysk jakt, våpen, eller knivbutikk er neppe overrasket over at den teutoniske smaken, eller sans for "estetikk", ikke er helt som vår.

 

K

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hva angår kultur og den gode smak er det liten tvil om at Østerrike nådde toppen før de innførte allmenn stemmerett. 

 

Men bortsett fra det gir konseptet mening: Gjenbruk treverket (eller bøtteplasten), bolten, siktet, magasin og urmakerarbeidet av et avtrekk, skift rørdelene. Ingen mekanisk tilpasning eller odde innfestinger, enkelt å strømlinjeforme produksjon. Egentlig en kjempeidé. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Bly skrev (På 9.4.2021 den 9.48):

Skal man først kutte fluter i pipa så anbefaler jeg profil med 45 grader. Da slipper man unna skarpe kanter som er ubehagelig å ta i når man håndterer pipa. Med 45 graders profil ser det slik ut;9B3273DF-9977-4BFB-9321-152B9E2B8FA3.jpeg.2f7829a5cdd12c2485fd85830cd8503d.jpeg

Hei Bly, har du betegnelsen på fresehode fra sandvik? Hva er dybden på fluting på bildet? Hilsen en med både delehode å cncfres 😎

Edited by jonaslok
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...