Jump to content

Rifle lagret med lyddemper


Furutre

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte ei rifle med demper for ei ukes tid siden, hatt denne lagret med demper de første dagene, testet den Fredag og lagret den deretter med demper igjen til i dag. Fant ut at dette var fy fy. Hvor mye skade kunne demperen ha forårsaket allerede? Burde jeg få pusset løpet innvendig nå? eller ingen fare for bekymring da det ikke har gått lengre tid?

På forhånd, takk.

 

Link to comment
Share on other sites

Neppe noen skade å snakke om. Demperen bør lagres liggende for luftsirkulasjon. Løpet bør pusses nå.

(Jeg synes for øvrig det er en god vane å pusse løpet hver gang jeg har vært på banen, eller hvis jeg har mistanke om at det kan ha kommet fuktighet inn i løpet;-)).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Dersom den ikke var våt, eller det dukket på/ i den da du tok den inn burde ingen skade ha skjedd. Men det er en god rutine å pusse hver gang en har skutt - man kan selvsagt diskutere om det er nødvendig - men en sparer seg en del bekymring og kanskje et rustent løp en gang, om man kjører gjennom en lapp med olje på hver gang en har skudd. Og evt. en tørr før en skyter.

 

Jeg hadde en gang ei 308-pipe som demperen hadde satt seg fast på, og jeg dro da gjennom to trange lapper med olje på hver gang jeg satte den rifla inn i skapet. Dette foregikk i litt over et år - og rifla ble skutt mer enn 2000 skudd. Løpet er stadig like fint. (jeg gikk tilslutt på med pipestikke og oljefiltertang for å få den av) 

 

Når jeg skyter nå, om det er inne på bane med tak, eller ute av snø og regn, så får riflene stå ved varmepumpa fra jeg kommer hjem til jeg legger meg, da går de inn i skapet. Demperen tas av på banen vanligvis. Puss er hver 2-300 skudd, eller når jeg gidder. Ellers så tåler de fleste rifler i uke mellom skog og bagasjerom uten særlig stell, så lenge de ikke er våte. Er det vått og varmt kan ting gå veldig fort.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle var det nok mer et utslag av latskap som gled over i trass, siden alle sa at pipa kom til å bli ødelagt med en gang.

Det ble den ikke, og da jeg trengte demperen på ei anna rifle måtte den av.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En olja lapp gjennom løpet etter skyting er vel det viktigste førstelinjes vedlikehold en kan foreta. Å la demperen sitte på uten noe puss vil nok kunne degradere løpet ila noe tid. Jeg har observert pusselapper komme ut med rustfarge etter å ha hatt demper stående på  bare få timer etter skyting. Sannsynlig årsak er  løse forbrenningrester i dempern som faller tilbake inn i løpet ved håndtering av våpen. Luftfuktigheten  er nok til at det dannes overflaterust der disse partiklene sitter. Dette er nok ingen direkte krise om en tar tak i det innen rimelig tid, men om det får stå slik fra siste jakttur til første obligatoriske skudd neste år, ser jeg for meg at det kan se noe stygt ut.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, vavlo said:

eg har observert pusselapper komme ut med rustfarge etter å ha hatt demper stående på  bare få timer etter skyting. 

For de av oss som av og til bruker våpen uten lyddemper, så kan jeg trøste deg med at det kan man uten lyddemper også. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan trøste med at sikkert 99% av all skyting jeg har gjort opp gjennom årene er uten demper, og kan ikke si jeg noen gang har opplevd rustdannelse ila få timer etter skyting i tørt vær og bruk av "rustfri" ammo. (I løp som ikke allerede har korrosjonsskade) At jeg ikke har opplevd det betyr jo ikke at det kan forekomme, men påfallende at eneste observasjoner er på våpen der demper ikke er demontert etter skyting.

Ser sk heldempede rifler nå begynner å bli mer vanlig på markedet. På disse kan en vel ikke regne med at demper blir demontert jevnlig etter skyting, så vi får se hvordan det fungerer på sikt. Blaser har allerede hatt tilbakekalling på demperenheten pga korrosjon. Materialvalg er nok kritisk på slike.

Link to comment
Share on other sites

Skulle handle ei brukt rifle for 2-3 år siden. Våpen var lagret med demper av forrige eier og i butikken den stod til salgs. Jeg kikket inn i pipa i butikken og den var upusset og møkkete. Fikk den med hjem på utlån og fikk pusset pipa. De fremste 20-25 cm var bare grov gravrust :(Så det ble ikke noe handel den gangen.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Rugerdud said:

Skulle handle ei brukt rifle for 2-3 år siden. Våpen var lagret med demper av forrige eier og i butikken den stod til salgs. Jeg kikket inn i pipa i butikken og den var upusset og møkkete. Fikk den med hjem på utlån og fikk pusset pipa. De fremste 20-25 cm var bare grov gravrust :(Så det ble ikke noe handel den gangen.

Jeg kan nevne at jeg har gjort det samme. Dette var ei rifle uten gjenger eller noe frampå - jeg kjøpte den, og de fremste 10-20cm var gravrust - men heldigvis var pipa alt for langt, og jeg saget den av. Ble veldig grei.

Husk at selv om det ruster med demper, så betyr ikke det at det ikke ruster uten demper. Selv det flyr en stork over fødeavdelingen, så er det ikke den som kommer med ungene...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, vavlo said:

Ser sk heldempede rifler nå begynner å bli mer vanlig på markedet. På disse kan en vel ikke regne med at demper blir demontert jevnlig etter skyting,

Ser til og med i en av reklamene(atec?) At rifla er "ready to go" og hentes ut av skapet med heile hopprennet montert.

 

Det skal være så enkelt og greit altså men gjør produsentene noe spesielt med demper/løp som skal motvirke korrosjon?

Link to comment
Share on other sites

Støvsug løpet med åpen bolt, og eller kjør en hårføner fra motsatt side.

Hele rommet lukter som en innendørs skytebane, normalt sett.

 

...det er sikkert bare meg som liker lukten, men det viser uansett hvor seigt gassen sitter i demperen.

 

En av demperene mine er full av blågrønn rust ved munningen, etter lagring i en pappeske oppå våpenskapet, to måneder etter jeg skjøt med den.

Og jeg sveivet den rundt i en komplett sirkel en 50 ganger i et mørkt hjørne på skytebanen før jeg gikk, og trodde den var utluftet.

 

Så nå er det støvsuger hver gang.

 

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Det blågrønne er nok heller kobber som har reagert med luft og fuktighet. Når vi skyter fordamper noe kobber, og dette vil normalt kondensere i løpet og utover, og kobber rives av og legger sg i løpet om det ikke er super glatt. Mange moderne krutt er tilsatt kjemikalier som skal reagere med kobber og sørge for at det ikke blir igjen i løpet - slik at vi ikke trenger å pusse så ofte. Kobberforbindelsene kondenserer da lengre ut, f.eks. i en demper, og de vil reagere med luft og vanndamp, til blå og grønne kobberhydroksider som regel. Bremser blir ofte fulle av dette, og en ser det på dempere, eller rundt munningen på rifler som brukes med demper eller brems.

@Per-S kan sikkert si mer om dette, jeg har lest det, men ikke mange steder, og for alt jeg vet kan det være helt feil... (at kobberforbindelser blir til blå og grønne hydroksider er jeg som kjemiker temmelig sikker på ;) )

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som kjemiker kan jeg så definitivt støtte din påstand om at kobberforbindelser blir noe blågrønt kliss.

Krutt blir i dag ofte tilsatt tinnforbindelser som avkobringsmiddel. Tidligere ble bly ofte brukt. Men med blyfrie tennhetter og hulspisskule blir det lite bly for å fjerne kobber. Så lenge det ble brukt helmantelkuler med blyet eksponert i bunnen kom det alltid litt bly som legerer seg med kobber til forbindelser med mye lavere smeltepunkt slik at de ble skrapt ut av friksjonen.

På kanoner ble det ofte lagt blyfolie på toppen av kruttladningen for å oppnå samme effekt.

 

Faren med rustdannelse dersom en ikke tar av demper er nok litt overdrevet, på jaktvåpen skrur jeg aldri av demper i jaktsesongen, når våpenet er innskutt endrer jeg ikke på en dritt, jeg vil ikke risikere treffpunktendring.

Noen kruttyper brenner urent og danner ammoniakkgass, den sammen med andre flyktige forbrenningsprodukter som kondenserer i løpet kan fremme rust, men amoniakken vil vel først og fremst reagere med kobberrester og lage blågrønn guffe.

Jeg lufter ut løp og demper etter skyting (om jeg husker det), etter å ha skutt dyr er det mye annet som også må gjøres. Noen ganger drar jeg en oljet pusselapp gjennom. Generelt tror jeg at kulekrutt er verre enn nitrocellulosekrutt, det soter og brenner mindre rent.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...