Jump to content

Ettermontere tårn på Leupold VXR


Olafsen

Recommended Posts

  • msteiro changed the title to Ettermontere tårn på Leupold VXR

@Jeger'n De "Stoney Point" tårnene jeg fikk fra eBay (fra 3 forskjellige selgere) var dessverre ubrukelige for mitt bruk. Gjengene stemmer nok bare 95% (litt slakk) til min Leo 3-9x40 så etter 2-4 skudd er tårnet løsnet. Så da var det bare å ta frem kronestykket igjen når det skal justeres. Og det var bare rekylen fra dempet 308W den bli utsatt for. Så hvis noen har en enkel forklaringer på hvordan disse skal monteres for å sitte fast hadde det vært hekt topp.

Link to comment
Share on other sites

@Brubakken 🤔Tror jeg forstår hva du mener, men et bilde forteller ofte mer enn 1000 ord... Så bilde hadde vært helt topp! Og skader ikke at jeg får det forklart med teskje.👍😂

En annen ting jeg har tenkt på med disse eBay tårnene; Det er jo gummipakning under det originale "beskyttelseslokket" (finnes sikkert et bedre og riktigere navn, og blir sikkert korrigert av "kammer-korrekturen"🤣), vil det bli tilstrekkelig vanntette? Eller vil det resultere i fremskyndet oppgradering av optikk?? 🥳

Link to comment
Share on other sites

Bedre sent enn aldri, ble noen travle uværsdager på jobb.

@Oryxhunter @Olafsen @Jeger'n

Har prøvd å ta noen bilder.

20210304_105343.jpg.f33c3e67c1935ad07896131b18d1084d.jpg

Montert på min vari-x iii 1,5-5x24, etter o-ringen ble montert fikk jeg skrudd tårnet helt nedpå, når skivene som fulgte med var montert fikk jeg kansje skrudd den ned 1 gjenge. Og uten skivene så var det alt for mye slakk i tårnet. Disse skivene er for store til å passe nedi forsenkningen inni tårnet og ligger derfor oppå kanten.

 

20210304_110146.jpg.4085d5f25f4d22186b95f5db056f532b.jpg

Bruker en o-ring som måler 11mm utvendig diameter og 1,9mm tykkelse, fra et biltema o-ring sett, samt den tynne fjærskiva som følger med tårnet. O-ringen og fjærskiva passer ned i forsenkningen inne i tårnet. Dette gir passelig klem på min kikkert, kan hende andre kikkerter har andre dimensjoner, så prøv dere frem.

 

20210304_111446.jpg.95df41d7ebc4a47c7dcc4a9da3f3bbf2.jpg

 

20210304_111556.jpg.6e02dc8ab8d3111d9d8d0f3bed6f082b.jpg

 

Håper det var grei forklaring😅

Edited by Brubakken
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...