Jump to content

Noen som har erfaring med å strekke hold m raskere ammo?


chmeland

Recommended Posts

Hei

Vanskelig å oppsummere spørsmålet i topic, så skal forklare litt nærmere.

Jeg har skutt mye med salong siden jeg var 12 år, og i starten ble det mye utforsking.

Det er jo egentlig veldig morsomt, og nå ser jeg på noen nye ideer.

Jeg har skutt inn min brno mod E på 60 meter, med subsonic ammo. 60 er valgt fordi det er så langt jeg kan strekke det uten å skyte OVER ei rype på kortere hold. Jeg kan ikke strekke holdet lenger enn til ca 70 meter uten å forlegge siktepunktet.


I teorien skulle jeg kunne bytte til en raskere kule, feks Rem Yellow Jacket, og la den ta over fra ca 70 ut til feks 90, uten å skru på siktet
 

Er det noen som har erfaring med dette?

 

mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med de kjappe .22 LR variantene, er at presisjonen blir dårligere, i enkelte tilfeller merkbart dårligere.
Spesiellt Yellow Jacket åpnet mye opp.
Dette kan vel variere fra våpen til våpen, men bør uansett sjekkes grundig ut når det er snakk om skyting på vilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som seawolf.

 

Kjøpte en pakke av hver .22 LR som fantes i Oslo da jeg kjøpte salongrifle for noen år siden.

 

Fritt fra hukommelsen spredte CCI Mini Mag veldig mye, Velocitor ganske mye, og Yellow Jacket som en hagle. 2 forskjellige subsonic, 1 av dem Remington og andre muligens CCI, ville ikke veksle i 10/22en min. 

 

Endte opp med å "måtte" bruke standard ammo, mener CCI Standard gikk best. 

 

Nå har jeg lyst på .17 HMR.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal teste litt når det blir varmere. Her ser dere en graf som viser teorien. Understreker "teori". Innskyting på 66 m med Win Sub skal da gi sentertreff på ca 54 meter med RWS sub (lavere hastighet) og ca 110 meter med Yellow Jacket. Aguila Super Max (noen som har prøvd den? Tror ikke den er å få kjøpt i Norge...) er vel den skarpeste 22lr som finnes, og det vises godt på grafen....

 

mvh

C

 

image.png.019eb63bbcd80e5f02a618003b7739e4.png

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, chmeland said:

 

Jeg har skutt mye med salong siden jeg var 12 år, og i starten ble det mye utforsking.

 

Med mindre du er 13, så skulle en jo tro at du vet svarene her. Siden du har drevet mye utforsking mener jeg ;)

 

Min erfaring er at etter 25-30m så er ikke noen av HV-patronene til å stole på. De treffer høyere enn match, og subsonic, men de sprer. De sprer alt for mye til å være brukbare på jakt etter dyr de er lovlige på. Men på de holdene de treffer på, så har de bedre effekt. Du kan se forskjell på måten kråka "slås av" på mellom YJ og RWS SubHP, for å si det sånn - men med RWS sub HP kan du skyte den på 100m hold. Det kan du ihvertfall glemme, med høge kneløft, med alle de 22-riflene jeg har hatt. Men om det går med din, det må du prøve, ingen kan vite det på forhånd.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alltid morsomt å teste. Lærerikt er det også. Men som allerede nevnt av flere: Du er heldig om du finner noe 22lr.-høyhastighetsammo som samler godt i børsa di. Vinninga går opp i spinninga pga rævva presisjon som regel. Hjelper ikke om du kan "sikte rett på" om presisjonen er "minute of kjeller-lem" Da bommer du sannsynligvis oftere enn om du hadde ei presis kule, hvor du evt må skru noen knepp/forlegge siktepunkt.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg ville prøve. 22LR i gjen på jakt så sitter jeg med følgende mening.   Min 22 wmr overgår salongen på det aller meste.  Selv føler jeg at vanlig salong funker godt fra max  hagle hold  + 10-15 m  ekstra.  Da med behagelige sub skudd og demper. D.v.s. 50 - 60 m er fint på jakt . Legg på 30-40 m exstra opp til 22 wmr = mye bedre avliving og ikke mye kjøtt ødlegelse = fine slakt. Har også prøvd high speed ammo, men presisjon blir åpnere. Hadde gås,rev, hare  , vert lovlig i Norge med . 22 LR så hadde nok presisjon og effekt vert ok på riktig hold.  High speed i .22LR. Er nok ok i andre land .

Link to comment
Share on other sites

For et par-tre år siden kjøpte jeg dette siktet til .22 LR-rifla mi, (Leupold  Freedom 4-12x40 Tri MOA)
Retikkelet er Tri-MOA, med "hash marks", og jeg skjøt inn siktet på de tre avstandene som var aktuelle for å knerte kråka.
Mitd i senterkorset på 50 m, to streker opp så var jeg midt i på 70 meter, og fem streker opp ga meg sentertreff på 90 meter
Dette med Winchester Subsonic.
Til mitt behov var dette en veldig enkel måte å verifisere treffpunkt innafor de avstandene jeg skjøt kråke.

 VX-Freedom 4-12x40 CDS Tri-MOA | Leupold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, mp18 said:

Etter at jeg ville prøve. 22LR i gjen på jakt så sitter jeg med følgende mening.   Min 22 wmr overgår salongen på det aller meste.  Selv føler jeg at vanlig salong funker godt fra max  hagle hold  + 10-15 m  ekstra.  Da med behagelige sub skudd og demper. D.v.s. 50 - 60 m er fint på jakt . Legg på 30-40 m exstra opp til 22 wmr = mye bedre avliving og ikke mye kjøtt ødlegelse = fine slakt. Har også prøvd high speed ammo, men presisjon blir åpnere. Hadde gås,rev, hare  , vert lovlig i Norge med . 22 LR så hadde nok presisjon og effekt vert ok på riktig hold.  High speed i .22LR. Er nok ok i andre land .

Mesteparten av poenget med å jakte med 22LR er jo at det er stille (resten er redusert sikkerhetsavstand). Aksepterer man at det smeller er det jo ingen som helst grunn til å bruke det omtrent. Og det gjør all "HV"-ammoen meningsløs, i tillegg til at den har ubrukelig presisjon. (Prøv forresten CCI Minimag, den kan være forholdvis anstendig)

 

Selv har jeg i nyere tid stort sett brukt 22LR til andejakt i skjærgården, og den fungerer da greit ut til 90-100m om det er lite vind - jeg har tatt inspirerte skudd langt over 100m, men da skal man generelt vite hva man holder på med.

Uansett er det avstandsmåler, og stille på siktet som gjelder. 
Dette er med lyddemper, for å forstyrre omgivelsene minst mulig, og unngå å "sette himmel og jord i bevegelse" i forholdsvis bebygd område. 

 

Med en gang det ikke er et poeng å være diskret, så fins 223Rem, og da oppstår denne diskusjonen på nytt rundt 250-300m ;) Skal du skyte skarv på 1000m hold anbefaler jeg noe i 6.5...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...