Jump to content

Våpenbransjen sliter åpenbart i disse Covid 19-tider


Torf

Recommended Posts

10 hours ago, Federal86 said:

Svenskene er flinke til mange ting, men de er eksepsjonelt dårlige på håndtering av pandemier (Covid-19 13 923 dødsfall, 938 343 påviste tilfeller), debattklima(meget lav takhøyde) og integrering (23 No-go soner,300 skyteepisoder i 2017, høy grad av grovvold). 

Som jeg skrev i en annen tråd så er Sverige bedre enn gjennomsnittet. Det er derimot Norge som har eksepsjonelt få døde. (Om det betyr at Norge håndterer pandemien bra er jeg ikke like sikker på...).

Integreringen i seg selv er det nok ikke noe feil på i Sverige, men en lang periode med i prinsipp fri innvandring gjorde jo at det kom så mange at det kommer til å ta veldig lang tid før de er ferdigintegrert-50 år? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Haavard said:

Det er derimot Norge som har eksepsjonelt få døde.

 

Vi har vel faktisk redusert den totale dødeligheten under pandemien, sammenlignet med normalnivået... 

Og på en måte er det vel også forståelig - mindre kontakt gir mindre spredning av andre sjukdommer, pluss mindre reiseaktivitet osv. osv... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Haavard said:

Som jeg skrev i en annen tråd så er Sverige bedre enn gjennomsnittet. Det er derimot Norge som har eksepsjonelt få døde. (Om det betyr at Norge håndterer pandemien bra er jeg ikke like sikker på...).

Integreringen i seg selv er det nok ikke noe feil på i Sverige, men en lang periode med i prinsipp fri innvandring gjorde jo at det kom så mange at det kommer til å ta veldig lang tid før de er ferdigintegrert-50 år? 

Om man ikke begriper at sverige har mere enn ti ganger så mange døde sammenlignet med norge og at dette har med politisk lederskap å gjøre så vet ikke jeg. Det er mest naturlig å sammenligne Norge med Sverige, Danmark og Finland. Der er Sverige enormt langt bak. 
Kan jo nevne at jeg selv fikk yrkesforbud her i sverige og ikke jobbet på ett år, men fikk ikke en krone i støtte pga kombinasjon av enskild firma og vanlig lønn. Ingen Akassa, ingen bidrag - null. Slik blir det med folk som Löfven ved roret. 
Ang integrering, jeg bodde 15 år i Malmö og fem år i Stockholm. Trust me, integrasjonsproblemene er massive, rent av astronomiske. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan bere lesa litt på det svenske forumet skogsforum.se så får ein innsyn i inegreringsproblema, viss det ikkje er moderert vekk då.

 

Minnar om det gamla ordtaket: ordet ja fører til problem. Ordet nei fører ikkje til noko vondt.

 

Burde vore meir restrektive.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Det beste svenskene har  -  

 

  -  er den delen som ikke vil være en del av Sverige, Øst-Trøndelag!

 

 

Leva Republiken Jämtland! NEI til freden i Brömsebro!

 

Solnedgang over Storsjön, sett fra "Sommarhagan" til Wilhelm Peterson-Berger, blir forhåpentligvis tilgjengelig igjen, når koronaen har gitt seg (  -  men hva har dette med våpenbransjen å gjøre - ? ).

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

On 4/25/2021 at 2:07 AM, Vapenskjold said:

Bortsett fra Volvo, Saab og Bofors; Hva har svenskene gjort for oss? 

 

22 hours ago, M67 said:

Volvo og Saab klar vi oss jo fint uten

Jeg savner Saab. Med unntak av Wrangler så er da Saab noe av det beste som har vært laget. Men hovedgrunnen til at jeg savner Saab er verkstedet. Ingen andre verksed jeg har vært borti kunne fikse et hvilket som helst problem til dagen etter bortsett fra Saab.

 

For de som har båt så vet de godt at Volvo er det eneste fornuftige valget med tanker på delemarked i Norge. Alle har eller kan skaffe Volvodeler innen rimelig og fornuftig tid. Prøv Yanmar (eller noe annet ukurant). Da snakker du 1 mnd pluss leveransetid fra Japan...?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/15/2021 at 5:48 PM, Vapenskjold said:

.....

Ansatte i offentlig sektor har full lønn. Selv om inntektene til kommunen går ned.

Så vidt meg bekjent har ingen i offentlig sektor mistet jobben pga corona....

 

 

Har heller ikkje høyrt om permitteringer i det offentlige.

Feks. barnehager skuler og sfo stenger, alle går rundt med full lønn...?

Det private næringsliv sliter og skattekronene til kommunene minker, mr. Robek blir snart travelt opptatt...

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/25/2021 at 1:50 PM, Austergården said:

Om man ikke begriper at sverige har mere enn ti ganger så mange døde sammenlignet med norge og at dette har med politisk lederskap å gjøre så vet ikke jeg. Det er mest naturlig å sammenligne Norge med Sverige, Danmark og Finland. Der er Sverige enormt langt bak. 
Kan jo nevne at jeg selv fikk yrkesforbud her i sverige og ikke jobbet på ett år, men fikk ikke en krone i støtte pga kombinasjon av enskild firma og vanlig lønn. Ingen Akassa, ingen bidrag - null. Slik blir det med folk som Löfven ved roret. 
Ang integrering, jeg bodde 15 år i Malmö og fem år i Stockholm. Trust me, integrasjonsproblemene er massive, rent av astronomiske. 

 

Det har nok med politisk lederskap å gjøre ja, men det begynte for leeenge siden. Det er ikke mulig å sammenligne Norge og Sverige bl.a. pga distriktspolitikken. Se på grenseområdene og utkanter. I Norge er det fullt liv, i Sverige har alle reist til storbyregionene.

Innvandringspolitikken har også gjort at det er omtrent dobbelt så stor andel invandrere i Sverige som i Norge. Vi vet også at innvandrere er veldig overrepresentert i coronastatistikken .

Det er mulig du har blitt uten jobb, men for flertallet har det vært mye friere i Sverige enn i Norge.

For meg personlig har Solberg kostet store penger i og med at grensen i praksis er stengt.

Hadde aldri trodd jeg ikke skulle stemme på Høyre, men i år håper jeg hun får så flesket disser. (Jeg kommer dog ikke til å stemme noe som ligner rødt, så gal har jeg ikke blitt...) 

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Haavard said:

 

Det har nok med politisk lederskap å gjøre ja, men det begynte for leeenge siden. Det er ikke mulig å sammenligne Norge og Sverige bl.a. pga distriktspolitikken. Se på grenseområdene og utkanter. I Norge er det fullt liv, i Sverige har alle reist til storbyregionene.

Innvandringspolitikken har også gjort at det er omtrent dobbelt så stor andel invandrere i Sverige som i Norge. Vi vet også at innvandrere er veldig overrepresentert i coronastatistikken .

Det er mulig du har blitt uten jobb, men for flertallet har det vært mye friere i Sverige enn i Norge.

For meg personlig har Solberg kostet store penger i og med at grensen i praksis er stengt.

Hadde aldri trodd jeg ikke skulle stemme på Høyre, men i år håper jeg hun får så flesket disser. (Jeg kommer dog ikke til å stemme noe som ligner rødt, så gal har jeg ikke blitt...) 

Forskjell på å bli uten jobb og å få forbud mot å utøve yrket av staten men helt uten kompensasjon. Mine norske kolleger får alle ganske ok støtte. Forskjell på å tape endel penger som du sier og null inntekt i ett år. Bytter gjerne mine «friheter» mot den relativt organiserte norske coronapolitikken og et økonomisk sikkerhetsnett verdig et skandinavisk land. 
 

Rent statistisk går det fint å sammenligne dødstallene storby mot storby.  Det er om noe større forskjell mellom landene da. 
 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Haavard said:

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilken bransje er du i som staten har forbudt?

Selv klarte jeg meg bra i starten, men hvis det er noen trøst så har heller ikke jeg hatt en eneste liten krone inn på konto siden de strammet inn reglene ca 1. november.

Musiker

Link to comment
Share on other sites

Det er lokale forskjeller på restriksjoner når det gjelder korona i Sverige også. Bor i Kiruna, kjøpte bil i Stockholm forrige torsdag. 1200 km opp til Kiruna. I Stockholm var det relativt normalt, men i de områdene i Västerbotten som var med i artikkelen i VG fikk man bare kjøpe mat på "Drive by" på Max. Sov en natt på hotell i Umeå, det var også som vanlig, spiste en helt normal frokost på hotellet. Spiste på lunsjbufe i Luleå, der fikk man bare sitte en person pr bord. Tror det er en regel om at på restauranter på kjøpesentere kan man bare være en person pr bord, men ellers kan følget man kommer med sitte ved samme bord. I Kiruna har turistnæringen blir hardest rammet, men det er vel ganske vanlig. Det finnes en ganske stor turistnæring her, mange små firmaer også. Naboen drev med skuterturisme, han har solgt ca 20 snøskutere og prøver å leie hytter billig til firmaer som kommer opp for å gjøre jobb i gruveindustrien. Vi er mitt inne i den tredje bølgen, jeg hadde covid i begynnelsen av juni. Kjenner veldig mange som har hatt det, men personlig kjenner jeg ingen som har vært alvorlig sjuk, men har hørt om folk som har fått langtidsettervirkninger. Det er mye importsmitte som kommer med arbeidere fra hele Europa når LKAB har forebyggende underholdsstopp som det heter. Da kommer det opp mange hundre arbeidere, spesielt fra Øst-Europa for å drive sanering. Mekanikerne er som oftest svenske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...