Jump to content

Våpenbransjen sliter åpenbart i disse Covid 19-tider


Torf

Recommended Posts

Jeg følger ganske godt med på våpenmarkedet på finn.no og i andre fora.

Det er tydelig at lockdown, og andre virkemidler for å begrense smitte, nå tærer på alle og spesielt på våre lokale forhandlere.

De siste dagene har det dukket opp nye salgskampanjer med reduserte priser som kan tyde på litt desperasjon.

 

Dette er rett og slett en oppfordring til å bruke penger lokalt for å være sikker på at vi har noen å handle hos til høsten.

(Jeg er ikke bransjetilknyttet)

 

Jeg har hvertfall tenkt å sette igang med prosjekter tidligere enn vanlig for å holde folk i arbeid.

Samtidig er det ikke umulig at jeg kommer til å benytte meg av noen av supertilbudene som er der ute.

 

Noen enkelttilbud er så bra at jeg fatter ikke hvorfor produktet ikke forsvinner som dugg for sola. 

Dette er bare med på å understreke at nå er det alvor.

En økning fra 6 til 8 jaktvåpen pr hode nå hadde faktisk vært med på å avhjelpe situasjonen noe. 

Edited by Torf
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ammotørke.

I USA er det tomt for all ammo i kurante kalibre og tennhetter.

Den ammoen som finnes selges til svartebørspriser.

Mange steder må man kjøpe en ny pistol for å få kjøpt 2 pakker ammo.

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2020/12/ammo-and-primer-shortage-will-continue-into-2021/

 

The ammo and primer shortage is real, and it’s here to stay — well into 2021. That’s what industry experts tell us: “With [ammunition] demand far outstripping supply and inventory levels in the channel at all-time lows, we see strong demand continuing[.]” — Christopher Metz, CEO of Vista Outdoor

 

ammoshort20x1.jpg

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis isolert sett, men omsetningen siste 11 måneder må ha vært elendig, all den tid konkurranse og trening har vært stengt. Jeg har skutt ~10% av det jeg gjør i et normalår, og jeg tror det er få som har skutt ti stevner siden påske.

 

Jeg er heller ikke bransjetilknyttet, så du får tilgi litt synsing: Å selge våpen og ammo er noe annet enn å selge makkotrøyer og melk; det binder mer kapital og markedet kan tørke inn slik det har gjort siste året. Butikkenene ligger inne med varelager de ikke får solgt og har faste kostnader de ikke blir kvitt, og jeg er som sagt forbauset over at ikke flere enn Børselars har gått dukken. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og når pristene på Blaservåpen skyter i været, blir vel kanskje ikke lettere å selge de da! Sjelden de har våpnet inne på lagret heller, for det binder mye kapital for forhandlere. Ser i forhandlerkatalogen for Blaser, at prisene er steget greit, men montasjer er redusert! Men ventetiden på søknader av ervervelse av våpen er vel ikke gått ned. Så mye kan sikkert sies om dette tema. 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Torf said:

En økning fra 6 til 8 jaktvåpen pr hode nå hadde faktisk vært med på å avhjelpe situasjonen noe. 

 

De som har fulgt dette forumet fra starten, vil nok finne det ganske sannsynlig at jeg ikke har særlig "direktekontakt" med nåværende besittere av regjeringstaburettene (og slett ikke med de som "besatte" en del slike for inntil et år siden). Opptil flere her inne har uttrykt til dels motsatte synspunkter på det feltet.

 

De av dere som måtte ha forbindelser med de tre versjonene av Høire som bekler regjeringskontorene, bør hviske noen ord om at å umiddelbart implementere den allerede vedtatte utvidelsen av "jaktvåpen-garderoben", kan være et velegnet "korona-tiltak" for en liten, men utsatt del av næringslivet.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert noen som merker det mer enn andre, men tro de som merker det mest er de som ikke helt har tatt steget inn i det 21. århundre og sitter på dårlige nettløsninger.

For jeg tror netthandelen har vokst isolert sett ihvertfall, og det er ikke rart Landrø ikke selger bruktvåpen når de ikke gidder bruke 2 minutter på å legge ut ordentlige bilder av det de selger.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

En gammel og velslitt trønderskrøne går omtrent slik:

 

Østlending/sørlending/vestlending eller nordlending: "Er det sant at en trønder alltid svarer på et spørsmål med et nytt spørsmål?".

Trønder: "Kæm ha sagt de'?".

 

8 minutes ago, Haavard said:

Er baneskyttere en viktigere kundegruppe enn jegere?

 

Med fare for å bekrefte overstående trøndervits: Hva får deg til å tenke det?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Haavard said:

Er baneskyttere en viktigere kundegruppe enn jegere?

Nei, slettes ikke.

 

Men de som skyter 5000 skudd og sliter et løp i året er nok viktigere enn de som skyter 50 skudd i året. 

Edited by boble
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Med fare for å bekrefte overstående trøndervits: Hva får deg til å tenke det?

 

Tråden bygger på at våpenhandlerne har dårligere tider pga covid. I så fall måtte det være fordi konkuranseskytingen ligger nede, for jakten pågår såvidt jeg vet helt uavhengig av pandemien.

 

4 minutes ago, boble said:

 

Men de som skyter 5000 skudd og sliter et løp i året er nok viktigere enn de som skyter 50 skudd i året. 

 

Det er nok en del som investerer mer enn det som sunt er i våpen og utstyr for så å skyte (maks) 50 skudd/år.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Haavard said:

 

Tråden bygger på at våpenhandlerne har dårligere tider pga covid. I så fall måtte det være fordi konkuranseskytingen ligger nede, for jakten pågår såvidt jeg vet helt uavhengig av pandemien.

 

 

 

 

Ikke glem at 90% av jegerne ikke skjøt 30 skudd + storviltprøven i 2020.

Dette utgjorde mye penger for bransjen og klubber.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det kan også se ut som om bransjen "ommøblerer"  litt. Noe av salget som foregår  kan kanskje skyldes at distribusjonen forandres. Agenturer blir overtatt av andre, og dermed også serviceledd og delelager. Da er det kanskje på tide å rydde litt på lageret. Blasergruppen har vel egen distribusjon nå? Da må vel kanskje Norma og Landrø og flere se seg om etter nye merker?

Link to comment
Share on other sites

Mange produsenter som ikke kjenner det norske markedet som tar agenturene fra velrennomerte forhandlere, med katastrofale følger.
Se på Schmidt og Bender, hvor mye har salget i Norge falt etter at de tok agenturet fra J&F.
Skal like å se hvilke salgstall Blasergruppen kommer til å oppnå uten Norma og Landrø.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Anonymrifle said:

@NM149Det kommer jo helt an på hvem de ansetter til å drive dette. Er dem smarte så vil dem rekruttere en fra Landrø eller Norma som kjenner det Norske markedet og som har solgt produktene.

Det ville nok hjulpet på salget men er redd det ikke vil være nok. Norma og Landrø er to store velassorterte bedrifter som har godt ry, noe som tar mange år og opparbeide.
Men for deres del får vi håpe de får det til.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, sako_35 said:

Og når pristene på Blaservåpen skyter i været, blir vel kanskje ikke lettere å selge de da!

 

Joda! Jo dyrere disse Blaserne er, dess flere kjøper. De må jo være 10 ganger så bra om prisen er høy?? Eller..  😆

 

On topic: Personlig har jeg aldri handla så mye som etter at covid kom. Både lokalt og på nett. Nytt våpen, kikkertsikter, kuler, krutt, jaktklær og utstyr...ja 2020 ble året jeg gikk meg på smell etter smell.😁 

 

Nå i januar har jeg bestilt meg div nytt ladeutstyr og ny demper til 9,3`n. Kan noen starte en crowdfunding til meg? Jeg går snart konk!😂

Har flere kompiser som også sliter pga lockdown og for mye tid på nettbutikker..

 

En av de lokale våpen/jaktutstyrsbutikkene her jeg bor, hadde tidenes omsetning før jakta i fjor, så hvor denne krisen det snakkes om her er, det skjønner jeg ikke. De butikkene som evt går konk nå, tror jeg ikke hadde livets rett i utgangspunktet..

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er mange som sliter, er det da en god løsning å prise seg ut av markedet...? Greit at kronekursen er svak. Men det forsvarer jo ikke å doble prisene...? Må da være elendig forretningsskikk. Det må være avanse, nok, selvsagt. Men prisene må jo også være på et nivå som muliggjør salg. 
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan jo ha noe med at våpenkontorene først var stengt i månedsvis, og at mange steder er det opp til et halvt års behandlingstid på en våpensøknad. Så noen gidder nok ikke vente og klarer seg med det de har. Og er garderoben full tar det lang tid å kvitte seg med et våpen for å kunne skaffe et nytt også. 

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Skaubjønn said:

Hvis det er mange som sliter, er det da en god løsning å prise seg ut av markedet...? Greit at kronekursen er svak. Men det forsvarer jo ikke å doble prisene...? Må da være elendig forretningsskikk. Det må være avanse, nok, selvsagt. Men prisene må jo også være på et nivå som muliggjør salg. 
 

 

Jeg tror en stor del av kundene til Blaser er lite prissensitive, og at de ser de for solgt mer totalt sett (i kroner) ved å heve prisene og heller potensielt miste et par kunder.

 

Link to comment
Share on other sites

Blaser er nok en del dyrere å produsere enn mye annet, så hvor mye overpriset det er kan diskuteres, men det er dyrt.

 

Og i forhold til om prisene går ned...tviler. 

Jeg tror heller prisene blir jevnere, evt noe høyere, og så kan det være de går for høyere margin istedenfor volum. Det er ikke helt uvanlig at enkeltaktører med solid markedsandel tar tilbake agenturet for å hindre at prisene presses ned. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, hewi said:

Jo dyrere disse Blaserne er, dess flere kjøper.

 

Det er visstnok noe som heter "snob appeal" på utaskjærs - ?

 

2 hours ago, beaker said:

   -   kostar standard blaser-piper ganske nøyaktig det samme som dei har gjort lenge (11-15000),   -

 

   -  og midt innimellom salget av piper til Blaser-våpen til denne prisen, kom Blaser med piper til STR 200. Jeg kjøpte en for "lenge" (?) siden (LS Førde august 2017?), og betalte kr. 2.750,- for den hos Norma.

 

Hvis prisene for piper til Blaser-våpen er riktige, må jeg bare takke Blaser (og hele konsernet) for at de forærte meg minst 2/3 av denne pipa.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, msteiro said:

Blaser er nok en del dyrere å produsere enn mye annet

 

Nøyaktig hva gjør de såå mye dyrere enn andre merker? Å støpe deler i plast er ganske rimelig, verden over, ja til og med kvalitetsplast er billig å støpe om man gjør det i stor skala.

 

Hvorfor koster en magasininnsats m/plastavtrekker 4000kr? Vi snakker masseprodusert vare her. For ikke å snakke om prisen på de forskjellige plast-stokkene...Hinsides all fornuft...

 

At løpene ligger høyt i pris kan jeg forstå pga. nitreringen de bruker. Det er dyrt og noe av det beste en kan få hva rustbeskyttelse angår, men at ei plastbørse, med røske-håndtak montert på en sleide med gardena-kobling, skal ha en startpris tett oppunder 30K og oppover til uendelig, alt avhengig om det er lakk og/eller lær innfelt her og der. De ler sikkert så de griner, hele veien til banken.😁

 

Noen håver inn en solid avanse en eller annen plass i dette systemet til Sauer/Blaser og jeg tror de har veldig gode marginer også. Selvsagt lov i et fritt marked, og de kan bare fortsette å holde prisnivået så høyt, takket være stor kjøpekraft hos målgruppa (Og delvis mangel på kritisk sans hos oss som forbrukere som blir tatt av havesyken)

 

Når de nå tar over agenturet selv, så er det vel fordi blårussen i økonomiavdelinga ser at de har en såpass solid merkevare, og vil ha "bukta og begge endene" for å klore til seg enda mer av fortjenesten.

 

Misforstå meg rett; Jeg har ikke noe imot Blaser. Supre våpen på alle mulige måter, men prisen. Nekter å tro at den gjenspeiler prod.kost riktig. Alt kan selges til overpris, om markedet er villig til å betale, er min teori her.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, einherje said:

Blaser, Sauer, Sig, Minox, Swarovski osv. burde jo bli billigere nå. Ved å importere og distribuere selv er et fordyrende mellomledd borte. Det sier i alle fall reklamen i andre bransjer. De sparte kostnadene burde komme forbrukerne til gode.

Ja, nevn en gang det har skjedd 🤣🤣

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det gjenstår vel å se hvor dårlig det egentlig har gått for alle butikkene. Før høstjakten snakket jeg med en selger på en av de større butikkene på Østlandet og de hadde aldri hatt så myr å gjøre sa han.

 

Det blir vanskelig å drive små/dyre butikker med tiden, så at se lokale forhandlerne gradvis forsvinner kan man dessverre regne med. Se på landhandler og annet, det er ikke mange igjen. Det er ikke mange som betaler flere tusen kr ekstra i året for å støtte opp lokalt.

 

Jeg så for en ukes tid siden at det var nærmest helt tomt i hyllene for jaktutstyr på XXL Sandvika. Så enten har de solgt rubbel og bit, ellers gidder de ikke selge det lenger.

 

Det store XXL-salget/lagerreduksjon (i fjor?) gjorde vel at mange som meg fikk billige nye støvler, dress, kanskje et kikkertsikte, kanskje et våpen. Som bidrar enda mer i negativ retning.

 

Det blir vanskelig å få gode råd etter hvert for disse billigbutikkene er ikke lønnsomme hvis de må bruke tid på kunden. Men det finnes god informasjon på nett så det løser seg dor de med god tid. De med liten tid eller som er gamle og ikke kan bruke Internett så godt må oppsøke de dyre butikkene. Noen butikker har jo så mye høyere priser på helt ukompliserte varer at de som ser på nettpriser vil anse det som svindel

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, keenhunter said:

Jeg så for en ukes tid siden at det var nærmest helt tomt i hyllene for jaktutstyr på XXL Sandvika. Så enten har de solgt rubbel og bit, ellers gidder de ikke selge det lenger.

 

Er vel mer at jaktutstyr ikke selger så mye i midten av januar - og de har solgt ut en del på nyttårssalg og ikke bruker tid/penger på det i fysisk butikk før til sommeren igjen i oppkjøringa til høstjakten.

Link to comment
Share on other sites

1200,- for en pakke 7x57R har skremt meg bort fra jakt butikken for en stund.

Litt mer alvorlig, de fleste jakt butikkene hadde trengt en liten hjelp på IT siden. Er få i mine øyne som er så dårlige som de til å markedsføre seg på Facebook osv.

Er en lokal jente som driver en Sport butikk og er veldig frempå med å slenge ut en "god morgen se på denne godbiten som kom inn dørene" eller kjører en liten konkurranse med lik og del dette og bli med i trekningen "gaver" for en tusenlapp og får 10.000 delinger i hele landet. Er et firma (One Norseman) som kommer med en ny lyddemper også nå, legger ut litt "åte" på YouTube og Facebook og det sprer seg som ild i tørt gress. De har ikke startet salget enda men har 450stk som abonnerer på siden deres og 2800stk som har sett den første videoen. Mulig det bare er meg men henger bransjen etter?

 

Link to comment
Share on other sites

Bransjen henger etter, men det gjør kundene også, men det er helt utvilsomt at mange mindre butikker kunne tjent på større tilstedeværelse på internett

Ift til sosiale medier så vanskeligjøres det litt av at facebook osv har masse regler for hva de tillater, spesielt ift til våpen. Å få stengt facebooksiden sin ville vært ganske katastrofalt. Lik og del kampanjer er forøvrig ikke tillatt etter facebooks guidelines og kan resultere i sanksjoner fra facebook.

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Sakoen75 said:

   -   Er et firma (One Norseman) som kommer med en ny lyddemper også nå, legger ut litt "åte" på YouTube og Facebook    - 

 

    -    og selvfølgelig på det forumet der man har størst andel folk som sluker åtet, med krok, snøre, søkke og dupp!

 

https://www.kammeret.no/topic/91582-one-norseman/?do=findComment&comment=1340671

 

Link to comment
Share on other sites

Det @msteirosa👆

 

Ser heller ikke problemet med produsenter hverken på facebook eller her på kammeret, så lenge det er tydelig at det er det de er. Og slik som i nevnte tråd, at det blir svart på produktspørsmål og ikke bare er en ren reklametråd. Men det kan jo fort bikke feil vei, så litt obs på slike tråders utvikling bør man jo være. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...