Jump to content

Våpenbransjen sliter åpenbart i disse Covid 19-tider


Torf

Recommended Posts

Ja var positivt ment til @ONE Norseman som opptrer med tydelig profil/konto og kommer med gode svar på alle spørsmål som har kommet til nå. Lov å komme med selvskryt når de ikke skjuler seg bak en anonym konto.

 

Hadde jeg drevet butikk hadde jeg benyttet meg av sosiale medier uten tvil, tror 70% mine utstyrs kjøp de siste årene er veldig mye påvirket av Kammeret.no og Facebook. Selvfølgelig må man filtrere bort mye svada men sånn er det med all reklame. Fine med Facebook er at jeg selv kan velge "abonnement" fra butikker selv som jeg får reklame fra. Hvordan skulle jeg ellers funnet ut at en liten våpen butikk i Trøndelag solgte skinn gamasjer fra Sør-Afrika?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kristiserte ikke på noen måte @ONE Norseman, vedkommende opptrer helt OK ihht forumreglene. Tidligere (da vi hadde "motto") hadde vi betegnelsen "bransjetilknyttet". Fra min moderatorfortid husker jeg vi på "drift" hadde gjettekonkurranser om hvem skribenten var, når et produkt eller et firma fikk alt for panegyrisk omtale.

 

Når det gjelder disse nye lyddemperne, er det veldig interessant å følge med på produktutviklingen. Dette er jo forhold som de fleste firma beskytter bedre enn gullbeholdninger og kronregaler!

 

Vi har jo hatt noen tråder der det er en smule uklart hvilket forhold skribenten har til produktet som omtales, for eksempel denne:

 

https://www.kammeret.no/topic/90207-test-av-lindu-rf1500-8x42/

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom der i dag og kikka på pistol, og det var ingen ting som tyda på konkurs.
Blide og trivelige folk, avslappa stemning.
Fikk tilbud på innbytte av pistol ved kjøp av ny matchpistol, selv om ventetida på kjøpetillatelse kunne bli 5 - 6 måneder som han sa.

Sannsynligvis gjelder det Remington,  de har fått nye eiere i USA, og ingen vet hvordan det går videre (i følge sladrepressa)  ??

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

On 2/10/2021 at 5:33 PM, Ei tohi varjata said:

Remington er jo kjøpt opp og hovedselskapet samt datterselskaper er/blir delt opp i flere underselskaper.

Marlin f.eks er nå eid av Ruger.

 

Ole

Og Colt ble kjøpt av tsjekkiske CZ . Hovedsakelig for å få fotfeste i USA for å unngå restriksjoner . 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg registrerer at barnepikene har stått på podiet igjen. Leksjoner om hva du ikke kan, og ikke kan gjøre i påsken. Denne påsken kan du tørke deg bak med venstre, men ikke med høyre osv.

De prater aldri om de stakkars sliterne som har blitt permittert og mistet jobben. Butikker og restauranter som må holde stengt. ALLE de i privat sektor som må brødfø hele offentlig sektor, der ingen har mistet jobben. Jeg tror nok det blir litt tørt i våpenbransjen iår på grunn av mindre penger blant folk. Jeg ser bl.a. at XXL har et mindre spekter av våpen/ammo i hyllene. Det samme gjelder Intersport (tidligere G-sport/max) der mye av våpen/ammo/jakt er borte. Godt at det er valg i september...

 

  • Like 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Om våpenbransjen kommer til å sliteeller ei skal ikke jeg uttale meg om, men jeg funderer nå litt på om de ikke har rett så bra tider. Bestilte ei pipe fra en butikk tidlig i februar. Den var i butikken, men fortsatt har de ikke klart å sende den. Ikke fakturaen som de skulle sende digitalt først heller, for den del. Har ringt og purret hver 14. dag, men de har vel så stort salg da at de ikke har tid til å ekspedere ordren.

Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2021 at 7:58 PM, keenhunter said:

Totalen av kompensasjonstiltak ser bra ut men det er enkelte som ikke «passer helt inn» i rammeverket som ikke får støtte, osv.

De permitterte får kun 62% av lønnen oppad til ca. 6G. Selv om arbeidsplassen MÅ stenge pga corona...

Bedrifter får bare 85% av FASTE UUNGÅELIGE UTGIFTER i kompensasjon. Det vil reelt si mellom 40 og 60% av de normale vanlige utgifter pr mnd. Med andre ord tap, tap og atter tap.....

 

Ansatte i offentlig sektor har full lønn. Selv om inntektene til kommunen går ned.

Så vidt meg bekjent har ingen i offentlig sektor mistet jobben pga corona....

 

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Vapenskjold said:

De permitterte får kun 62% av lønnen oppad til ca. 6G. Selv om arbeidsplassen MÅ stenge pga corona...

Bedrifter får bare 85% av FASTE UUNGÅELIGE UTGIFTER i kompensasjon. Det vil reelt si mellom 40 og 60% av de normale vanlige utgifter pr mnd. Med andre ord tap, tap og atter tap.....

 

Ansatte i offentlig sektor har full lønn. Selv om inntektene til kommunen går ned.

Så vidt meg bekjent har ingen i offentlig sektor mistet jobben pga corona....

 

 

 

Dette er kapitalismens bakside...tilbud og etterspørsel, selvsagt utfordrende for dem som rammes men jeg ser ikke  sosialisme/marxisme som et alternativ. Jmfr. f.eks. Venezuela.

 

Det offentlige lønnes som kjent av staten og den norske stat har myye penger..

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Vapenskjold said:

Ansatte i offentlig sektor har full lønn.

 

Det er selvfølgelig katastrofe det som skjer nå med privat næringsliv og arbeisplasser, men det er vel ikke et alternativ at offentlige skal "permiteres" for så å få støtte fra det offentlige?

 

 

Edited by Bly
Fjerna en Erna!
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Vapenskjold said:

Ansatte i offentlig sektor har full lønn.

 

Du bør kanskje ta med i fortellingen din at de som arbeider, døgnet rundt, for å redde liv på de overfylte intensivavdelingene, er "offentlig ansatte". Det er også de som jobber på spreng for å prøve å spore hvor smitten har kommet fra (et arbeid som mange "unge og friske" saboterer så godt de kan).

 

Den såkalte "dugnaden" skjemmes også av at mange benytter anledningen til å snyte til seg midler (betalingsmur, men overskrift/ingress sier en del):

 

https://www.adressa.no/pluss/kultur/2021/01/21/Festivalområdet-var-opptatt-og-artistene-manglet.-Likevel-fikk-eierne-nesten-én-million-i-koronastøtte-23338993.ece

 

Ta også med i ligningen at mange som har søkt og fått "korona-støtte", har betalt ut store utbytter, og benyttet anledningen til enda høyere lederlønninger og frysegoder. I så stor grad at sjøl storkapitalister reagerer:

 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/refser-utbytte-etter-coronastotte/73519483

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

At enkelte private eiere skor seg på dette gjør jo ikke «likningen» bedre for de som er permittert eller oppsagt, eller de som faller utenfor rammeverket og dermed har nær null inntekt.

 

At bedriftene ikke skulle få betale utbytte er vanskelig - utbyttene til nå stammer vel fra inntjeningen før korona. Og om de hadde latt være å betale det ut hadde de vel bare betalt det ut etter at korona er ferdig.. 

Link to comment
Share on other sites

Det er skjevheten i systemet i vil frem til. Bedrifter MÅ stenge og får ca 50% i støtte av faste utgifter. De ansatte får 62% av vanlig lønn for at arbeidsgiver MÅ stenge. Vi må huske på at det er ikke fordi bedriftene går dårlig eller at det er stengt for sesongen. Det er rett og slett myndighetene som har stengt døra pga smitte. Da synes jeg støtten kunne vært større enn det norsk lov tilsier. 

Jeg klandrer ingen i offentlig sektor, men prøver å vise forskjellsbehandlingen. Og alt dette med Høyre ved roret. 

Når Coviden traff oss i mars -20, så fikk alle ansatte som ble permittert 83% av ca 6G de første 30 dager. Men altså nå kun 62%. Alt skulle bli så mye bedre i 2021 ble jeg fortalt av mange, til og med regjeringen uttalte dette. Nå er ikke året omme enda. En klok dame på radioen P1 svarte på spørsmål om hun hadde noen planer for sommeren: "2021 er kjørt allerede" var svaret. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Vapenskjold said:

Alt skulle bli så mye bedre i 2021 ble jeg fortalt av mange, til og med regjeringen uttalte dette.

 

Jeg er da slett ikke uenig med deg i dette. Det er en skam hvordan vanlige arbeidsfolk er blitt behandlet av regjeringen og dens støttespillere (noen av oss mener at man ikke kunne vente særlig mye bedre fra den kanten, da - - ).

 

De av oss som har noen grunker på kistebunnen, kan jo benytte den lovede økningen av "garderoben" til å handle hos den lokale våpenpusheren, så den kanskje overlever til "bedre tider".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

 

Du bør kanskje ta med i fortellingen din at de som arbeider, døgnet rundt, for å redde liv på de overfylte intensivavdelingene, er "offentlig ansatte". Det er også de som jobber på spreng for å prøve å spore hvor smitten har kommet fra (et arbeid som mange "unge og friske" saboterer så godt de kan).

 

 

 

 

Joda, ingen som er uenige i at helsearbeidere gjør en viktig jobb.

Men, En av vinnerne i koronalotteriet er helseforetak, de fikk kjemperesultat i 2020 fordi de fikk kansellere omtrent alt av planlagte behandlinger uten å miste "inntekter". St.Olav brukte av besparelsene for å kjøpe julegaver til ansatte.

Millionlønninger og bonuser og fallskjermer er ikke ukjent i de foretakene.

 

 

 

PS, Norge er det landet med færrest intensiv plasser på sykehus i Europa, for OECD-land er snittet 12 senger per 100.000 innbygger, Norge har 5,4.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig St. Olav er en ordentlig arbeidsgiver. 

 

Det lokale sykehuset her kjøpte luer type billigst i julegave til sine, og gav de som jobbet med koronapasienter et par tusen ekstra - for året.

 

Antallet intensivplasser er egentlig ikke begrenset av utstyret, men av antallet intensivsykepleiere. En svært stor del av disse er nær pensjonsalder, har blitt rævkjørt av arbeidsgiver det siste året, og fortsetter i jobben kun av lojalitet til kollegene.

 

Den dagen pandemien er over kommer et ras av førpensjonering, og DA blir det ikke mange intensivplasser igjen. 

 

Og Gates truer jo med flere og verre pandemier relativt umiddelbart, hvis vi ikke tar imot Dyrets Merke  

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Men ellers enig, norsk helsevesen er på fin kurs mot kaos.

Spør noen meg så skulle vaskerne fått 3-4 dobbel lønn. Uten de hadde vi ikke hatt et helsevesen overhode. Det er få som skjønner hva renhold betyr i den sammenhengen. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nye pandemier kommer garantert. Men om de kommer om 3 eller 30 år vet ingen. 

Et paradoks ser vi i byer feks Oslo. Der bygges det tett som hagel, med en inngang i 1. etg. Ett dørhåndtak og en knapp til heisen. Folk møter hverandre tett på hele tiden i ganger, i trapper osv. Varehus og kjøpesenter må holde stengt. 

Lærdommen etter dette er vel å holde avstand og bo mere spredd. Vi ser jo hvor smitten er størst. 

 

Link to comment
Share on other sites

Største problemet til bransjen er å få tak i varer. Korona stengte fabrikker og USA i panikk som kjøper alt de kommer over av våpen og ammunisjon gir tørke og varemangel i Norge. Bortsett fra det ser det ut som bransjen lever godt. Våpensmia skal utvide butikk og produksjon. Jaktdepotet selger som bare det de varer de har og samme med J&F. Mulig overprisede Schou, Norma og Landrø har problemer, men med de prisene de opererer med så er ikke det rart.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om amerikansk panikk utgjør så mye for norske forhandlere mtp tomme hyller. Det er jo heldigvis fortsatt flere store produsenter av både våpen og ammunisjon i Europa. Som for eksempel sako, beretta å cz for våpen samt s&b, fiocchi, norma å ppu for ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

On 3/16/2021 at 6:58 PM, slemmo said:

Fordelen med at folk bor tjukt i Oslo er at det blir roligere på bygda, så det har positive sider også.

Du mener det bare blir gamle gubber igjen i krattet og at det er den lykkelige framtiden?

 

Eneste håpet på sikt er at det blir så dyrt, trangt og jævlig her inne at jentene blir nødt til å flytte til bygda når de har fått i seg noe de ikke har spist. Velger de å bli barneløse får Lan Marie&co all makt på sikt.

 

Heldigvis har pandemien lært folk å bruke hjemmekontor og sett at en administrativ arbeidsplass kan utføres hvorsomhelst. Jeg utfordret en venstrepolitiker i Oslo på at det burde være solidarisk, og ikke minst miljøvennlig, at 50% av de ansatte i administrative arbeidsplasser i Oslo Kommune burde være bosatt nord for Mo i Rana. Jeg fikk ikke noe fornuftig svar. Dette lar seg fint gjennomføre. Siste 5 år har jeg jobbet i København, Frankfurt og BRNO samtidig og bodd i Oslo.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/16/2021 at 7:56 PM, Chiefen.v-2 said:

Det er sant! Det er rett og slett skittent på norske sykehus.

 

Det er ikke rart. 

 

I Verdens Beste Land har man nemlig ikke lenger råd til å bruke ufaglært arbeidskraft til å vaske mer enn gulv og bord. Resten, inklusive alt avansert medisinsk utstyr, vaskes av avdelingens sykepleiere. Når de er mange nok på jobb (ikke alltid) og har tid til overs (sjelden), da. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/16/2021 at 7:04 PM, Skrueråmuttere said:

Ulempen er jo at det blir flere byfolk som stemmer ved stortingsvalg...

Men stemmene i byene teller mye minde enn bøgda. En stemme i Finnmark teller nesten dobbelt så mye som en Oslo-stemme. 

(Historisk sett så var det motsatt - reglene ble satt opp for å gi byene større representasjon når de var mye mindre men over tid så har det svunget motsatt vei pga innflytting til byene så stemmene i storbyene teller nå mindre enn store folketomme fylker)

Link to comment
Share on other sites

On 3/22/2021 at 6:49 PM, Rugerdud said:

@SkrueråmuttereFår ikek jobb som renholdspersonale uten fagbrev i parket og vinyl. Så selv der MÅ su ha fagbrev om du ikke har jobbet i 40 år alt.

Tullprat , kona jobber som renholder uten fagbrev i lag med flere andre uten fagbrev. Hun har jobbet med dette i 5 år i norge. Har fått tilbud om å ta fagbrev gjennom  firmaet nå.Største problemet i renhold er anbud og laveste pris som gjelder. Dei får faenmeg ikke tid til å gjøre 100% topp vask. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Skrueråmuttere said:

Når man ser hva byfolk får seg til å stemme på, skulle vel forskjellen helst vært enda større.

Oslofolk er vel ikke kvalifisert til å stemme etter å ha sluppet til Lan og de Miljøpartiet de Gærne i bystyret....

  • Like 6
  • Thanks 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...