Jump to content

Noobie spørsmål.


SNØ

Recommended Posts

Noe jeg aldri har tenkt over før er om det står 6,5*55 på pakka eller om det står 6,5 *55 se.

Spørsmålet dukka opp når jeg driver å kjøper ladeutstyr der det står 6,5*55 SE på noe, men ikke alt.

 

Usikkerheten dukka opp når jeg kom på at det er jo litt forskjell på 7,62 nato og 308 w

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lakelanderen said:

6,5X55 og 6,5X55SE er det samme men så har vi 6,5x55 scan som har litt andre toleranser. (takler litt lengre maks lengde)grovt sett.

 

Riktig det mener jeg. Scan kammeret ble vel laget for at alle de andre variantene skal gå i det. Resultatet er at, punkt 1, det fungerer som forutsatt, punkt 2, hylser fra våpen med scan kammer blir strukket litt og dermed litt tunge å klemme ned til 6,5x55 se dimensjon for den som plukker hylser. 

 

Bare en liten digresjon. 

 

Link to comment
Share on other sites

kan jeg spørre om noe tilsvarende, 

jeg og en kamerat lader til hans Tikka T3x i 6,5x55, vi ser på ladedata inne på Vitavouri der står det 6,5x55 swedish mauser, og 6,5x55SE / Skan, hva er riktig tabell å bruke her til en ordinær Tikka t3 kjøpt for ca 2år siden i 6,5x55? 

 

utklipp fra Vitavouri sine ladedata.

 

6,5.JPG

Link to comment
Share on other sites

Begge kan brukes. SKAN kan ha noe høyere makstrykk enn SE, men det er bare et problem for gamle, nå antikke rifler, som Krag-Jørgensen og Mauser M96 (svenskemauser). Jeg ville vel vært forsiktig med SKAN maksladninger i M98 også.

I moderne rifler er ikke SKAN noe problem.

 

On 1/30/2021 at 7:06 PM, tronds said:

Riktig det mener jeg. Scan kammeret ble vel laget for at alle de andre variantene skal gå i det. Resultatet er at, punkt 1, det fungerer som forutsatt, punkt 2, hylser fra våpen med scan kammer blir strukket litt og dermed litt tunge å klemme ned til 6,5x55 se dimensjon for den som plukker hylser. 

Dette er bare i begrenset grad riktig, og svært sjelden et problem. Det er toleranser på alt, og toleransene her overlapper hverandre - problemer kan oppstå om man har hylser skutt i et kammer i den romme enden av toleransene, skal ha de inn i et kammer i den trange enden, og har ei die i den romme enden... Hva de kaller det har mindre betydning. Jeg har forresten brukt patroner skutt i SKAN og SE kammer om hverandre i flere år. Det er mange tusen patroner.

Har også hylser det står 6.5x55 og 6.5x55 SE om hverandre i samme haugen.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, M67 said:

Begge kan brukes. SKAN kan ha noe høyere makstrykk enn SE, men det er bare et problem for gamle, nå antikke rifler, som Krag-Jørgensen og Mauser M96 (svenskemauser). Jeg ville vel vært forsiktig med SKAN maksladninger i M98 også.

I moderne rifler er ikke SKAN noe problem.

Okei, så da bruker vi ladedata fra 6,5x55SE / 6,5x55SKAN da og ikke Mauser ladedata, om jeg forstår rett :D 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, M67 said:

Begge kan brukes. SKAN kan ha noe høyere makstrykk enn SE, men det er bare et problem for gamle, nå antikke rifler, som Krag-Jørgensen og Mauser M96 (svenskemauser). Jeg ville vel vært forsiktig med SKAN maksladninger i M98 også.

I moderne rifler er ikke SKAN noe problem.

 

 

Etter det jeg har lest, så skal scan ha lavere makstrykk, slikt at den kan brukes i alle kammer. Inkludert Krag. 

 

 

  • Confused 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tronds said:

Etter det jeg har lest, så skal scan ha lavere makstrykk, slikt at den kan brukes i alle kammer. Inkludert Krag.

Les hva en kjent finsk kruttprodusent skriver på sine sider for ladedata:

6,5 X 55 SE / 6,5 X 55 SKAN

Test barrel: Sauer STR 200
Primers: Large Rifle
Cases: Lapua, trim-to length 54,80 mm (2.157”)

WARNING: This reloading data is intended to use at modern rifles in good condition such as Sauer, Sako or Blaser chambered to 6,5 x 55 SKAN or 6,5 x 55 SE WARNING: DO NOT USE with Krag-Jörgensen, Mauser M1896 or similar rifles. This data has max loads set at pressure of 380 MPa! NOTE: Data contains velocity information for standard barrel lengths of Sauer STR200 rifles

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

SKAN.

 

Du framstår som feilinformert i de fleste postene dine. Det som står her https://no.wikipedia.org/wiki/6,5_×_55_mm er i hovedsak korrekt.

 

 

K

Mee? I don't know nothing, I'm from Barcelona! 

 

Ok. Det er meget mulig jeg bommet her, om det er meg du sikter til. 

 

Jeg tar til meg den og er med på at SKAN spesifikasjonen som er litt flytende, kan gi for høyt trykk i noen våpen. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tronds said:

Mee? I don't know nothing, I'm from Barcelona! 

Hvorfor svare på ting du ikke vet noe om da? 

 

1 hour ago, tronds said:

 

Ok. Det er meget mulig jeg bommet her, om det er meg du sikter til. 

Ja, for du bommer, flere ganger. Og det er dumt, når folk som lurer får feil svar.

 

1 hour ago, tronds said:

 

Jeg tar til meg den og er med på at SKAN spesifikasjonen som er litt flytende, kan gi for høyt trykk i noen våpen. 

 

Den er ikke flytende en plass. Den er 3800bar.

Punkt 6.230 c) i Skytterboka:

 

"Maksimalt tillatt kammertrykk i kal. 6,5x55mm i Sauer og Mauser er 3800 bar, i Krag Jørgensen 3300 bar. Maksimalt kammertrykk for 7,62x51mm er 4150 bar. Trykk målt ved Piezo elektrisk trykkmåling."

 

Såvidt jeg vet finnes det ikke en moderne standard som spesifiserer makstrykk i de gamle våpnene, men det eksisterer anbefalinger på både 2800 og 3300. Det er ikke relevant for meg, så jeg har ikke satt meg grundig inn i det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5.2.2021 at 12:59 PM, M67 said:

 

 

Såvidt jeg vet finnes det ikke en moderne standard som spesifiserer makstrykk i de gamle våpnene, men det eksisterer anbefalinger på både 2800 og 3300. Det er ikke relevant for meg, så jeg har ikke satt meg grundig inn i det.

 

K

 

Feil person sitert. Skal være til M67

Aner ikke hvordan det kan endres. 

 

 

 

Javel. Det er ikke relevant for meg heller. Siden det skaper så mye konflikter for deg at jeg svarer på noe, så skal jeg holde kjeft og la gamle gretne gubber regjere her inne. 

Jeg har blitt advart og det tok ikke lang tid før advarselen slo til. 

Ser ikke ut til at det er så mye relevant her alikevel. Over 30 år med skyting og like mye tid med lading har lært meg mer enn jeg finner her. 

 

Nå har jeg riktignok hatt noen år opphold i skyting og lading, men jeg har ikke glemt alt som er relevant. 

 

Så, uinformert? Tja.  Kommer an på øyet som ser det. Spesielt når man henviser selv at man snakker om ting som ikke er relevant. 

 

Men du får bare holde på med å jage nye folk herfra. 

Jeg tror du greier det fint. 

 

Med hilsen, 

Trond Solem. 

 

Ps. Jeg greier å bruke riktig navn og skjuler meg ikke bak et psevdonym. 

 

 

 

 

Edited by tronds
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Feil er feil, uansett hvor mye du har skutt før. Når noen spør om noe teknisk knyttet til skytevåpen er det greit at folk kommer med så riktig som mulig informasjon, og ikke tar ting ut av løse luften.

 

Hvis man ikke tåler å bli rettet på, så burde man enten sette seg inn i ting før man svarer på noe, eller avstå med å svare.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

 Nei, man slipper nok ikke like lett unna med slendrian her inne, som man kan gjøre andre steder, som på FB feks. Og bra er egentlig det. Med tanke på hvor mye feil eller omtrentlig informasjon som flyter rundt på div andre fora og sosiale media, vil jeg vel si at dette forumet er et av de bedre. Vi får vel alle passet påskrevet om vi uttaler oss for bastant om noe vi ikke helt har rede på. Kan ikke se at det har vært noen ufin tone i denne tråden.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tronds said:

Over 30 år med skyting og like mye tid med lading har lært meg mer enn jeg finner her. 

Hehe, jeg har vært gift i snart 30 år, og ikke faen om jeg skjønner meg på kvinnfolk av den grunn - men jeg later ikke som jeg gjør det heller ;)

Men for å pakke det mindre inn, du presenterer gal informasjon, tilogmed farlig, gal informasjon. Hva vil du folk skal gjøre? Applaudere?

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, M67 said:

    -   du presenterer gal informasjon,   -

 

Det gjør vi nok alle sammen, fra tid til annen. Men nå skal jeg gi informasjon jeg vet er riktig, fordi jeg var med på det: Oppstarten av dette forumet. Et av de momentene vi da la vekt på, var at vi skulle slå hardt ned på ladedata etc., som kunne sette skyttere i fare. Så når det skrives

 

On 2/5/2021 at 8:58 AM, tronds said:

   -  så skal scan ha lavere makstrykk, slikt at den kan brukes i alle kammer. Inkludert Krag. 

 

    -  vil de aller fleste tolke det som at dersom patronen har "SKAN"-dimensjoner, kan den trygt skytes i Krag og M/96. Det er, ganske enkelt, 

 

53 minutes ago, M67 said:

   -   tilogmed farlig, gal informasjon.

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Når åpenbare feil presenteres som fakta i såvidt alvorlig tema som dette så er det jo på sin plass å kommentere dette. En uimotsagt feil her kan ende fatalt. Da må man jo isteden for å sutre over en irettesettelse være stor og takknemlig over at andre ikke blander snørr og bart..

Har stor glede av å følge skriveriene til en del av «gamlegutta» her og lærer stadig nye ting / får gode råd.
Men for Guds skyld, en god diskusjon som gjerne får opp pulsen litt er jo topp det. Men gjør det i saker hvor ikke motparten eier sannheten, hvis man synes det er leit å bli tatt med buksa på knea..

Ta heller en diskusjon om mora (eller dattera) for her har jo M67 innrømmet at det skorter på forståelse til tross for lang erfaring😉

 

Link to comment
Share on other sites

Trykkmåling er ingen eksakt vitenskap. Uten at en kjenner instrumentering og måleoppsett er de tallene som kommer ut verdiløse.

For mange år siden var jeg med på en test av et våpensystem der vi målte trykk med 5 ulike sertifiserte målesystemer. Hvert enkelt skudd ble målt med alle 5 systemene. Hvert system var konsistent, men gjennomsnittet for serien varierte fra 3400 kg til 3800 kg på de 5 systemene. Alle måleverdiene var like riktig, men lærdommen fra slike tester er at hvert våpensystem må måles med det målesystemet og det måleoppsettet som ble brukt under utviklingen for at resultatet kan sammenlignes med sertifiseringen. Skal man konvertere til andre måleoppsett må det kjøres parallelt med gammelt og nytt system på mange skudd over hele trykkområdet.

Når det oppgis piezo måling er det heller ikke alltid det samme. Det er godkjent to ulike trykkfølere, og de gir ikke samme resultat, ene målesystemet gir mer enn 5% forskjell i resultat. I tillegg kan måleoppsettet påvirke resultatet. Akrediterte testsentre har derfor tilgjengelig en masterlot med kjent trykk, og målinger sammenlignes med resultatet fra denne masterlot for å sikre at måleoppsettet ikke gir avvikene resultater.

Derfor er det kun resultater fra akrediterte testsentre som har noen verdi, og da må resultatet være justert til normalverdi som samsvarer med sertifisering av systemet.

Dette er som et termometer, ingen viser helt korrekt, men har man kalibreringsdata justeres avlest verdi til så korrekt som det er behov for.

Det man enkelt kan bruke trykkmålinger til er å sammenligne verdier målt på samme oppsett og i samme pipe

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/6/2021 at 5:11 PM, Jegermeistern said:

 

Det gjør vi nok alle sammen, fra tid til annen. Men nå skal jeg gi informasjon jeg vet er riktig, fordi jeg var med på det: Oppstarten av dette forumet. Et av de momentene vi da la vekt på, var at vi skulle slå hardt ned på ladedata etc., som kunne sette skyttere i fare. Så når det skrives

 

 

    -  vil de aller fleste tolke det som at dersom patronen har "SKAN"-dimensjoner, kan den trygt skytes i Krag og M/96. Det er, ganske enkelt, 

 

 

Da korrigerer du det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...