Jump to content

Våpenpuss med Ultralyd


Tomerik

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Er innehaver av 1,4-litersversjonen fra Kjell & Co. Dimensjonene på innerkurven, 16 x 13 cm, er lite, selv til pistolbruk. Det er nok bare på spesialpistoler at en sleide eller ramme får plass i kurven.

Glem dette med rent kildevann som renseveske. Skal du fjerne fett og gammal gørr anbefaler jeg heller bruk av lampeolje i tanken.

Link to comment
Share on other sites

Bruker ultralydbad endel til rengjøring av pusteventiler til dykking (kun mine egne), og vil basert på hva som funker for å få vekk irr, saltavleiringer og gammelt fluor-"fett" si at de "hobby-badene" av den typen som vises øverst i tråden ikke er særlig dugelige til noe annet enn smykker, klokker og briller med smuss og fingermerker. Sats derfor på ett så stort og kraftig kar som mulig, og helst ett som er "godkjent"/designet for bruk med slemme kjemikalier (lampeojle, eddik, sitronsyre, salmiakk). En annen grunn til å ha så stort bad som mulig er også at det lett blir stygge merker/skiller selv på forkrommede overflater om du ikke får nedsenket hele delen i badet, på blånerte deler vil jeg tro dette lett blir skikkelig stygt.

 

Ellers er vel erfaringen at det hverken går fortere eller blir renere med ultralydbad enn med isboks, zalovann og tannbørste. Det er bare mindre kjedelig å helle alle delene i karet, trykke på play å ta en øl, enn det det er å sitte å finpusse med tannbørsten.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er vel erfaringen at det hverken går fortere eller blir renere med ultralydbad enn med isboks, zalovann og tannbørste. Det er bare mindre kjedelig å helle alle delene i karet, trykke på play å ta en øl, enn det det er å sitte å finpusse med tannbørsten.

 

Er sterkt tvilende til den erfaringen du har til å rengjøre våpen / deler i ultralydbad.

Eller du har i alle fall ikke brukt riktig vaskemiddel...

 

Ett av de områdene som jeg verdsetter bruken mest er på klubbvåpene:

- rense mekanismen til en Ruger MK2 klubbpistol etter 3000 skudd i ultralydbad innholdende dertil egnede vaskemiddel, ca 5min :D

Tørk og spray med våpenolje,,, ferdig :!:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

[...]Er sterkt tvilende til den erfaringen du har til å rengjøre våpen / deler i ultralydbad.

Eller du har i alle fall ikke brukt riktig vaskemiddel[...]

 

Burde kanskje presisert det bedre, men har aldri skitne våpendeler i karet mitt, da jeg ikke kan risikere å få oljerester der (olje og 200 bar oksygen er ikke en bra kombinasjon). Også er det kanskje også avhengig av hva du kaller "ren", "ren nok" og "helt utrolig ren".

 

edit: Går da ikke mye mer enn 5 min på skrubbe-skrubbe med zalo, skylle i kokende vann, tørke, olje og ferdig heller :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i Sverige hos Kjell & Co. og kjøpt en ultralydvasker for 700SKr. (570NOK)

Gleder meg til å prøve. Har planer om å bruke lampeolje som rensemiddel.

Først ut blir avtrekkermekanismen til min P22. Målet blir å rense denne uten å demontere den.

Link to comment
Share on other sites

Hos Aalborg Våbenhandel har de solgt ultralydvaskere (ELMA) i mange år til våpenrengjøring.

De har og dertil egnede rebgjøringsmiddler.

Jeg har brukt Vlean 70 og er veldig fornæyd med det :D

 

 

Forskjellige rense midler hos Aalborg Våbenhandel:

 

Elma clean 70 - 1 liter

brugsopløsning 1 - 5%, dvs. fra 20 - 100 liter brugsfærdig blanding Beregnet til våbendele mm. 135,00

 

Elma clean 75 - 1 liter

brugsopløsning 1 - 5%, dvs. fra 20 - 100 liter brugsfærdig blanding Ammoniakalkalisk vædske til hylstre, metaldele, smykker mm. 145,00

 

Elma Suprol - 2,5 liter

Genanvendes ufortyndet Denne vædske fortrænger vand og rensevædske, samt virker smørende.

Vædsken hældes tilbage i beholderen efter brug, evt. ved hjælp af en lille pumpe som kan sættes på boremaskinen.

Vand mm. ligger tilbage i bunden, hvorfor det let kan fjernes med noget køkkenrulle 240,00

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

De som er nevnt er jo litt små da, får jo søren meg ikke plass til en Dan Wesson modell 40 med 6" løp i noen av de der..

Hadde iallefall vært gøy med en som takler det størrelsesmessig, og som har en effekt på 100W.

noe ala denne:

http://www.cleanosonic.com/crest-powersonic-cp500.html

 

Forresten, har noen prøvd med vann iblanda 10% ballistol ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg bruker en ultralydvasker som jeg kjøpte på Biltema, jeg ser de har den enda til rett under 1000-lappen.

Jeg husker ikke målene på vaskeren, men jeg fikk akkurat en Hausken demper nedi, og den mener jeg var 30 cm.

Foruten vann, har jeg kun brukt Zalo i vaskeren, og jeg bruker varmeelementet til vannet er blitt såpass varmt at jeg sliter med å holde fingrene nedi.

Makstiden jeg kan sette timeren er ca. 10 min, men ting er ofte ikke rent nok på denne tiden, så da bare gjentar jeg til jeg er fornøyd.

Etter oppholdet i ultralydsvaskeren, skyller jeg av alle såperester med varmt vann,

og bruker en varmluftspistol (litt forsiktig) for å få dampet vekk alt vannet. Til slutt olje.

Vær oppmerksom på at svart stål som kommer ut av vaskeren, rent og pent,

ikke er særlig motstandsdyktig mot overflaterust, så delene bør oljes inn før de legges i skapet.

 

Håper du finner noe her du kan ha nytte av.

 

God Jul!

 

Mvh Komla

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg husker ikke akkurat navn/nummer på min ultralydsvasker fra Biltema,

men jeg har misttanke om at det er den som hos Biltema beskrives som "Ultralydvasker 70W", som har kode 191541.

Jeg ser av spec. at denne har et innermål på 25cm x 15cm.

Som nevnt tidligere så gikk en eldre Hausken Std. demper nedi på langs, noe jeg trodde var 30cm,

men som da viser seg å ikke kunne være mer enn 25cm. Både utterkapsling og innmat lå oppi vaskeren samtidig, ved siden av hverandre.

Jeg har også vasket en demontert 1911 singlestack i denne vaskeren.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker en slik:

 

http://www.aliexpress.com/item/Guaranteed-New-1Pcs-10L-Professional-Heated-Unit-Digital-Basket-Ultrasonic-Cleaner-Free-Shipping/2023910061.html

 

Fungerer meget bra på våpendeler. Stort pluss at den har innebygd varmeelement. Finnes også mindre og større.

 

Litt minus er at det tar tre uker i frakt.

Lav impulskontroll og lang ventetid er som kjent en utfordring :winke1:

 

Kan legge ut noen bilder/filmer om noen vil se.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Gasolin.no ser ut til å ha diverse ultralydvaskere og hylsevibratorer.

 

Ved bruk av ultralydvasker kan det være nyttig å legge avlange deler på skrå, slik at forurensningene renner ned og bort fra delene.

Hvis ikke, vil forurensningene samle seg nederst innvendig i delen, og der vil ikke ultralydfunksjonen bli god.

For lange deler skulle jeg helst sett at det fantes "stående" ultralydvaskere.

Men det går på et vis med å stoppe litt underveis, renne av, og snu litt på delene.

Bare husk at oppsamlet forurensning demper mikroeksplosjonene.

Objektet du renser bestemmer egentlig hvilket rensemiddel du bør bruke. Vann er helt ok for rustfritt stål o.l.

Er det karbonstål med mange krinkelkroker som er vanskelig å få helt fritt for vann, bør man vurdere tynn olje (CRC 5-56, WD-40 o.l).

Link to comment
Share on other sites

Ultralydvasket et par gamle Ruger MK2. Disse gikk fra å være blånerte til å bli stainless versjon på én vask... :lol:

Det må ha vært en elendig blånering på de våpnene. Det var også en del rust på dem som hadde satt seg gjennom blåneringen. Uansett greit å tenke seg om 2 ganger før du velger å kjøre godpistolen gjennom en ultralydsvasker...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Takk for innspill. :)

 

Som ignorant våpen eier, tas alle innspill imot med stor takk!

Men det vil også dukke opp ignorante sp.mål fra meg. Håper det godtas?

 

Som denne:

-'Autosol' kjenner jeg fra pussing på kromrede mc-deler, men vil ikke Autosol lage 'usynlige' riper i metallet og dermed lage enda mer 'plass' til at krutt soting' finner feste?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...