Jump to content

Sikte for skumring. Gjerne rimeligere enn Swarovski


Rav4d4d

Recommended Posts

Jeg sliter. Jeg leser og leser om best i test og review og anbefalinger. Mange steder kan jeg lese at Swarovski er topp. Men jeg har ikke kr 25 000 eller mer til sikte. Jeg tviler ikke på at Swarovski er topp. 

Men finnes det outsidere som er bedre enn søppel som koster en god del mindre?

Jeg har hatt en Leupold 5HD 2-10x42. Klar og fin. Irriterende hard å justere zoom. Ikke alt for imponert i skumring.

Vil ha lys på retikkel. Skal benyttes primært på rådyr og villsvin. 

Jeg har funnet et for meg ukjent merke: Vixen. Påstått produsert i Japan. De har flere modeller som kunne være interessante. Bl.a 2.5-15x50. pris ca 9000. 

Jeg finner en norsk forhandler: Bearproof. De har moderat gode presentasjoner, men det jeg finner hos dem ser ut til å være forrige modell.

Våger noen å mene noe om Vixen? Eller et annet alternativ i ca samme prisklasse som  kan fungere godt til skumringsjakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Zeiss V6 2-12x50 kan være aktuell kandidat😊 den er vel litt over i nypris, men brukt skal det være mulig finne noe i såvidt overkant av 10k.

Man kan finne mye bra på finn.no vertfall👍

Ingen erfaring med Vixen dessverre. 

At de er produsert i Japan trenger ikke bety hverken det ene eller det andre. March produseres i Japan, og er noe av det beste optisk du kan kjøpe. Men svindyrt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Polardego said:

S&B 8x5

 

Hei Ja har vurdert flere i 56mm. Synes de ofte virker større enn jeg liker men i teorien skal de jo kanskje slippe gjennom litt mer lys...

Jeg synes 44-50mm frister mer. Men greier ikke leser meg til hvor mange minutter jeg mister? Ikke uvanlig at jeg ser rådyr i det jeg vurderer å gå hjem pga lite dagslys, hvis jeg jakter kveld. 

 

Meopta R2 får også en del god ord. Fremdeles noe dyrere enn jeg bør tillate nå.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en brukt Swarovski 3-12x50 eller Zeiss 3-12x56. Blir du ikke fornøyd får du pengene tilbake. Det har vært en merkelig prisutvikling på spesielt disse to merkene av tysk/østerisk opphav. 

 

Når Zeiss HT ble introdusert for noen år siden kostet et nytt 3-12x56 mellom 12 og 13'. Nå koster det 23' uten ASV. Innimellom er det kampanjepriser, senest i sommer solgte Jakt &Friluft det for 17 500,- med ASV

 

Mitt Swarovski Z4i 3-12x50 ble kjøpt nytt for 11' i 2016. Nå selges slike brukte på Finn.no for pris høyere enn dette. Felles for mange bruktselgere er at de bruker veil pris for dagens modeller, jeg synes det er lureri på grensen til svindel, spesielt når det er fra butikk.

 

Zeiss Victory er fortsatt helt i toppklasse optisk sett, 2,5-10x50 og 3-12x56 ble solgt nye med lysretikkel for 10-11' for et drøyt tiår siden. Nå omsettes disse via Finn.no for priser langt over nyprisen. 

 

Uansett endret eurokurs er det merkelige greier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er tilbud og etterspørsel samt valutakurs med på prisutviklingen. Men ser man utelukkende på nypris på f.eks Zeiss HT er stigningen i nypris langt over økningen i valutakursen og inflasjon.

 

Derfor er mitt råd til trådstarter å kjøpe noe brukt av disse merkene som tilsynelatande holder seg like godt eller bedre i verdi enn gull🙈

Link to comment
Share on other sites

Her er kvittering på kr 10 500,- for et Zeiss HT 2,5-10x50 med lysretikkel 60 som jeg kjøpte nytt fra en av landets største jaktbutikker i oktober 2012. 

 

Jeg finner det litt besynderlig at samme butikk annonserer tilsvarende sikter brukt mange år senere og bruker en langt høyere nypris i annonsen for å lure en stakkar. 

 

 

Skjermbilde 2020-12-24 kl. 14.22.23.png

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på 50 og 56 mm lysåpning. Til ren skumringsjakt trenger du ikke zoom. Kjøp en brukt 8x56 fra Zeiss eller Swarowski. Det er det beste du får med unntak av Zeiss med 72 mm lysåpning.

Om du skal bruke våpenet til annen jakt så bruk gode montasjer slik at du kan skifte sikter uten at treffpunkt endres. Bruktprisen for 8x56 sikter er slik at du kan kjøpe et ekstra sikte uten å sprenge budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss var i noen år spesielt lavt priset her til lands. Mye lavere enn feks i Tyskland. Å vise til nypris fra "annodazumal" som utgangspunkt for å sette dagens bruktpris er etter min mening bare tull. Markedet bestemmer hva produktet er verdt. Både Victory og Classic x 56 er gode skumringssikter. Modeller i god stand, med opplyst retikkel, bør kunne finnes for +/- 10k i bruktmarkedet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Rav4d4d said:

Ja har vurdert flere i 56mm. Synes de ofte virker større enn jeg liker men i teorien skal de jo kanskje slippe gjennom litt mer lys...

Jeg synes 44-50mm frister mer. Men greier ikke leser meg til hvor mange minutter jeg mister?

Det er nok noe forskjell mellom 50 og 56 mm, men om du velger høykvalitets optikk mener jeg du er godt dekket med 50 mm. Skal du derimot jakte villsvin når det er virkelig mørkt bør du gå for 56. Enig i dine vurderinger vedr. størrelse (og vekt) på kikkert med 56 mm objektiv, og jeg har derfor landet på Swarovski Z4i 3-12x50 som et fornuftig kompromiss til allsidig jakt. Du kan selvfølgelig velge et kikkertsikte uten zoom, f. eks.8x56 til skumrings- og kveldsjakt, og et rimelig(ere) sikte med 4 x zoom til dagjakt. Men da må du ha en hurtigmontasje som gir deg mulighet for enkelt å kunne veksle mellom disse. Og hurtigmontasjer koster en god del.... Et annet moment er at det kan være nyttig å ha zoom også ved jakt under marginale lysforhold. Jeg jakter hjort på en bø hvor skuddavstand blir 20-50 m, og da er jeg nødt til å justere ned forstørrelsen for å kunne plassere sikre skudd på de korteste holdene. Min anbefaling er derfor en 2,5-10 eller 3-12 med 50 mm objektiv og lysdot (Swaro, Zeiss, S&B, Kahles etc.), som fra tid til annen dukker opp på Finn.

 

Edit: burde også nevnt Leica og Noblex (tidl. Doctor). Er visst tørketid på Finn, men kikkert med 4 x zoom dukker nok opp til våren.... ("Alle" skal jo ha 6 eller 8 x zoom nå). 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...