Jump to content

case lube for stort volum


Vestmag

Recommended Posts

  • Vestmag changed the title to case lube for stort volum
18 minutes ago, Vestmag said:

Finnes det et godt alternativ til smøre pute som funker greit? Er lei av å rulle 2-3 hundre hylser manuelt vær gang.

Oi.

 

Hiv hylser i en beholder, til den er ca halvfull (f.eks. 100 308-hylser i en 2l isboks) Ta samme hylsefett, eller motorolje, eller enda bedre, Dillons sprayfett, og hell på eller spray på, sett på lokk og rist. Ferdig. 200 hylser tar like lang tid som å rulle 5.

Med sprayfettet kan du også strø dem på et brett (typ stekebrett) og spraye mens du rister fram og tilbake så de får rullet litt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bruker isboksmetoden til M67, men med ein ertestørrelse Lee smørefett, og ein halv kork med blårens(isopropanolgreier). Går bra uten blårensen, men føler det smører jevnere med. I prinsippet skal eg vente til alkoholen er fordampa, men det gidder eg aldri.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, M67 said:

Oi.

 

Hiv hylser i en beholder, til den er ca halvfull (f.eks. 100 308-hylser i en 2l isboks) Ta samme hylsefett, eller motorolje, eller enda bedre, Dillons sprayfett, og hell på eller spray på, sett på lokk og rist. Ferdig. 200 hylser tar like lang tid som å rulle 5.

Med sprayfettet kan du også strø dem på et brett (typ stekebrett) og spraye mens du rister fram og tilbake så de får rullet litt.

 

K

Bruker samme metode og Dillons DCL spray, funker snus og har enda ikke satt fast noen i die. En sprayboks (pumpekanne eller hva man kaller det) er nok til flere tusen skudd

Link to comment
Share on other sites

isboks er for de med få hylser 😛 

Jeg bruker større plastkasser, fyller opp 1 lag, sprayer litt, rister, sprayer, nytt lag osv, den må ikke bli tyngre enn at du klarer riste/bevege ting rundt, noe du kan spenne fast lokk på er favoritten, så rister jeg de godt med hørselsvern slik at hylsene med fett, sprer det over til de uten fett. 

funger snus, så kjører jeg det i roboten som decapper og sizer hylser :) 

Jeg har fortsatt endel DCL igjen, men går vel tom ila 2021-2022 jeg og, satser på usa er åpent igjen da 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mye rart, men bruker nå Ballistol til pressing av 6.5x55 og 30-06 hylsene mine ettersom jeg kjøpte en kasse billig. :D  Fungerer helt fint. Sprayer i en plastpose,fyller på med hylser, rister og gnir rundt på posen og tømmer de ut på ett brett å lar de ligge noen timer før jeg presser de. :) 

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/17/2020 at 2:28 AM, tjensve said:

Når jeg smører hylser så er jeg nøye med å få smørt hylsehalsen innvendig slik at ekspander tappen også blir smurt.

 

Blir hylsehalsene smurt innvendig med denne metoden, spraying i pose eller i boks?

Med karbid ekspander er ikke dette nødvendig. :) 

Link to comment
Share on other sites

Det er sikker like mange fremgangsmåter for ladding som det er folk som lader. Og hvilken metode som er mest hensiktsmessig kommer jo an på hva man lader og ikke minst hvor mye en lader.
Jeg har holt på med ladding i snart 40 år og lader 6-10.000 skudd i året hovedsakelig 6,5x55 men også 30 06 og 8x57IS. Jeg helpresser alt da vi er tre stykker i familien som skyter så jeg klarer ikke å holde noen form for oversikt over hylsene og har jo også opplevd at halspressede hylser ikke kamrer etter løpsbytte. Bruker Norma hylser til baneskyting og RA/Lapula til felt.
Metoden jeg bruker er som følger:
1 kontrollerer alle hylsene for sprekker i hals, fabrikat, og lengde, De som er over 55,2mm lange eller har sprekker i hals blir kastet. Da er de omladet ca 12 ganger. Hylser med sprekk i hals er uhyre sjeldent jeg finner, av de jeg har kontrollert i år fant jeg 4 stk.
2 Kjører så hylsene i tørtrommler med nøteskall eller lignende og en teskje polich i 2t 250 stk i slengen. Dette for å få vekk lit dritt som jeg ikke vil ha i diene og ikke minst for å få halsene innvendig såpass glatte at de går lett over ekspanderen uten at jeg trenger å smøre halsene innvendig.
3 Smører hylsene. Hiver 60-70 stykk i en 2l isboks sprayer på litt hylsesmørning og rister rundt før jeg hiver dem i hylsemateren på pressa. Den lar jeg stå og gå med blokkert utløp. Gjentar dette til jeg har fått alle 250 hylsene oppi materen. Lar den stå å surre i 10 min for å få fordelt hylsefettet skikkelig før jeg begynner å presse og ta ur tennhetter. Dette går fort på 650 pressa 250 hylser ekspederer en fint på 15-20 min.
4 Vasking. Hylsefettet må vekk. Jeg vasker den i en våttromler med så varmt vann jeg kan få og et toppet skjeblad med oppvaskmaskinpulver 20-30 min tromling ingen stålpinner. Skyller de i varmt vann. Vil jeg ha de skinnende blanke kan jeg kjøre de i 5 min med en teskje sitronsyre til slutt. Tørkes på et handkjed på baderoms gulvet som er varmt i 24t. Har jeg det travelt går de i stekeovnen på 200°C varmluft i 15-20 min.
5 ladding. De rene hylsene hives i hylsemateren og topplata på pressa byttes til en med krutmål og isetterdie. Så er det bare å dra i handtaket samtidig som en setter i kuler og en lader fint 250 stk på 20-25 min.
6 Etterkontroll. (kjerringarbeide) Skuddene ristes for å kontrollere kruttet, visuell kontroll av skuddet samt kjenne etter at tennhetten er skikkelig satt i.
Så er det bare å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...