Jump to content

navigasjonsapp til jegere som skal utforske nye terreng


magnum_mauser

Recommended Posts

Sjølvinnsikt er viktig, og det prøver eg å ha, eg kan dermed berre innrømme det først som sist: Eg eiger ikkje retningssans! Eg har forsøkt å trene på det gjennom eit heilt liv, men det er rett og slett håplaust dårlig, lukker eg auga og snur meg rundt 2 ganger kjapt - kan eg gå meg vill på eige gards og bruksnummer!

 

Det er svært upraktisk når ein er jeger, men der eg jakter mykje har eg gradvis blitt kjent, og jakter eg med andre - so går det seg til. Men det som stadig skjer, er at når hausten kjem på hell, so ringer telefonen og desperate grunneigere med hjort igjen på kvoten, ringer å spør om ein kan jakte på deira områder og kanskje få skutt resten av kvota. Og i slike tilfeller merker eg at min mangel på retningssans fører til at eg jakter dårligare enn kva eg kunne gjort, når eg er på fremmede plasser, eg brukar for mykje tid med nasa ned i telefonen og sjå på kartet og forsikre meg sjøv om at eg klarer å finne vegen heim.

 

Men, norgeskartet er på sett og vis geinalt i den forstand at der kan ein legge inn eigedomsgrenser, men meg bekjent er det ingen navigasjonsfunksjon i den appen. Norgeskartet frilufsliv skal vistnok ha navigasjonsfunksjon, sjølv om den aldri har fungert skikkelig på min telefon, men den viser sjølvsagt ikkje eigendomsgrenser.

 

Eg leiter egentlig etter noko som  viser eigedomsgrenser, som også har ein navigasjonsfunksjon som faktisk fungerer. Gjerne noko der ein då kan legge inn ei rute langs etter grensa på eit nytt terreng og so er det so enkelt som at ein skal følge ei pil og har antall meter til det punktet - noko liknande som garmin astro når den viser deg kor hunden din er.

Eg har ein eldre garmin, som kanskje har denne funksjonen, men det viser ikkje eigedomsgrenser på det kartet, og den garminen er so gammal og tungvint i bruk at den er i praksis ikkje brukande.

 

Men kva blir det enklaste for mitt vedkommande, finnes der ein app som har det eg trenger, eller blir det å kjøpe ny garmin og bedre kart som må til?

Link to comment
Share on other sites

Navida har en god kartapp til telefon, som også kan vise flyfoto med eiendomsgrenser, så den er et fint verktøy. Men til generell bruk ville jeg funnet en enkel GPS med stor nok skjerm og få tak i kart med eiendomsgrenser. Selvfølgelig en del dyrere, men ville ikke basert navigasjon på telefon alene. Heldigvis er normale gpser en del rimeligere enn Astro/Alpha etc.  Kan også være mulig at du da kan få opp retning og meter på en Garmin klokke i tillegg, selv synes jeg den funksjonen er gull verdt da man får henda fri.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, magnum_mauser said:

men har den ein navigasjonsfunksjon?

Du kan jo sette in et punkt der du ønsker å komme så viser den deg retningen du må gå for å komme dit.

Men om du tenker på navigasjons funksjon som geleider deg rundt tette plantefelt ugjennomtrengelig kratt og bratte skrenter så er det nokk ingen kartprogram for landkart som har noe slikt så vidt jeg vet. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, bardp said:

Du kan jo sette in et punkt der du ønsker å komme så viser den deg retningen du må gå for å komme dit.

Men om du tenker på navigasjons funksjon som geleider deg rundt tette plantefelt ugjennomtrengelig kratt og bratte skrenter så er det nokk ingen kartprogram for landkart som har noe slikt så vidt jeg vet. 

Nei, eg tenker på ei pil som viser meg retningen eg skal gå og antall meter til målet. Enkelte kart, som norgeskartet friluftsliv viser via ein strek på kartet frå der du er til der du skal, men der er ingen pil som viser ein kva konkret retning ein skal gå. På min apper der ei pil, men hadde eg fulgt den, hadde røde kors måtte hente meg kvar gang eg var på jakt 😂 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Prøv Weehunt du, tror det er nokså nøyaktig det du leter etter.

Baserer det seg utelukkende på mobildekning eller går det også på gps signal? Eg har vore med og brukt det ein gang og då fekk vi problemer fordi det var dårlig mobildekning, og det er det også på fleire av dei plassane der eg har hatt bruk for navigasjonshjelp.

Link to comment
Share on other sites

Det er to forskjellige apper du kan laste ned som heter Norgeskart.

Den ene heter rett og slett bare Norgeskart og har rød logo og er bare kart og grenser som viser din posisjon i kartet, mens den som heter Norgeskart friluftsliv og har hvit logo med kart og en blå ring med en turgåer inni har kart, grenser og navigasjon med din posisjon og du velger ved å trykke i kartet hvor du vil gå.

Du setter ett pungt der du er og ett dit du vil, lagrer og tar frem ruten igjen og da vises ruten i luftlinje med en stiplet strek, din posisjon med en blå ring og retningen du beveger deg med en svart strek ut fra den blåe ringen.

Fungerer supert for meg med bedre kart og grenser enn i den gamle Norgeskart.

Screenshot_20201213-005420_One UI Home.jpg

Screenshot_20201213-010837_Norgeskart outdoors.jpg

Edited by Jegerbombom
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker wehunt, og min erfaring er at så lenge man har logget inn mens man har mob dekning, så funker den og uten dekning/testet med flymodus så den bruker gps og. Kart med grenser tror jeg man må ha pro abonnement for å få frem. 

Man får og en gunstigere pris med njff medlemskap. 

 

Man kan legge inn spor på appen som man kan følge (bruker dette med ukjente gjestejegere) og så gir den deg mulighet til å navigere til et pkt, men da får man kun avstand og dirkete luftlinje track. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...