Jump to content

Bushnell Elite 4200 6-24x50


Peter

Recommended Posts

Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av denne:

 

548.jpg

 

Den vil primært bli brukt på 200 STR`en til a) testskyting av ladninger, og b) div. skyting på alle "realistisk " hold.

 

Mine spørsmål er som følger:

 

Jeg har intuitivt sett for meg at alle Mil-dot retikler har trådkryss uten dot. Leste imidlertid i en annen sammenheng om kikkert (ukjent hvilket merke) med dot i trådkrysset. Hva er status for denne?

 

Siden kikkerten skal brukes på litt lengre hold, blir det tilbakevendende temaet; hvor mange knepp i høyden på denne?

 

Kan det anbefales forhandler - gunstig pris?

Link to comment
Share on other sites

Har en 6-24*40. Kjøpte den fra USA og den kom på rundt 2800.-. Men de ville ikke selge meg en med mil-dot :evil: så jeg kjøpte med vanlig trådkors. XXL har denne til 4999.- hvis jeg ikke husker helt feil. Kikkerten fungerer greit, blir litt "grå" på høyeste forstørrelse hvis det er litt dårlig lys. Skjøt ei fjellrype med den i år på ca. 130 meter og den ble nesten så stor jeg ville ha den i kikkerten :D Har ikke fått prøvd enda hvordan den er på justeringen, om treffpunktet kommer tilbake hvis en stiller et gitt antall klikk. og så tilbake igjen.

Er fornøyd sålangt...

Link to comment
Share on other sites

Har oppdaget at kikkerten har justering på 26 in/100 yards. Min onsdagsmatematikk forteller greit at dette blir 66 cm på drøyt 91 meter.

 

Dere vinkelmålseksperter: Hva blir høyden på den interessante kateten (les høydedifferanse ved klikkjustering) etter hvert som lengden av den andre kateten (les skyteavstand) øker?

 

...eller tenker jeg helt galt her..?

Link to comment
Share on other sites

Er det altså ingen som har noe negativt å si om den kikkerten? Jeg har tenkt og tenkt og vurdert opp og ned men har ikke "turt" å bestille enda.

Jeg skal ikke skyte noe langhold, bare kanskje ut til 5-600 meter, litt plinking og varminting i dagslys.

Holder den mekanisk mål? Slik at jeg kan skru opp og ned og alle veier uten å blir frustrert og nervøs for at treffpunktet forandrer seg..

Link to comment
Share on other sites

Er du litt tolmodig Steve, skal jeg gi deg svarene om en stund. Jeg har nemlig bestilt :wink:

 

Kjøper "usett", men har konf. med en som har hatt den ml. fingrene. Responsen derfra var entydig, og dette er en person jeg har stor tillit til.

 

Her bestilte jeg: http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4553

 

Blir spennende å se om det oppstår milldåttsperre :roll: Ekstra spennende siden kortet allerede er varmt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert en sånn på min Sau jaktmatch.

Etter innskyting på 100m har jeg klikk ut til 750m i følge pcb.

Min kom på 3600.- fra optic zone. Med mildot.

Har ikke fått prøvd allverden ennå. Skal prøves på jaktfelt på Krøderen i morra.

Kikkerten er tung og lang og klar og fin i alle kanter :wink:

Kikkerten har 1/4" på 100 yards.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har stålskinna som Landrø AS lager. Kombinert med Optilock ringer er det ingen problem å shimse bakre ring så man har 20 (ihvertfall 15) MOA tilt.

Kuleleddet i Optilock tåler adskillige (100?) MOA før leddet bunner og mellomrøret kommer i bend.

 

Slik ser det ut:

AEBD1822_small2jpg.jpg

 

0.5mm shim er som du ser knapt synlig. Det dobbelte hadde sikkert latt seg gjøre å legge inn. Hvis man i tillegg plasserer ringene tettere på skinna vil shimmen (heter det det?) gjøre enda større utslag i antall MOA.

AEBD1829_small2jpg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enkelt å skyve skinne - med kikkert montert - av og på?

 

Stabil og god?

 

Jepp! Kun testet av/på med .22LR løpet montert.

Innskutt på 50m tok jeg av skinna og satte den på igjen (dro til med samme moment). Resultat: måtte justere 1 klikk ned med 1/8 MOA knepp på kikkerten.

For min del er det meget godkjent.

 

Det er bare to skruer på skinna og det er det jo på diopteret også.

Link to comment
Share on other sites

Folkens - Peter har jo skrevet at kikkertsiktet har funnet veien til Telemark... da har det liten hensikt å foreslå andre sikter :wink:

 

Grattis Peter - spennende å høre om erfaringene dine etter ei stund :D

Link to comment
Share on other sites

Folkens - Peter har jo skrevet at kikkertsiktet har funnet veien til Telemark... da har det liten hensikt å foreslå andre sikter :wink:

 

Grattis Peter - spennende å høre om erfaringene dine etter ei stund :D

 

Er det vel, nu blir'n i tvil.. er egentlig det elendige 6-24x50 sikte bra nok? Han montere og finner ut at næææh det va kanskje noe i det dem sa. Jo ikke helt fornøyd.. og så selger han det til meg for halv pris :mrgreen:

 

Venter spent på skikkelig uavhengig rapport med prøveskyting Peter! Før jeg varmer visaen også...

Link to comment
Share on other sites

 

Venter spent på skikkelig uavhengig rapport med prøveskyting Peter!

 

Skal dele brukserfaringer når jeg kommer så langt. Foreløpig kan jeg imidlertid dele førsteinntrykk: Tung, solid, perfekt retikkel, flott optikk. Her har dere noen bilder:

 

b1hw2.jpg

 

b2bs5.jpg

 

b3ik2.jpg

 

b4ui3.jpg

 

b5kx8.jpg

 

b6pz2.jpg

 

Ca. 180 knepp i høyden og merker under høydeskruen som viser hvilket "turn" du er på. Antall knepp i sida har jeg foreløpig ikke sjekket, men regner med det holder så lenge jeg orker å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser spennende ut, Peter! :)

 

Kan ikke se at du har nevnt noe om hva du havnet på prismessig - kan du antyde noe? Du har vel fått regninga fra kortselskapet nå? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vel da var kikkerten i hus her også.. men Peter, har du 1" rør på din?

 

Ett eller annet er gått galt her, min kom med 30mm rør. Skitt au, alt kan da ikke bli perfekt første gang! Ellers er alt slik jeg forventet, tilogmed prisen.

 

Product Specifications:

 

* Finish: Matte

* Reticle: Mil Dot

* Power: 6-24x

* Objective Size(mm): 50

* 1" Tube

 

Så nå er det tid for PANIKK!!! Jeg trenger 30mm ringer og det fort!

Link to comment
Share on other sites

Vel da var kikkerten i hus her også.. men Peter, har du 1" rør på din?

 

Hva! Har du 30 mm :shock: Jeg bestilte med 0,5" jeg...

 

Nå nei, har til gode å se en kikkert blir solgt med valgvariabel på om det skal være 1" eller 30 mm.

 

Har du trodd du får kikkert med 1", har du blitt lurt av en skriveleif.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå nei, har til gode å se en kikkert blir solgt med valgvariabel på om det skal være 1" eller 30 mm.

 

hehe , ja kan så si. Men amerikanerne er jo klin sprø så man vet jo aldri :shock:

 

Har du trodd du får kikkert med 1", har du blitt lurt av en skriveleif.

 

Uansett, kikkerten ser kjempefin ut, og en montasje ekstra er jo ikke borte vekk. Det betyr at jeg har enda mer tikkadeler til overs.

Så da kan jeg kanskje... :idea::idea::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Han driver våpensjappe i texas og det var meldignen han fikk fra de, det gjelder kanskje bare 6-30 modellen. han bestilte den, men fikk først svar om t den var i BackOrder og da ha kontaktet de fikk han til svar at den ikke gikk i prod før om 12-18 mnd,

merkelig saker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...