Jump to content

Ny rifle i 223.


bardp

Recommended Posts

Hvis du sliter med presisjonen med bulkammo og div i 55grs vil jeg også støtte forslaget om å teste ei god matchkule i 69grs eller tyngre. Jeg hadde elendig presisjon med mange typer ammo i min Rem700 Tactical med 1-9 twist og trodde det var noe galt med børsa frem til jeg prøvde Fiocchi Perfecta med 69grs Sierra Match King. Da samla 5 skudd på litt under klistrelappen på 100m. Etter det har jeg lada 69SMK til 906ms med forsvarets hylser og N140. De går veldig godt. Bedre enn Perfectaen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kom meg endelig på banen i dag for å teste ammo og ny lyddemper A-Tec H2 Mega 6,5mm.

 

55 gr var som før dårlig.

20210503_184446.jpg

 

 

 

 

 

 

20210503_185139.jpg

Nosler 60 grains Ballistic Tip Varmint  var vel heller ikke veldig bra. Sierra 60 grains Varminter HP .22 kal. (.224) var bedre. Begge er satt inn i forsvarets ammo og går med vel 1000 m/s.

20210503_185610.jpg

 

 

 

 

 

20210503_190822.jpg

Til slutt ble det Lapula 69 gr ladet med 1,6g N-11 som ga 870 m/s de bør nokk ha litt mer krutt for og gå skikkelig.

20210503_193339.jpg

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ny test i dag. Hadde ladet opp 20 stk Lapula 69 gr ladet med 1,66g N-11 som ga 895 m/s. Men noen bedre presisjon ble det nå ikke. 5 skudds seriene målte fra 22-28mm s-s. Dårlige greier må si jeg ikke er særlig fornøyd med den Tikkaen.

For å eliminere at det ikke var skytteren eller skiva som var problemet skjøt jeg to 5 skudds serier med min Schultz & Larsen Technical i 6,5x55. 8 g Sierra 840 m/s.

11 mm s-s på første og 14 mm s-s på andre serie.

Nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte Schultz & Larsen Legacy som jeg først hadde tenkt.

Får vel gjøre et forsøk til med Nosler 70gr RDF HPBT (500 ct.)

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=29C2&prodid=14707

Noen som har prøvd den kula?

Link to comment
Share on other sites

Nei har ikke prøvd Matchking 69grs men det burde jeg vel gjøre for de 60 gr Sierra kulene jeg testet gikk jo like bra som 69 gr Lapula. Går ut fra at det er denne du mener.

https://www.bmwear.no/produkt/hjemmelading/kuler/sierra/sierra-molycoat-supertilbud/22-sierra-matchking-69grs

Har ingen erfaring med å bedde en plaststokk men om det gjøres på samme måte som med en vanlig trestokk er det vel vert et forsøk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er redd for å prøve litt og uansett skal bestille kuler så kan du se om du finner ei eske med 53gr vmax med det samme. 

Det kan jo være tilfeldig i børsa mi, men de ga super presisjon på første forsøk. 

Ikke den beste BC'n på de, men ut til 200m ser jeg ikke noe problem. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det isolert sett skal ha noe å si på presisjonen å velge kuler med moly coat, men det sparer kanskje en del ekstra pussearbeid å kjøpe vanlig 69grs match king. Var det ikke sånn at man kunne oppleve problemer med å skyte noen kuler med og noen uten moly coat? 

 

Jeg har knallgode erfaringer med den ordinære 69SMK (ikke tipped). Har ikke prøvd versjonene med tip eller moly.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg vært på banen og testet Matchking 69grs kulene ladet med 1,67g N-11 som gir full hylse og 912 m/s. Presisjonen var som før dårlig. 5 skudds seriene på 100m lå mellom 25-30mm. Mon tro  om det er noe å gjøre med denne børsa eller det bare er å selge unna og kjøpe en ny.

Link to comment
Share on other sites

Det var kjedelig, @bardp.

Nå er kanskje ikke 5-skuddsgrupper på 25-30mm med en vanlig jaktrifle nødvendigvis uvanlig dårlig. Men det tilfredsstiller jo ikke dine forventninger, det skjønner jeg. Det kan kanskje være noe å hente på bedding? Jeg vet ikke helt hvordan innmaten i T3 ser ut.

Eller du kan bytte løp til noe annet morsomt. 300BLK har jeg litt lyst på :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ja kanskje bytte løp har en kjøpetillatelse på 17 REM liggende. Hadde det vært en vanlig trestokk hadde jeg nokk forsøkt og bedde den men denne plaststokken er jeg usikker på om det hjelper og hvordan det eventuelt skal gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at bedding på disse ikke gjør iaf mer enn minimal forskjell. Jeg har «filt ned» forsterkningsribba som ligger an mot pipa i framstokken, men vet ikke om det gjør noen forskjell heller. Mest for at jeg liker det slik. Noen løp kan « gå seg til» etter noen hundre skudd, men hvor ofte det skjer, og om det er verdt å prøve...

Link to comment
Share on other sites

IMG_20200528_095351.jpg.1d2a6f804681bc69f3fdadac0b8f12e8.jpg

 

Her er 5 skudd på 100m fra min T3x i 223.

Rutene på arket er 10x10mm.

Dette er muligens skutt med annen stokk enn den originale, men den børsa har levert denne type presisjon fra første skudd. 

Absolutt alt jeg har matet gjennom har vært på ca samme nivå. 

Jeg har to bekjente i nærområdet som rapporterer samme presisjon i T3/T3x så det er ikke jeg som har hatt flaks ser det ut til. 

 

Det er mulig å si at dette er bevis på at børser er individer, men 25-30mm med hjemmeladd ammunisjon er meget skuffende fra den børsa. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja var slike samlinger jeg hadde forventet å få. Kjøpte jo en Tikka T1x i 17 HRM samtidig som jeg kjøpte T3x og T1x leverer kjempesamlinger på 100m. Mens T3x sprer som fy uansett hva en mater den med.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Har samme presisjonsproblemet med en Rem SPS 700 Varmint med 66 cm løp jeg nettopp har kjøpt! Børsa ser ny ut og selger som er en butikk på østlandet sier at den er gått under 100 skudd🙄... jaja, tok det med en klype salt!

 

Prøvd noen tilfeldige hjemmeladninger med 50 grains Varmintkuler, og 62 grains bulk helmantel og det eneste riflekruttet jeg har i hylla N140 pr idag. Ikke noe stas, gadd ikke måle gruppene heller.

Men ble så skuffet, min AR med 1-9" snurr snurrer disse ladningen i pene klyser.

 

Har no kjøpt litt forskjellig fabrikkammo for testing.

 

Børsa er jævlig framtung, lurer på å kappe løpet til 45 cm og gjenge eller om jeg skal bytte løp først som sist...

Ikke liker jeg fabrikkstokken heller.... ikke mye positivt her! 🤣

1622484046144.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sånn generelt. Tror nok en del har overdrevne forventninger til "ut av eska" presisjon fra masseproduserte jaktvåpen. Man kan jo på herværende og andre fora få inntrykk av alt samler på en klistrelapp, men er det slik i de fleste tilfelle? Ja. de fleste våpen kan nok skyte ei og anna gruppe på  klistrelappen, men hvor mange gjør det hele tiden (forutsetter at skytteren gjør jobben). For de fleste er det ikke mange våpen en får prøvd i løpet av et jegerliv, så det er vanskelig å ha noen formening om hvor bra det er jevnt over.

 

Har bladd gjennom noen numre av Jakt og sett på div. jaktvåpen Jørund Lien har testskutt. (Nå er det mange som har meninger om både Jakt og JL, men det kan ligge her) Han får testet flere våpen ila et år enn de fleste av oss i et liv, og jeg har ingen grunn til å tro at han ikke kan skyte eller lade.

Her er et utvalg. Resultatene kommer frem som gjennomsnitt av skyting av både 2x3 og 2x5 skudds grupper. Har definert MOA som 29 mm rundt for enkelhets skyld.

 

Benelli Lupo 30-06. 4 av 11 med fabrikkammo bedre enn 1 MOA. 3 av 10 med hjemmeladd bedre.

Remington 700ADL. 6,5x55 4 av 11 med fabrikk bedre. 5 av 13 med hjemmeladd bedre

Sauer 303. 1 av 14 med fabrikk bedre.3 av 9 med hjemmeladd bedre.

Remington 700 Mountain. 30-06 6 av 13 med fabrikk bedre. 0 av 11 med hjemmeladd bedre

Tikka T3 Lite .308. 6 av 12 med fabrikk bedre

Remington 700 VS .223 Rem. 3 av 7 med fabrikk bedre. 4 av 6 med hjemmeladd bedre.

T3X Lite .308 W. 4 av 13 med fabrikk bedre.

Mauser M18 .308 W 7 av 10 med fabrikk bedre.

 

Er det noen grunn til tro at 1/2 MOA (klistrelapp) jaktvåpen er vanlig forkommende?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei når en ser på dette skyter vel Tikkaen min som en kan forvente av en billig jaktrifle. Men det er ikke noe jeg er fornøyd med. Så da blir spørsmålet hvilken ny rifle i 223 en skal kjøpe for å oppnå akseptabel presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo riktignok ikke bare deg, Tikka har hatt problemer med T3 i .223.

Det er pussig, for i alle andre kalibre jeg har prøvd T3/T3x har de vært latterlig presise for medium-prisede jaktrifler å være. Men jeg har også skutt ørsmå grupper med en .223-T3 - riktignok med 40gr V-Max..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, bardp said:

Nei når en ser på dette skyter vel Tikkaen min som en kan forvente av en billig jaktrifle. Men det er ikke noe jeg er fornøyd med. Så da blir spørsmålet hvilken ny rifle i 223 en skal kjøpe for å oppnå akseptabel presisjon.

Tusenkronersspørsmålet egentlig. Man kan jo ikke vite før en har fått skutt. Kjøper du en annen T3 kan det jo være at den går tilfredsstillende. Ser ikke ut til at høyere pris  gir noen garanti heller, men kanskje økt sannsynlighet. 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noe av det sikreste hadde vært å sendt børsa til vestfossen og fått satt inn ei ny pipe fra Krieger? Eller få skytterlinken til å bestille med ei IBI på neste ordre. 

Nå har jeg ikke helt fått med meg primært bruksområde, men 1:7 twist, 75gr ELD-M og et WR magasin så er du godt skodd. 

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3x i .223 kjøpt November 2020. 

9x s&b 55gr FMJ og 10x Norma jaktmatch i en skive.
10x hjemmerulla med n140 og Sierra match king 80gr med molycoat I den andre. 64mm COL, så går ikke i magasinet. Vurderer om jeg skal finne en annen magasinløsning, eller om jeg skal modde det jeg har. 

Vet ikke om de fortsatt er på lager her.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=148882033

 

Screenshot 2021-06-03 at 00.00.29.png

IMG_2079.jpeg

Edited by EspenTh
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, bardp said:

Her var jo det ene være en det andre om det er en vanlig 100m DFS skive du har skutt på.

 

Vanlig 100m DFS skive ja.. Men de 10 skuddene i siste skiva der syntes jeg er helt innafor. Nervene tok meg på siste skuddet.
31mm, men hadde vel nesten vært halvert om det ikke var for siste skudd

Edited by EspenTh
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, EspenTh said:

Nei. Har ikke gjort noe med rifla, foruten å sette på en ase utra demper og en tofot. Helt standard t3x lite i stainless. Har ikke mye friflukt, men litt er det. 80gr kulene smalner ganske tidlig av. 

Har du målt friflukten men 64mm COL?

Link to comment
Share on other sites

On 6/3/2021 at 11:49 AM, bardp said:

Har du målt friflukten men 64mm COL?

Ja, men husker ikke nøyaktig. Det var noe i underkant av 1mm.

 

Siste uka har jeg prøvde en del lette kuler også. Her er notatene

Barnes TSX 70gr med n140 får jeg dessverre ikke til.  Vurderer å prøve de med n133 også får jeg vil gjerne få de til å funke.

v-max 53 gr. må testes mer. Noen ladninger holder 3 skudd akkurat innenfor innertieren på en 100m dvs skive. 

Berger 52gr varmint 3skudd 20mm

Berger 55gr varmint 3 skudd 15mm

Nosler e-tip 55gr helt håpløst. Står akkurat i bommene på col 60.2mm Gir da tennhetter med med litt krater (24.2gr n133, s&b 5.56 hylse)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håper du blir fornøyd. Har selv sverget til Schultz siden 2000. Har vel flaks på min side da alle mine piper har levert bra. Bortsett fra en i 30-06. Men denne ble byttet i en annen 30-06. Og den leverer bedre en mitt krav til jakt.. ikke er den veldig kresen på ammo heller. Har en Tikka T3x stain light i 308w men kappet pipe. Sikkert litt flaks med denne. Den leverer stabilt mindre en 20mm på 5 skudd.. dette lever jeg godt med i en jakt rifle..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det får nå nesten tida vise. Men i første omgang blir det vel mest 60-69gr. Ser at magasinet på denne tar 5mm lengre patroner en det på Tikka T3x. Har ikke sjekket friflukt men det ligger vel an til at jeg kommer til å teste med tyngre kuler etter vært.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, bardp said:

Har ikke sjekket friflukt

Det er neppe et problem. Kulene som er tyngre har en annen form på spissen som er lengre og smalere, og kan stå lengre inn i pipa
Norma hadde 80 gr MK på billigsalg en lang periode. Da kosta de rett over krona i bulk. Nå får man kjøpt 90 og 95 gr med 6,5 BC, så da er det litt synd at Legacy ikke kommer med enda raskere snurr.

 

69 og 77 gr virker uansett som det sikre valget for 8» snurr.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bly said:

 

69 og 77 gr virker uansett som det sikre valget for 8» snurr.

Har du noen kuler på 77gr å anbefale. Har ikke så veldig stor erfaring med 223 så gode råd kommer gott med.

Har for øvrig bet om pris på et 17 Rem løp til børsa i dag. Kan jo og bli spennende.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, bardp said:

Har du noen kuler på 77gr å anbefale.

Både 77 gr Scenar og Match King (den uten plast tupp)har funger godt i min Sako med 8 snurr. 80 gr Match King fungerer også godt selv med 40 cm pipe, men de går ikke i magasinet på 58 mm. Her har jo du fordelen av et lengre magasin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk endelig en tur på banen i dag med S&L. Litt for mye vind til de helt store resultatene men en fin ettermiddag på banen. Hadde en A-tec H2 mega i 6,5mm på rifla i kveld. Starta med de lette  55 gr skuddene jeg har brukt tidligere og de gikk riktig så bra etter forholdene 4 skudds samlinger fra 12-17 mm. Gikk så til 60 gr skuddene de åpnet litt mer 4 skudds samlinger 15-19mm. Neste test mine hardt ladede 69 gr skuddene, katastrofe 4 skudds samlinger på 25-35 mm.

Tok sa av demperen da den ble veldig varm. Når jeg så tester for jeg samlinger med 69 gr på 15-20mm uten demperen. De andre skuddene går stort sett helt likt både med og uten demper. Prøvde flere serier med alle skuddene og det samme gjentar seg. De tyngste kulene går dårlig når demperen er på.

Hva skjer?

Link to comment
Share on other sites

Under gode forhold bør en jo kunne komme ned på 10-12 mm med 5 skudd på 100m. Nå er jeg vel stort sett der med de 55 gr skuddene jeg har testet så det ser jo bra ut. Så da gjenstår det jo bare og få de tyngre kulene til å gå tilsvarende. Denne børsa skyter jo mye bedre en Tikka T3x en jeg hadde først. Noe av moroa med dette prosjektet er jo og se hva en kan klare og få til. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

litt sent ute med og poste dette nå men det er mye som skje om dagen for min del. Men i alle fall var jeg en tur på banen i forrige uke testet lit mer med min S&L fine forhold og bra resultater. Egentlig går alt jeg har av skudd til den bra. 6 serier a 5 skudd 55 gr 100m 12-15mm, 6 serier a 5 skudd 60 gr 100m 10-14, 6 serier a 5 skudd 69 gr 100m 10-14.

Alt skutt med demper.

Synes egentlig det er greit og mye bedre en det Tikka T3x noen gang var i nærheten av og prestere.

 

Edited by bardp
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...