Jump to content

Ny rifle i 223.


bardp

Recommended Posts

Det kjedelige svaret er Tikka T3x i en eller annen versjon med Waters 6 og 10-skudds aluminiumsmagasiner.

OAL-langversjonen av disse magasinene gir deg mulighet til å utnytte 80gr matchkuler optimalt i orginalpipa med 1-8" med en liten tilpasning i overgangskonus.

 

S&L er jo søt.. :-)

 

Landro har vel tilbud nå på en Anschutz 1770D meistergrade til 21K 

https://www.youtube.com/watch?v=j5jKfFfl3nI&feature=emb_logo

 

I høyere prisklasser har Heym kommet med miniversjon av SR30 retrekker for 222/223 og selvfølgelig Blaser R8.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK. Hva er det som har vært problemene med magasinene til Browning?

Den Anschutzen så jo flott ut men den er ikke gjenget for demper og har 1:9 i stigning men det kan vel fungere greit skal nå uansett bare bruke den til å skyte kråker og grågås.

Når jeg søler på Tikka T3x får jeg jo bare opp side etter side med klaging på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både x-bolt NL og T3x i 223. Begge riflene fungerte smertefritt. Begge hadde 1:8 stigning, og leverte god presisjon med både tunge og lette kuler. Hadde ikke trøbbel med magasiner på noen av dem, med så hadde jeg de bare 1-2 år hver, og skøt ikke så veldig mye. Jeg syntes Browningen var finest med fluting av løp, og smekrere stokk som var god å holde i, men valget mellom dem er nok mest en smakssak til det bruket du skisserer. Anbefaler å komme deg på en butikk der du får klå litt på de.

S&L er jo og fine våpen, men merkelig mange av de jeg kjenner som eier eller har eiet, har alltid et eller annet problem med dem, da i 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Sjaber presisjon, iaf med 55 gr bulk(billig)ammo i Tikka/Sako med 1:8 løpsstigning har vært en gjenganger, både her og på andre fora.  Skrudde inn ei billig Shilen 1:12 pipe i min Sako og fikk en betydelig presisjonsforbedring med flere typer bulkammo ift den originale 1:8. Den gikk fø greit med tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Da heller det vel mot S&L. Den jeg har i 6,5x55/8x57 fungerer i alle fall utmerket og har fantastisk presisjon.

Nå fås S&L Legacy med 1:10 og 1:8 i stigning så hva velger en her?

Nå har jo den enkelt løpsbytte system så her kan en jo selvsagt ha flere piper men hadde jo vert fint med en som virker på det meste.

En annen sak, for noen år siden kjøpte jeg en haug med 6,5 skudd fra en som flyttet til USA. Med på lasset fulgte det med 6-700 5,56 skudd med sin opprinnelse fra forsvaret. De ser merket blyfri og har 62 gr kuler. Noen på 10 skudds klips i plastposer og noen i esker a 50 stk produsert i sveits. Er dette noe som er brukbart og hvilken løpsstigning vil de gå best i?

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, bardp said:

Da heller det vel mot S&L. Den jeg har i 6,5x55/8x57 fungerer i alle fall utmerket og har fantastisk presisjon.

Nå fås S&L Legacy med 1:10 og 1:8 i stigning så hva velger en her?

Nå har jo den enkelt løpsbytte system så her kan en jo selvsagt ha flere piper men hadde jo vert fint med en som virker på det meste.

En annen sak, for noen år siden kjøpte jeg en haug med 6,5 skudd fra en som flyttet til USA. Med på lasset fulgte det med 6-700 5,56 skudd med sin opprinnelse fra forsvaret. De ser merket blyfri og har 62 gr kuler. Noen på 10 skudds klips i plastposer og noen i esker a 50 stk produsert i sveits. Er dette noe som er brukbart og hvilken løpsstigning vil de gå best i?

 

Om de er fra før 2013 ville jeg levert de inn. Miljøammo fra forsvaret har ett relativt lugubert rykte, med stor løpsslitasje og dokumentert helsefare 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Dodraugen said:

Om de er fra før 2013 ville jeg levert de inn. Miljøammo fra forsvaret har ett relativt lugubert rykte, med stor løpsslitasje og dokumentert helsefare 

OK grei informasjon å få. Jeg har aldri hat rifle i 223 før så her er jeg helt grønn. Får sjekke når disse er produsert.

Det er vel da kulene som er problemet, hvordan er det å skifte ut disse til vanlige mantlede blykuler?

Er hylsene ellers brukbare?

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, bardp said:

OK grei informasjon å få. Jeg har aldri hat rifle i 223 før så her er jeg helt grønn. Får sjekke når disse er produsert.

Det er vel da kulene som er problemet, hvordan er det å skifte ut disse til vanlige mantlede blykuler?

Er hylsene ellers brukbare?

 

Er nok kula som er problemet ja, men usikker på om jeg hadde orket jobben, 223 fabrikk av tilsvarende kvalitet koster ikke allverden.

Link to comment
Share on other sites

Med det jeg vet om 223 i dag så hadde jeg kjøpt 1:8 (vel, egentlig så hadde jeg kjøpt 1:6,5, men det er en annen sak) riflestigning og 100-200 stk GGG med 69gr SMK. 

Da har du presis ammunisjon og greie hylser til lading. 

Du trenger ikke mer enn 1:10 for å skyte 69gr, men plutselig vil du skyte 70gr kobberkuler og da bør du ha 1:8.

Med magasinet i Legacy så er du begrenset og klarer ikke å utnytte 1:8 helt, men du har bedre marginer med de tyngste kulene uansett. 

 

Hvis det er uinteressant med tyngre enn 69gr så kan du like gjerne gå for 1:10.

Link to comment
Share on other sites

Skuddene jeg har ser ut til å være produsert i 2011 så da er de vel ikke vert å bruke. Men nå er det nå ikke mer jobb å skifte kule i de en det er å lade nye så det kommer jeg nokk til å gjøre. Får vel bare finne meg en annen brukbar kule som er ca 62 gr.

Link to comment
Share on other sites

On 11/17/2020 at 4:03 PM, pererik said:

S&L er jo og fine våpen, men merkelig mange av de jeg kjenner som eier eller har eiet, har alltid et eller annet problem med dem, da i 6,5x55

Har selv 2 låsekasser classic dl og har ,og har hatt, flere løp/kaliber til disse. Aldri hatt noe trøbbel med S&L. De jeg kjenner med S&L har heller aldri hatt noe trøbbel. Hva slags problemer er det du refererer til?

Link to comment
Share on other sites

Nei trykkmåling er ikke noe jeg driver med og etter det jeg har erfart er det en heller upresis øvelse med det utstyret de fleste hjemmeladere disponerer.

Men om jeg nå setter inn en Nosler 60gr Ballistic Tip så er jo det en både lettere og langt mindre kule som vil gi større volum i hylsen og sannsynligvis langt lavere trykk en den 62 gr jernkulen som sitter der i dag for den er skikkelig lang.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, bardp said:

Men om jeg nå setter inn en Nosler 60gr Ballistic Tip så er jo det en både lettere og langt mindre kule som vil gi større volum i hylsen og sannsynligvis langt lavere trykk en den 62 gr jernkulen som sitter der i dag for den er skikkelig lang.

Bør være trygt det ja. Eller bruke Hornady 62grs Fmj. Selv å bytte til noen 55grs kuler funker bra. Byttet ut kulene i 200 stk av 7,62 varianten for noen år tilbake. Den er ladet med noen LANGE harde 140grs kuler. Byttet til 125grs Nosler BT og 123grs Lapua FMJ. Fikk kjempe presisjon og mildt trykk ;) 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, hewi said:

Har selv 2 låsekasser classic dl og har ,og har hatt, flere løp/kaliber til disse. Aldri hatt noe trøbbel med S&L. De jeg kjenner med S&L har heller aldri hatt noe trøbbel. Hva slags problemer er det du refererer til?

Tja har 2 Victory låskasser med blant annet 6,5x55 løp. Jeg har ikke hatt problemer med de overhodet. Går som ei stråle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/17/2020 at 9:46 PM, bardp said:

Da heller det vel mot S&L. Den jeg har i 6,5x55/8x57 fungerer i alle fall utmerket og har fantastisk presisjon.

Nå fås S&L Legacy med 1:10 og 1:8 i stigning så hva velger en her?

Nå har jo den enkelt løpsbytte system så her kan en jo selvsagt ha flere piper men hadde jo vert fint med en som virker på det meste.

@bardp

Når det gjelder 1:8 eller 1:10 regner jeg med at Schultz & Larsen går godt med begge, men jeg har en Sauer 202 i 223 med 1:10 stigning i. I den skyter jeg 69 gr Nosler Custom Competition. Lager runde fine hull den, når jeg gjør min jobb. Skal du skyte rev, kråke etc. og ikke trenger 70-80 gr kuler. Hadde jeg kanskje valgt 1:10. Rådyr kan du jo skyte med 100 gr TTSX i 6,5x55 med full pupp. Rev med 35-40 gr kuler eller kråke for den saks skyld. Blåser opp til en rund ball. Finner du den rette kulen rundt 30-35 grain, kan en jo risikere at den ikke går gjennom reven dersom en er heldig.

Link to comment
Share on other sites

Er usikker her. For det meste vil nokk denne børsa bli brukt på kråke på avstander mellom 150 og 300m. På kortere avstand vil jeg nokk for det meste bruke en annen rifle i 17 HMR. Og uten at jeg har noen erfaring med 223 vil jeg anta at jeg oppnår bedre presisjon på 300m med litt tyngre kulen en de på 35-40 gr. Men mulig jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ut til 300 meter på en kråke så vil en så tung kule som mulig være en fordel for å få mindre vindavdrift. 

Jeg ville lastet ned et ballistisk program, f.eks. en app som heter shooter. Da kan du se fall og vindavdrift på mange forskjellige kuler under forskjellige vindforhold. 

Link to comment
Share on other sites

Og skal du ha lange kuler så ville jeg hørt på @Torf. En Tikka T3 med 1:8 så har du mulighet til å kjøpe nytt underbeslag eller helt nytt skjefte med magasiner som tar lange kuler. Skal en skyte lange kuler er dette det mest fornuftige som er nevnt i tråden etter min mening. 

 

S&L Legacy har 1:8 snurr, men korte magasiner og mini kasse som ikke går med lange patroner.

Link to comment
Share on other sites

Ja en Tikka T3 er sikkert ikke noe dårlig valg. Men nå har jeg også en kjøpetillatelse på et løp i 17 rem som jeg vurderer å kjøpe til en eventuell S&L.  På en Tikka T3 er det vel ikke riktig så enkelt å skifte løp?

Men samtidig litt fristende med en slik da jeg jo også skal kjøpe en Tikka T1 i 17 HRM og om jeg har forstått det rett passer det meste til T3 også på T1.

Men så kommer jo det store spørsmålet om en Tikka T3 kan levere den samme presisjonen som en S&L.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at noen sliter med å få Tikka i 223 til å gå bra med billig og lett bulk ammo, men at presisjonen er upåklagelig når den lades med 69 gr og oppover. Dette er det jeg hører. Jeg har en Howa 1500 med 1:9 i KRG Bravo skjeftet, og jeg angerer litt på at jeg ikke spanderte på meg en Tikka når jeg kjøpte. 

 

Men uansett så er vel det fornuftige å først bestemme hva du skal skyte, så velge kule, og så rifle. Du skal skyte kråke ut til 300 meter og vil ha en 223. Da er det fornuftig med lange kuler som har minimalt med vindavdrift, eventuelt velge en 6 mm eller 6.5 patron. 
Skal du ha 223 med lang kule, er det en fordel at magasin og kammer tar lange kuler. Eneste gode forslaget i denne tråden er da Tikka T3 med nytt underbeslag eller nytt skjefte med magasiner som tillater lange kuler.

En Tikke T3 i KRG Bravo skjefte med MDT magasiner som tar 65 mm patronlengde synes jeg er fristende. Og jeg ville ikke tvilt på presisjonen et sekund. 

Link to comment
Share on other sites

Har hørt og forsåvidt sett det samme.. En jeg skyter med har en T3 lite med 1:8 pipe. Eier er ikke helt fornøyd med presisjon sett over ett, men en vilkårlig ladning med 69SMK ga vel så god presisjon man kan begjære. Hadde ikke hatt noen problemer med å kjøpe en t3 selv om jeg skulla ha noe nytt. Med lengre magasin får man virkelig utnytta de lange kulene og om det er et poeng 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, bardp said:

Er vel mer en lange magasiner vil jeg tro som skal for å bruke lange kuler. En må vel ha lang friflukt også om det skal fungere. 

Vet ikke hva org kammer takler - men det vet @jmosbakk. Det er uansett ikke noe problem å fikse om man vil.  Jeg skyter 69grs i std lengde mag, og det går helt greit

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fysikeren said:

noen sliter med å få Tikka i 223 til å gå bra med billig og lett bulk ammo

Har som nevnt tidligere hatt både Tikka & X-Bolt med 1:8 snurr. Jeg kom frem til at problemet ikke ligger i snurren, men kvaliteten på kulene i bulkammo.. Der finnes dårlige(Ujevne) kuler og der finnes bra kuler. F.eks S&B ammo spiste ingen av disse riflene, men nappet jeg, og byttet jeg kule til Norsler Bt i samme vekt gikk de stålende, selv med dårligehylser og varierende kruttmengde på omtil 1,5gr ved sjekk.. Annen billig ammo med greie kuler som funket i disse riflene var Magtech sine som er nede på under6kr smellen. Mye snurr avslører dårlige kuler, det er ikke verre enn det.

Edited by pererik
skriveleifer
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fysikeren said:

Har hørt at noen sliter med å få Tikka i 223 til å gå bra med billig og lett bulk ammo, men at presisjonen er upåklagelig når den lades med 69 gr og oppover.

Kulevekt er nå en ting - men kan du se bort fra at den andre variabelen her har noe å si? Bulkammo vs verdens beste matchammo? Helt uten betydning?

Husk at når storforbrukere av bulkammo - halvautofolket - rapporterer om "gode samlinger", så er de storfornøyd med de samlingene på 100m, som en matchskytter rynker på nesen av på 300m... Litt mindre overdrevet, så er ei samling på 2cm på 100m med AR og 55gr noname veldig bra, mens det med en T3 uansett vil regnes som en skandale.
 

5 skudd på 100m med hjemmeladd 80gr Amax, 69gr Scenar går gjerne nesten like bra. Du kan ikke forvente sånt av bulkammo, laget for å skyte 0.1s splits mens du løper.

2111a6ec.JPG.1196d7f2b3d1a5113500c69a55faba63.jpg.498c242f1c5c5e9a462dcf82708958d3.jpg

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har er kvaliteten på kulen viktig, er vel ingen som har påstått noe annet. 
Men jeg har lest en del eldre tråder hvor @Torf sin erfaringer var at med 1:12 fungerte "alle" fabrikkpatronene i 55 gr mens dette ikke var tilfelle med 1:8 i Tikka og Sako. Altså ikke hurtigskyting med AR-15. 
Nå snakkes det uansett om å skyte kråker på 300 meter, så da er vel fabrikkammo på 55 gr utelukket. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Fysikeren said:

Selvfølgelig har er kvaliteten på kulen viktig, er vel ingen som har påstått noe annet. 
Men jeg har lest en del eldre tråder hvor @Torf sin erfaringer var at med 1:12 fungerte "alle" fabrikkpatronene i 55 gr mens dette ikke var tilfelle med 1:8 i Tikka og Sako. Altså ikke hurtigskyting med AR-15. 
 

Torf snakker vel ofte om viltmålsskyting, på en hjortefigur i 18km/h, stående med lang arm. "God" presisjon der er noe helt annet enn når du skal skyte kråker på 300m. Uansett hvor gode de er.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg vel ikke nødvendigvis å skyte de aller tyngste å lengste kulene for det jeg skal til med. Ser vel for meg å bruke for eksempel 69gr Scenar. Og da vil det vel fungere med 1:8 og standard magasiner uansett om jeg velger en Tikka eller en S&L. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bardp said:

Nå trenger jeg vel ikke nødvendigvis å skyte de aller tyngste å lengste kulene for det jeg skal til med. Ser vel for meg å bruke for eksempel 69gr Scenar. Og da vil det vel fungere med 1:8 og standard magasiner uansett om jeg velger en Tikka eller en S&L. 

Ja, den er jo std. CIP dimensjoner. All kjøpeammo har det. Eneste du må passe på er riflestigningen. Men på 300m vil 77-80gr kuler skyte langt mye bedre enn 69gr så snart det er litt trekk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, M67 said:

Ja, den er jo std. CIP dimensjoner. All kjøpeammo har det. Eneste du må passe på er riflestigningen. Men på 300m vil 77-80gr kuler skyte langt mye bedre enn 69gr så snart det er litt trekk.

Det har du nokk rett i. I praksis er det lengste holdet jeg pleier å skyte kråker på nøyaktig 259m. Har skutt en masse kråker på et spesielt sted på den avstanden med 6.5x55 8,4g DL som i min S&L Tactical med 56 cm pipe forlater løpet med 890 m/s. 

Med en rifle i 223 og 69g kule blir det nokk mer avdrift som jo vil lager mer utfordring for meg. Men om jeg nå skulle feilbedømme vinden en gang eller to og bomme på en kråke så er jo ikke det verdens undergang.

Så for meg er det vel mulighet for lengre patroner som taler for Tikka. Og enkelt løpsbytte som taler for S/L.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Så for meg er det vel mulighet for lengre patroner som taler for Tikka. Og enkelt løpsbytte som taler for S/L.

Løpsbytte er da akkurat like enkelt på en T3? Runar lager ei pipe til deg langt fortere enn de klarer å få opp ei S&L-pipe med de spesifikasjoner du ønsker deg. Og den er bare å skru inn/ skru ut.

Det er iallefall (mye) raskere å bytte pipe på TRGen enn på Saueren, og det er ca likt T3 og S&L.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Løpsbytte er da akkurat like enkelt på en T3? Runar lager ei pipe til deg langt fortere enn de klarer å få opp ei S&L-pipe med de spesifikasjoner du ønsker deg. Og den er bare å skru inn/ skru ut.

Det er iallefall (mye) raskere å bytte pipe på TRGen enn på Saueren, og det er ca likt T3 og S&L.

Interessant har ikke studert T3 men trodde en måtte ta det siste ut av kammeret etter at pipa var montert slik som på en vanlig M98. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bardp said:

Interessant har ikke studert T3 men trodde en måtte ta det siste ut av kammeret etter at pipa var montert slik som på en vanlig M98. 

Ja, den må jo tilpasses. Men deretter er det bare å skru ut og skru i. Folk jeg kjenner som har S&L har ventet så mye, og betalt så mye, for pipene sine, at børsemaker-løsningen er både raskere og billigere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gjorde akkurat samme på lakelanderen jeg hadde. Der var det frest sylindrisk ut i stokken og foran låskassa så det var plass til å bytte pipe uten å ta mekanismen ut av stokken. Funka helt ypperlig Så lenge man ikke måtte bytte magasin - men det er jo enklere på T3 med løse magasin. Skulle jeg lagd noe nytt nå, på et visst budsjett er det veldig vanskelig å argumentere seg bort fa T3 som utgangspunkt...

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, vannebo said:

Gjorde akkurat samme på lakelanderen jeg hadde. Der var det frest sylindrisk ut i stokken og foran låskassa så det var plass til å bytte pipe uten å ta mekanismen ut av stokken. Funka helt ypperlig Så lenge man ikke måtte bytte magasin - men det er jo enklere på T3 med løse magasin. Skulle jeg lagd noe nytt nå, på et visst budsjett er det veldig vanskelig å argumentere seg bort fa T3 som utgangspunkt...

Man får jo en Ultimatum Precision kasse, med IBI pipe og avtrekk for under 10k nå for tida.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bestiller fra Canada, trenger kun at Politiet skrive på godkjent for import på søknaden.

Noe usikker leveringstid, men er jo latterlig billig. Skal den brukes til jakt burde man regne med en liten dreiejobb, for leveres med matchpipe. 

Fordel da er at du kan få akkurat den profilen du ønsker.

 

https://www.ultimatumprecision.ca/collections/barreled-actions/products/defacto-barreled-action-w-triggertech-trigger-pre-sale-50-deposit

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, bardp said:

Om den blir tatt inn til Norge av Skytterlinken er det jo et alternativ. Gidder ikke selv å begynne å styre med noen import av våpen.

Kjøper du fra Canada, slipper du å ordne annet enn våpensøknad. Ikke noe styr. Du søker på vanlig måte om erverv, samt fyller ut en søknad på engelsk. Den engelske scanner du og sender til Canada. Ultimatum ordner eksportpapirer og importør.  Når delene kommer til Norge, sender du din norske våpensøknad til importør som påtegner søknaden som selger i Norge. Deretter får du varene levert hjem.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bardp said:

Nå trenger jeg vel ikke nødvendigvis å skyte de aller tyngste å lengste kulene for det jeg skal til med. Ser vel for meg å bruke for eksempel 69gr Scenar. Og da vil det vel fungere med 1:8 og standard magasiner uansett om jeg velger en Tikka eller en S&L. 

 

Jeg fikk faktisk helt grei samling på 100m med Sierra 60 TMK i min CZ-527 med 1:12" riflestigning.

Jeg regnet nesten med at den kula ikke skulle stabilisere i den pipa ved 835 m/s, men det fungerer merklig nok brukbart. 18,5 grains Lovex S053 fungerer greit, C.O.L = 58,75mm. Lapua Match hylse og CCI SR primer. Vil tro den kan jages opp en god del mer i hastighet. B.C på denne kula er god: 0.323.  Koster omtrent det samme som 69 MK, faktisk har 69 MK litt dårligere B.C ser jeg (0.301/0.305).

 

https://www.norma.as/sierra-bullets/113283/sierra-tipped-matchking-kule-22-60gr-tipped-matchking-kuler-bc-0-323-100pk

Edited by Bergara-Man
rettelse
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Cruiser said:

Kjøper du fra Canada, slipper du å ordne annet enn våpensøknad. Ikke noe styr. Du søker på vanlig måte om erverv, samt fyller ut en søknad på engelsk. Den engelske scanner du og sender til Canada. Ultimatum ordner eksportpapirer og importør.  Når delene kommer til Norge, sender du din norske våpensøknad til importør som påtegner søknaden som selger i Norge. Deretter får du varene levert hjem.

Nå har jeg en ferdig godkjent kjøpetillatelse på norsk. Hadde den funket var det nå så men å begynne en ny runde med politiet kjenner jeg ikke at jeg gidder. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...