Jump to content

Ny rifle i 223.


bardp

Recommended Posts

5 hours ago, Bergara-Man said:

 

Jeg fikk faktisk helt grei samling på 100m med Sierra 60 TMK i min CZ-527 med 1:12" riflestigning.

Jeg regnet nesten med at den kula ikke skulle stabilisere i den pipa ved 835 m/s, men det fungerer merklig nok brukbart. 18,5 

 

https://www.norma.as/sierra-bullets/113283/sierra-tipped-matchking-kule-22-60gr-tipped-matchking-kuler-bc-0-323-100pk

Det kan hende den ikke rekker å velte før den kommer til 100m. Jeg har sett flere kuler, f.eks. 7mm 168gr Barnes LRX i 9" stigning, 6mm 105gr RDF i 8", 6.5mm 127gr Barnes LRX i 8.66", og 6.5mm 135gr A-Tip i 8.5" - samle "helt greit" på 100m, eller samle knallbra den ene dagen, og forferdelig den andre - for å lage ovale hull i papp lenger ut, eller som i tilfellet med Barnes-kulene, over hodet ikke dukke opp på f.eks. 3 eller 500m. 7mm-kula kunne samle topp selv på 500m en dag, men lande helt på tvers på 300m en annen dag.

Sier teorien at den ikke er stabil (60gr TMK trenger 1:10" for å være "sikker" iht Sierra) så er den ikke til å stole på, og en kjøper seg bare frustrasjon. Og bruker tid på tull. Barnes-kulene her har Barnes senere endret "minimum twist" anbefalingen på, til 8".

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 11/25/2020 at 9:59 AM, vannebo said:

Vet ikke hva org kammer takler - men det vet @jmosbakk.

Rundt 59,5mm så sier det stopp. 

Rafdal skulle ha noen få hundrelapper for å justere kuleskråninga sånn at man får utnyttet WR-magasin på 66mm.

Da er neste stopp i riflestigning. 

 

Ang lette kuler i Tikka med 1:8 så synes jeg ikke 53gr vmax var helt tullete. 

 

IMG_20200528_144832.jpg.2a133025164531d5e303ac7bf0bf824c.jpg

 

Avstand her var 277m og ammunisjonen er ladet etter latmannsprinsipper. 

 

Det er dårlig bulkammo som er problemet, ikke kulevekt isolert sett. Ihvertfall ikke på generelt grunnlag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, M67 said:

Det kan hende den ikke rekker å velte før den kommer til 100m.

 

Ja, det kan jo hende. Ellers fikk jeg samme resultat med S&B 69 grains HPBT (lurer på om det er Sierra 69 MK kule i den ?). Dette var da rett etter at jeg kjøpte CZ'en i 2014, og litt div. fabrikk-ammo ble prøvd.

bilde.png.0809891d408d6c63e8294d854b5f2a45.png

 

Men Winchester 64 grains spredde over hele skiva på 100m (25-30cm mellom kulehullene).

 

Nei, jeg foreslår ikke å bruke 60 TMK kula med 1:12" stigning. Men jeg måtte bare teste i CZ 527'en for å se. For øvrig er de 60TMK ment å prøves i en 22-250 med 1:8" stigning etter hvert.

Men 1:10" og mer burde fungere fint på 60TMK. Dessverre er de tyngre 69 TMK og 77 TMK mye dyrere. Bra B.C på dem men for kostbare i grunn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Alle Tikka trenger ikke gå bra. For et par tre år siden kjøpte en kamerat en T3x i 223 primært for toppjakt. Vi testa den med diverse fabrikk 55 gr. Testa den med 65 gr Gameking og 69 gr Scenar. Testa også med en Berserk stokk. Den gikk ok, 25-30 mm på 100 meter, men ikke bra. Han gikk lei og solgte den og kjøpe en brukt Sako 75 Varmint i 6,5x55. Den går fantastisk med gode kuler. 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke fått prøvd rifla. 
Men har kjøpt meg en Browning X-bolt i 223. 
Her er den sammen med Sako Quad og min Ruger 22 hornet. Alle med 42 cm løp. Men for ei lita og sexy rifle. 
Har eid mange våpen i mitt liv men dette er den mest snertne og fineste rifle jeg har hatt. 
Venter på montasje til kikkerten. 
Men uansett - fy for ei fin rifle å ha i Vorn sekken. 

3EBBC179-0513-4E39-8F9F-6182350CB652.jpeg

Edited by gordon setter
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, tror du kommer til å bli fornøyd!

Når det kommer til demper så er det jo flere kriterier. Skal den dempe så mye som mulig må den være stor og blir da tung. Skal den være lett og kun dempe noen få jaktskudd så demper den ikke så godt og bør bygges i aluminium. Skal du ha demper til skytebane og skyte mye uten å ødelegge den bør den være av stål og blir da tung. 
Så om du forteller bruksområde og dine prioriteringen så er det lettere å gi råd :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok ofte litt smak og behag med dempere, og alt etter bruksområde og behov, men alle nye fra de merkene som alle fører, fungerer bra. Lett demper blir fort liten og demper dertil mindre. Frontmontert for mye skyting, siden løpet blir varmt, men ikke et problem til jaktbruk. Moduldemper om du vil ha alt i en pakke.Svær demper om du er redd naboene og skyter rev på åta. osvosv. 

Så om du skriver bruksområdet er det sikkert lettere å få hjelp. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/17/2020 at 3:52 PM, bardp said:

 

Når jeg søler på Tikka T3x får jeg jo bare opp side etter side med klaging på presisjonen.

Hva fikk deg til å ta sjansen på en T3x ? 

Og litt derfor jeg etterlyste hvilke erfaringer du etter hvert får med rifla ..

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Gillen said:

Hva fikk deg til å ta sjansen på en T3x ? 

Og litt derfor jeg etterlyste hvilke erfaringer du etter hvert får med rifla ..

Det som fikk meg til å ta sjansen på den er at jeg ikke har behov for å skyte de letteste kulene kommer nokk i hovedsak til å bruke 69g kuler og de skal vist fungere bra i den. Også muligheten for å modifisere den for og bruke lengre patroner talte til dens fordel. Samt muligheten for og kjøpe et annet to trins avtrekk og mye annet rart til den. Dessuten var den jo billig sammenlignet med de andre jeg har vurdert.

Skal komme med erfaringer med den når jeg får testet den litt.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bardp said:

Hvor mye dempeeffekt vil jeg miste om jeg kjøper en A-tec h2 mega i 6,5mm og setter på børsa isteden for 224?

Jeg vil jo da også kunne bruke den på min 6,5x55.

Jeg bruker samme demper på 223, 6.5 og 308. Jeg turte ikke ha demper mindre enn det største kaliberet i huset. Demper veldig bra, så tror ikke den ekstra millimeteren betyr stort.

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Gillen said:

Hva fikk deg til å ta sjansen på en T3x ? 

Og litt derfor jeg etterlyste hvilke erfaringer du etter hvert får med rifla ..

Litt merkelig spørsmål, om ei rifle som har utelukkende gode kritikker? Har du hørt noe vi ikke har hørt om T3x?

 

K

Link to comment
Share on other sites

 Har en kamerat som kjøpte en T3x som ikke gikk bra nok hverken med hjemmeladet eller fabrikk. Vi prøvde 55 gr Nosler BT, 65 gr Sierra GK og 69 gr Scenar, ingen samla under 3 cm. Han skulle brukes den til trening, toppjakt og bever. Vi prøvde den i originalstokken og en GSR Berserk. Han solgte den og kjøpte en brukt Sako 75 Varmint i 6,5x55, den samler bra med veldig mye forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg fått testet litt. Rifla funker den med ingen super presisjon med de skuddene jeg til nå har prøvd.

Geco 223 Rem Vm 3,56G 50pk ga samlinger med 5 skudd på 100m på i snitt 31 mm.

Hornady Frontier Ammo 223 Rem 55 Gr Hollow Point Match™ ga samlinger med 5 skudd på 100m på i snitt 28 mm.

Får prøve med noe tyngre kuler så snart jeg kommer i gang med ladding i dette kalibret. Mei ikke sikker på hva en egentlig kan forvente av en billig og lett jaktrifle som denne.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, bardp said:

Da har jeg fått testet litt. Rifla funker den med ingen super presisjon med de skuddene jeg til nå har prøvd.

Geco 223 Rem Vm 3,56G 50pk ga samlinger med 5 skudd på 100m på i snitt 31 mm.

Hornady Frontier Ammo 223 Rem 55 Gr Hollow Point Match™ ga samlinger med 5 skudd på 100m på i snitt 28 mm.

Får prøve med noe tyngre kuler så snart jeg kommer i gang med ladding i dette kalibret. Mei ikke sikker på hva en egentlig kan forvente av en billig og lett jaktrifle som denne.

Prøv 69gr Scenar

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg demontert 200 stykk miljøpatroner med 62g kuler. Kulene er limt fast i hylsa med noe svarte greier og sitter som fy. Men RCBS kuletrekkeren er effektiv så det gikk greit. det er komprimerte ladninger i disse patronene med et svært finkornet krutt prøvde å helle det ut av en hylse for å veie det men det er nærmest umulig å få ut alt. Ikke det at det har så stor interesse da jeg ikke aner hvilket krutt det er. I morgen kommer det 200 60 gr vanlige kuler som skal erstatte miljøkulene.

 

20210110_201157.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk skutt noen av disse i dag ladet med: Sierra 60 grains Varminter HP .22 kal. (.224) og Nosler 60 grains Ballistic Tip Varmint . Hvordan presisjonen ble vet jeg ikke da jeg ikke har vert på banen og prøvd det enda. Men målte farta på 10 skudd i dag og del lå på mellom 970 og 990 m/s med en temperatur på 0°C. Har så lite erfaring med 223 at om det er passende eller ikke aner jeg ikke. Men en Kråke døde da tvert da jeg skjøt den med Nosler 60 grains Ballistic Tip Varmint på 80 m hold.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...