Jump to content

Hvordan måle gjenger?


Virrus

Recommended Posts

Kjøpte en Rem700 med Sonic 45 demper, men aner ikke hvilke gjenger det er på tuppen. Hadde vært kjekt og vite da jeg vil investere i den ny demper med tiden. Hvordan måler jeg dette? 

Edited by Virrus
Link to comment
Share on other sites

Hva leveres sonic 45 i?

Er det ikke 1/2-20, 1/2-28 i tommer? M14x1, M14x1.5, M15x1, M15x1.5 og M18x1 i metrisk?

Ja vinkel på gjengen er ikke lett å avgjøre uten tolk.

Men nå er det ikke en tilfeldig bolt vi har funnet så alternativene er rimelig få.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, pondus63 skrev:

Har ingen aning, jeg tenkte generelt om gjenger. Var (litt) skolert i dette for 40år siden men kunskapen er meget rusten

 

 

Beklager, jeg redigerte innlegget mitt mens du svarte. Jo det stemmer det du sier. Men rent praktisk går det fint å måle diameter og avstanden mellom gjengene når vi vet sånn cirka hva vi har med å gjøre som i dette tilfellet. 

Link to comment
Share on other sites

Glemte at jeg var på kammeret.no ;)

 

TS har en Sonic 45 demper og etter det jeg kan lese i katalogen så har vi bare 1/2-20, 1/2-28 i tommer og i metriske gjenger M14x1, M14x1.5, M15x1, M15x1.5 og M18x1 å velge i.

 

Er målet "litt" UNDER 14mm har vi mest sannsynlig med tommer å gjøre, er det ca 14mm eller mer er det metriske gjenger. Når dette mysterium er funnet ut av måler vi stigningen. 

Vi trenger ikke en hel tomme med gjenger for å avgjøre antallet gjenger per tomme. Er vi så heldige å ha 1/2 lengde ganger vi på to og får 20 eller 28 tpi. Er det metriske gjenger måler vi stigningen som vanlig.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Om Sonic har den vet jeg ikke, de har nok flere enn det som står i katalogen.

På en jaktrifle med normalt løp blir det ofte for lite brystning med 14 mm gjenge. Derfor er 13 mm et mye bedre valg for å unngå å kutte løpet for mye. Husk på at det er brystningen som skal styre demperen, ikke gjengen. Gjengen skal kun trekke demperen til mot brystningen.

Derfor er 13 mm ofte det beste valget for alle kalibre opptil 8,6 mm. Da kan en demper gjenges på en relativt tynn jaktpipe.

Link to comment
Share on other sites

Han har allerede en Remington-700 med en Sonic-45 montert så gjengene er skåret og lite vi kan gjør med de nå...

Mye kunne sikkert være bedre eller annerledes men han har det han har og lurer på hvilke gjenger han har.

 

Kommer han med målene kan vi sikkert hjelpe.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det viste gjenge, er14x1,5 i en amatørudførelse.
Tydeligvis udført af en hobbybøssemaker, som ikke har adgang til korrekt gjengeskjær.
Hvorfor gjengetop diameter er for stor. Og gjengene bære derfor bare på toppen. Og ikke på flancherne, som de burde.
Typisk fejlgjort gjenge job. hvor man har forsøgt at lave teight pasning. Uden reelt at have fundamental begreb op gjengeprofil.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nå er gjengene fulle av copperpasta da. Hvis det har noe og si? Vistnok Jaktdepotet på Fauske som har gjort jobben for noen år tilbake. Dempern sitter nå fast når den skal, så blir neppe og gjøre noe mer med det. Tror jeg. Går det ann og få den gjenget på nytt?

Edited by Virrus
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Ei tohi varjata said:

Du vet demperen skal tas av etter bruk, og kun være montert når den brukes?

 

Husk at du ikke må bruke kobberpasta hvis du har en demper med gjengeparti i aluminium!

 

Ole

Ja, tar den av når den ikke er i bruk. Egen hette på tuppen. 

 

Er ikke gjenepartiet samme som løpet da? Stål? Nevermind, et av mange blonde øyeblikk. Dempern er alu, usikker på om innmaten/gjengene der er det. Vaska det bort for sikkerhetsskyld iallefall. Ikke så farlig egentlig, da ny demper skal handles inn iløpet av året. Ikke at jeg tror 24 timer + har så mye og si. 

Edited by Virrus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...