Jump to content

To i ett skudd


Ranger

Recommended Posts

Jeg har sett den her inne en gang før, og jeg blir like forbanna hver gang :evil: Sånt er så jævla unødvendig, men andre land har en "litt" annen kultur og forhold til jakt og behandling av dyr, enn vi har.

 

Hvis uhellet først er ute, og skaden har skjedd, så legger man det ihvertfall ikke ut på nettet og er stolt over det. Jeg hadde skamma meg for at jeg hadde tatt så store sjanser, eller fordi jeg hadde feilberegna så kraftig.

 

Opptaket ville blitt sletta omgående av meg ihvertfall, og jeg hadde hatt en rimelig flau smak i kjeften, sjøl om det virka som om dette gikk veldig smertefritt for dyra.

 

Men jeg har et eksempel på cowboymentalitet eller idiotmentalitet fra bygda mi også. Det satt en del duer etterhverandre på en ledning, da en lada opp hagla, og smelte på et par kjappe skudd fra den ene sida, og langsetter fugla. Dem ble med andre ord sopt av ledningen. Noen døde med en gang, og noen måtte drepes etterpå. Virkelig realt gjort.....

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo se ut til at skytteren ikke har to dyr direkte i linje, og skyter litt ovenifra og ned med en ikke spesielt steinete bakke som bakgrunn. Når jeg drar litt på det å uttrykke han som uskyldig så er det fordi jeg aldri ville gjettet utfallet av det skuddet, samtidig som jeg nok ville latt være å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Etter filmen å dømme, so var Murphy med på hjortejakt...

Murphy er det vanskeleg å gardere seg mot, og ut i frå vinkelen til kameraet hadde ikkje eg stussa på å skyte der.

Det er då eit kjent fenomen at kula kan endre retning inne i dyret, ved treff av bein feks.

 

Men ja, han burde fulgt opp med eit skot til på den bakerste.

Og nei, han burde ikkje lagt ut klippet.

 

Edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Etter filmen å dømme, so var Murphy med på hjortejakt...

Murphy er det vanskeleg å gardere seg mot, og ut i frå vinkelen til kameraet hadde ikkje eg stussa på å skyte der.

Det er då eit kjent fenomen at kula kan endre retning inne i dyret, ved treff av bein feks.

 

Men ja, han burde fulgt opp med eit skot til på den bakerste.

Og nei, han burde ikkje lagt ut klippet.

 

Edit: skriveleif

 

Er enig med VestlandsJeger, han skulle ha skutt et skud til på den bakerste og i tilleg så skulle han ikke lagt det ut på youtube.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at kameravinkelen juger litt synes jeg ikke det var så tullete å skyte der. Som sagt litt lenger opp her: kula kan endre retning på veien gjennom ett dyr,rikosjetter kan fly i alle retninger. Han komenterer også selv i filmen at det ikke var som det skulle. Vi vet heller ikke om han tok ett oppfølgingsskudd etter at kameraet er slått av. Dette minner litt om andre filmer som har vært kommentert her på kammeret. Alt for mange som bare vil fremheve det negative i enhver situasjon. Eneste dumme jeg kan se her er at filmen er lagt ut på nett uten at evt oppfølginsskudd er tatt med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på jakt etter ærfugl i høst, hvor en jaktkompis fikk en to-i-ett.

Han fulgte den opprinnelige fuglen lenge, men bak kom en annen fugl i full fart nedover. Fuglene møtte hverandre iidet han trakk av, og dermed var det to som fallt i smellen. Stein døde.

 

Jeg opplevde det samme i fjor høst. Jagde opp et stort orrfuglkull i tjukk gammelskog. Plukket meg ut ei høne som fløy rett fra meg i en åpning. I det samme skuddet gikk kom det ei høne til flyvende i nitti graders vinkel rett foran den jeg skjøt på. Det ble fulltreff på begge to, men er ikke en situasjon som jeg er stolt av. Man må imidlertid være oppmerksom på at uforutsette ting kan skje når man er på jakt. Det som avgjør alvorligheten er hvilket forsett man har, og hvordan man forholder seg til det i etterkant når skaden først har skjedd. Selvfølgelig spiller det også en rolle hvilke holdninger man har til det med å unngå situasjoner som kan utvikle seg til slikt som på videoen.

Link to comment
Share on other sites

Kameraet er jo festa et eller annet sted som blir påvirka av rekylen, for det hopper jo i det skuddet går.

 

Klart at kula kan endre retning i det den går gjennom et dyr. Og at Murphy er med innimellom er det jo ingen tvil om. Men jeg synes det "lukter" litt av denne videoen her jeg da. Men det veit jeg ingenting om. Bare en følelse, og som jeg sa tidligere....han burde ikke lagt det ut på nettet, men det er noen som er så PR kåte at dem ikke klarer å la det være.

 

Her blir det ikke lagt ut en dritt på nettet, uansett hva det måtte være. Så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Slike holdninger og filmer er satans verk for oss Norske jegere, for det gir de som hater oss (naturvernsbevegelsene bl.a) gode argumenter for å stoppe tradisjoner, livsstil og hobby, selv om disse har ingen hold i Norsk virkelighet er det gode argumenter for å rekruttere å forsterke bevegelsene, spesielt med den nye bortskjemte 80 talls generasjonen som nyter snowboard og pene drinker i ekslusive omgivelser fremfor å dra ut å nyte romjulen foran ett bjørkebål i savn av jakta.

Link to comment
Share on other sites

Slike holdninger og filmer er satans verk for oss Norske jegere, for det gir de som hater oss (naturvernsbevegelsene bl.a) gode argumenter for å stoppe tradisjoner, livsstil og hobby, selv om disse har ingen hold i Norsk virkelighet er det gode argumenter for å rekruttere å forsterke bevegelsene, spesielt med den nye bortskjemte 80 talls generasjonen som nyter snowboard og pene drinker i ekslusive omgivelser fremfor å dra ut å nyte romjulen foran ett bjørkebål i savn av jakta.

 

Jeg brenner nå snowboardet mitt, og lover meg selv som nyttårsforsett at jeg aldri mer skal oppholde meg i eksklusive omgivelser, og heller ei nyte en drink når jeg alternativt kunne sittet foran et bål. Jeg beklager på det dypeste at jeg tidligere har innehatt et snowboard, men jeg vil legge vekt på at jeg tidligere ikke var inneforstått med at snøbrett var uforenelig med god jaktmoral. Jeg legger meg flat.

 

-Nygaard.

Link to comment
Share on other sites

Kameraet er jo festa et eller annet sted som blir påvirka av rekylen, for det hopper jo i det skuddet går

Det er ikke den som filmer som skvetter når skuddet går da :?:

Håper ingen av dere som er på disse drivjaktturene med 3 - 4 ganger så mange skudd som felte vilt filmer og legger det ut på nett :(

Clakz skrev:

Slike holdninger og filmer er satans verk for oss Norske jegere, for det gir de som hater oss (naturvernsbevegelsene bl.a) gode argumenter for å stoppe tradisjoner, livsstil og hobby, selv om disse har ingen hold i Norsk virkelighet er det gode argumenter for å rekruttere å forsterke bevegelsene, spesielt med den nye bortskjemte 80 talls generasjonen som nyter snowboard og pene drinker i ekslusive omgivelser fremfor å dra ut å nyte romjulen foran ett bjørkebål i savn av jakta.

Skal nok i skogen i romjula og tenne bål og kose meg med herlig beaglelos, men uten gevær da :D

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Slike holdninger og filmer er satans verk for oss Norske jegere, for det gir de som hater oss (naturvernsbevegelsene bl.a) gode argumenter for å stoppe tradisjoner, livsstil og hobby, selv om disse har ingen hold i Norsk virkelighet er det gode argumenter for å rekruttere å forsterke bevegelsene, spesielt med den nye bortskjemte 80 talls generasjonen som nyter snowboard og pene drinker i ekslusive omgivelser fremfor å dra ut å nyte romjulen foran ett bjørkebål i savn av jakta.

 

Ai ai ai! :shock:

For ei stigmatisering! Med sånne holdninga, so er eg meir redd for deg enn for kven som helst av jaktmotstanderane.

Eg er medlem av Norges Naturvernforbund. Betyr ikkje at eg hatar jegerar. Dei fleste av desse naturvernarane kjempar samme sak som deg, Clakz, med mindre du foretrekke å jakte på asfalt eller i park. Nemlig å bevare natur.

Link to comment
Share on other sites

Nå føler ikke jeg egentlig så sterkt for å gå ut i skauen og tenne bjørkebål, bare fordi det ikke jaktes i julen. Dersom det er nødvendig for å markere overfor naturvernerne at jeg er en mann med jegerhjerte, så vil jeg imidlertid selvsagt gjøre min plikt.

 

Det jeg lurer på er om det teller dersom jeg skvetter litt diesel på en av småbjørkene rundt huset, og lar den brenne ned mens jeg selv koser meg i TV-stolen?

Eller blir det kanskje litt for lett for treelskerne å gjennomskue?

 

* Sorry, måtte bare * :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl opplevd to-i-ett på kanadagås, fulgte ei gås i lav høyde på tvers med hagla, 15-20 m hold, og akkurat da jeg trakk av så jeg hodet på ei annen gås på under 10 m hold i siktelinja. Ble hodeskudd på den nærmeste, kjernetreff og klask i bakken på den jeg sikta på. Den gangen tok jeg det som ren bonus og reflekterte ikke et sekund om at det var leit og trasig..... 8)

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal man si. Skytteren er vel mer enn alminnelig uheldig. Skal man begynne å regne med gjennomskyting og endring av kulebane på denne måten blir det etterhvert kan hende mange skuddsituasjoner som går i vasken.

 

At dyret spreller med beina en tid før oksygenmangelen tar livert av dyret er vel også nok så normalt. Å begynne med noe oppfølgingsskudd mens dyret ligger på bakken med bakenden til og spreller er det heller ikke mye mening i. Vi ser at dyret begynner å reise seg i det videoen tar slutt. Her bør det vel smelle et oppfølgingsskudd nok så snart.

 

Om ikke slike ting kan vises bør det vel også stilles kritiske spørsmål til om vi er tjent med alle jaktvideoene som etterhvert er til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Denne filmen er lagt inn tidligere under " hvor er det blitt av jaktmoralen" http://www.youtube.com/watch?v=2gkNDzBY_nk

Jeg fikk en følese om at det kan være samme personer som har filmet begge hendelsene, synes jeg kjenner igjen stemen til den gutten som er skytter i denne videoen,og her er det i alle fall ikke snak om uheldige omstendigheter. :evil:

Link to comment
Share on other sites

 

Ai ai ai! :shock:

For ei stigmatisering! Med sånne holdninga, so er eg meir redd for deg enn for kven som helst av jaktmotstanderane.

Eg er medlem av Norges Naturvernforbund. Betyr ikkje at eg hatar jegerar. Dei fleste av desse naturvernarane kjempar samme sak som deg, Clakz, med mindre du foretrekke å jakte på asfalt eller i park. Nemlig å bevare natur.

 

:mrgreen:

 

Målgruppen for kammen min var nå med rette smårips med lipgloss og vegetar-meninger, med argumenter som ikke holder mål.

 

Naturverner er jeg i slik forstand selv, stanse utbyggingen av hyttefelt, bevare og forvalte ikke støvsuge rypa etc. :-)

 

Jeg skal ordlegge meg bedre neste gang hvis du har glemt verneskoa ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...