Jump to content

Billig pussestokk = ødelagt pipe


Recommended Posts

Ser at Brownells bruker denne påstanden i sin reklame: "Billig pussestokk = ødelagt pipe". 

Stemmer virkelig dette? Pusser selvfølgelig fra kammer-enden, med innføringshylse, og etter anerkjente metoder 🧐

Selv har jeg brukt pussestokken fra Biltema. Dette er en hel pussestokk med pvc. Synes for meg i alle fall bedre enn 3-delte dyrere pussestokker.

Bør jeg revurdere pussestokken fra Biltema til 100,- kr, og heller investere i en Dewey til 400,-? Hvorfor... "kjør debatt" 🤠

 

 

pussestokker.jpg

Edited by TS
bedre fotovedlegg
Link to comment
Share on other sites

Mange meninger om dette, noen vil ha myke pussestokker etter teorien om at den ikke kan skade hardt stål. Andre mener at myke stokker- særlig de plastbelagte- plukker opp harde partikler og oppfører seg nesten som samdpapir i løpet.

 

Hva som er mest rett eller galt vet ikke jeg, men jeg har sett utallige AG-piper med ei lita grop halvannen cm inn fra munningen. Disse ble pusset i årevis med en håpløs fleksibel plastikkstang, som alltid sto litt i spenn og naturlig la press til en side litt innenfor munningen omtrent der gropa hadde det med å oppstå. 

Link to comment
Share on other sites

Om pussestokken er dyr eller billig har ingen betydning. Det er konstruksjon og brukerens omtanke som utgjør forskjell. 

Delte pussestokker blir aldri helt beine og slarker i løpet. Det gir mulighet for slitasjeskader og punktbelastning. Uansett type pussestokk så tar den med seg støv og skitt inn i løpet om den ikke holdes ren. Tørk av pussestokken hver gang tu tar den ut av løpet. En stivere pussestokk gir mindre belastning på løpet når du trykker en trang fille gjennom. En tykkere stokk styres lettere i løpet enn en tynn, og fordeler belastningen over større områder. Bruk innføringshylse og puss alltid fra kammeret. Puss ikke unødvendig og unngå pussesnorer og bore snake som må trekkes over kroningen. Snorer og lignende samler støv og sand slik at de blir som sandpapir når de dras gjennom løpet og over kroningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilhenger av 3-delte stokker, som kan tas med i en ytterlomme i sekken ved behov. Har selv en i aluminium som passer både 6,5 og .30-kaliber. Bruker bare pussepropper i eget adapter som også bidrar til å sentrere stokken i løpet. Pusser alltid fra kammer-enden, og er veldig nøye med hyppig bytte til ren propp. Like manisk med å rengjøre hele pussestokken. Da tror jeg det er underordnet hva pussestokken koster.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Vargen skrev:

Hva som er mest rett eller galt vet ikke jeg, men jeg har sett utallige AG-piper med ei lita grop halvannen cm inn fra munningen. 

Pipe-erodering slik du beskriver den, kan vel like mye skyldes bruk av rekylforsterker for å få AG'n til å virke på auto i forbindelse med rødfis skyting det da Vargen.

Det er ikke vanlig rottekvalitet på AG pipene, men tvert imot rimelig slitesterk stål brukt i disse pipene. Dette vet du helt sikkert Vargen, jeg bare nevner det,

så jeg har litt vanskelig for å svelge uten reservasjoner at spesielt AG og andre riflepiper for den del, blir ødelagt av feil puss og bruk av uegnet/feilkonstruert pussestokk og snor.

Problemet er omvendt, nemlig manglende puss etter skyting. Det sliter ut pipa mer enn feilaktig puss.

Her diskuteres det et teoretisk problem. I praksis er det, som nevnt over her, manglende puss, etter endt skyteøkt som sliter piper mer, enn feilaktig puss slik jeg erfarer det.

 

Link to comment
Share on other sites

Vel, det var sjelden vi fikk bruke rekylforsterker og noe mengdeskyting med rødplast var det lite av. Og puss gjorde man helt sinnsykt mye den gangen, våpenpuss måtte gjøres grundig etter hver eneste skyting enten det var med rødplast eller skarp. I tillegg puss før hver helg, ingen fikk helgeperm før AG'en besto inspeksjon.

 

Som sagt, jeg har inspisert et større antall AG-piper og mange av dem har en liten grop halvannen cm innenfor munningen. Dette var stort sett rekruttskole- og befalsskolevåpen som var mere pusset enn skutt i stykker.

 

Min teori er altså at denne skaden i løpet skyldes overdreven puss med dårlig utstyr, eventuelt så kan det skyldes praksisen med å trekke gjennom alle løp før og etter skyting. Dette foregikk ved at ei gammel pussestang av stål med en pusselapp på ble kjørt uvørent inn fra munningen på alle våpen etter tur. Jeg ser for meg at tuppen på denne stanga kan ha hatt en tendens til å skrape borti løpsveggen litt innenfor munningen før stanga tar styring og retter seg inn langs med løpet.

Link to comment
Share on other sites

Biltema stokken er helt grei. 

 

Før vi vi tar helt av her med messing og støv, tenk litt på hvilken belastning og påkjenning løpet utsettes for når du sender en kule i 1000m/s gjennom,, kanskje er det litt varme inne i bildet også..  

 

Det viktigste er å passe på at du ikke får punktslitasje. Bruk innføring. 

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har kjøpt meg en halvauto nå, å hadde tenkt å bruke ag3 pussesett til dette. Altså de med plastrør. Eller er det noe jeg bør unngå? Ser ikke problemet med å bruke dem,men har tidligere Lest at de kan skade løp pga av at de samler seg drit og møkk som setter seg i plasten. 
 

De er jo såpass stive at man får dytta dem med børste inn fra kammeret av, sånn at man slipper å dra slangen over kroningen. Men siden den er plast har det kanskje ikke stor betydning om jeg drar den helt gjennom? Liker også løsningen med pusseøye så man kan tørrpusse våpenet før skyting. Som man eventuelt ikke får gjort med borsnake

Link to comment
Share on other sites

Pusning eller ikke pusning Det er spørgsmålet.

Jeg har oplevet piper af samme fabrikat, produceret i samme batch.
En blev pusset efter alle kunstens regler, og var totalt utslit efter 2800 skud (der var ingen rifling de første 10cm, og piben var 100% spejlblank
Den anden blev pudset for hver 200 skud, og klarede 6000 skud
En testpipe jeg selv har , her gået over 10.000 skud, og er bare pusset 1 gang, efter 2000 skud. Den har faktisk leveret 5 skud grupper på under 4 mm indenfor de sidste 1000 skud.

alle 3 piber, er i kal 6,5x55
Min egen testpibe, har skudt med næsten alt, fra aluminiumskugler, kobber, messing tin , stålkappede molycoatede og almindelige kugler



Pussestokke, bør være udelte og glashårde. Så har de den maksimale stivhed, kan ikke bøje, og ingen sand/krudtrester, kan fæste sig på stokken ( abrasive partikler fæster sig i den bløteste overflade)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk en militær pussestokk av en kompis. Kort, ca 70 cm. Den er reint stål med alu håndtak og fast pusseøye. Noen som vet hva gjenger/ Børster den passer til? Liker ikke at pusseøye er fast, ettersom den er et godt stykke bak på stokken vil jo enden av stokken vandre fritt å eventuelt kunne skrape borti løpsveggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...