Jump to content

Fox terrier


joano

Recommended Posts

  • Replies 524
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Knallkul thehunter!

Jeg må spørre dere som har erfaring med terrier og kanskje i lag med en større hund. Jeg er veldig vant til hunder av ulike slag og mentalitet, og har jo da terrier valpen som nå er ca 13 uker og støver'n på 2,5 år. Siden støver'n er veldig leken så går det en kule varmt ganske ofte. Terriern gir seg jo selvsagt ikke på tørre møkka :mrgreen: og støver'n er mildt sagt hard mot valpen, men hu er ikke agressiv eller noe.

Mitt spørsmål er hvor mye lar dere bikkjene herje uten å bli "bekymret"?

Jeg ønsker jo å bygge opp valpen mest mulig, samtidig som jeg ikke vil at valpen skal bli helt "loco". Tips tas i mot med glede! :)

Link to comment
Share on other sites

For all del ikke la dem hold på til det blir alvor og tru at dem skal årn opp sjøl. kan fort ende med en terrier mindre.

Har desverre fått problemet selv med terrier;foxhound som vil ta livet av hverandre om de får sjangsen. Men jeg hadde voksen terrier og Støver hvalp. Så vær på vakt, det var ikke et sånt forhold jeg hadde tenkt meg. Men terriern tenker gjerne litt anerledes :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntil nylig hatt 2 x terriere og 2 x støvere sammen , alle tisper. Når jeg skriver inntil nylig er det fordi eldste terrieren jakter på de evige jaktmarker grunnet alder. Kan ikke si jeg synes det har vært problem i det hele tatt. Terrierne styrer showet fullstendig , både hjemme og på jakt.

 

Ble forøvrig et jubeleum her i dag da vi fikk felt Eiras ( Foxterrier 5 år ) rev nr 50 i dag :) Det jubeleet skulle vel egentlig vært i går da hun gjorde jobben sin i går også men det gjorde ikke jeg :(

Link to comment
Share on other sites

Fikk Terrierbladet i dag. Der står jeg, Thorleif Thorsen og Roald A. Lende til valg som raserepresentant for Fox Terrier.

Så da vil jeg oppfordre alle til å stemme, fristen er ut Desember.

 

Kandidatene som er foreslått blir gjengitt i Terrierbladet nr 4. De som da ikke allerede har stemt ved å sende inn forslag, kan stemme innen 1. januar. Stemmerett har de som er fullt betalende medlemmer i Norsk Terrier Klub og som er registrert med rasen.

 

Nork terrierklubbs valgkomite

V/ leder Halvor Sigfridstad

2266 Arneberg

 

Eller på mail til valg@norskterrierklub.no

Link to comment
Share on other sites

Nå går det rykter om at enkelte har fått beskjed om at stemmer avgitt på nett, altså via epostadressen til valgkomiteen ikke blir godkjente ved valget! Derfor oppfordrer jeg alle til å ta seg tid til å sende et brev hvor de stemmer. Send brevet til:

 

Norsk Terrier Clubs valgkomitè

v/leder Halvor Sigfridstad

2266 Arneberg

 

Det holder at du skriver ditt navn, medlemsnummer og hvem du stemmer på. Det er kun dem som er eiere av rasen, fullt betalende medlemmer av Norsk Terrier Klub og har betalt medlemskontingent som har stemmerett.

 

jeg håper alle med dette ser fordelen med å få en ny raserepresentant fra Haugesund, som vil påvirke utviklingen i rasen den retningen vi jegere ønsker i årene som kommer! Men dette vil KUN SKJE DERSOM DU BENYTTER STEMMERETTEN DIN!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere her har vi paret Jackrussels Loco med min tispe, Drevtorpets Tassi. Spenningen har vært stor om dette ble vellykket, og i går brøt jeg etter massivt press fra Jackrussel sammen og dro til dyrlegen for å ta ultralyd! Det var jo en skikkelig artig opplevelse. :shock: Nå har jeg vært med på en lignende affære en gang før, men det var likevel litt overveldende å bli vitne til at det åpenbarte seg seks stykk "ballonger" inneholdende "sinte små djevler"..... :D Nå vet vi selvfølgelig ikke om det går bra med alle disse, men vi håper i hvertfall det beste! Her ser dere trolig den yngste foxterrieren som har vært avbildet på Kammeret til nå:

 

normal_Hvalp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er valpen min ca 15 uker og jeg må si at jeg foreløpig er svært fornøyd med gemyttet så langt, litt rolig og samarbeidsvillig i hverdagen og mildt sagt hissig på reveskrotter :mrgreen: ! Virkelig trivelig bikkje, med masse guts og nysgjerrighet!

 

thehunter: Nå må du få lagt inn noen bilder på søstra :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt en skabbrev for dattera til min fox terrier Idun i dag. Det er den første reven som er skutt for denne lille tispa.

Reven hadde gå i "hi" inne i en gammel grunnmur dekket av paller, planker og div skrot.

Reven kom ut da fikk tak i bikkja etter en halv times los, hun hadde vært ute en gang før jeg kom.

Som dere ser er bikkja tjukk, det er fordi hu er på tjukken med to valper. Godt eireren er dyrlege sier jeg bare :lol:

 

327004_10150528265302279_567722278_10851815_1261036462_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis Foxterrier'n!

Nå trenger jeg litt hjelp og kanskje fremst fra deg thehunter. Jeg har lagt merke til at det "knepper" fra leddene på bakbeinen på valpen min, og jeg frykter jo selvsagt det verste. Tankene går jo til thehunter som skrev om patellaluksjon på hunden sin.

Spørsmålet er: hvordan oppdager jeg patellaluksjon eller er denne kneppinga noe som er vanlig i en vekstfase?

Må vel ta henne med til dyrelegen til fredag.

Link to comment
Share on other sites

Fant fort ut at å ta bilde av en fox terrier valp ikke er lett!

 

 

Men fikk vell et bilde som er brukenes:

 

imag0406q.jpg

 

 

Jeg har lagt merke til at det "knepper" fra leddene på bakbeinen på valpen min, og jeg frykter jo selvsagt det verste.

 

Jeg har aldri hørt kneppe lyd av leddene på min, men patellaluksjon har ikke noe med leddene og gjøre det er en sene som ikke sitter på rett plass. Hundene trenger ikke å være født med patellaluksjon det er noe de kan få mens di vokser.

Jeg merket det med at han aldri klarte å sitte ortlig og når han gikk så var bakbena skjev.

Tviler på at det er det samme på din, men det kan jo være noe annet som er enda verre?

Er sikkert lurt å dra til dyrlegen å få det sjekket opp.

 

Patellaluksjon: http://www.dyrehospital.no/behandlingstilbud/kirurgi/patella-luksasjon

 

Vis du er inntrisert så kan jeg sende deg mobil nr mitt på PM er litt lettere og forklare det over telefon

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg var alt for kjapp i avtrekkeren trur jeg. Det er borte, hu vokste vel så det knaka :lol:

Jeg var med på "Den store revejakta" i Odalen i helgen og støver'n min tok ut, men jeg var litt usikker om det virkelig var rev hu jaga siden uttaket kom så fort. Jeg begynte å gå oppover lia for å komme på strengen, når jeg hadde noen få meter igjen så ble jeg stående og se etter hvor bikkje og dyr hadde løpt. Jeg hadde da med terrier'n løs ved siden av meg, da hører jeg plutslig valpen knurre ordentlig mot vinden å da oppdaget jeg sporet og meget riktig var det rev. Jeg måtte le og humre av den lille fisen. Rovvltskarp er hun ihvertfall. Når jeg slenger frem en revehale til bikkjene så er det hu som bokstavlig angriper halen :D . Blir morro fremover!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Da ser det ut til at det er tid for å gratulere Thorleif Thorsen som har blitt valgt til ny raserepresentant for foxterrier i Kennelklubben! :-)

Kansje greit å opplyse om at det er NTK (norsk terrierklubb) og ikke NKK (norsk kennel klubb) vervet gjelder! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då skal eg hente min nye jaktkompis i måro :D Skal bli den heldige eier av ein av valpene til han bharsvik :D

Gleder meg noe heilt vanvittig!! Skal bli artige måneder framover, har flådd noe mink/mårskinn som han som smått skal få begynne og tygge og leke med etterkvart :D

Navnet til valpen er SIMBA :D

Link to comment
Share on other sites

Bur på vestlandet og kjenner ingen med støver og veit kansje om 1 revehi så noe hi-sprenger blir det desverre dårlig med trur eg.. Men derimot minken her skal få kjørt seg virkelig når den vokser til :D

 

I dag har vi hatt første dag på jobb,, gjekk utmerket låg i bilen fram til lønsj og i lønsjen var det og finne ut ka spiker og planker va for noe :D

Etter det var det på ny inn i bilen og da blei det litt hyling, men ca minutte seinare knusk stille :D

Merker det heilt sinnsjukt på energien på Simba at han har sovet mykje i dag. Her heime er det ikkje eit sekund rolig :o biter på alt mulig og full propel fram og tilbake :shock:

Fant ut noe lurt nemlig DUSJEN :D.. Han har vert litt i stuss på denne dusjen, så eg tok alle tingene på badet og lempa dei ut badedøra så golvet var klart til og bli vått. Tok med meg biteleken hans, satte på dusjen og hoppa inni. Etter mye vel ros og veldig mye skepsis tok han turen inn i dusjen :D :D Dusjdøra lot eg stå åpen, så han kunne gå ut kortid som helst.. par turer ut og inn og ca 5 min sammenhengende var han lei, tørka han og no ligger han fint i kurven sin og sover :D :D

Fy flate eg er flink med hund asså :D

Noen som har ein forklaring på koffor han driver og biter seg/klør seg veldig mykje på lårene og framføttene?? voksesmerter :wink::roll:

 

Mvh Ripp 90

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten oppdatering på min hund Simba :D

Han vokser fælt og kjenner han nesten ikkje igjen bare på disse no snart 3 ukene :D

Har ein blandingshund i huset fra før og var veldig spent på kordan møte med denne hunden kom til og bli, da denne har ikkje har fått møtt så mye andre hunder i sitt liv og oppdragelsen har ikkje akkurat vært av den strengeste..

Dette har godt over all forventning:D:D

Dei leker og styrer på heile dagen om nødvendig :) Begynnelsen var vi plaga med at den store hunde heiv seg over den lille og prøvde og "parre" den, men etter litt tilsnakk har dette gått fint og no sover dei til og med i samme korg :D

Hunden vi hadde fra før har forandra seg veldig også. Er mykje meir rolig inne i huset og virker som den er mye meir fornøyd hund :D

Lydigheten begynner og fungere så smått, men har mye igjen og lære! Han forstår no ordet "sitt" "kom" og det slutter der :P hehe

Har trent litt med godbiter akkurat i begynnelsen bare for og få han til og forstå og lære seg og forstå ord og tegn :D Dette vil eg påstå har fungeret veldig bra :D

Har også fått gode råd fra Bharsvik og det sette eg utrulig pris på!!

Han sitter rolig i opp til 1 min sammenhengende på bare kommandoen sitt :) og da vanker det mye ros og av og til godbiter :D

Ein ting eg har erfart er at foxterrier er sinnsjukt sta!!

Hunder som tigger og går og vandrer rundt i huset når vi eter liker eg ikkje! Derfor var mine tanker at og få Simba til og legge seg i korgen mens vi spiser skulle bli ingen sak :D DER TOK HAN GRUNDIG FEIL JA!!

40 min brukte eg første gangen på og få han til og ligge rolig :( neste dag var ikkje noe bedre, da gjekk det med rundt halvtimen, 40 min da også :( 3 dagen hadde eg vært ute og lekt litt med han før middag og no var det sambuaren min sin tur :twisted::twisted: Etter knappe 7 min låg han stille i korga si og sov :o :O Eg som satt og spiste god VARM middag og gnidde meg i henda, for no var det hennas tur, blei rett og slett litt furten:( Planen heretter blei og leke med bikkja før middag og no viss han prøver seg går det kansje bare 2-3 min så ligger han rolig og skjønner at PAPPA er SJEF :D hehehe STOLT!!!

 

Ellers herjer han godt med mårskinne eg har gitt han :) Dette var liksom belgflådd men no er det fint delt på midten etter vel mye herjing :D Simba er heller ikkje redd for og bruke stemmen :D Då eg var hos min morfar, tok eg ein utsoppa mink han har ned på bakken. Simba kom springene bort og begynte og snuse, etter litt snusing tok eg og pikka borti han med minken og etter 2-3 ganger med dette begynte "losen" :D :D hehehehe

Etter kvart blei han så ivrig og beit hardt i minken. Halen, magen og nakken fekk fleir angrep på rappen der og einaste måte og redde denne minken på var og ta den vekk i fra han :D :D

 

I dag var vi på fjell tur og etter ca 20 min var Simba kjempe trøtt :( hadde vert smart og tatt med meg sekk :) putta 2 stk tepper oppi sekken og så putta eg Simba oppi. Lurte veldig på korleis dette skulle gå, men det også gjekk over all forventning knaut igjen sekken og han satt som kongen på haugen i 1,5 time og naut utsikten :D

Einaste eg har og sei er at eg glede meg VELDIG til fortsettelsen :D :D

Var også nede hos eine naboen min som eg går på hjortejakt med. Han er 70-80 år gammel og da han såg simba falt han nesten i gråt :o Syne av ein foxterrier bringte fram MANGE gode gamle minner og vi blei stående og snakke i lang tid om mange av opplevelsene hans.

Han hadde veldig lyst på hund igjen, men innsåg at han var kansje blitt litt for gammel. Derfor gleda det han veldig og se Simba og han kunne nesten ikkje venta på fortsettelsen :D

Det gleder jo ein ung ny eiger av Foxterrier :D

 

Mvh Ripp 90

Link to comment
Share on other sites

Flott lesing og gratulerar med kvelp! Har sjølv ein tysk jaktterrier på 1,5 år, og eg lovar deg at terrier'n din kjem til å gje deg mange grå hår :oops:

 

Ein vilje og trass som er hinsides det fornuftige, og når ein snakkar fornuft,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,fråværande :oops:

Men kjekke og sosiale hundar, som gjer det meste du vil ha dei til, om ein spelar på lag :wink:

 

Kos deg og gru deg til tida framover - hunden din blir berre verre og verre, jo eldre han blir :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er blitt omplassert til Makkieboy!

 

Oskar er født 27.09.2007, Registreringsnummer er 27325/07.

Far er Black(RKF1474648, russisk importert, premiert jakthund), mor er Lyerbakkens Tussa(07373/03, premiert utstilling).

Han veier 8 kg, er ca 42 høy, og er 51 rundt bryst. Alle vaksinasjoner er tatt, og han er chipet. Han er avlet for jakt, men har ingen jakterfaring.

 

Oskar3.jpg

 

Dette er en hund fra solide jaktlinjer, men uten jakterfaring. Den befinner seg på Sola, Stavanger.

Kan helt sikkert bli en god jakthund for de som er interessert i en voksen jaktklar fox terrier.

Send en PM til meg, så skal jeg videreformidle kontakt for de som er interessert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hallo Hallo :D

Her kommer ein liten rapport om korleis det går med Simba :D

Bare 2 uker etter forje rapport Endra heile hunden seg plutselig ??

Sitt kommandoen virka ikkje like bra lengre, ligge i korgen var no bare glømmesak og i bilen var det rett og slett eit mareritt :o Kommandoen KOM satt ikkje like bra lengre :( :( Gjekk ca 1 uke med dette spetakkelet her og far i huset altså undertegnede var mildt sagt frustrert prøvde alt som kunne prøves (trudde eg) men ingenting funka...

 

Leste meg opp på nette, spurte litt folk osv og fant ut at det som var probleme var faktisk MEG sjølv og sambuaren :roll:

Så klart kan ikkje kommandoene osv sitte som skruer etter bare 3 uker med trening ?? vi stilte alt for høge krav til denne stakkars lille valpen som ikkje forsto noen ting lengre :P Det vi gjorde var og smøre oss med tolmodighet og bare fortsette videre med den treningen som faktisk hadde funka for ei veka siden :)

 

Sambuaren fekk også ikkje lov til og ha Simba i sofaen heile tiden ho måtte sette grenser ho også.. Ein anna ting som vi fant ut var at heile tiden var det ho som villa ha hundens oppmerksomhet og ikkje hunden som ville ha hennes, så heretter når han ville ha oppmerksomhet var det ikkje alltid han fekk det :D

 

Siste problemet eg hadde var bilen :(:shock: Har han med med på jobb og etter jobb var han det verste marerittet.. Bur har eg faktisk ikkje råd til og kjøpe til bilen enno, så han ligger i korgen i passasjersete.. Til problemet :overrasket: Han ville heile tida sitte i førersete der eg satt og viss eg tok han i SITT sete Begynte bjeffinga og småbiting på nevane.. Prøvde som her også alt som kan prøves , mne ingenting fungerte:( til slutt endte det opp med at heile bilturen heim ( ca 20 min) blei bare bjeffing biting og kjefting :( Siste dagen før 17.mai fant eg ut at eg skulle prøve noe nytt!! tok på meg hørsel vern skrudde musikken på fullt og kjørte.. På nevane hadde eg hansker så bitingen ikkje skulle gjøre vondt. Kver lille cm han var utafor korgen tok eg han med eit bestemt løft opp igjen i korga og bjeffingen begynte når bjeffinga tok slutt begynte småbitinga og etter det kom antilope hoppet ut av kroga :roll::cry: samme prosedyre kjørte vi rundt og rundt i bygda i 1 TIME og da ga han seg og la seg fint i korga eg ga han kjempe masse ros og vi kjørte forsiktig heim:D Må sei eg var kjempe stolt då!! :mrgreen: Neste dag var 17.mai og samme opplegg beyngte, eg hadde ikkje like go tid og da bitinga begynte tok eg tak i underleppa hans kneip til og fortalte han på ein rolig men bestemt at dette skulle eg ikkje ha noe av!!

Trur han skjønte opplegget :mrgreen::D Har ikkje hatt noe problem med dette i etterkant

 

Akkurat i dette tidspunkt trur eg eg er den gladeste og stolteste foxterrier eieren :D han er virkelig ein flott hund nydelig gemytt ELSKER unger rolig og avslappa inne og VIRKELIG proprell ute :D

trener innkalling kvar dag da dette er ein kommando eg ser på som svært nødvendig viss den skal kunne brukes i jaktsammenheng :D KAN ikkje beskrives med ord kor mye eg gleder meg til og kunne få brukt han til det formålet han skal brukes til nemlig MINKJAKT :twisted::twisted: Bilder Kommer

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

thumb_250982_10150831300086531_1024619057_n.jpg

 

Legger ut et bilde av mine hunder, Tyri og Smula (Schillerstøver og foxterrier). Kjøpte Smula av bharsvik i mars, og er veldig fornøyd med hunden så langt. Har hatt endel raser tidligere, men ingen terrier. Hun er en artig, rar og livlig liten krabat. Har vært litt spent på hvordan de vil gå sammen, men det har gått veldig bra så langt. Håper dette fortsetter, også når Smula blir kjønsmoden.

 

Hun blir seks måneder nå om ett par dager, og veier 4,2 kg. Er det noen som har en viss formening om sånn ca. hva vekten hennes kommer til og bli?

 

Gleder meg til prøve henne på jakt. Jaktinnstinktet og motet virker iallefall å være på plass :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...