Jump to content

Fox terrier


joano

Recommended Posts

Loco fikk lokte på minklokt idag også :D vi var og gikk tur, og da vi skulle gå forbi en stor stein, forøvrig samme stein som Rocky møtte sin første mink på :lol: dar hedde det vært mink nå også! ikke nå, men var nokså fersk avføring der.. Loco snuste mye i de forsjelige inngangene under steinen :twisted:

 

2npmq.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 524
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Tassi fant mink for første gang i dag! :D

Skulle besøke en venn som bor på ei øy. La til ved kaia hans og hunden hoppet i land. Plutselig fikk jeg se at hun var i ferd med å gnage seg gjennom bordkledningen på brygga og var helt vill... Skjønte straks hva det var og hjalp henne litt. Like etter fant vi helt fersk minkdritt og en liten torsk som den satt og åt på da vi kom. Dessverre fikk vi ikke livet av faenskapet. Prøvde å laste opp en film på Youtube, men den jævla explorer klikker hver gang jeg prøver....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var innom veterinæren for den årlige vaksinasjonen på fredag, fikk hilse på Idun's eneste datter :D

Hun har utviklet seg til å bli ei fin lita tispe, noe kraftigere bygd en Idun, men kunne godt vært slanket en 1/2 kg eller mer.

Blir beklageligvis brukt alt for lite på jakt, men jeg har fått lov til å ta henne med på jakt, så får se på nyåret om det ikke er noe tak i henne :)

 

DSC00107.jpg

 

DSC00108.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har skreve her... :oops: Men jeg har brukt Tussi en god del i fjæra etter minken. Og endelig har det løsna litt, loser på det som skal loses på og en del som ikke skal loses på :lol: Virker kom det er bra trøkk i henne.....

Her er et bildet fra i dag på luftetur i fjæra(julebord i går så det blei ikke jakt i dag :mrgreen: )

normal_phpjOmpPLAM.jpg

 

Og et fra forrige helg på jakt:

normal_phpNbcJZ5AM.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som medlem i NTK mottar jeg Terrierbladet, her fortelles siste nytt om de forskjellige rasene osv.

Forslag til raserepresentant er den samme som før, Roald A. Lende, så det blir vel ikke så mye nytt der i gården...

Men det jeg vil dele med dere er ett bilde av årets Fox Terrier, NORD UCH N VCH Åsenfox's Rafiki.

Nå vet jeg ikke hvor store de personene på bildet er, men sammenligner man bikkja med eiger og dommer, så er det ingen tvil om at bikkja er SVÆR :shock:

 

Garantert over 10 kg, tipper rundt 12.....

 

monsterfox.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men det jeg vil dele med dere er ett bilde av årets Fox Terrier, NORD UCH N VCH Åsenfox's Rafiki.

Nå vet jeg ikke hvor store de personene på bildet er, men sammenligner man bikkja med eiger og dommer, så er det ingen tvil om at bikkja er SVÆR :shock:

 

Garantert over 10 kg, tipper rundt 12.....

 

Jeg syns han ser grovere ut enn våres Fox terrier på 12,5kg. Men nå er nok ikke nevnte hund avlet på hilinjer, heller rene showgener. Det samme er nok bikkja her hjemme, selv om han har lyst til å jage det meste av vilt samt baller og pinner.

Link to comment
Share on other sites

Vet dere hva, nå gir jeg herved blaffen i NTK, dommere og fandens oldemor fremover. De må bare dyrke frem foxterriere som er på størrelse med labradorer for min del. Kommer aldri til å hente hunder fra de linjene der uansett, og generellt sett så synes jeg at jegerne er påpasselig med hvem de selger valper til, selv om de kunne ha vært enda flinkere med å legge lista enda høyere. Så får vi heller ta vare på de få ordentlige individene vi har. Om man må reise litt for å finne avlsmateriale so be it...

 

Jeg vil jakte, ikke krangle med utstillingskjærringer, dommere som ikke bryr seg om rasestandarden, og raserepresanter som mener at endringer i standarden må først komme fra England... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet jo ikke 100% sikkert at den er 12 kg, men jeg postet bildet på Terrierprat og der var det ei som hadde møtt hunden.

Hun har selv en slik "monsterfox" og den er 11,5 kg og sånn ca like stor som Årets Fox.

Og når man sammenligner bikkja med de personene på bildet, så er det jo ingen tvil om at bikkja er SVÆR!

Brevet har jeg allerede sendt til NTK, men det er snart ei uke siden. Kan jo alltids skrive ett tillegg og legge ved dette bildet.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt; jeg syns den bikkja ser større ut enn den fox'en vi har hjemme. Og den veier 12,5kg.

 

Problemet blant terrierrasene - spesielt de som brukes aktivt i hijakt, er jo at det er populære raser blant den allmenne hop(altså de som ikke bruker dem til jakt). De har jo et sjarmerende lynne :mrgreen: , mye fart og liv i seg, og er sosiale og tilpasningsdyktige hunder, noe som gjør dem til "den perfekte" bikkje i by'n. Og som det ofte blir når noen raser blir veldig populære utenfor sitt egentlige bruksområde, så endrer rasen seg, og de får det jeg kaller showgener.

 

Når det begynner å bli vanlig at Fox terriere har vekt på over 10kg, så har man gått fra den orginale rasestandarden - som har blitt til gjennom aktiv bruk på jakt, til dagens sofahund som avles med tanke på show og agility.

 

Man burde kanskje laget en ny "rase" for Fox'en; eks. "old Fox Terrier", "hunting Fox Terrier", etc. Der man bevist avlet på den orginale rasestandarden, jaktlyst, etc?

 

Her ser dere et bilde av gamlingenes Fox terrier med min Basset.

 

normal_31_mai_til_juli_mnd__08_081.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sant nok! Men da må ivrige eiere av Fox terriere som brukes på jakt komme seg inn i styret i NTK og få dem til å følge standarden. Veier bikkja mer enn 8,5kg så blir det ikke noe premiering og bikkja får heller ikke "velsignelse" av styret til å brukes i avl.

 

Jeg kunne tenkt meg en Fox selv etterhvert og da selvfølgelig i riktig størrelse med gode jaktlinjer.

Link to comment
Share on other sites

Denne svarthvite hannen veide litt over 11 kilo da dette bildet ble tatt. Jeg har lovt eieren at dersom han setter den i avl skal jeg komme hjem til ham når hvalpene fødes og personlig slå i hjel samtlige etter hvert som de kommer ut, og det kommer jeg virkelig til å gjøre. Hjelper ikke at hunden er snill og grei når den ikke kommer inn i et bjørnehi engang. Nå husker jeg ikke stamtavla til denne hannen hundre prosent, men mener at noe av blodet er fra Indianafox. Rottrivers er også sterkt representert her. Begge skal skys som pestilens. Min gamle hund Shica var tante til denne hannen. Dere skjønner kanskje hvorfor jeg aldri avlet på henne...

 

normal_Snoopy.jpg

Link to comment
Share on other sites

He he ja den var " noe " stor den hunden , husker jeg tenkte mitt når jeg så den. Men eieren bruker den vel bare på mink var det ikke så ?

 

 

Han blir brukt på mink og rådyr i tillegg til at han er godkjent ettersøkshund. Dette fungerer han forøvrig utmerket til! Men blir det snakk om hull i bakken er det bom stopp. Greit nok, og hunden skal ikke avles på. Vi gjør alt vi kan for at Rottrivers, Hagatuns og Indianfox skal dø ut! :lol:

Link to comment
Share on other sites

idag sjedde noe helt utrolig! jeg var ute og gikk langs fjera for Loco sin del :) spora mink som F.. men etter en liten stund løp han fra meg med en voldsom fart og rett inn i skogen :!:

jeg trodde han hadde fåt ferten av en mink som kunne ha løpt over øya. men neida, jeg hørte en voldsom bjeffing der oppe, og løp opp i ful fart, ivrig i troen om at det var en minklos med rart målbruk :shock:

men der kunne jeg ikke se noen mink, men ei hælvetes svær elg ku! Loco hadde stålos på 1 elg ku!! :lol: jeg ble så sjokka at jeg bare sto og så på, men etter få sekunder ser kua meg og begynner og løpe, Loco full fart etter! elgen løp over en myr, der Loco ble hengene litt etter, men etter myra ble det en bratt bakke, der sakka elgen opp farta og Loco løp forbi elgen og starta losen! det verste av alt var at han greide og stoppe elgkua :shock: etter få sekunder med steinhard bjeffing greide ikke halsen til Loco mer, og det ble bare Ulyder :lol: og da ble han kallet inn og fikk mye ros kan dere tro :mrgreen:

 

Sprøtt :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

-Old English foxterrier... hunting fox terrier.... det blir jo parson russell terrier det da. Er jo ikke vits i å finne opp kruttet på nytt når vi har "foxterriere" som fortsatt ser ut som for 100-150 år siden 8)

 

Akkurat nå sliter jeg også forresten litt med størrelsen på hundene. De kryper litt vel langt ned mot 30 cm nå... Yngstemann her, som er 7 måneder nå, blir neppe over 31 cm i mankehøyde og det er en hannhund :lol: Jeg tok inn nytt blod for å ta vare på jaktlysta og få ned størrelsen og har fått begge deler!

 

Jeg synes dere er en liten smule urettferdige i forhold til fox'en dere omtaler som "årets fox terrier". Den er ikke årets mestvinnende hund på utstilling. Vinneren der er "Bodils Peperoni". Jeg tror at dette ikke er en spesielt stor hund, Bodils-hundene har generelt vært ganske små. Jeg tolket denne "utnevnelsen" som et forsøk på å lage litt ekstra stas på en hund som i tillegg til å vinne på utstilling i det minste brukes til viltspor og har blitt viltsporchampion. Ikke at det er det samme som å sprenge rev, men rekk nå ut en hand da :wink:

 

Når kommer det litt om fox terriere og hijakt i terrierbladet forresten? Dere er jo flere som jakter og som kan fortelle litt om det? Det hjelper jo ikke bare å sitte her og klage heller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når kommer det litt om fox terriere og hijakt i terrierbladet forresten? Dere er jo flere som jakter og som kan fortelle litt om det? Det hjelper jo ikke bare å sitte her og klage heller :mrgreen:

 

Skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde i bidra med bilder og historier til folk som ikke vet hvordan en foxterrier skal se ut, når de ikke engang kan lese rasestandarden til foxteriern og dømme etter det, hva er da poenget med å skrive noe de hvertfall ikke kommer til skjønne? Se på bildene kanskje?

Link to comment
Share on other sites

For det første Lena, du må da være enig at når en hund er 50% for stor blir UCH, så er det noe helt galt ett sted ?

Og er redaksjonen i Terrierbladet interessert i jakthistorier ?

 

Jeg er 100% enig i at fox terriern og andre hihundraser ikke må bli for store. En ting er at de skal følge standarden og de må rett og slett kunne gjøre jobben sin i hi.

 

Det vi kanskje er litt uenige om er hvordan man skal få mindre foxterriere? Det kan være greit å skrive av seg litt frustrasjon her, men det hjelper jo absolutt ingen ting -null - i forhold til å påvirke hverken dommere eller det noen kaller "terrierkjerringer",- selv foretrekker jeg "terriertanter" :lol:

 

Terrierbladet har en hispalte i tillegg til rasespalten. Er det noen som har prøvd å sende inn noe om jakt med fox?? Det er sikkert ikke særlig smart å sende inn en bloddryppende historie med stygt skadet hund og skadeskutt rev, men det er vel flere av dere som har fine jaktopplevelser som gikk slik de burde gå? Hva med å skrive litt om nytten av jakt på rev/grevling og ikke minst, skriv om problemene dere har med å finne bra hunder som ikke blir for store. Dere må jo gjøre noe aktivt!

 

-Nå skal jeg fikse litt på lokket til valpekassa. Cleo, som både er hipremiert og som har jakta praktisk i hi, er paret med en tysk hannhund som mest brukes på villsvin. Cleo er 33 cm i mankehøyde og hannhunden 34 cm, så jeg håper valpene ikke blir for små :shock: Valpene er på vei når som helst, dette blir en spennende helg!

Link to comment
Share on other sites

Har vel nevnt det før, og må si meg veldig enig med Makkieboy. Her må dere jaktfolket gå til massivt motangrep og si rett fra levra hva dere mener om denne utingen! :shock: Fytte.... Det er helt utrolig hva utstillingsfolket kan få seg til å gjøre, og jegere med jaktlinjer må jo ta ondet ved roten! :evil:

 

Så selv en Foxterrier som jeg syntes var diger på ei utstilling i august, men jeg hadde jo ikke begrep om hva standarden sier. Beklageligvis for dere med jaktlinjer så kan showfolket vinne denne krigen, for de avler valper som ville helvete så fort det kommer ei rødsløyfe, så denne krigen må dere virkelig ta.

 

En start hadde vært å ta det opp med kritisk pekefinger i medlemsbladet ja.

Link to comment
Share on other sites

hvem er det sin skyld at det blir slik? oppdretterene avler vel mest på de som blir høyt premiert, men det er jo ikke de som premierer? er det samme folka som er dommere også? en skulle tro at dommerne var mer profesjonelle enn som så...

 

det å premiere hunder som ikke er innenfor rasestandaren er jo uhørt, da blir jo vitsen med utstillinger borte.

Link to comment
Share on other sites

:evil: så kjedelig å miste alt man har skrevet!

 

Jeg gikk inn på NKK's dogweb for å se på alle disse valpene som oppdrettes av de som "avler valper som ville helvete så fort det kommer ei rødsløyfe".

 

Innen glatthårsfox har det vært avlet hhv. 25 - 37 - 38 - 11 - 39 valper totalt i Norge i årene 2004 til 2008. Tittet nærmere på kullene i 2008. Av totalen på 8 kull så er 3 fra det som kan kalles utstillingsinteresserte oppdrettere, mens 5 kull er produsert av jaktfolk. De fleste av de sistnevnte kullene har en russer på den ene siden. Kullene til de utstillingsinteresserte utgjør totalt 12 av de 39 valpene, mens "jakthundene" utgjør 27 valper. Dere har altså produsert mer enn dobbelt så mange hunder som de som "avler som ville helvete", hva kan det kalles da tro :lol::lol:

 

For ikke å spøke det bort; dere har bedre forutsetninger enn innen mange andre raser til å ha innflytelse på rasen deres, men selve den kampen vinner dere ikke her! Jeg håper absolutt dere når fram! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Lena; jeg satte det på spissen i affekt, og jeg hadde dessverre ikke tallene på kull foran meg. :oops: Men, poenget er: Det er jo til syvende og sist NKK, raseklubb og dommere som må ta tak i dette. At bikkjer som er 50% større enn standarden i det hele tatt får stille på utstilling er jo helt feil, og attpåtil vinner førstepremier og utstillingstitler!

 

Der er du vel enig. :wink: Og da må noen ta tak i dette. bharsvik er en meget skrivefør mann med kloke meninger, håper han skriver noe både her og til rette instans. :)

Link to comment
Share on other sites

Javisst Ranger, jeg er absolutt enig! Jeg bare forsøkte å sette tingene litt i perspektiv :) Men noen må påvirke NKK og dommere til å ta tak i det og det er de som eier/driver oppdrett av foxterrier som må jobbe opp mot Terrierklubben. Terrierklubben er jo en frivillig medlemsorganisasjon og det er medlemmene som må hjelpe til med å påvirke innen sin rase. Medlemmene ER klubben og her ser det ut til at den jaktinteresserte siden egentlig er i flertall. De må bare sørge for å bli hørt :)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at få jegere er med i NTK og de få som er, er ikke så interessert i å gå på utstilling.

Kanskje ikke så rart heller da, når man blir slått flate av folk som kan alle triksene man må vite for å stille i ringen og ikke minst blir slått av bikkjer som er alt for store :evil:

 

Og så er det raserepresentanten da, han man skulle tro var "vaktbikkje" for rasen og dødelig interessert i å bevare rasen...

Hadde bare en jeger vært interessert i å være raserepresentant, så hadde vi jegere kuppet det valget uten problem og først da tror jeg vi har sjans til å gjøre noe.

 

Nå som det skal være dommerkonferanse angående rasen, så er det selvfølgelig bare rasereppen som er invitert og han er bare interessert i å mele sin egen kake.

Han har tidligere drevet med dobermann og weimaraner, skulle nesten tro han vil at fox terrieren skal bli like store :roll:

 

Men Lena, hva er en raserepresentants plikter og regler ?

Finnes det noe skriftlig regelverk ?

Link to comment
Share on other sites

 

Innen glatthårsfox har det vært avlet hhv. 25 - 37 - 38 - 11 - 39 valper totalt i Norge i årene 2004 til 2008. Tittet nærmere på kullene i 2008. Av totalen på 8 kull så er 3 fra det som kan kalles utstillingsinteresserte oppdrettere, mens 5 kull er produsert av jaktfolk. De fleste av de sistnevnte kullene har en russer på den ene siden. Kullene til de utstillingsinteresserte utgjør totalt 12 av de 39 valpene, mens "jakthundene" utgjør 27 valper. Dere har altså produsert mer enn dobbelt så mange hunder som de som "avler som ville helvete", hva kan det kalles da tro :lol::lol:

 

Interessant lesning, men jeg vil tro (og håper) at utstillingsfolkene aldri får tak i noen av disse hundene da stort sett disse kunne blir solgt til jegere, dermed så er utstillingsfolket automatisk satt på sidelinjen fra vår side. Men selvfølgelig kan det finnes en pengegrisk judas blandt oss. :evil:

 

Trodde ikke at vi hadde ett slik overtak når det kom til avl :mrgreen: Må til slutt bare tilføye at disse 27 hundene er i det minste foxterriere, ikke misfoster.

Link to comment
Share on other sites

Sett nå, i et tenkt scenario, at bare store utstillingslinjer stiller på utstilling. Ingen jaktlinjer av godtatt størrelse. Det vil stille dommeren i et dilemma, han har ikke lyst til å gi bare dårlige premieringer på bikkjer som presenteres bra, og han har ingen bikkjer av korrekt størrelse å sammenligne med. Da blir det rødsløyfer (=1.premie) på feil type hunder.

 

Jeg synes dere med foxterriere av jaktlinjer også bør komme dere på utstilling for å motarbeide trenden. Det gjør de aller fleste andre med jakthunder, så hvorfor ikke?

 

Ikke er det noen heksekunst heller. Alt som kreves er litt sosialisering med andre hunder på forhånd, samt å få bikkja til å trave pent ved din venstre side, og å la seg stille seg opp. Og tåle at en fremmed sjekker tenner og baller.

 

Jeg liker denne rasen veldig godt, og håper den går en fin fremtid i møte. Men da må dere ta i et tak!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...