Jump to content

Fox terrier


joano

Recommended Posts

Jackrussel Uregistrert hunder er ingen fare, de kommer ikke inn i avl i de registrerte jaktlinjene.

Men for potensielle valpekjøpere, vær obs på sånt. Det finnes noen useriøse som påstår de avler på jaktlinjer og at de har drevet med rasen i 25-30 år eller hva de nå skriver på finn.no

 

Ranger Er enig i det du skriver, hvis flere jegere hadde tatt seg litt tid til utstilling, så hadde nok det gjort dommere oppmeksomme på at det finnes fine små hunder som er iht, standard.

Men synes ikke det er noen unnskyldning for å gi hunder som er 50% for store CERT.

 

Har vært på 3 utstillinger med min tispe Idun og fått 3x1. premie, så det er jo ikke helt gale det til å være en liten tispe med "tydelig tispepreg" (les veldig liten)

Jeg hadde også ene valpen Asterix i litt over ett år og var på 4 utstillinger med han. 2x BIR på valpeshow, var 8 mnd.

1x1. premie og 1xCK når han var over 9 mnd.

Asterix eies nå av Bevergnag her på kammeret.

 

Jeg ble slått alle gangene av rasereppen som stilte med sin 10-11 kg hannhund, hadde jeg vært like dreven som han, så hadde jeg nok kunne slått han med hannhunden min.

Avkommet etter Idun's parring med Black, har gitt meget bra eksteriør, noe man ikke skulle tro når man ser på faren :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 524
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette trodde jeg faktisk ikke Lena, men det viser jo definitivt en positiv trend! Kan du plages til å se på kullene litt lenger tilbake også slik at vi får tall på hvor mange jaktfoxer som finnes kontra sløyfefoxer tilbake til 2004? Jeg vet ikke dette heller, men har en mistanke om at denne utviklingen har gått veldig raskt for jaktlinjene. Det er ikke så lenge siden de første russerne ble importert, og før det var avlsmaterialet på jaktfoxen litt lite her i landet. (All ære til Jan Monrad som har avlet på jaktlinjer i alle år.) Dersom det virkelig er tilfelle at vi jegere er i ferd med å få overtaket her er det viktig at vi griper denne muligheten og kveler våre ”motstandere”. Dere må huske at utstillingsfolket neppe misliker at vi vil avle på gode hunder. Det er også i deres interesse at hundene følger standarden. Det er bare definisjonen på gode hunder som har vært feil i en periode. Sløyfegjengen er ofte glødende opptatt av hund, men innretter seg selvfølgelig slik at de får flest mulig premier på sine egne hunder. Dersom vi sørger for at dommerne blir instruert om å følge rasestandarden vil også utstillingsfolket til slutt innrette seg etter dette. Da forsvinner 12-kilosfoxene og det største problemet for rasen løses av seg selv. Når så størrelsen er på plass vil det også være mulig å bruke disse hundene i avl sammen med jaktlinjene når det dukker opp individer som har den rette skarpheten, for det skal ikke legges skjul på at det finnes gode jakthunder også blant disse linjene. Vi bør også se på vår egen avl etter hvert. Det skader neppe om vi også gjør vårt for å holde rasestandarden. Ståører forekommer for eksempel ofte på jaktlinjene, men er en feil som begrunnes tydelig i de gamle beskrivelsene for at ørene ikke skal fylles med sand. Vi trenger ikke avle på alt som kan krype og gå etter hvert vi heller...

Jeg er for øvrig ikke et sekund i tvil om at vi har flere personer her som vil være svært sterke og egnede kandidater til vervet som raserepresentant. Imidlertid skjønner jeg også at de samme er skeptisk til å ta på seg noe man ikke vet særlig om.

Link to comment
Share on other sites

Vil oppfordre alle jegere til å gå på en utstilling eller to i løpet av ett år, som regel masse utstillinger på våren når det ikke er jakt.

Allier dere med noen kvinnfolk hvis dere ikke vil gå i ringen selv, de er som regel flinkere også ;)

 

Vil også oppfordre alle som måtte bo i nærheten av ett kunsthi der det foregår trening, om å trene og stille bikkja på hiprøve.

Det er år og dag siden det var en fox terrier som ble hichampion.

 

Hadde en "jakthund" klart å bli dobbelchampion på hi og utstilling, så hadde nok rasereppen fått noe å skrive om ;)

Link to comment
Share on other sites

Hijegeren

Gratulerer med fine resultater, vil på det sterkeste oppfordre deg til å fortsette med utstilling og prøve å få 2 CERT til :wink:

 

bharsvik

Om en hund er noen gram for stor bekymrer meg ikke så mye, minstekravet bør være at de kommer gjennom ett standard nåløye i ett kunsthi, klarer en hund det, er den liten nok.

Men å få tilbake kravet om brukspremiering på kunsthi er nok bare til å glemme.

 

Hvis vi virkelig vil gjøre noe, så anbefaler jeg følgende.

Alle jeger med fox melder seg inn i NTK.

En som har lyst til å gjøre en innsats stiller til valg om 2 år og vi kupper det valget uten problem.

Flere jegere stiller bikkjene på utstilling, er sikker på at det er flere som kan få 1. premie og kanskje CERT.

 

Da kan vi nok få gjort noe, før den tid, kommer garantert sittende raserepp til å kjempe med nebb og klør for at ingenting blir forandret.

Har skrevet brev til NTK og sagt at vi er villige til å stille med noen hunder fra jaktlinjer på den kommende dommerkonferansen, men har ikke fått svar.

Ettersom det er kun rasereppen som er invitert, så er jeg redd for at han kommer til å bagatelisere dette med størrelsen, som han alltid gjør når han blir konfrontert med temaet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i at en hund som kommer igjennom nåløyet i et kunsthi er liten nok. Jeg vet om hunder som er betydelig større enn rasestandarden og allikevel kommer igjennom nåløyet. Vekt er en ting , en annen ting som er vel så viktig som vekt er målet rundt brystet på en fox. Det ideelle målet er jo 43-45cm og ikke over 47cm.

 

Endel er opptatt av at hundene ikke skal bli for høye , det synes jeg er mindre viktig. I steinurer el hi er det en fordel at hunden har litt høyde slik at den får utnyttet spensten.

 

Min personlige mening er at en ideell størrelse på en foxterrier er ca 6,5- 7kg , brystomfang på 43cm og 35-36cm høy , med den riktige substansen mellom ørene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke hunder er det som er betydelig større da, hvor tunge er de fox terrierene ?

 

Utstillingsfoxene på 10-12 kg kommer seg i alle fall ikke gjennom, men en på 8,5-9 kg går nok greit gjennom.

Av en eller grunn så er ruhårs foxen oppgitt med max høyde, 39 cm, men på glatthår så er det kun vekt.

Og vekta kan jo "jukses" med om man slanker eller feiter opp bikkja, sjelden problem at de er for små da...

Er for øvrig enig i det du sier.

Link to comment
Share on other sites

Den er grei Foxterrier, bare ett problem, hvem skal være ny raserep? Eneste her inne som har giddet å bry seg er nemmelig du. Og inntil du "tør" å stikke hodet frem og sier at du vil ta vervet om du får sjansen så ser jeg ikke mye poeng i å melde meg inn i NTK.

 

Men bevares, må gjerne komme med andre kandidater til vervet, men jeg vil se at vi faktisk har noen før jeg gidder å melde meg inn. Jeg har jo allerede en terrier som har fått rødt, og damer til å ta seg av utstillingsbiten har jeg også så det er bare å peise på. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Foxterrier : Som jeg har skrevet tidligere så skulle jeg ønske at det på både utstillinger og kunsthiprøver ble både veiet , målt høyde og målt brystomkrets. Og at det ble en søkbar database hvor premier , målte størrelser og stamtavler ble lagt ut. Noe ala SKK.

 

Og min mening er at en på 9kg ER for stor , kanskje brukbar til grevling men som revesprenger får den problemer , iallefall her jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Til Polar, joda jeg har nå stukket hodet fram noe. Hadde det ikke vært for mine mailer til NTK og NKK, så hadde det nok ikke blitt arrangert noe dommerkonferanse med det første.

 

Det eneste jeg kan finne om raserepps oppgaver er på NTK sine sider og der står det følgende under klubbens lover.

Men skulle gjerne fått noe mer skriftlig "arbeidsbeskrivelse" før jeg tar på meg noe sånt, får vel kanskje sende en mail til NTK igjen og etterspørre om de har noe mer...

Legg merke til det jeg har uthevet, han burde øyeblikkelig fått sparken etter min mening :lol:

 

§ 3 Formål

Klubbens formål er å:

. fremme et ansvarlig hundehold i samfunnet

. fremme muligheten for aktivitet med hund

· fremme utvikling av de raser klubben forvalter,

· arbeide for å bevare rasene ut fra rasestandard og bruksegenskaper,

· bidra til å fremme utviklingen av fysisk og psykisk sunne og sosialt vel tilpassede individer

· ivareta medlemmenes kynologiske interesser.

 

§ 18 Raserepresentanter

 

For å styrke arbeidet innen de ulike raser oppfordrer NTK eiere av samme rase å velge en representant som talsmann for rasen og kontaktledd til Hovedstyre.

Forutsetningener at det ved første gangs valg innen en rase, er minst 10 eiere, og at de er medlemmer i NTK.

Raserepresentanten velges for 2 år av gangen innen utgangen av desember, og kan gjenvelges.

Funksjonstiden trer i kraft 1. februar.

 

Kandidatene må være forespurt og ha sagt seg villig til å ta vervet. Forslagene sendes NTKs adresse innen 1. november og blir gjengitt i TB 4.

Kun de som er eiere av rasen og fullt betalende medlemmer av NTK, er valgbare, kan foreslå og har stemmerett. Innsendte forslag gjelder som stemmeseddel.

 

For raser som ikke velger egen representant, kan Hovedstyret oppnevne en representant for 1 år av gangen.

For raser som er så fåtallige at det ikke er hensiktsmessig å velge egen representant, kan Hovedstyre oppnevne en felles representant for de lavbente terriere og en felles representant for de høybente terriere for 1 år av gangen.

 

Raserepresentantene er ansvarlig overfor Hovedstyret, og Hovedstyret kan, dersom raserepresentanten bryter med klubbens lover, regler eller retningslinjer, frata representanten vervet etter at raserepresentanten og medlemmer som er eiere av rasen har fått mulighet til å uttale seg.

 

Raserepresentantene kan av Hovedstyre tilstås midler til gjennomføring av aktiviteter. Retningslinjer for den øvrige virksomhet utarbeides av Hovedstyret i samarbeid med raserepresentantene. Ved opphør av en raserepresentants virksomhet tilfaller eventuelle midler NTK.

Link to comment
Share on other sites

Foxhound

Måling, veiing, evt spanning er nok det som er enklest å gjennomføre på en utstilling.

Som sagt, prøve å få til brukspremieringskrav for å få utstillings championat, er nok en hard kamp.

Men når det kravet var før, så ble jo for store hunder enkelt silt ut. Og beveger en terrier seg uhemmet rundt i ett kunsthi, så bør det være lite nok.

Synes det er feil å eksskludere en hannhund fra avl om den har alt som skal til, selv om den veier 8,5-9 kg.

En "stor" hund trenger ikke nødvendigvis ikke gi store avkom og motsatt, små hunder gir ikke alltid små avkom.

Hadde det vært så enkelt, så hadde det ikke vært noe problem.

 

Vil ikke dermed oppfordre til å parre en 9 kg hannhund med ei 9 kgs tispe, bare så det er klart...

Link to comment
Share on other sites

Mht. vekt og de som veier 2 gram over vekta nevnt i standarden; For høy vekt er ikke noen diskvalifiserende feil, dermed blir det opp til hver enkelt dommer å bedømme hvor grov denne feilen er i forhold til andre feil. Jo flere store hunder som er i ringen, jo mer tolerante blir de fleste dommere. Det er jo det de er vant til å se. -Så; ut i ringen med alterntive hunder presentert på beste mulige måte! Bruk noen terriertanter til litt pelsstell og visning :mrgreen:

 

Polar; dersom du har hatt kull må du jo være medlem av en klubb tilsluttet NKK, ellers hadde du ikke fått registrert valpene. Sikker på at ikke det er Terrierklubben du er medlem av da? Om ikke har du jo egentlig ikke mye du skal ha sagt vedr. foxterrierens utvikling. Du kan jo ha dine meninger, men du får ikke gjort noe eller påvirket noen til å gjøre noe med det, så meld deg inn :wink:

 

Enhver raserepresentant kan gis "sparken". Det er jo opp til medlemmene å bestemme hvem som skal velges til dette vervet, på demokratisk vis. Hva som ligger bak ordene i retningslinjene til raserepr. kan jo tolkes på forskjellige måter. Det blir som i politikk, man får sørge for å velge den man mener løser oppgaven best. Om jeg husker rett kom det i det hele tatt ikke inn noe forslag på raserep. for glatthåret fox ved siste valg. Hadde én av dere her inne stilt opp og én annen av dere stemt på denne kandidaten hadde dere nådd fram. Sist ble raserepresentanten gjeninnsatt av NTK's hovedstyre i mangel på kandidater. Dere får bare stå på og kjempe med de midlene dere har til rådighet!

Link to comment
Share on other sites

Polar; dersom du har hatt kull må du jo være medlem av en klubb tilsluttet NKK, ellers hadde du ikke fått registrert valpene.

 

Det er vel ikke noe krav om medlemsskap for å registrere valper?

 

Sitat fra NKK:

"I NKKs register opptas alle hunder som er født i Norge dersom begge foreldrene er av samme rase og registrert i NKK eller av NKK anerkjent utenlandsk register. For valper født etter 1/1-98 må også begge foreldre være ID-merket. "

 

Jeg kan ikke finne noe krav om medlemsskap i klubb tilsluttet NKK.

Link to comment
Share on other sites

Polar; dersom du har hatt kull må du jo være medlem av en klubb tilsluttet NKK, ellers hadde du ikke fått registrert valpene. Sikker på at ikke det er Terrierklubben du er medlem av da? Om ikke har du jo egentlig ikke mye du skal ha sagt vedr. foxterrierens utvikling. Du kan jo ha dine meninger, men du får ikke gjort noe eller påvirket noen til å gjøre noe med det, så meld deg inn :wink:

 

Valper? :?: Har ikke hatt noen valpekull, og jeg er sikker på at jeg ikke er medlem av noen klubb. :mrgreen: Men må man virkelig være medlem av av en raseklubb for å registrere valper hos NKK? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Beklager Polar, rota der :oops: OK, du er altså ikke oppdretter, men du har lov til å melde deg inn i Terrierklubben uansett :D Dørst da kan du ha noen innflytelse!

 

For å ha kennelnavn må man være medlem av NKK via en klubb. Det var det jeg tenkte på. En som ikke er medlem og som har et kull uten kennelnavn må betale dobbel reistreringsavgift for valpene om jeg husker rett.

 

En eller annen spurte om reg.tall for glatthårsfox noen flere år enn 2008:

 

2006: 3 importer, 9 kull hvorav 3 "jaktkull"

2007: 8 importer, hvorav 4 "russere", 3 kull hvorav 2 "jaktkull"

2008: 3 importer, hvorab 1 "jakthund", 8 kull hvorav 5 "jaktkull"

2009 (hittil): 6 importer hvorav 2 "russere", 11 kull hvorav 6 "jaktkull"

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ringt ntk og fått pratet med en dommer for glatthåra foxterrier, og en annen person:) det jeg nå skal gjøre er og skrive et brev til ntk som mulig skal bli opplest på dommer konferansen, sammen med et ant brev de har mottat :wink:

hadde håpa at dere kan hjelpe meg og finde de rette ordene etterhvært:)

fikk også rede på hva det innebærer og være raserep :mrgreen::wink:

Link to comment
Share on other sites

Så fint da :) Jeg tror det er viktig at dere kommer med meninger der dere blir hørt av de viktige personene, dvs. på dommerkonferanser osv. Det er jo folk som bruker hundene som vet hvor viktig det er med størrelse, fleksibilitet og sånt, og de fleste dommere kommer ikke hit for å lese :?

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om 1 1/2 uke skal jeg på dommerkonferansen vedr. glatthåret foxterrier, trallala... Det blir spennende! Jeg lurer på om noen av dere har blitt spurt om å møte opp med hunder eller vet om noen som kommer med hund? Håper jo vi kan få sett litt av hvert.

 

En ting til: Bruker dere å kunne spanne hundene deres med letthet? Hva er vekta på hundene deres? Det kunne være interessant å få vite litt om gjennomsnittsvekta på hunder som fungerer i hi. Gjerne også høyde og spannbarhet. Er det noe annet dere vil ha tatt opp? -På en saklig måte selvfølgelig :mrgreen:

 

I følge en av de ansvarlige for dommerkonferansen har forresten raserepresentanten tatt opp dette med for store hunder :)

Link to comment
Share on other sites

Som du vet så har jeg vært i kontakt med NTK både i 2009 og 2008 og det var vel mine mailer som førte til at denne dommerkonferansen finner sted nå.

Jeg sendte mail 13.12.2009 til styremedlem i NTK Trond Storsveen og medlem av Dommerkonf.komiteen Anne Tove Strande.

Jeg ba om svar på at de hadde mottat og lest mailen, noe jeg ikke har fått...

Dvs Trond Storsveen har videre sendt min mail til raserepp og mKennel Marstein.

 

Så vidt jeg vet, så er ingen jegere blitt spurt om å stille med jakthunder, noe jeg synes er litt rart om de er interessert i å se jakthunder da...

 

At rasereppen har tatt det opp etter å ha lest min mail, tviler jeg ikke på. Vi vet jo alle hva han mener om den saken :?

 

Angående størrelse, så er vel normalen mellom 6-8 kg eller temmelig likt hva rasestandarden sier.

Angående spanning, så varier jo størrelsen på hender noe :mrgreen: Men klarer man ikke å spanne en hihund, så klarer den neppe å gå gjennom nåløyet i ett kunsthi.

 

Hva med å la alle nålevende utstillings championer få prøve å gå gjennom ett nåløye ?

Det kunne jo vært interessant...

 

Her kan alle lese mailen jeg sendte:

Hei og takk for sist.

 

Viser til tidligere korrespondanse angående bekymring for størrelsen på dagens Fox terriere.

 

 

Leser i Terrierbladet at det nå skal holdes dommerkonferanse 16. januar 2010 og det er jo hyggelig lesning.

Vi jegere håper da at det blir satt mer fokus på størrelsen på dagens Fox terriere, da det de siste årene er blitt ganske så mange jegere som har anskaffet seg Fox terrier til hijakt.

Hvis en ser på registreringstallene, så er det mange flere Fox terriere etter jaktlinjer, en det er fra utstillingslinjene.

 

Hvorfor det er så få jaktpremierte Fox terriere er en annen historie, mangelen på kunsthi er en grunn, men det vil jeg ikke gå inn på nå.

 

Bortsett fra jaktlyst, så er jo størrelsen noe av det viktigste for at en hihund skal kunne følge etter rev eller grevling i hi.

Men vi jegere er ikke bare opptatt av størrelse og jaktlyst, selv om det påstås av enkelte.

Vi vil også at hundene skal være eksteriørmessig fine. Rasestandarden ble nå en gang skrevet med tanke på at hundene skulle fungere best mulig på jakt.

Rette vinkler og proposisjoner er viktig med tanke på spenst, bevegelse og for å unngå belastningsskader over tid.

Det er ikke til å nekte for at noen av våre jakthunder ikke er spesielt pene m.t.p. eksteriør, men de siste importene fra Russland ser ut til å ha gitt meget god effekt på eksteriøret.

 

 

Det er viktig å ha en stor genbank å ta fra, så det å kunne bruke hunder fra utstillingslinjene kunne vært ønskelig for å friske opp blodet og piffe opp eksteriøret inn i mellom.

Men sånn det er nå med utstillingshunder på over 10 kg, så ville det være katastrofalt med tanke på funksjonalitet på jakt.

 

Vi har hørt rykter om at i Sverige så blir terriere veid og målt på utstilling, kanskje noe å sjekke opp?

 

Nå er det jo ikke oppgitt noe høyde eller brystomkrets på Fox terrier, kun vekt er angitt i standarden.

Men veiing eller i det minste spanning må da la seg gjennomføre på en utstilling?

 

Er det noe vi jegere kan bidra med på denne dommerkonferansen, kanskje stille opp med ett utvalg av jakthunder om det er ønskelig?

 

Setter pris på en tilbakemelding på at du har mottat og lest denne mail.

 

 

 

Mvh Thorleif Thorsen og Jan Monrad

 

Link to comment
Share on other sites

Det jeg håper på i fremtiden, er at størrelsen blir premiert foran eller i det minste på lik linje med f.eks korrekte ører eller en manglende tann.

Og hunder som aviker for mye mtp størrelse, blir diskvalifisert fra utstilling.

 

Det aller beste hadde jo vært at det ble innført krav om hipremiering for å få løst utstillingschamiponat, slik det var før!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på rasestandarden til ruhårs fox, så sier den max 8,25 kg og max 39cm mankehøyde for hannhunder, tisper litt mindre.

En litt mer fornuftig standard en hva glatthår har egentlig, selv om høyden ikke er så farlig.

Men om alt står i forhold, så bør de jo ikke ha for lange bein ;)

 

Tror de fleste glatthårs foxene som brukes på jakt, ligger innenfor disse maxgrensene.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Jan Monrad i kveld og han sa at han har noen bøker om fox terrier fra UK.

I følge de bøkene ble fox terriere på utstilling før 1900 tallet, målt høyde, lengde, omkrets og vekt.

Vekta var ikke det viktigste, men de måtte ikke veie over 9 kg.

 

I bunn og grunn ønsker vi jegere ikke noe annet at rasestandarden blir følgt og at det blir satt stor fokus på dette med størrelse.

Slik dere har vært flinke til på Parson :wink:

 

Skulle hilse og si at du måtte gjerne ta en tlf gamle Rødskjegg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Enig i dette med størrelser. Problemet blir å få overbevist alle dommere om at en hund som er alt for stor ikke bør gå foran andre hunder uansett hvor bra den er ellers.

 

I helgen skal jeg snekre "nåløye" og det skal være helt autentisk, på 13 x 17 x 30 cm. Jeg skal ta det med på Dommerkonferansen og fortelle dem at dette er noe enhver hihund må kunne forsere dersom man er interessert i å merittere hunden jaktmessig. Hiprøver er til for å evaluere avlsresultatet mht. jaktegenskaper/egnethet og fox terrierne, blandt andre, tilhører hihundrasene, selv om det faktisk ikke står et ord om jaktegenskaper i rasestandarden til FCI ved nærmere gjennomlesing! Men, de skal i følge rasebeskrivelsen veie mellom 6,8 og 8,2 kilo, så da er det jo ikke noe problem...

 

I rasebeskrivelsen for parson russell terrier står det derimot: "Bruks- og hiterrier. Aktiv og kvikk, bygget for fart og utholdenhet. Velbalansert og fleksibel. Arr fra jakt tillatt." Det gjør det nok litt lettere for oss å argumentere overfor dommerne!

 

Ja, ja, jeg skal iallefall gjøre mitt beste for å få dem til å reflektere litt over størrelsen :?

Link to comment
Share on other sites

Kjempegreier Lena, veldig bra at du tar med ett nåløye :!:

Nå står det vel ikke i rasestandarden at dette er en ren jakthund, men at det er en veldig populær hihund i skandinavia er det ingen tvil om!

Og som jeg har skrevet før, rasestandarden ble vel en gang skrevet mtp at de skulle fungere best mulig til hijakt.

Hell og lykke, break a leg osv :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute etter minken en tur i dag. Lite mink å se men hørte noe rasle i gresset framfor oss med bikkja rett i hælene.... kan godt ha vært en mink :-) Uansett hva det var jobbet bikkja lenge og vel med noen vanskelige steiner og sprekker i berget uten direkte kontakt.

Litt seinere kom vi til en liten høyde i terrenget med noen steiner og bergkanter, der så jeg bikkja reagerte momentant og søkte rundt og styret på. Hun føyk rundt steinene etter noe jeg ikke så helt til plutselig jeg så en hvit strek fyke fra stein til stein.....røyskatt :D uventet men veldig morro. Guttungen blei helt i ekstase da han både så og hørte røyskatta når den kjefta på bikkja. Men som med minken så slapp også denne unna på grunn av sin størrelse. Diger stein med nesten ikke hulrom under så den var for å si det slik trygg.....og mens vi jobbet på ene siden tror jeg den stakk ut på andre siden :lol:

 

normal_biikja.jpg

normal_Mathias.jpg

normal_profil_av_bikkja.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som terrieren din har kommet i gang , det er bra. Alltid gøy når unghunder begynner å forstå hva det er som gjelder.

 

Men jeg ville ikke har brukt et slikt dekken som det du har på hunden , dette fordi at den lett kan stikke seg inn en plass og sette seg fast. Og det er slett ikke sikkert det blir lett å få den ut.

Link to comment
Share on other sites

Bruker dekkent når vi går fram til jaktterrenget siden Tussi har fått sansen for rypejakt :mrgreen: og det er litt greiere å se hvor hun er når hun vandrer ut..... Tar det av når vi kommer til minkland.

 

Var for øvrig en liten tur i dag med fiskestanga i fjæra, og det ente opp med minklos for bikkja det....hadde jeg hatt hagla med så kunne jeg fått minken også... :roll: Men Tussi gjorde alt rett og fikk en fin situasjon av det. Minken rømte forøvrig ned i ei dyp sprekke i berget som jeg å Polar har kjennskap til fra før.

Link to comment
Share on other sites

Kjempegreier Lena, veldig bra at du tar med ett nåløye :!:

Nå står det vel ikke i rasestandarden at dette er en ren jakthund, men at det er en veldig populær hihund i skandinavia er det ingen tvil om!

Og som jeg har skrevet før, rasestandarden ble vel en gang skrevet mtp at de skulle fungere best mulig til hijakt.

Hell og lykke, break a leg osv :wink:

 

Da er dommerkonferansen vel overstått. Når det gjelder glatthåret fox terrier så ble problemet med for store hunder tatt opp som sak nr. 1 under presentasjonen av rasen. Raserepresentanten åpnet også med å fortelle om dette med størrelse og historikken til rasen som hihund. "Nåløyet" ble vist fram og det ble forklart hvordan nåløyet inngår i hiprøver, slik at alle hunder som skal bestå en hiprøve MÅ kunne komme igjennom nåløyet, liggende og stående. Brevet fra "fox terrier" vedr. foxterrieren som hihund var vedlagt rasekompendiet som alle fikk utdelt. Også viktigheten av smale fronter ble nevnt som viktig for rasen. Det var enighet om at høyeste premiering bør holdes tilbake fra alt for store hunder, men selv om hunden er av korrekt størrelse, så skal også "resten" av hunden oppfylle rasestandarden, det er ikke nok at hunden er liten!

Det gjelder selvfølgelig også å komme med en velstelt og velpresentert hund, slik at dommeren kan få et godt inntrykk av hundens fortrinn.

 

Vi fikk se og kjenne på 4 forskjellige foxterriere. De var av ulik type og størrelse. Det var 2 små tisper, en større og grovere tispe og en temmelig stor hannhund. Ved rangeringen som ble foretatt etter at alle hadde gått igjennom hundene, ble de to minste tispene satt først, ikke bare pga. størrelsen, men fordi de som helhet oppfylte rasestandarden best.

 

Den lille og ganske lette tispa som "vant" viste seg også å ha blitt "Norsk Vinner" på Lillestrøm i år, så har man en liten foxterrier som i tillegg er av høy nok kvalitet, er det ikke umulig å vinne på utstilling! Det samme har jeg forresten erfart i "min" rase, som er parson russell: En hannhund jeg "kjenner" som bare er 34 cm i mankehøyde, hevder seg ofte veldig bra på utstilling selv om han er den minste i ringen. Det er fordi han er så bra ellers.

 

Dere får stå på, nå er iallefall ca. 30 dommere litt mer fokusert på størrelsen til foxterrieren :)

 

18142_425518410561_824540561_10716406_3193019_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Godt jobba, takk for god innsats :wink:

Det var enighet om at høyeste premiering bør holdes tilbake fra alt for store hunder, men selv om hunden er av korrekt størrelse, så skal også "resten" av hunden oppfylle rasestandarden, det er ikke nok at hunden er liten!

Det gjelder selvfølgelig også å komme med en velstelt og velpresentert hund, slik at dommeren kan få et godt inntrykk av hundens fortrinn.

 

Selsvsagt må hunden være fin i tillegg til å være liten, noe annet vil jo være dumt. Bare størrelse betyr like mye som andre ting.

Men blir spennende å se hvor store de kan være, før de er ALT for store da :?

Link to comment
Share on other sites

Som lykkelig eier av fox terrier vil jeg desverre ikke si meg helt fornøyd me det som er sagt på dette møtet.

 

Det sies her at "raserepresentanten åpnet med å fortelle om dette med størrelse og historikken til rasen som hihund." Hva vet egentlig han om historikken som hihund når han ikke i hele tatt er intr i kunsthi/hijakt?(har snakket me mannen selv.)Har han i hele tatt sett en hihund i aksjon?

 

"Det var enighet om at høyeste premiering bør holdes tilbake fra alt for store hunder, men selv om hunden er av korrekt størrelse, så skal også "resten" av hunden oppfylle rasestandarden, det er ikke nok at hunden er liten!" Dette mener jeg kan tolkes relativt. Hva betyr "bør"? og "alt for"? Kan man ikke heller si me enkle ord at rasestandarden skal følges, det er vel det rasestandarden er til?

 

Ser også at det ble fremvist 4 fox terriere, selv om de var av forskjellig størrelse var (ifølge Monrad) ingen av disse fra jaktlinjer. Syns det er litt rart at ikke hunder fra jaktlinjene er vist fram, det var jo tross alt jaktfolk som har presset på for å få dette møtet, og til og me tilbudt seg å vise fram hundene sine.

 

Nå er det ikke så mange utstillinger jeg har vært på, men de 3 jeg har vært på har det bare vært utenlanske dommere og hvor fokusert er egentlig de på dette me størrelse?

 

 

Og til slutt er jeg bare litt nyskjerrig på hvor lita den minste tispa var :wink:

Link to comment
Share on other sites

Neida Polar,

raserepresentanten reiv seg ikke i håret :wink:

Som lykkelig eier av fox terrier vil jeg desverre ikke si meg helt fornøyd me det som er sagt på dette møtet.

Du som er eier av foxterrier; er du medlem av Norsk Terrier Klub og engasjerer du deg i rasen din via rasens "forvalter", som er Norsk Terrier Klub? Forandringene skjer ikke via dette forumet her vet du :wink:

 

Det sies her at "raserepresentanten åpnet med å fortelle om dette med størrelse og historikken til rasen som hihund." Hva vet egentlig han om historikken som hihund når han ikke i hele tatt er intr i kunsthi/hijakt?(har snakket me mannen selv.)Har han i hele tatt sett en hihund i aksjon?

Jeg vet ikke hva nåværende raserep. kan om rasens bruksområde i praksis. Sikkert ikke mye, men sitere historikken kan han nok i alle fall. Det eneste jeg vet er at han har blitt demokratisk valgt av foxterrier-eiere innen NTK til rasens representant i Terrierklubben. Dere som jakter har alle muligheter til å engasjere dere i NTK og jobbe for det dere mener er rasens beste (som jeg er 100% enig i bare så det er sagt.) Stilte dere en kandidat og stemte ville dere ganske sikkert fått den raserep'en dere ønsker dere. NTK er ikke noe annet enn en frivillig organisasjon. Ingen er proffe eller ansatt for å gjøre en jobb og alle er valgt på demokratisk vis. Den som er aktiv får også igjennom sine saker. Sånn er det bare. Hundesport er en hobby!

 

"Det var enighet om at høyeste premiering bør holdes tilbake fra alt for store hunder, men selv om hunden er av korrekt størrelse, så skal også "resten" av hunden oppfylle rasestandarden, det er ikke nok at hunden er liten!" Dette mener jeg kan tolkes relativt. Hva betyr "bør"? og "alt for"? Kan man ikke heller si me enkle ord at rasestandarden skal følges, det er vel det rasestandarden er til?

Rasen har kun oppgitt vekt som et størrelseskriterium, ikke høyde. Ingen raser veies på utstilling i Norge og det kommer nok ikke til å skje framover heller, dersom ikke et flertall av foxterrier-eierne innen NTK krever dette. Vekt er også avhengig av hundens benstamme, muskulatur og hold, så vekten sier ikke alt om en hunds virkelige størrelse og egnethet for hijakt. Jeg tror ikke man kommer lenger enn til å oppfordre dommerne til å ta hensyn til størrelse og ha hundens bruksområde i bakhodet.

 

Ser også at det ble fremvist 4 fox terriere, selv om de var av forskjellig størrelse var (ifølge Monrad) ingen av disse fra jaktlinjer. Syns det er litt rart at ikke hunder fra jaktlinjene er vist fram, det var jo tross alt jaktfolk som har presset på for å få dette møtet, og til og me tilbudt seg å vise fram hundene sine.

 

Nå er det ikke så mange utstillinger jeg har vært på, men de 3 jeg har vært på har det bare vært utenlanske dommere og hvor fokusert er egentlig de på dette me størrelse?

Jeg vet ikke hvilke hunder dette var, men de har vel tatt med noen som bodde i nærheten tenker jeg. Hva utenlandske dommere mener varierer nok mye, men de har vi nok uansett ikke noen innflytelse over.

 

 

Og til slutt er jeg bare litt nyskjerrig på hvor lita den minste tispa var :wink:

Hun var temmelig lett bygget og var vel omkring 34 i mankehøyde. Kanskje en av de få som ikke veier mer enn en 6-6,5 kg eller noe sånt. Veide henne ikke, men i forhold til noen av mine parson russells virket hun lett.

 

Jeg synes generelt det er litt "mye skrik og lite ull" blant noen av dere hijegere med foxterrier. Hvorfor ikke vise litt handlekraft og fremskaffe en kandidat til raserepresentantvervet samt stille ut noen velstelte og korrekte hunder på utstilling? Først da vil dere kunne få noen innvirkning på foxterrieres framtid :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for dine svar Lena

 

Ja jeg er medlem av terrier klubben og er helt enig at det selvfølgelig er den veien man må gå.

Det er ikke så mange jegere som er medlem av ntk og her må det gjøres en innsats med å få flere jegere til å melde seg inn i klubben for å få større "slagkraft". Får vi til dette har jeg stor tro på at vi kan få til en forandring :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...