Jump to content

Temperatur oppbevaring av våpen og ammo


Kamt

Recommended Posts

Både for våpen og ammunisjon er det viktig at det verken er for fuktig eller for tørt. 45-55 % rel fuktighet er optimalt. Under 60 % blir det ikke rust på våpen som er vedlikeholdt. Blir det under 40% vil treverk kunne vri seg og sprekke. Syntetiske materialer får ofte skader om det blir for tørt.

For ammunisjon påvirkes brennhastigheten på kruttet av fuktighet. Under 40 % kan kruttet brenne så raskt at det blir overtrykk. Blir det for fuktig vil kruttet brenne senere, men det er ikke farlig. Fuktighet påvirker også stabilitet på eksplosiver og fuktig lagring kan føre til korrosjon og klikk. Korrosjon på kuler og hylser får en om det er fuktig, men det skal mye fuktighet til før det er et problem.

Temperatur bør være så lav som mulig for ammunisjon. Det reduserer nedbrytingshastigheten for krutt og tennhetter. Så lenge fuktigheten er under kontroll er lav temperatur best.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 3/2/2020 at 5:41 AM, Per-S said:

Både for våpen og ammunisjon er det viktig at det verken er for fuktig eller for tørt. 45-55 % rel fuktighet er optimalt. Under 60 % blir det ikke rust på våpen som er vedlikeholdt. Blir det under 40% vil treverk kunne vri seg og sprekke. Syntetiske materialer får ofte skader om det blir for tørt.

For ammunisjon påvirkes brennhastigheten på kruttet av fuktighet. Under 40 % kan kruttet brenne så raskt at det blir overtrykk. Blir det for fuktig vil kruttet brenne senere, men det er ikke farlig. Fuktighet påvirker også stabilitet på eksplosiver og fuktig lagring kan føre til korrosjon og klikk. Korrosjon på kuler og hylser får en om det er fuktig, men det skal mye fuktighet til før det er et problem.

Temperatur bør være så lav som mulig for ammunisjon. Det reduserer nedbrytingshastigheten for krutt og tennhetter. Så lenge fuktigheten er under kontroll er lav temperatur best.

Tiltredes. Det er relativ fuktighet som er viktig,  og stabil temperatur. Metallet har best av minst mulig fultighet, mens treverk tørker ut og i verste fall sprekker ved for lav fuktighet. Så det som er anbefalt her virker som et fornuftig kompromiss.

Ammunisjon som er riktig produsert (tette hettelommer, krympet hylsehals)  skal ideelt sett ikke bli påvirket av slike faktorer, men over tid vil det ugjendrivelig være uheldig for selv den beste ammunisjon med feil klima.

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

På 2.3.2020 den 5.41, Per-S skrev:

Blir det under 40% vil treverk kunne vri seg og sprekke.

 

11 timer siden, joar1 skrev:

mens treverk tørker ut og i verste fall sprekker ved for lav fuktighet.

 

Ikke hvis treverket er mettet og forseglet med en god stokkolje. En trestokk som er forseglet med en herdende stokkolje, vil hverken trekke til seg fuktighet, eller avgi fuktighet og "tørke, vri seg og sprekke opp" om klimaet blir tørt, som alle mytene sier.

 

Et unntak kan være om rifla ligger i sanden i Mojave-ørkenen i dagevis...eller får et langvarig gjørmebad i den fuktige jugelen i Sør-Amerika..

 

Ikke planer om at en skikkelig oljet trestokk endrer seg i et gjennomsnittlig norsk hus, om relativ luftfuktighet går 10, 20 eller 30% opp eller ned. Da har den ikke fått nok av riktig olje, eller for lite olje. Eller mangler olje i løpskanal og i området hvor låsekassa sitter.

 

Har jakta i trøndersk høstvær (fuktig!) siden jeg var 16 år. (Snart 30 år siden) Aldri opplevd at stokk har slått, eller vridd seg. Hverken på haglegeværene eller riflene jeg har hatt..men så har jeg likt å olje stokkene mine også da😎

 

En godt oljebehandlet trestokk er faktisk utrolig klimastabil, ja, mye bedre enn hva ryktene og mytene vil ha det til.

 

Mytene har oppstått pga at tidligere tiders jegere var enten; for fattige til å kjøpe god stokkolje, kunnskapsløse eller bare late og ikke giddet å ta vedlikehold på rifle-/haglestokken sin. Forøvrig så eksisterer den late versjonen den dag i dag.. men de kjøper gjerne plaststokk😉

 

En tørr, ubehandlet 2"4" sprekker og vrir seg etter klimaet den befinner seg i, men en skikkelig oljebehandlet trestokk? Njet. Det skal mye til! Da er temperatur en større faktor og kun hvis temperaturforskjellen blir ekstremt brå og stor.

 

Når det gjelder luftfuktighet innendørs/ i våpenskap etc, så er det mer kritisk for stålet på våpenet enn treverket. (om treverket har fått nevnte, gode, oljebehandling)

 

Jeg leide en gang, i yngre dager, en sokkel-leilighet med utrolig dårlig ventilasjon. Om jeg tok en dusj så dugget det på alle vinduer i hele leiligheten. Ingenting ble ventilert ut, med mindre jeg satte opp flere vinduer og, minst, ei dør. Den gang opplevde jeg at både stålet på børser inne i våpenskapet, og ladepressa på laderommet fikk ei rusthinne (så ut som et tynt, brunt støvlag), men ingenting skjedde med stokkene på våpnene mine. Jeg måtte flytte til slutt da, p.g.a. soppsporer i lufta, og konstant hodepine, men det er en annen historie😆

 

Får du en trestokk som vrir seg og/eller sprekker, så har du bare vært en slask med vedlikeholdet.🙂

 Eller blitt droppa i fallskjerm over Afrika eller Sør-Amerika og levd i ørkenen/jungelen x-antall dager😄

 

 

 

Edited by hewi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Ruger #1 skrev:

ikke slipper vann inn i treverket, men slipper fukttrykket ut

Dette må vel da være avhengig om man legger oljen på riktige veien. Legger man den på gal vei vil fuktigheten slippe inn og ikke ut!🙂🙃.

Fra spøk til alvor, det finnes ikke oljer som hindrer treverk i å utveksle fuktighet med omgivelsene. Oljen forsinker prosessen, og gjør treverket bedre i stand til å tåle uttørking uten å sprekke men forsegler ikke mot fuktighet. Linolje er en av de oljene som lett slipper gjennom fuktighet. Tung olje er mye mer tett mot fuktighet

Vann bindes kjemisk til cellulosefibrene i treverk og treverket vil alltid påvirkes av relativ fuktighet i omgivelsene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Dette må vel da være avhengig om man legger oljen på riktige veien. Legger man den på gal vei vil fuktigheten slippe inn og ikke ut!🙂🙃.

Fra spøk til alvor, det finnes ikke oljer som hindrer treverk i å utveksle fuktighet med omgivelsene. Oljen forsinker prosessen, og gjør treverket bedre i stand til å tåle uttørking uten å sprekke men forsegler ikke mot fuktighet. Linolje er en av de oljene som lett slipper gjennom fuktighet. Tung olje er mye mer tett mot fuktighet

Vann bindes kjemisk til cellulosefibrene i treverk og treverket vil alltid påvirkes av relativ fuktighet i omgivelsene.

 

"Dette må vel da være avhengig om man legger oljen på riktige veien. Legger man den på gal vei vil fuktigheten slippe inn og ikke ut!🙂🙃."

 

HAHAHA Den var god Per-S 😂😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 1.3.2020 den 21.14, Sunnmøring skrev:

Våpenskapet står på lade rommet..og der er det 22 grader hele året..  Med overvåkning av luftfuktigheten i rommet og i våpenskapet..

Får riflene lovt å komme ut derfra, på luftetur liksom? Det må kanskje i så fall planlegges og avklares med en meteorolog? Har du noen form for akklimatiseringsrutiner? 😇😂

 

Sånn personlig så satser jeg på at om jeg selv overlever der rifla står, så går det vel forhåpentlig vis bra med den også....?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...