Jump to content

Dopingmistenkt skyttar "frikjend"


H.K.

Recommended Posts

Som kjend testa ein skyttar positivt på Inderal (betablokkar) under Romeriksblinken i sommar. Han har no fått dommen frå domsutvalet, og slapp unna med irettesetting og tap av resultat i det aktuelle stemnet. http://dfs.no/dfs.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=19576

 

Kva meiner de om denne dommen?

 

Skyttaren har erklæring frå lege på at han treng/har nytte av denne medisinen. Skal han da få lov å bruke det? Har domsutvalet med denne dommen gitt grønt lys for all bruk av prestasjonsfremmande middel under dekke av legeerklæring?

 

Eg presiserar at den aktuelle skyttaren er så god at han i vår kom på andreplass i eit NC-stemne, og han har tidlegare skote fullt hus på innandørsprogrammet. Det er altså ikkje snakk om ein "mosjonist".

Link to comment
Share on other sites

har ikke satt meg inn i denne saka på noen måte.

uttaler meg som privatperson og skytter i kl 5, ikke som tillitsvalgt i DFS...

 

i utgangspunktet er det vel slik at de som benytter seg av doping som står på lista, selv med lege erklering, skal skyte i klasse V55 eller annen veteran klasse om det er åpne stevner for mer enn et skytterlag. (for interne skytinger kan visstnok skyttere i klasser skyte) se pkt 8.117 i skytterboka.

 

står betablokker på lista? sannsynligvis....

 

hva jeg syns?

er det noen som bruker dopingmidler og ikke har fulgt reglene, så har de ikke fulgt reglene. da dette tydeligvis er en god skytter (kl 5 sannsynligvis?) burde han ha satt seg inn i reglene.

syns straffen var relativt liten.

Link to comment
Share on other sites

Skyttaren har erklæring frå lege på at han treng/har nytte av denne medisinen. Skal han da få lov å bruke det?

Han må vel få bruke medisin for å berge helsa/livet sitt?

Synes at det er synd at slik behandling skal gå ut over deltagelsen på forskjellige konkurranser.

Tror nok at de som har problemer som krever slik medisinal behandling sliter med andre problemer som summa sumarum ikke fører til noen total forbedring av resultatet...

Link to comment
Share on other sites

Skyttaren har erklæring frå lege på at han treng/har nytte av denne medisinen. Skal han da få lov å bruke det?

Han må vel få bruke medisin for å berge helsa/livet sitt?

Synes at det er synd at slik behandling skal gå ut over deltagelsen på forskjellige konkurranser.

Tror nok at de som har problemer som krever slik medisinal behandling sliter med andre problemer som summa sumarum ikke fører til noen total forbedring av resultatet...

 

Spørsmålsstillinga var kanskje litt uklar... Sjølvsagt skal han få bruke medisinen, men skal han få gjera det i samband med konkurranse og trening?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålsstillinga var kanskje litt uklar... Sjølvsagt skal han få bruke medisinen, men skal han få gjera det i samband med konkurranse og trening?

I denne saken hadde han tatt forhåndsregler og undersøkt med legen sin mtp dette.

Han hadde fått vite at han ikke kunne skyte samme dag eller dagen etter han hadde tatt medisinen (ca et døgn tror jeg) nettopp pga betablokk/doping.

Det har han visst forholdt seg til hele tiden.

Men så viser det seg at legen har gitt feil opplysninger - sporstoffer henger visst igjen i mange dager.

 

Sånn sett - og siden doping-reglementet og testprosedyrene i dfs er litt middels - så synes jeg avgjørelsen er helt grei.

Link to comment
Share on other sites

I denne saken hadde han tatt forhåndsregler og undersøkt med legen sin mtp dette.

Han hadde fått vite at han ikke kunne skyte samme dag eller dagen etter han hadde tatt medisinen (ca et døgn tror jeg) nettopp pga betablokk/doping.

Det har han visst forholdt seg til hele tiden.

Men så viser det seg at legen har gitt feil opplysninger - sporstoffer henger visst igjen i mange dager.

Kan jeg få lov til å spørre hvor du har disse opplysningene fra?

Link to comment
Share on other sites

I denne saken hadde han tatt forhåndsregler og undersøkt med legen sin mtp dette.

Han hadde fått vite at han ikke kunne skyte samme dag eller dagen etter han hadde tatt medisinen (ca et døgn tror jeg) nettopp pga betablokk/doping.

Det har han visst forholdt seg til hele tiden.

Men så viser det seg at legen har gitt feil opplysninger - sporstoffer henger visst igjen i mange dager.

Kan jeg få lov til å spørre hvor du har disse opplysningene fra?

Gå på http://dfs.no og les "Presseklipp" i høgre marg. Der finn du fleire intervju med skyttaren. Det står stort sett det samme som HansB skriv.

Link to comment
Share on other sites

Gå på http://dfs.no og les "Presseklipp" i høgre marg. Der finn du fleire intervju med skyttaren. Det står stort sett det samme som HansB skriv.

Takk, da vet jeg det. Jeg ønsker ikke å gå inn på hvorvidt disse opplysningene er korrekte ut i fra et faglig ståsted, men som leser bør man nok ta med i betraktningen at uttalelsene kommer fra skytteren selv, og ikke fra legen eller fra personer med faglig bakgrunn fra antidopingarbeid eller dopinganalyse.

Link to comment
Share on other sites

----

Sånn sett - og siden doping-reglementet og testprosedyrene i dfs er litt middels - så synes jeg avgjørelsen er helt grei.

 

Dopingreglementet er ikkje "up to date" - det er brennsikkert. Det er vanskeleg å lesa ut frå skyttarboka kva som er av tillatte grenseverdiar etc. for dei ulovlege midla (betablokkar og probenecide), og det er vel opp til domsutvalet å tolke kva ein meiner med "i forbindelse med konkurranser". Eg synest òg det er rart at det er lov å bruke doping på trening.

 

Om kontrollen er god nok er eg usikker på. I seinare år kjenner eg til to positive testar: ein i Østlandscupfinalen i 2006 og den me debatterar her. To treff på relativt få testar vitnar om minst ein av tre mogelege situasjonar: 1) Doping er meir utbreidd enn eg har trudd. 2) Tilfeldig opphoping av positive testar. 3) Nokre testar blir gjennomført etter tips/mistanke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gå på http://dfs.no og les "Presseklipp" i høgre marg. Der finn du fleire intervju med skyttaren. Det står stort sett det samme som HansB skriv.

Takk, da vet jeg det. Jeg ønsker ikke å gå inn på hvorvidt disse opplysningene er korrekte ut i fra et faglig ståsted, men som leser bør man nok ta med i betraktningen at uttalelsene kommer fra skytteren selv, og ikke fra legen eller fra personer med faglig bakgrunn fra antidopingarbeid eller dopinganalyse.

Skyttaren sjølv er ikkje nøytral, det trur eg ingen har påstått :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk, da vet jeg det. Jeg ønsker ikke å gå inn på hvorvidt disse opplysningene er korrekte ut i fra et faglig ståsted, men som leser bør man nok ta med i betraktningen at uttalelsene kommer fra skytteren selv, og ikke fra legen eller fra personer med faglig bakgrunn fra antidopingarbeid eller dopinganalyse.

 

Elgen har nok noen restriksjoner på hva han kan si og ikke si. Vi andre kan f.eks lese Felleskatalogen og finne ut at medikamentet Inderal der kun finnes som Inderal Retard, altså depotkapsler med lang virketid. Anbefalt dosering mot f.eks tremor (skjelving) er 1 gang pr døgn.

Grenseverdier for hvilke konsentrasjoner som er lovlig og ikke finnes stort sett ikke i dopingsammenheng, med et par unntak. Analysene gjøres i urin og konsentrasjonen av et medikament i urin kan påvirkes mye på forskjellige måter, og trenger ikke ha noe som helst sammenheng med hvor mye som finnes i kroppen. Blodprøver derimot.....

Link to comment
Share on other sites

har ikke akkurat sett mye doping kontroller i DFS nei.

På LS er det kontrollar kvart år, og frå stemner eg har vore på sjølv veit eg det vart testa under Østlandsmesterskapet i felt i vinter. Det er sikkert fleire.

jada det blir nok tatt minst et titalls dopingkontroller i året. hvis du fordeler dette på antall skyttere(deltakere) i kl 5 feks, og antall stevner, så er det fortsatt veldig liten sjans for å bli tatt for noe....

har vært på LS de siste 5 årene på rad, å ikke sett dopingkontroller.

men, at man ikke ser noe, betyr ikke at det ikke fins ;)

Link to comment
Share on other sites

jada det blir nok tatt minst et titalls dopingkontroller i året. hvis du fordeler dette på antall skyttere(deltakere) i kl 5 feks, og antall stevner, så er det fortsatt veldig liten sjans for å bli tatt for noe....

 

Nettopp difor er det oppsiktsvekkande at det er registrert to positive testar på under to år. Her er det neppe berre blindtestar.

Link to comment
Share on other sites

Etter en episode hvor en kjent utøver ble tatt for doping i lerdueskyting i fjor så har NJFF forandret litt på lovverket slik at alle skal kunne skyte stevner i regi av NJFF, det er jo ganske vanlig i dag at flere får høyt eller lavt blodtrykk meg inkludert og det blir behandlet med betablokkere (hjertemedisin) som står på dopinglisten.

Skulle man nektet alle som går på dette så hadde det ikke blitt mange utøvere igjen så dette var et flott tiltak i fra NJFF, nå får vi bare håpe på at NSF følger etter der må man søke for å få skyte med slike medikamenter men det er det ingen som tør å gjøre pga at man da antageligvis vil bli nektet :(

Link to comment
Share on other sites

Etter en episode hvor en kjent utøver ble tatt for doping i lerdueskyting i fjor så har NJFF forandret litt på lovverket slik at alle skal kunne skyte stevner i regi av NJFF,

Eg kjenner ikkje reglementet i NJFF, kan du kjapt forklare (i grove trekk) reglar for bruk av betablokkar etc?

 

Edit: Gløym det, Sportsskytter. Eg fann det sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Elgen har nok noen restriksjoner på hva han kan si og ikke si. Vi andre kan f.eks lese Felleskatalogen og finne ut at medikamentet Inderal der kun finnes som Inderal Retard, altså depotkapsler med lang virketid. Anbefalt dosering mot f.eks tremor (skjelving) er 1 gang pr døgn.

Grenseverdier for hvilke konsentrasjoner som er lovlig og ikke finnes stort sett ikke i dopingsammenheng, med et par unntak. Analysene gjøres i urin og konsentrasjonen av et medikament i urin kan påvirkes mye på forskjellige måter, og trenger ikke ha noe som helst sammenheng med hvor mye som finnes i kroppen. Blodprøver derimot.....

 

Takker for et godt innlegg med mange relevante og korrekte opplysninger!

 

Siden du antyder at jeg på noe vis er involvert, så vil jeg understreke at jeg ikke på noen måte har personlige interesser i den aktuelle saken. Jeg kjenner saken forholdsvis godt og har bl.a. skrevet den sakkyndige uttalelsen fra laboratoriet, men jeg kan naturlig nok ikke uttale meg om konkrete dopingsaker på et åpent forum. Når det gjelder doping og antidoping generelt, står jeg fritt til å lufte mine meninger som privatperson.

 

Mvh.

John Henninge

Faglig leder, Norges laboratorium for dopinganalyse

Link to comment
Share on other sites

Hei regner da med at du fant dette http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/4982996.DOC ?

Jeg mener at det har skjedd enda mer ang doping etter denne datoen av hva jeg har hørt men er ikke sikker, mulig de jobber med denne saken enda :)

 

Det er nettopp slike regelendringar eg er redd skal komma i DFS (det er der eg konkurrerar, og det regelverket som er av størst interesse for meg). Her ser det ut til å vera fritt fram for bruk av medisin om ein berre kan legge fram legeerklæring. Viss det skal sleppast friare meiner eg det må opprettast ei "dopingklasse" som ikkje skyt om mesterskapstitlar.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at en god del av det norske landslaget i ski går på astmamedisin med erklæring fra lege på dette, uten at det volder noe problem for de i konkurranse. Uttøvere på et slikt nivå anstrenger åndedrettet ekstremt og vil til tider være avhengig av denne medisinen. Er nok på samme måte med betablokker vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at en god del av det norske landslaget i ski går på astmamedisin med erklæring fra lege på dette, uten at det volder noe problem for de i konkurranse. Uttøvere på et slikt nivå anstrenger åndedrettet ekstremt og vil til tider være avhengig av denne medisinen. Er nok på samme måte med betablokker vil jeg tro.

Astmalignende plager kan vi alle få, hvis vi driver intensiv utholdenhetstrening i lave temperaturer. Så jeg synes det er greit at de som har fått slike bivirkninger av treningen, kan bruke medisin til å motivirke noe av plagene.

 

Men jeg mener dette ikke er parallelle tilfeller. Vil jeg kunne få hjerteplager av å trene mye skyting? I så tilfelle godt at jeg bare er mosjonsskytter! Hjerteplagene har nok helt andre årsaker enn mye tid på standplassen, ja!

 

Og så må vi vel ikke se helt bort fra formålsparagrafen til DFS: "Dyktiggjøre folket for landets forsvar". Hvis folk har så dårlig hjerte-/kretsløpsfunksjon at de er avhengig av medisiner, ville de nok blitt "vraket" på sesjon!

Link to comment
Share on other sites

Dette er henta frå protokollen til skyttertinget 2008 Førde.

 

Administrasjonen anbefaler Norges Skytterstyre å fremme følgende forslag for Skyttertinget 2008:

1. Fra 1/1-2010 utvides DFS dopingliste til å gjelde alle medikamenter påWADA (World Anti-Doping Agency) sin liste.

Det gis ikke medisinsk fritak for bruk av Betablokkere og Diuretika (vanndrivende stoffer), mens bruk av øvrige medikamenter på dopinglisten kan benyttes ved forevisning av legeattest. Veteranskyttere samt klasse 1 og 2 kan også benytte Betablokkere og Diuretika i sine klasser ved forevisning av legeattest.

2. Fra 1/1-2010 skal prøvetakingen av dopingkontroller gjennomføres av en uavhengig instans utenfor

Skytterkontoret.

3. Med bakgrunn i vedtak i punkt 1 og 2, gis Skytterstyret i oppdrag å fremme forslag til konkrete regler angående doping, straffe- og saksbehandlingsbestemmelser i Skytterbokas kapittel 15 til Skyttertinget 2009.

Norges Skytterstyre innbyr Skyttertinget 2008 til å gjøre følgende vedtak:

Administrasjonens forslag vedtas.

Hans O. Kveli redegjorde for Skytterstyrets innstilling.

Følgende hadde ordet i saken: Skarpodde, Refsethås, Husby

Et forslag fra Uttrøndelag om utsettelse av saken for å nedsette et utvalg for utredning av doping i DFS falt med 35

mot 22 stemmer.

Vedtak:

Norges Skytterstyres innstilling enstemmig vedtatt.

 

Ja H.K. dette skal verte morsomt å sjå kva som skjer då spesielt det som står i pk 1 om kva som skal kunne nyttast utfrå ein legeattest. Eg misunner ikkje dei som skal ha denne oppgåva i DFS for kor legg dei lista.

Eg er i mot doping pga at eg ikkje ser naudsynheita med dpoing for desse personane dette gjeld ville vel ikkje ha vore skikka som soldater i ein strid likevel?

Det er andre utøvare som har vorte dømt for doping av andre forbund for same forholdet der dei har stolt på legen sin.

Link to comment
Share on other sites

På fredag under årets FKP-konferanse i Stjørdal hadde vi besøk av en dame fra Antidoping Norge, som holdt et langt foredrag om doping og beta-blokkere spessielt.

 

Hun uttrykte svært tydelig at dette var forbudt, for alle :!:

(selv om det var en fra rogaland som ikke kunne skjønne at dette skulle gjelde han også...)

 

Da svarte dama at andre problem de hadde var å få alle til å skjønne at dette forbudet var absolutt :!::!::!:

 

Fordelen ved bruk av beta-blokkere er så stor at det kunne ikke aksepteres unntak :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at en god del av det norske landslaget i ski går på astmamedisin med erklæring fra lege på dette, uten at det volder noe problem for de i konkurranse. Uttøvere på et slikt nivå anstrenger åndedrettet ekstremt og vil til tider være avhengig av denne medisinen. Er nok på samme måte med betablokker vil jeg tro.

Astmalignende plager kan vi alle få, hvis vi driver intensiv utholdenhetstrening i lave temperaturer. Så jeg synes det er greit at de som har fått slike bivirkninger av treningen, kan bruke medisin til å motivirke noe av plagene.

 

Men jeg mener dette ikke er parallelle tilfeller. Vil jeg kunne få hjerteplager av å trene mye skyting? I så tilfelle godt at jeg bare er mosjonsskytter! Hjerteplagene har nok helt andre årsaker enn mye tid på standplassen, ja!

 

Og så må vi vel ikke se helt bort fra formålsparagrafen til DFS: "Dyktiggjøre folket for landets forsvar". Hvis folk har så dårlig hjerte-/kretsløpsfunksjon at de er avhengig av medisiner, ville de nok blitt "vraket" på sesjon!

Men det er ikke til hinder for å bli kanonfor ved mobilisering, det var alt fra guttunger til gammlinger som oppholdt tyskerne de første dagene i 1940. Merk at mange steder var det lokale skytterlag som stod for skarpskyting ved veiposter etc, som i første omgang hindret hurtig fremrykkning opp gudbrandsdalen.

 

Slik vi har det i dag, med innleverte tennåler. Kan man utroligt fort bli avhengig av lokale dfs skyttere og jeger for skarpskyting og dekkningsild den første tiden. Ved innsats mot terror anslag eller invasjon.

 

I tillegg kan det nevnes at jeg var ikke stridende i førstegangstjenesten (oppgraderte meg selv til noe mere meningsfult ved første anledning), men likefult innrulert og i full jobb i mine 12 måneder + HV.

Så man kan være ganske så syk, før man detter ut fra de rullene.

 

Tilbake til topic:

 

Betablokkere skaper ingen spesiell fordel ved trening (om noe blir de en bakdel). I selve konkuransen, vil de derimot være en udiskutabel fordel. Virkningen når de går ut er også nokså individuell (for min del var det hetetokter og skjelving en periode + høyere puls). Jeg gikk ikke på depottabletter (hadde masive doser av vanlige tabletter, men fruen går på depottkapsler, og for henne går den følbare virkningen ut etter 22-23 timer. Og da ofte med den vanlige hjertebanken frem til medisin tid).

 

Dette vil selvsagt variere etter sykdomsbildet (i mitt tilfelle er det stoffskifte problemer, og der var det snakk om å holde ting nede på ett forsvarligt nivå).

 

Kravet må vel vere at de som må bruke disse medisinene, må levere blodprøve ved konkuranse. Slik at man kan konstatere om man har holdt opp lenge nok før konkuransen til at fordelen er borte (bør kunne gå uten helsefare). Men det er klart at en slik løsning blir dyr for den som i såfall måtte betale for prøvene. Men den sørger for at man kan delta uten å bli stemplet som juksemaker, utifra de forutsettningene en har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...