Jump to content

Cz 457


oddbjørn

Recommended Posts

H-en skrev (5 timer siden):

Hvordan er det å skifte løp på denne? Er det en grei affære å gjøre selv?
Vurderer å levere inn søknad på  CS457 med 22lr og kjøpe løp på  17hmr samtidig.

Ser du har fått svar alt, men ja det er enkelt kun 4 skruer. Bruk momentnøkkel så blir det likt hver gang :D Sleng inn søknad på alle 3 kaliberne. Prisen på søknaden er det samme :) Skal du kun søke på denne 457en så søk kasse pluss 3 piper da får du billigere søknad da du kun søker våpendeler ;) Du får uansett våpenkort på kasse og pipene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Rugerdud skrev (På 19.3.2022 den 15.50):

@Jegerlærling Stemmer det glemmer at du skyter med feil side ;) Tja, fordeler og ulemper med begge de to kaliberne. (17HMR og 22WMR) Pris fordel 22WMR, den er også kraftigere. Den vil også kanskje ha en fordel om det blir blyfritt, men der aner jeg ikke. 17HMr har fordel med flatere kulebane og lettere å få super presis. Jeg har begge, og bruker nok mest 22wmr av de to.

Tusen takk for nyttig info.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen i går med ny 457 i .22lr og skjønner lite. Enorm høydespredning på rifla. Liggende med tofot holder jeg greit tieren med jaktrifla. Men salongen var all over the place. Femskuddsserier der to eller tre kunne være greie mens de totre siste kunne være opp eller ned mot toeren eller i verste fall bom. Sidespredningen var ikke stor, mer det man må forvente med 22 og litt ujevn vind.  
 

Prøvde tiltak: etterstrammet skruer i stokk, montasje og kikkert. Alt sitter greit. 
Pusset pipa raskt før bruk. Kan det være at det enda sitter fett igjen der? Dårlig førstepusz?
Ammo var CCL standard. Prøvde også eley match uten at det ble særlig mye bedre. 
 

Noen som har forslag til hva jeg gjør videre? Dette var frustrerende.

Link to comment
Share on other sites

Med fettede blykuler (som vi oftest bruker i .22 lr) er presisjonen avhengig av at kulene i en serie møter samme «løpstilstand». Og denne løpstilstanden etableres av en viss mengde kulefett og forbrenningsprodukter som ligger igjen i løpet.

Når du butter ammunisjon (og dermed kulefett og kanskje kruttsort), kan du derfor ikke vurdere presisjonen til denne ammunisjonen før du har skutt.... 10-15 skudd, kanskje. Slik kondisjonering av løpet må påregnes etter hver puss. Mange er derfor svært tilbakeholden med å pusse sin .22lr.

 

CCI standard er notorisk for «droppskudd». Mitt forslag er at du prøver litt lengre serie, med litt bedre ammunisjon- og kanskje helst på 50-60m i første omgang, hvis du kan. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar! 

Jeg var kanskje litt unøyaktig her, skøyt mange skudd. Først 150 med CCl. Deretter 40 med Eley match for å eliminere effekten av ammobytte. Det var ikke kun droppskudd, var ganske jevn fordeling av over/under selv om jeg har en følelse av at flest var under. 

Når jeg skriver om fett var tanken min at jeg kan ha vært for dårlig til å pusse vekk transportfett, og at høydespredningen kan komme av dette? Ikke fettet på kulene, jeg har fått med meg at man må skyte 2-3 serier før man kan se på presisjon på ulike typer ammo. Her var det ingen presisjon å vurdere. 20-40 cm spredning i høyde i samme serie. Mens det i horisontalplanet var ganske bra.  

Skytterfeil? Jeg deltar ikke i landsskytterstevnet i år heller, men er en helt grei skytter på 100meter bane med jaktrifla. Skyter stort sett veldig jevnt i vertikalplanet med rifle, sprer skuddene litt mer horisontalt der. 

 

Edited by O-Rex
Link to comment
Share on other sites

O-Rex skrev (På 5.6.2022 den 10.37):

Tusen takk for svar! 

Jeg var kanskje litt unøyaktig her, skøyt mange skudd. Først 150 med CCl. Deretter 40 med Eley match for å eliminere effekten av ammobytte. Det var ikke kun droppskudd, var ganske jevn fordeling av over/under selv om jeg har en følelse av at flest var under. 

Når jeg skriver om fett var tanken min at jeg kan ha vært for dårlig til å pusse vekk transportfett, og at høydespredningen kan komme av dette? Ikke fettet på kulene, jeg har fått med meg at man må skyte 2-3 serier før man kan se på presisjon på ulike typer ammo. Her var det ingen presisjon å vurdere. 20-40 cm spredning i høyde i samme serie. Mens det i horisontalplanet var ganske bra.  

Skytterfeil? Jeg deltar ikke i landsskytterstevnet i år heller, men er en helt grei skytter på 100meter bane med jaktrifla. Skyter stort sett veldig jevnt i vertikalplanet med rifle, sprer skuddene litt mer horisontalt der. 

 

 

O-Rex skrev (På 5.6.2022 den 10.37):

Tusen takk for svar! 

Jeg var kanskje litt unøyaktig her, skøyt mange skudd. Først 150 med CCl. Deretter 40 med Eley match for å eliminere effekten av ammobytte. Det var ikke kun droppskudd, var ganske jevn fordeling av over/under selv om jeg har en følelse av at flest var under. 

Når jeg skriver om fett var tanken min at jeg kan ha vært for dårlig til å pusse vekk transportfett, og at høydespredningen kan komme av dette? Ikke fettet på kulene, jeg har fått med meg at man må skyte 2-3 serier før man kan se på presisjon på ulike typer ammo. Her var det ingen presisjon å vurdere. 20-40 cm spredning i høyde i samme serie. Mens det i horisontalplanet var ganske bra.  

Skytterfeil? Jeg deltar ikke i landsskytterstevnet i år heller, men er en helt grei skytter på 100meter bane med jaktrifla. Skyter stort sett veldig jevnt i vertikalplanet med rifle, sprer skuddene litt mer horisontalt der. 

 

Har vært borti akkurat det samme ved noen anledninger, det må være elektronikken som av en eller annen grunn ikke takler .22 LR. Går ut fra at du skjøt på elektroniske skiver.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kort oppdatering, pusset pipa skikkelig etter alle kunstens regler. Dro på banen i dag, de første to-tre seriene var over alt, men på den fjerde begynte den å samle. Nå ser det hele bra ut. Skytterfeil forkommer nok innimellom, men ikke så katastrofale. Går ut fra at det hele da skyldes at den første pussen ikke ble gjort bra nok. 
 

Herlig rifle, med veldig bra potensiale. 

D406DB2D-4019-4F6A-BB28-158F8C08F282.jpeg

Edited by O-Rex
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...