Jump to content

Gammel Aya sideligger - noe å ta vare på?


ko-stens

Recommended Posts

Jeg har mulighet til å overta en gammel sideligger av merke Aya, i kaliber 12/70, fra 1966, fra onkelen til kona. Den er uregistrert, så det må jo gjøres. Han selv kjøpte den ny i sin tid, for en billig penge. Mener han sa han ga 600,- for den, den gangen.

 

Det er litt rust her og der, men den ser jo hel og grei ut. Løpene ser blanke og fine ut, men med et par litt mistenkelige matte spor. Mulig jeg må pusse enda mer, så ser jeg om det er gravrust på gang. Den er veldig lite brukt, men har brukspreg. Den har vel ikke blitt brukt på over 40 år. Stål tåler den neppe. Det står 850 kg. Trangboring aner jeg ikke, men det står noen tall på undersiden av løpene. På venstre står det i hvert fall to tall, 17,1 eller 17,7 og 18,5. 

 

Hvordan er kvaliteten på noe slik? Er det noe å satse på? Tenkte evt å få den tilpasset fruen, slik at hun kan ha noe å bruke når hun er med på jakt i blant.

20200101_172141.jpg

20200101_172134.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tallene er trangboring ift til utvendig løpsdiameter, så du må finne ut om det står 17.1 eller 17.7, men det er vel mest sannsynlig at det står 17.7, 17.1 ville vært veldig trangt såvidt jeg har forstått systemet. Det bør også stå noe tilsvarende på det andre løpet så du kan se hvilket som er trangest. Men det går jo an å måle dette med skyvelær også.

Link to comment
Share on other sites

AYA har produsert alt fra billigvåpen til topp kvalitet luksusvåpen. Det er normalt bra kvalitet på dem.

Dette er absolutt et våpen å ta vare på, men send bedre bilder.

Tallene under løpet er innvendig løpsdiameter før trangboring og diameter etter trangboring. 17,7/18.5 betyr at hovedlengden på løpet er boret til 18,5 mm diameter og at det snevres inn til 17,7 mm i trangboringen.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke vært redd for å skyte lette leirdueladninger (stål) med denne, forutsatt at du får brotsjet den opp til 1/2 trangboring eller åpnere. Det har jeg gjort i mange år med en Sauer Mod. 8 som jeg mener skal tåle samme trykk. En del gamle hagler ble levert med svært trang boring, så det kan også være en fordel åpne denne med tanke på jakt. Prøv nitro-solvent og bronsebørste innvendig i løpene, ev. også litt JB-pasta (hvis du ikke allerede har gjort det!), så blir de kanskje blanke og fine hele veien ut. Jeg er enig med Per-S i innlegget over, ta vare på dette våpenet og få eventuelt en børsemaker til å hjelpe deg med å fjerne rust.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått tatt noen bilder. Pusset også med nitrosolvent og ble kvitt det som kunne være rust eller noe slik. Løpene ser ganske bra ut, men... Det så jeg ikke før nå, det er en bulk i høyre løp, ganske langt foran. Denne er også godt synlig fra inni løpet. Det var vel ikke så bra... Den synes tydelig på det ene bildet. Er vel en 7 - 8 mm i lengden. Må ha fått en solid kakk her.

 

Hagla ser ellers ganske grei ut, den. Litt slitt flammeherding under, samt at treverket må fiffes opp. Den åpner og lukker fint og kjennes veldig tight ut. Tung på avtrekkerne, så må nok ta opp og smøre opp igjen mekanismen der. Men så var det bulken da... :-( 

 

For øvrig står det 17,7 i trangboring på høyre løp. Det er umulig å tyde hva som står på venstre løp. Ser ut som 17 og et lite kryss. Mye mulig det skal være 17,4. Puttet fingeren i løpet for å kjenne forskjell, men det er minimalt. Men hvordan er trangboringen etter "moderne standard"? 1/2 og 3/4? 3/4 og full?  

20200106_210704.jpg

20200106_210718.jpg

20200106_210728.jpg

20200106_210741.jpg

20200106_210759.jpg

20200106_210814.jpg

20200106_210823.jpg

20200106_211047.jpg

20200106_211057.jpg

20200106_211557 (1).jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev nettopp dette i en annen tråd i "hagle"-avdelinga:

 

"Sauer mod. 8 (og tilsvarende merket Simson - Gebruder Merkel, og kopiene fra AYA og Sarasqueta) er utmerkede valg, for de som vil ha s/s".

 

Denne er jo ganske lik Sauer mod. 8. Flott flammeherding, bra treverk i forskjeftet, litt mer ordinært i kolben. Men med litt god behandling (les gamle @Raudnakke-tråder), vil det bli et ganske pent våpen.

 

"Halv og hel" trangboring var vanlig på den tida, så en tur innom en børsemaker for å åpne trangboringene, samtidig som bulken blir fjernet, gjør nok våpenet mer egnet både til jakt og til trening med moderat ladete stålpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet  virker å være velholdt, men den bulken ser litt stygg ut, ser ut som metallet kan være skadet. 

 

Meget trangboret, 17,7mm (18,5) på høyre løp er vel nermere 3/4 enn 1/2. Venstre løp som normalt er enda trangere. Kanskje full eller xtra full.- Så ja, en åpning av chokene er vel nermest påkrevd for bruk som ordinært jaktvåpen. En fullt kurant oppgave for børsemaker og likså rette ut bulken ( om ikke metall er skadet), men det vil koste noen kroner,..så spørs om det kan være verdt det. Det kan bare du avgjøre. 

 

Link to comment
Share on other sites

Bulken ser liten ut, det er mulig den forsvinner om du skyter noen skudd med små blyhagl. Mål hvor mye metallet er trykket inn. Trykket så langt fremme i løpet er lavt, og så lenge bulke er en inntrykking på mindre enn 1 til 1,5 mm er det ikke noe problem. Det blir noen overflateskraper som ikke blir borte.

Når det gjelder trangboring så prøveskyt ulike jaktpatroner og bedøm skuddbildene før du sender til børsemaker for å slipe opp.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet ser fint ut, med unntak av bulken som det vanskelig å bedømme størrelsen/dybden på ut fra bildene. Hvis den er langt ute i løpet er den nok først og fremst et kosmetisk problem. Våpenet ligner, som andre har kommentert, på Sauer Mod. 8. Jeg har to stykker av Saueren, den første kjøpt i 1970. Den er fortsatt et strøkent våpen! Disse haglene hadde ekstrem trangboring, og jeg mener børsemakeren som åpnet den første sa han hadde målt boringen til "full" og "full-full". Fikk åpnet til forbedret sylinder og 1/4, og dette var favoritthagla til rypejakt (og leirdueskyting) i mange år. Hvis TS får brotsjet opp Aya'en har fruen et flott jaktvåpen i lang tid framover.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv åpnet opp chokene i en Merkel 8 jeg har. Fremgangsmåten var elektriker-rør med smergel i ene enden og boremaskin i andre styrt fra kammerenden. Satt mange vinterkvelder med dette og tok meg god tid.

Med jevne mellomrom ble våpenet prøveskutt på 35m og med samme patron som jeg husker var Gyttorps Röda papp us7.

Stoppet når resultatet var ca 50% av haglene innenfor cirkelen på 75cm Dia. Resultatet ble bra med fine skuddbilder motsvarerende forbedret Cyl.

Venstre løp er fortsatt litt for trangt og skal når "anden kommer på" åpnes opp noe mer.

Fikk en gang en bulk i min Beretta.- Det første børsemaker spurte om var om jeg hadde avfyrt skudd med den etterpå. Jeg erkjente at "jo, kunne ikke holde meg så det ble skutt på ei rype samme turen." Han svarte at det var helt på grensen til det forsvarlige. Bulken ble rettet,.fint arbeid som vanlig hos Rogne Våpen. Ble dog frarådet å skyte tyngre enn 36grams ladninger med det løpet. Noe som var helt Ok, bruker likevel ikke tyngre i noen av mine brekkvåpen.

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Får ta den med til en børsemaker og høre om trangboring og bulk. 1/4 og 3/4 kunne vært passe, kanskje.

 

Demonterte den i mindre biter for å pusse treverk. Selvsagt røk en skrue, fra avtrekkerbøyle til sikringsfløya. Må vel finne en form for erstatning der. Rustet nesten av. Den så bedre ut enn jeg trodde innvendig, faktisk. 

 

Treverket er pusset ned og oljet. Venter på at det skal tørke nok til finishjobbing. Ikke topp arbeid, men den blir finere enn hva den var, i hvert fall. 

 

Er det bortkastet tid å fikse hos børsemaker, ender den plombert på veggen til pynt. 

 

20200106_210718.jpg

20200108_233409 (1).jpg

20200106_210807.jpg

20200108_233359.jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør man slik selv?

 

Har nå pusset den ferdig, i den minste. Ble relarivt pen, egentlig. Brukte mindre tid enn anbefalt med pusse-kitet, men det fær nå være. Brukte CCL finishing kit og vokset med Liberon-voks til slutt.

 

Den bakre gjennomgående skruen røk da jeg skrudde den ut, så måtte finne en annen. Heldigvis passet en M4x40. Må kappe den litt, bare.

 

20200111_153052.jpg

20200111_153044.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei. Dette er en gammel brukshagle. Enkelt og greit. Så lenge den ikke framstår som pill råtten, så bruk den ! Lad den med moderne slugpstroner og prøveskyt den på avstand med tråd i avtrekkeren. Haglegevær etter 1940, sånn ca, har en sikkerhetsmargin på 50 prosent overtrykk. Det gjelder dobbelløpere. Pumpehagler 100 +.

En dobbelløper av godkjent fabrikat er i dag trykktestet til 1500 psi kammertrykl. + 50 prosent sikkerhetsmargin. Jeg har ladet  hagleammo i 50 år. Et exempel: Viihtavuori N-340 (N18) :

27 grs/ 35 g bly #6/Chedite plasthylser/alle typer plast forladnng.

Slug: 32 grs N-340/32 gram slug. Plast forladning. Kronografert til 560 m/s 10 m fra munning. MERK GRS vs GRAM !!!

(Chedite plasthylser brukes av mange kjente fabrikanter, og.. kammertrykkforskjellen er overdrevet når det gjelder komponenter, dvs plast forladninger og plasthylser. Også tennhetter, de er veldig like. Når det er sagt, filtforladninger og papphylser kan gi andre trykk. Til slutt, du skal være ganske dum eller beruset for å sprenge hagla di..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...