Jump to content

Parker-Hale 308


Virrus

Recommended Posts

Jeg oppfatter at dette er et brukt våpen. Det bør ikke være særlig risiko med å kjøpe dette fabrikkmerket. Du bør først og fremst se etter rust, både utenpå og inne i løpet. Løpet SKAL være blankt og fint. Du bør kjenne at bolten glir fint og lett, uten vesentlig slark. Og et velstelt våpen uten vesentlige skader og defekter sier en del om den forrige eieren. Du bør også prøve å få klarhet i hvor mange skudd våpenet har gått. Det kan si litt om hvor langt liv pipa har igjen. Hvis det følger kikkertsikte og lyddemper med rifla er det jo litt å være obs på der også.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Parker Hale produserte en del våpen basert på mausermekanismer. Flere av dem var bygd på sub standard låskasser. Parker Hale er en av de få produsenter der jeg vil anbefale å få en børsemaker til å kontrollere våpenet. Du får vesentlig bedre våpen billig på bruktmarkedet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er et brukt våpen ja. Skal få spurt hvor mange skudd det har gått ca. Ser ok ut ifra bildene, men må kjenne litt på det først. Han skulle ha 3000,- for den iallefall. Ikke prutevillig pr nå. 

 

1 hour ago, Per-S said:

Parker Hale produserte en del våpen basert på mausermekanismer. Flere av dem var bygd på sub standard låskasser. Parker Hale er en av de få produsenter der jeg vil anbefale å få en børsemaker til å kontrollere våpenet. Du får vesentlig bedre våpen billig på bruktmarkedet.

 

Gjerne kom med forslag, da jeg ikke har bestemt meg enda. 

Link to comment
Share on other sites

 Tikka, Sako, Sauer, Browning, Winchester, Remington, Ruger, Mauser, Howa, m. fl.

Antar du leter på Finn og at du ser etter "standard kaliber" mht. allsidig jakt inkl. storvilt, dvs. 6,5x55, .308Win eller .30-06. Lettere å gi råd hvis du har funnet noen annonser som er innenfor mht. pris.

(Det at Parker Hale hadde produsert rifler med sub standard låskasse var nytt for meg, men man lærer så lenge man leser her på Kammeret B|)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Sølvrev skrev:

 

(Det at Parker Hale hadde produsert rifler med sub standard låskasse var nytt for meg, men man lærer så lenge man leser her på Kammeret B|)

 

Det finnes endel skrap solgt av Aaserud, disse er merket Parker-Hale og Midland om hverandre, bygd opp av rester av amerikanske P17 rifler. 

PH bygd på sivile m98 kasser er like bra som samme bygd av Hva, Sako osv. Naturlig nok, kassene kommer fra samme fabrikk og maskin... 

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

PH bygd på sivile m98 kasser er like bra som samme bygd av Hva, Sako osv. Naturlig nok, kassene kommer fra samme fabrikk og maskin...

Her er jeg uenig. HVA og Sako bygde på sivile FN kasser, det er utrolig fine våpen.

PH bygde så vidt jeg vet mye på på St Barbara og østeuropeiske låskasser, jeg tror fabrikken i dag heter Zastava. Disse låskassene var av langt dårligere utførelse. Sivile FN kasser har hel venstreside, er det noen som har sett PH våpen med slike låskasser?

Jeg har sett PH våpen med så skjevslipte låskasser at kikkertmontasjene blir skjeve, og jeg har sett feilmonterte løp. Noe av dette skyldes vel også arbeidsmoralen i England. Men PH var på slutten et billigmerke med kvalitet deretter. Tidlige våpen var av brukbar kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Parker Hale er bokstavelig talt ei drittbørse. De fleste har også fått underbeslag av kinametall. Nå er det så mange kvalitetsrifler å få til en billig penge at PH, og dets like, hører hjemme på skraphaugen.

 

På romjulssalget til Jaktogfriluft var det så mange bra tlbud at man kunne bli svimmel.

Feks "ny" Rem700 KS i 270 til 5000.-. Det er litt over halv pris av hva skjeftet koster i løs vekt.

Jeg hadde lovet meg selv å ikke kjøpe flere våpen. Når J&F skulle ha 500.- for en "ny" Anschutz 1907, som koster 20000+ hos Landrø, brøt jeg sammen..

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Parker Hale er sikkert bra nok til norsk stubbe-sitter-jakt, akkurat som omtrent enhver "oppbygd" M/98 er det. En jaktkamerat kjøpte en PH da han fylte 18 i 1978, og den har funket helt OK i alle år etter det (at ikke den 308-ammoen han puttet i den alltid gjorde jobben, er ikke våpenets feil).

 

Men, som sagt to ganger før i tråden, et våpen som Steyr-Mannlicher Luxus er minst 3 divisjoner over PH og opphorede M/98-ere. Til samme pris kan det ikke være noen tvil.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

PH har ikke brukt Santa Barbera og Zastava kasser.

 

PH med mausermekanisme er stort sett Santa Barbara. Google er din venn..

 

Midland-riflene er bygget fra noen paller Springfield sluttstykker fra et oveskuddslager som det ble konstruert en ny billig, mest bedritent produserte på gammel teknologi, låskasse det er mulig å oppdrive. Midland-riflene kostet halvparten av PH i sin tid. Når jeg jobbet i våpenbutikk i studietiden hadde vi en slik i utstillingen, som det ikke gikk an å ta ladegrep med, slik at vi skulle slippe å selge noen.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, joska skrev:

Parker Hale med heil venstreside har eg sett fleire av

Dette kan være FN kasser og kan være av god kvalitet. Jeg tror det var mot slutten det gikk i billig dritt der det ble kjøpt inn sub standard deler. 

PH hadde et bra rykte lenge, men jeg tror det var på 70 tallet kvaliteten gikk i dass.

Link to comment
Share on other sites

Alle PH med kinametall underbeslag er SB.

FN har alltid levert komplette sivile kasser med hel sidevegg og stål underbeslag med utstikkende pinne på magasinlokk slik de er på Sako og Hq940.

 

Jeg har aldri sett en PH med FN kasse i Norge.

Det ble solgt mange PH/SB i Norge på 70-tallet fordi det var en av de billigste riflene på markedet når Kragen ble forbudt.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

med utstikkende pinne på magasinlokk slik de er på Sako

Jeg måtte ta en tur i garderoben, og jaggu var det ikke en pinne som stakk ut på Sakoen min. Nydelig låskasse med lite slark og flott polert underbeslag, men mye bruksmerker og slitt blånering. Stokken er også veldig bra utformet for en fabrikkstokk. Pussig nok er den i 8x60, ikke 8x60S selv om den er etterkrigs.

Link to comment
Share on other sites

Her er et kinametall underbeslag som ble brukt på alle Santa Barbara kasser i Parker Hale mausere:

 

IMG_2751_large.JPG?v=1555472749

 

Her er et FN underbeslag i stål med utstikkende pinne:

FN-Model-98-Mauser-Bolt-Action-Rifle-30-

 

Parker Hale med FN mauserkasse med pinne: (jeg har aldri sett denne i Norge)

 

0024445_used-fn-mauser-98-sporter-bolt-a

 

Her er Husqvarna 640:

full

Z35585D__39769.1546999043.jpg?c=2

 

 

J C Higgins FN mauser:

JC-Higgins-51-made-in-beligum.jpg?resize

 

FN FN mauser:

20170822133029-9944.jpg

 

Sako FN Mauser:

 

sako_high-power_rifle_action.jpg

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Parker Hale i 7mm.Rem.Mag.

Jeg har sett noen Parker Hale rifler i .308W - 6,5 - 30-06. Disse har vært en noe annen modell enn min, som billigere preg med underbeslag og nettskjæringer m.m. Min modell har betegnelsen Classik 81. Om det er Santa Barbara eller Satzava låsekasse vet jeg ikke noe om. Jeg kjøpte den i 1995 hos en våpenhandler som hadde fått inn et konkursbo. Til spottpris. Nå skal jeg ikke skryte opp denne rifla, men den fungerer etter mitt behov. Bruksbørse til alle forhold. Den er ikke et smykke jeg er engstelig for uansett vær, klatring i bratte lier osv. Jeg hadde ikke felt en tåre for å bytte den inn i mye annet fint jeg har sett. Jeg har en del våpen (alle registrert selvfølgelig), men kvier meg for å legge inn en ny søknad. Redd onkel blå vil få ryddedilla i garderoben min, så jeg sitter stille i båten. Jeg kan leve med det jeg har, det funker. Jeg bruker Parkern til alt, jeg har fått noen titalls elg og noen rådyr med denne. 7mm.Rem.Mag. krever litt tanker om skuddplassering på mindre vilt, helst pene sideskudd, så blir det litt mer mat ut av fangsten. 

Parker Hale 1.jpg

 

Parker Hale 9 tagg.JPG

 

Parker Hale b.JPG

 

Parker Hale c.JPG

 

Parker Hale d.JPG

 

Bilde fra mitt viltkamera. Disse dyrene har jeg sett flere ganger den gangen, de ble spart.

Parker Hale Rådyr.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Per-S skrev:

Har den en C ring låskasse eller er det frest ut på begge sider?

Der er jeg usikker. Annen opplysning, den ble levert med 24" løp. Jeg sleit det ut etter ca.3500 skudd og fikk Børselars til å sette inn et nytt. Lothar Walther løp i 26".

PH kasse 3.JPG

Det er ikke en "Custom", men helt grei.

PH kasse 2.JPG

Er litt usikker, men mener montasjen er den samme som standard 98.

PH kasse 1.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...