Jump to content

Er kikkertsiktet mitt ødelagt??


andre2003

Recommended Posts

Hei!

 

Fikk et brukt Schmidt & Bender kikkertsikte i posten i går. Det er av typen Klassik 3-12x-50. 

 

Er det vanlig at man må holde synsvinkel i en eksakt riktig vinkel? Med en gang jeg begynner å bevege litt på vinkel inn i glasset, ser jeg bare «veggene» på siktet. Eller sagt med andre ord: jeg ser fint lite😜

 

Takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Kua glemmer at den har vært kalv :)

 

Men dersom det er høyde og sidejustering så bør en kanskje forvente at en er klar over det, før en går på jakt.

Du får spørre og grave her, samt lese deg opp FØR du går på jakt, og ikke minst trene mye med geværet ditt.

Ikke minst sikker bruk av skytevåpen.

 

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Sitka said:

Kua glemmer at den har vært kalv !

 

Jeg mener at alle som har lov til å eie skarpe skytevåpen bør vite sånn ca hvordan det funker og at en skal justere inn våpen før en bruker det (kikkertsikte/sikter på rifle og trangboring/siktebilde på hagle).  Det bør liksom være et minimumskrav for hvor mye man gidder bry seg for at man skal kunne gå ut i skauen med en rifle. Eller er jeg unødvendig streng og arrogant som mener det?

Jeg sier ikke at TS er en tufs, men dersom dette med å skyte inn våpen ikke har vært nevnt på jegerprøvekurset, så........ be om pengene tilbake ;)  

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Klippe...

Jeg mener at alle som har lov til å eie skarpe skytevåpen bør vite sånn ca hvordan det funker og at en skal justere inn våpen før en bruker det (kikkertsikte/sikter på rifle og trangboring/siktebilde på hagle).  

Det står vel ikke noe sted at han har lov til å eie skytevåpen? 

Link to comment
Share on other sites

På 16.11.2019 den 14.26, Ei tohi varjata skrev:

"...Håper oppriktig at du mener det er noe annet (f.eks lys og parallellakse) enn høyde- og sidejustering. Hvis det siste er ukjent for deg blir jeg litt satt ut av hvor lite folk læres opp før de får lov til å dra med seg ei rifle ut i skogen..."

Dette med parallellakse krever litt mer forklaring...ganske nytt for meg i kikkertsiktesammenheng...

Søkte litt på nettet, og fikk mye morsomme forslag 😶

 

https://www.google.no/search?source=hp&ei=o5HRXeuNLe6Ck74PtKiz-AU&q=parallellakse&oq=parallellakse&gs_l=psy-ab.3..0j0i10l9.2547.5189..5616...0.0..0.71.779.13......0....1..gws-wiz.....0..0i131.dFcwgDFc3yE&ved=0ahUKEwir66Kk8PHlAhVuwcQBHTTUDF8Q4dUDCAU&uact=5

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Hare4 skrev:

Ta med kikkerten på nærmeste skytebane eller våpenbutikk så er jeg sikker på noen der kan forklare deg hvordan den fungerer:) 

 

I motsetning til deg, er jeg ikke HELT sikker på det!

 

Skytebaner: I "skyteprøvetida" (juni - jaktstart) er det to kategorier personell som betjener DFS-banene:

 

Kategori A: De aktive skytterne, som egentlig ikke har tid til det, midt i konkurransesesongen. Disse vet alt om hvordan en justerer avtrekk, stiller løps- og skjefteskruer til riktig moment, og hvordan pressavtrekket skal utføres, for å skyte bare innertiere - alt dette, vel og merke, med DFS-våpenet, Sauer 200 STR i 6,5x55. De av disse som jakter, vet fram og bak på SITT EGET jaktvåpen - andre jaktvåpen (for ikke å snakke om konkurransevåpna til andre skytterorganisasjoner!) er noe som ikke interesserer dem, særlig hvis det ser ut som om det er hentet fra en science fiction-film.

 

Kategori B: Ivrige, pliktoppfyllende, gode naboer til skyttere, eller foreldre til forhenværende rekrutteringsskyttere (som nå driver med data-animasjon, velvære-produktsalg, eller veteranbiler). Disse kan alt om hvor på kortet man skal attestere for "pliktskudd" og fullført skyteprøve, hva som skal betales for hva, prisene for de forskjellige typene ammunisjon (men ikke hvorfor disse er "forskjellige"!). Fram og bak på et jaktvåpen? Hmmmm - er det ikke noen av skytterne til stede i kveld, da?

 

Våpenbutikker: Der finner man mange personer som kan si, på en overbevisende måte, at det dyreste alltid er best, og samtidig på en elegant måte vrir seg unna å si at det billigste ikke er godt nok til bruk, eller forklare hvorfor de har rimelige produkter i sortimentet. Hvertfall inntil du sier at du ikke har råd til de dyreste produktene, så det blir ingen handel. Da er plutselig de rimeligere produktene gode nok. De klarer bare, på en psykologisk riktig måte, å overbevise deg om at du er en så kvalitetsbevisst person at du bare MÅ ha det som, sånn rent tilfeldig, er dobbelt så dyrt som noe som virker prikk likt.

 

Hva "knoppene" på sida av kikkertsiktet skal brukes til? Det sier de at du, som er så overveldende intelligent, teknisk begavet og allment interessert, lettvint finner det ut, ved å gå til produsentens hjemmeside.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, BC.Airn said:

Jada - skrevet på mobil hvor ordforslagsfunksjonen lever sitt eget liv.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...