Jump to content

Tennhettene passer f**n ikke i lomma!


Longshot

Recommended Posts

Skulle endelig begynne å lade 223 selv og hadde endel hylser som jeg gjorde klar. Problemet er at tennhettene passer ikke i lommene! Ett parti, med S&B-hylser der fikk jeg med litt motstand presset inn hettene. Men et annet parti hylser fra samme produsent, samt en god del Federal-hylser av ulike batcher er blegg umulig å få inn hettene på. Dette er RWS-hetter, smal rifle 4,45 mm. Er disse større enn andre tennhetter, eller gjør jeg noe helt idiotisk feil her? Det er  utelukket å bruke mer kraft enn jeg allerede har gjort; enkelte av hettene ble sittende halvveis fast i lomma slik at jeg måtte ta av hele hylseholderen og bruke et skrujern for å jekke løs tennhetta som ikke rikket seg hverken inn eller ut. Noen av hettene ble bulket/ødelagt i forsøket på å tvinge dem inn så det er vel bare flaks at de ikke gikk av mens jeg holdt på.

 

Noen som har vært borti tilsvarende? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt vanlig på mange federalhylser, nato og noen andre merker. Hvis du ser godt etter er det en ring rundt tennhettelomma. Denne må du frese vekk, da får du presset inn tennhetten på vanlig måte. Litt jobb, men verdt det. Bruk en vanlig forsenker og drill👍

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, ahumbo said:

en ring rundt tennhettelomma. Denne må du frese vekk

 

Stemmer! Det er en ring ja. Drill har jeg, men usikker på hvilken forsenker? Er ringen laget av mykere materiale enn hylsebunnen slik at man ikke risikerer å frese vekk mer enn man skal når man gjør det på frihånd?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet endel hylser fra federal og de er en pest å få satt nye tennhetter i, så jeg brukte dette gradverktøyet som fulgte med i ladesettet, 2-3runder i hettelomma så gikk hettene inn

https://www.brownells.no/Lee-CHAMFER-TOOL-LEE-PRECISION-100010140

 

Du kan sikkert gjøre samme jobben for hånd med en 10mm bor, tror ikke jeg ville begynt å rote med boremaskin bak i hylsene da det er sjans for at det forsvinner for mye gods da

Link to comment
Share on other sites

Avgraderen til Lee er et velfungerende håndverktøy, faktisk. Ellers finnes mange hettelommebrotsjer som kan monteres i drill, disse kødder ikke med hylsehodet eller tennkanalen. Jeg har et billig sett fra Lyman, fungerer det.

"Swager" er sikkert topp. Men hvis du skal preppe noen håndfuller med hylser, går det fint med enklere verktøy.

 

Det meste av .223- hylsene har slike nitede hettelommer.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Longshot skrev:

 

Stemmer! Det er en ring ja. Drill har jeg, men usikker på hvilken forsenker? Er ringen laget av mykere materiale enn hylsebunnen slik at man ikke risikerer å frese vekk mer enn man skal når man gjør det på frihånd?

I byggvarebutikken får du kjøpt forsenkere i forskjellige dimensjoner. Det er rett og slett en liten fres som er beregnet på å lage plass til skruehodet slik at den blir forsenket i bl.a hardt tremateriale. Ingen problem å bruke denne på hylsene. Med den påmontert drill går det både kjapt og smertefritt! Såpass kontroll har du på drillen  at du stopper før du får tatt for mye. Prøv deg frem, jeg har gjort akkurat det samme på flere tusen 223-hylser👍

Link to comment
Share on other sites

Alle som har ladet i hylser fra bulk, surplus, mil etc med niting eller krympering har nok vært borti tilsvarende i varierende grad. Selv med sk swaging og kraftig avfasing er det ikke uvanlig at det må sorteres ut og kasseres en del hylser. Varierer med fabrikat og lot.

Link to comment
Share on other sites

S&B revolverhysler har samme problemet.

Om du har en håndfull eller 2 med hylser funker et freseverktøy som beskrevet over.

 

Har du større mengder er en Dillon Super Swage 600 som avbildet av @Spinnvillt mye bedre.

Med en planke og en strikk kan du montere den opp med auto-utkast slik at det går veldig raskt uten at du sliter ut fingrene på å tviholde på hylser som freses.

Link to comment
Share on other sites

Det var noen hylser jeg ikke fikk hettene skikkelig inn i så de stikker litt ut. Det er helt umulig å presse dem helt inn. Tenkte jeg skulle rett og slett bruke rifla til å sette av hettene, men patronene kamrer selvsagt ikke når de er for lange. Er det trygt å bruke en decapping die  for å få dem ut, eller risikerer man at det smeller? Er det andre måter å gjøre det på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har presset tennhetter ut med utstøternåla i dia (med veldig forsiktig pressøkning) uten de har gått av. Det er jo da en forutsetning at du får patronen inn i hylseholderen. Alternativt har jeg satt av hetter ved å plassere hylsene i en liten skrustikke, og benytte en liten spikerbit holdt i en telefontang som jeg gir et lett slag med en hammer. Vernebriller og hansker er en selvfølge ved slike operasjoner!

Link to comment
Share on other sites

På 9.11.2019 den 15.12, Sølvrev skrev:

ternativt har jeg satt av hetter ved å plassere hylsene i en liten skrustikke, og benytte en liten spikerbit holdt i en telefontang som jeg gir et lett slag med en hammer. Vernebriller og hansker er en selvfølge ved slike operasjoner!

ja holder lenge med hansker å briller. kommer bare et lite poff når de settes av 😁💣

Link to comment
Share on other sites

På 3.11.2019 den 9.21, vavlo skrev:

Alle som har ladet i hylser fra bulk, surplus, mil etc med niting eller krympering har nok vært borti tilsvarende i varierende grad.

 

Dette gjelder ikke bare patroner som er "nitet".

 

Selleri og Gulrot (S&B), og Partizan (PPU), i 6,5x55, har hvertfall en skarp kant på tennhettelomma, og dette fører til en del hette-havarier. De øvrige 6,5-hylsene jeg lader (Norma, Lapua, RWS) har avrundet kant, og har ikke problemer med å få hettene på plass. S&B og PPU må få en omgang med avgradingverktøyet, før første gangs hetteisetting. Bortsett fra det, har jeg ikke noe å utsette på disse to hylsefabrikatene (i 6,5, ja).

Link to comment
Share on other sites

Kan være at du rett og slett har trange hettelommer. Om en lomme er på indre toleranse og en hette er på ytre er det vanskelig å få de inn. 

 

Eller det kan være dybden på lomma er utenfor spek.

I tillegg til freseverktøyet for å ta niting og grade åpningen finnes det noe som heter en Uniformer.

Disse er forskjellige for SP og SR etter det jeg husker men det de gjør er å frese hettelomma til korrekt dybde.

 

Har en sånn Lyman case prep center med 5 stasjoner som kom med følgende for rifle:

- krymp/grad fres for åpning av lomme.

- lomme-renser (ser ikke poenget)

- uniformer for dybdefresing av lomme. 

- gradfjerner utvendig (for munning etter trimming)

- gradfjerner innvendig (for munning etter trimming)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...