Jump to content

Hornady Eld-X


Jegern73

Recommended Posts

Hei.
I mangel av å helt vite hvor jeg skulle poste denne så tarvjeg en sjans her.

Prøver ut denne kula i fabrikkladd utgave fra Black Hill i 308. Kun fått testet på en rev, og det ble ei knyttnevestort utgangshull (hold 80m). 
Så er spm om effekten på hjortedyr og elg med denne kula😳? Redd det blir endel gris, spesielt på rådyr. 
Noen med erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye erfaring, men har skutt tre elg med 143gr ELD-X i 6,5x55.

Ei kule tok ryggen på en kalv, den gikk i oppløsning. (860m/s - 60m)

Neste gikk gjennom bog på begge sider på en piggokse, fin sopp. (Lav fart - 110m)

Den siste plystra rett gjennom ryggen på en kalv, pene sårflater. (840m/s - 75m)

 

Kula fungerer bra den. Gjør bra med skade og dyra dør av den. 

Nå skal det sies at denne kula i nevnte kaliber ikke gir deg all verdens til status blant ekspertene her på kammeret, så da spørs det hva du synes er viktigst.

Til neste år så jakter 50% av laget vårt med den kombinasjonen så da kanskje det blir enda flere erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Det høres nå bra ut🙂 Da vil jeg prøve ut denne sesongen i håp om felling.

Ekspert uttalelser legger jeg ikke så mye i. Viktigste er reelle erfaringer jeg kan bygge på. Så de må mene hva de vi i så måte.

 

Takk for innspill og deling av erfaringer med kula👍🏻 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

ELD-X kulen gir fra mye energi i kjøttet, lager en stor sår kanal. så på mindre dyr, vil man få et stort utganghull. 6.5x55 eld-x er laget for stor vilt og amerikansk elk. Amerikanerne sier på hold under 150m, har kulen en enorm energi i seg, så blir mye energi overføring i kjøttet. men på hold over 150m så blir det mindre gris og den dreper vilt på flere hundre meter. Det er langhold storvilt jakt denne kulen er laget for.

 

Men treffer man bein eller bare kjøttet så er det stor forskjell på sår kanalen og energi overføringen. så treffer man bein på under 150m i det vitale på storvilt så kan man oppdage at viltet dør momentant. Men mulighet for at man må kutte bort litt kjøtt.

 

Kulen er utmerket, men kommer an på hvor hardt man lader den og hvor høy utgangshastighet man lader den til. 

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, torgeirmoen skrev:

ELD-X kulen gir fra mye energi i kjøttet, lager en stor sår kanal. så på mindre dyr, vil man få et stort utganghull. 6.5x55 eld-x er laget for stor vilt og amerikansk elk. Amerikanerne sier på hold under 150m, har kulen en enorm energi i seg, så blir mye energi overføring i kjøttet. men på hold over 150m så blir det mindre gris og den dreper vilt på flere hundre meter. Det er langhold storvilt jakt denne kulen er laget for.

 

Men treffer man bein eller bare kjøttet så er det stor forskjell på sår kanalen og energi overføringen. så treffer man bein på under 150m i det vitale på storvilt så kan man oppdage at viltet dør momentant. Men mulighet for at man må kutte bort litt kjøtt.

Dette er stort sett svada. ELD X er en kule som oppfører seg som alle andre kuler. Den har verken mer eller mindre energi enn andre kuler med samme vekt og hastighet. Innenfor sitt tiltenkte hastighetsområde oppfører den seg som alle andre kuler med samme konstruksjon.

Sannsynligvis gjør den jobben om skuddet sitter der det skal.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Dette blir nok en del OT, men det er jo ikke noe nytt her på Kammeret  :)

Med kun grunnskole på 60-tallet (vi gutta reiste jo til sjøs må vite når vi var konfirmert), har jeg ikke forutsetninger for å regne, beregne, og forstå denne "energien" som enkelte kuler har, som de "legger igjen" i viltet,  og som tydeligvis er en forutsetning for å drepe effektivt.


I mitt enkle og etter hvert gamle hode betyr energi i denne sammenhengen hastighet og tyngde på kula, og bremseeffekten når den treffer viltet, som avgjøres av ekspansjonen av kula, og som igjen lager sårkanalen, og i tillegg skaper hydraulisk (riktig begrep?) "sjokk" i nærliggende vev, organer og blodårer.
Effekten av dette, og nå snakker vi storvilt, er utbløding med blodtrykksfall som igjen medfører død etter varierende antall meter, alt fra 0 til sikkert over hundre i enkelte tilfeller.
Om man velger å kalle alt dette for "energien som kula legger igjen", så greit nok for min del.
Enkelte er jo også sterke motstandere av gjennomskyting for da forsvinner "energien" i myra i stedet for å forbli i viltet og tydeligvis utøve en slags magisk effekt.
(noe for sjaman Durek å kikke på?)

For min del hjelper det ikke med matematiske formler for å forklare dette, til det er jeg alt for uskolert.
Men et langt jegerliv har vist meg, slik jeg har oppfattet det, at det er sårkanalen med blodtrykksfall som til syvende og sist dreper viltet.
Unntaket er treff i centralnervesystemet som vanligvis slokker lyset ganske kjapt.
Det er naturligvis også mulig at det har skjedd en masse på kulefronten som jeg ikke har fått med meg og som sparker beina under min enkle teori...det skal man ikke se bort i fra.
Men inntil videre, og de årene jeg har igjen å jakte, fortsetter jeg nok å bruke mine trofaste Woodleigh PP i de jaktriflene jeg har igjen i skapet.
Jeg vet de virker fortreffelig på de avstander jeg skyter, hvis jeg gjør mitt :)

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

http://panhandleprecision.com/hornady-143-grain-eld-x-review-hunting-performance-test/

 

I følge denne "testen", så gjør den så mye skade som den er tiltenkt, men har en ulempe med ikke så høy restvekt.

Får mest restvekt hvis man ikke treffer bein, men det er noe man ikke vet før man parterer dyret.

Edited by Strikkejeger
Link to comment
Share on other sites

142 ablr er ett mye bedre og sikrere valg. Den har solid kobber i boattailen og er loddet. Det blir iallefall en liten plugg på 40% restvekt som holder sammen. 

 

Eld-x brukte jeg en sesong, og er nok den mest fragmenterende kula jeg har prøvd. Skjøt en 10-15 hjort og noe lignende med rådyr. Får oftere gjennomskyting med ELd-m, enn x.  Eld-x går totalt i oppløsning, men for all del, alt ble felt med ett skudd. 

 

Noe av det mest ideelle er nok federal terminal ascent. Synd den bare finnes i 130gr til 6,5

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg kan finne er ikke Hornady ELD-X loddet, men den har en Interlock-ring:

https://www.hornady.com/bullets/eld-x#!/

 

Men Hornady Interbond er jo loddet.

https://www.hornady.com/bullets/rifle/6-5mm-264-129-gr-interbond#!/

 

Federal Terminal Ascent finnes bare i 130 grains er nok det <<ladebenken>> mente:

https://www.federalpremium.com/rifle/premium-centerfire-rifle/terminal-ascent/

 

Nosler 129 grains og 142 grains Accubond Long Range er nok også bra saker som han skriver:

 

Bullet Info

 

Bullet Info

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Eld-X er en konvensjonell blyspiss, med mekanisk låsning av mantel.....fragmenterer som et helvette på korte hold, samt at den ekspanderer godt selv på laaange hold. Langholdskule i boka mi,,,eller splatter-kule for å få ned hjorten på stedet ved korte hold/drevjakt og litt marginale treff...

Ville ikke brukt den på stor elg, selv om den funker til det også...

ABLR er riktignok lodda, men tynn mantel og voldsom ekspansjon på korte hold. Skutt noen hjorter med den. Funker som bare det, men slaktet ser ikke ut etterpå her heller. Langholdskule som navnet tilsier...

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Den har ikke noe høyere bevegelsesenergi enn hvilken som helst annen kule av damme vekt i samme fart. 
 

det som gjør at den fragmenterer er at den er designet for ekspansjon i svært lave hastigheter. Dette betyr stor hullspiss bak plasttuppen og tynn mantel i front for å initiere ekspansjon. Når du da øker anslagshastigheten til mer normale hastigheter medfører det nødvendigvis at kula ikke holder sammen.  
 

når den går i oppløsning mister den også evnen til å penetrere.  Den gir god effekt, men jeg hadde nok ville valgt noe annet til å skyte midt i bogen på en elg okse, spesielt i 6,5.  Alt til sitt bruk. Skyter du ikke majoriteten av dyrene dine over 400 meter, så kan du heller velge en accubond. Den holder sammen og gir i normalpatroner ok ekspansjon ut til 400-450meter.
 

De gamle blyspisskulene, som norma elite,  som kanskje er grunnleggeren til diskusjonen 6,5/elg er en mye mer solid kule enn eld-x.

Link to comment
Share on other sites

Påstår ikke at den har mer energi i seg enn andre kuler. Men mantelen er ikke "laget" for korte avstander.

Kulen er laget for å gi i fra seg energi i viltet, og mye energi blir frigitt på korte hold. Mer energi frigitt i viltet = mer skade.

Eld-x er tenkt for de som skyter forbi de normale holdene, der kulen har lavere hastighet. Kulen er laget for rask ekspansjon, og når den har lavere hastighet så ekspanderer den seg forsatt mye, mens normale kuler som Orxy vil ha mindre ekspansjon. Så på avstander over 150m vil man ha mer restvekt i kulen.

Accubond har jeg bare lest om, men ELD-X er lettere tilgjengelig for min del, så velger ELD-X.

 

Men da virker det som begge er enige og vi legger den dau.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Strikkejeger skrev:

Mer energi frigitt i viltet = mer skade.

Sludder. Det eneste du får mer av er skadet kjøtt.

Det er kun den energien som brukes til å påføre viltet dødelige skader som er av interesse for effektiviteten under jakt. Den energien som brukes til å påføre kjøttskader som ikke er umiddelbart dødelige øker sannsynligheten for stygge skadeskytinger.

Hornady kuler er kjent for å være upålitelig fordi de ekspanderer og splintrer så raskt at de ikke alltid penetrerer inn til vitale organer. Da blir det slik at all energi er avgitt i viltet, men likevel kun en alvorlig skadeskyting. Norma Elite var ladd med en Hornady kule, og i tillegg til mye skadeskyting så slaktet ut som det var drept med håndgranat. Kulen er ikke nødvendigvis ubrukbar i alle situasjoner, men har et svært snevert bruksområde der den kan gi gode resultater.

Å tro på reklame er som å tro på julenissen, og at voksne mennesker kan tro på slikt tøv om kuler viser mangel på kunnskap og bruk av tankeevnen. Her gjelder det gamle ordtaket: Dersom noe er for godt til å være sant, ja så er det ikke sant!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Strikkejeger skrev:

Mer energi frigitt i viltet = mer skade.

Ja, men som @Per-S sier, ikke nødvendigvis dødelig skade. Det som dreper viltet er en sårkanal gjennom vitale organer, med påfølgende blodtrykksfall og sirkulasjonssvikt, som igjen fører til oksygenmangel til hjernen, og til slutt død. Dette er grundig diskutert i en annen tråd. Noen myter er visst mer seiglivede enn andre? 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei og takk for alle svar på spørsmålet👍🏻
Men som en enkel utgave jeg er så blir det for min del mye tekniske teorier og utregninger som jeg ikke helt får satt meg inn i. 
Nå er våpen og kaliber ute av hus, og inn kom 6,5 og 9,3. Kule er ikke Eld-X🙂

 

Skitt jakt😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...