Jump to content

Depriming på progressiv ladepresse


OysteinR

Recommended Posts

En liten historie om depriming og universale decap dier

 

Jeg har pleid å deprime lange hylser (.223/.38/.357/.44) for hånd før vasking (våt-tromling med stålpinner) da dette gjør det lettere å få ut vannet. I tillegg er det ikke store volum så det har sjelden vært noe problem. .45 ACP og 9mm er ofte større mengder og uansett har det funket å bare riste de litt, men jeg har alltid irritert meg litt over at det klart er møkk igjen i de. Noen av oss (dere vet hvem dere er) liker blanke rene hylser :D 

 

Da jeg slet med en senebetennelse i starten av i år begynte jeg å tenke på å gjøre dette på pressa i stedet og da deprime alt.

Så da er scenen satt for et eksperiment.

 

Utstyr jeg allerede hadde var en Lyman trommel, sopptørker fra Claes, Dillon XL 650 ladepresse (med slange koblet til depriming hullet) og en Harvey Deprimer (håndverktøyet).

 

Bestilte et ekstra verktøyhode for pressa da Brownells hadde tilbud på Dillon i sommer. Bestilte også en Lee Universal Decapping Die da mange (inkludert på dette forumet) skrev den var bra. Vurderte på å bestille den minste bord monterte Lee C-pressa også (650.- hos Trond Alvestad) men poenget var minst mulig manuelt arbeide så eksisterende presse med hylsemater skulle brukes.

 

Da alt var i hus var det på tide å teste.

 

Pressa var satt opp for .45 ACP og jeg hadde 200+ møkkete hylser liggende så alt var klart for en realistisk test.

 

Normal prosess er deprime for hånd, tromle 1 time, bytt vann, tromle 1 time til, tørk 2 timer.

 

Planlagt prosess var følgende:

1.       Kjøre hylsene i trommel med sitronsyre og Zalo i ca. 1 time for å løse opp møkk (uten stålpinne for å slippe å sile ut/riste ut disse). Tørke i sopptørker i 2 timer for å være sikker.

2.       Deprime i 650-pressa med bruk av hylsemater.

3.       Vaske igjen i 1 time med stålpinner og enten sitronsyre/Zalo eller med en liten dash Lyman Turbosonic. Tørke 1 time i sopptørker.

4.       Profit! Eller blanke hylser.

 

Fase 1 med vasking/tørking gikk som normalt. Men her er det ekstra viktig at man ikke har blandet hylser som kan sette seg fast inne i hverandre. 9mm passer inn i .40 som passer inn i .45 (noen 9mm hadde lurt seg inn).

 

Det var i fase 2 med selve deprimings-prosessen at svakhetene med denne Lee-dia kom for en verden.

Justering av dia var kurant men den låseringen den kom med var ikke bra. Løsnet stadig vekk. Hadde nok byttet den med en Dillon-ring etterhvert.

 

Men du verden, så mye tull det var med den dia ved kjøring!
Ca. hver 10 hylse stoppet den bom på enten pga. at utstøter pinnen var for tykk eller fordi den eller hylsa ikke var sentrert. Det ble mye dilldall og jeg endte opp med å bare legge hylsene som stoppet til side.  Disse lot seg deprime med Harvey-verktøyet etterpå uten problemer.

 

På denne dia forsvant også utstøter pinnen opp og ut av posisjon veldig lett. Måtte skru den dønn fast med 2 skiftenøkler og den kunne allikevel flytte på seg om jeg tok i litt. Et annet problem var såkalt «pull back» hvor tennhettene satt seg fast på pinnen og ble dratt inn i hylsa igjen. Måtte sitte og nistirre på slagen der hettene skulle falle igjennom og når jeg ikke så den falle måtte jeg dra håndtaket fram og tilbake noen ganger til den kom. Ikke effektivt.

 

Det kom også litt møkk inn i tennhettesystemet til ladepressa siden dette roterte mens jeg holdt på og primer punchen gikk opp i den tomme hettelomma. Dette var fy men jeg hadde en løsning på dette i tankene.

 

Da jeg var ferdig sjekket jeg klokka. Deprimingen (selv med problemer og stopp) tok teknisk sett kortere tid enn å deprime for hånd men med tekniske problemer, 2 tørkerunder og noen hylser som måtte deprimes for hånd uansett var total tid lenger.

 

 

Så testet jeg det som var det store poenget med å bruke pressa: deprime større mengder 9mm.

Her måtte Lee-dia melde pass. Ca. hver 5 hylse var stopp og pull back var et stort problem på de den ville ta. Ga opp før jeg hadde nådd 50 stk. og satte i .45 ACP sizer dien fra Dillon. Denne tok 100 stk. til ok men det var fremdeles en del stopp på hylsene med trange hull.

 

Lee ble lagt på hylla og stedet bestilte jeg Mighty Armory Magnum Decapping Die sammen med Primer Stop Switch fra JB Shooting.  Kjapp levering her.

Denne kom i hus på noen dager og nå ble det andre boller og vei i vellinga!

 

Denne dia sentrerte som den skulle og tygde igjennom alt av 9mm i forskjellig fabrikat uten et kny. Eneste stopp var en enslig Berdan-hylse og da kjente jeg øyeblikkelig at det stoppet. Det var ca. 2 tilfelle av pull back på hettene og dette stoppet heller ikke prosessen da de falt av på veien opp i stedet for å sette seg fast i hylsa igjen.
200+ 9mm hylser ble deprimet på nesten halve tiden av de 200 .45 hylsene og med bare 1 full stopp på en hylse som ble kastet.

 

For å redusere møkk i pressa hadde jeg ikke bare stoppet primer systemet men også skrudd ut primer punchen. Det var da minimalt med rengjøring påkrevd etter at alt var ferdig.

 

Hylsene ble så kjørt runde 2 i trommel og etter ca. 2 timer i sopptørker var de helt tørre og klare til bruk!

 

Konklusjonen er at det er sant som de sier: «Buy once, cry once».
Mighty Armory-dia kostet omtrent det dobbelte av Lee-dia, men min tid er heller ikke gratis. Noe som funker med en gang er verd 300.- mer enn noe som må dilles med og fikses på konstant bare for å gjøre en halvgod jobb.

Det er godt mulig Lee-dia funker bedre i en 1-stasjonspresse men for meg var poenget å eliminere manuelt arbeid. Det å sitte å putte en og en hylse av 2-300 i en 1-stasjon er ikke mye bedre enn å sitte med et håndverktøy.

 

 

Et lite apropos:
Jeg observerte at det ble vått på innsiden av slangen der hettene falt igjennom. Et klart tegn på at selv etter 2 timer i sopptørker var det fremdeles vått i hette-lommene eller i selve tennhettene. Dette betyr at hylser som er vasket med tennhetter i må ha mye lenger tørkeperiode enn de som er deprimet og tørket. Jeg kunne ikke se noen tegn til fukt i pressa eller under shell plate men slagen hettene falt ned i hadde klare merker på første bøy. Hylser med hetter i bør dermed ikke lades om samme dag som de er vasket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Per-S skrev:

Skal du være sikker på å få ut alt vann fra tennhetten må du tørke med godt over 100 grader slik at vannet faktisk koker bort. Ellers kan hylsene ligge i dager og uker før de tørker naturlig.

Nettopp! Og derfor har jeg ikke forstått poenget med å vaske hylsene før de er presset og hetta er ute. Hylsefett må jo uansett vaskes av? Om de er litt sotete eller skitne på annet vis, må det da være mye enklere å tørke av dem med en klut hvis du er redd for tilsmussing av dia.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, OysteinR skrev:

Ca. hver 10 hylse stoppet den bom på enten pga. at utstøter pinnen var for tykk eller fordi den eller hylsa ikke var sentrert.

 

Jeg har brukt denne Lee-dia i mange år uten å oppleve slike problemer (308, , 38/357, 44, 45 Colt/ACP, 454++). Dia står i en Co-Ax, så det kan ha noe med saken å gjøre. Co-Ax'en har jo på en måte "flytende" hylseholder, som i alle fall i teorien skal sentrere hylsa lettere på vei inn i dia. Dunker ut alle hetter i Co-Ax'en før tromling, for å slippe guff og møkk i Dillon-pressa.

 

MEN: Fikk for en stund siden tak i 3000 engangsskutte 44 Magnum-hylser fra Fiocchi. På en del av disse (2-3 prosent) ble det bom stopp pga. flammehull som ikke var i nærheten av sentrert i hettelomma. Man kunne lett se med det blotte øye at hullet satt ut mot siden i hettelomma. Kom meg gjennom alle tre tusen hylser, og fikk kastet de som hadde skjevest plassert flammehull, men fortsatt er det mange igjen som ikke er bra. Hylsene er tiltenkt SWS, og da blir det fort en del lading. Tror jeg skal teste den Mighty-saken, så takk for tips!

 

Jeg dunker ut hetter på samme måte som han gjør i starten av denne videoen. Går super-fort når man har en bøtte under pressa:

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lee sine låseringer er ikke mye å rope hurra for om en bruker de på dier en skrur inn og ut stadig vekk. Montert fast i en presse eller en turret gjør de jobben helt greit. En får en pose skikkelige låseringer og en pils for prisforskjellen mellom Lee dier og andre merker. 

 

Hva du gjør som fremprovosere det du beskriver skjønner ikke jeg,  å dytte ut hetter krever omtrent ingen krefter og behovet for justering av den er nært null. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Sølvrev skrev:

Nettopp! Og derfor har jeg ikke forstått poenget med å vaske hylsene før de er presset og hetta er ute. Hylsefett må jo uansett vaskes av? Om de er litt sotete eller skitne på annet vis, må det da være mye enklere å tørke av dem med en klut hvis du er redd for tilsmussing av dia.

 

Pistolhylser som er plukket på grusbane kan være skikkelig møkkete. Og som sagt det å presse ut hetter for hånd på 200+ gidder jeg ikke. Samme med å sitte å tørke av en og en. 

 

Med mindre partier riflehylser deprimer jeg for hånd først. Etter vask med pinner er det mye lettere å inspisere for å finne feil. Men jeg plukker hylser etter at forsvaret/politiet har brukt banen jeg har tilgang på. Disse kan også være godt innsatt med møkk eller ha regnvann i seg. Er ikke det samme som hylser jeg har skutt selv og plukket med en gang.
 

Når jeg lader 9mm går det vanligvis en 300 eller 600 om gangen og da sprayer jeg på litt smøremiddel først i en boks, rister boksen godt og kjører de igjennom pressa. Om jeg er litt forsiktig med smøringen trenger jeg ikke tørke av patronene som er ferdige.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Lee sine låseringer er ikke mye å rope hurra for om en bruker de på dier en skrur inn og ut stadig vekk. Montert fast i en presse eller en turret gjør de jobben helt greit. En får en pose skikkelige låseringer og en pils for prisforskjellen mellom Lee dier og andre merker. 

 

Hva du gjør som fremprovosere det du beskriver skjønner ikke jeg,  å dytte ut hetter krever omtrent ingen krefter og behovet for justering av den er nært null. 

 

Jeg har sett noen på nettforum beskrive at de sliper kon på utstøterpinnen til Lee for at den skal entre lettere. Andre sier de kjøper andre utstøterpinner som er herdet/polert/avrundet/opphoret/etc men da er prisen uansett steget til omtrent det samme som Mighty Armory sin...

 

Jeg opplevde også at noen hylser hadde hetter som satt mye hardere enn andre. Da flyttet utstøteren til Lee seg litt opp før jeg hadde skrudd den så hardt sammen jeg var redd for å skade gjengene.

Det jeg ikke skjønner er hvordan noen klarer å knekke eller bøye utstøteren til Lee. Det var opplagt hver gang den stoppet og jeg likte patentet med at den flyttet på seg. Det var bare resten av det som fungerte så dårlig for meg.

 

Dette med pull back oppdaget jeg i etterkant at ikke er uvanlig heller. Dette er en av grunnene til at Mighty Armory-dia har en pinne som stikker lenger ut enn Lee sin.

 

Det er godt mulig at i en enstasjonspresse hadde opplevelsen vært noe helt annet. Har som nevnt vurdert å kjøpe den billigste Lee C-pressa som erstatning for håndverktøyet jeg bruker i dag. I så fall vil jeg montere den på en bit av benkeplate og så bare feste denne platen med tvinger til et bord når jeg vil bruke den.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, nof skrev:

Problemet med den billigste pittelille Lee-pressa er at den ikke har noen oppsamler for de brukte tennhettene.

Kan løses med å montere en bøtte eller stor nok plastboks rett under..

 

 

Ideen var å kjøpe/tigge en rest av en tykk benkeplate på en byggevare-butikk (har fått slikt avkapp kastet etter meg tidligere). Frese ut plata under der pressa sitter til et hull som den kan dumpe hetter i. Eller eventuelt bare lage et hull som jeg kan lime toppen av en plastkrukke/medisinglass under.
Så kan plata bare monteres med tvinger på et vanlig bord med dette stikkende utenfor. 
Da dumper pressa hetter i enten utfresing eller glasset jeg setter i lokket og dette kan tømmes enkelt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Oppdatering: I helgen oppdaget jeg at selv Mighty Armory-dia (med standardpinne) ikke takler alle hylser.

Fant en haug med 9mm hylser på banen merket 9x19 FRANG SX som ser ut til å være skutt med MP5.

Disse har så små  tenn-hull at utstøter-pinnen ikke passer.

 

Har bestilt en mindre pinne og skal teste de igjen med denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har brukt Lee De-cap die til å presse ut betydelige mengder hetter ut av 9mm og 5,56 hylser, ekstremt sjelden jeg har opplevd noe problemer om det ikke har vært en stein eller lignende i hylsa, disse kaliberne lader jeg lotter på minst 1000 av gangen når jeg først gjør det og da er det greit å slippe avbrudd pga småstein og annen dritt som har kilt seg fast innvendig, og til det bruket har denne dien vært gull.
Kjørte gjennom ca 12 liter 9mm hylser fra en bane med mye fin singel i går uten annet avbrudd en noen berdanhetter og en og annen stein.
Bruker en Hornady LnL med hylsemater til dette, her er ikke Lee låseringen noe problem da diene sitter i Hornady sin "låsehylse" som dien skrues ned i og festes med en kvart omdreining i pressen dette gjør det veldig raskt å bytte dier uten å måtte stille dem inn på nytt, eller ha flere toolheads.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den aller minste Lee pressa (på tilbud) og satte Lee dia i denne. Der kan den decappe .223/5,56 og .45 uten større problemer, men jeg må jobbe litt med håndtaket pga pull-back som skjer minst 1 gang pr 10 hylse.

Noen ganger forsvinner også pinnen oppover og må justeres på nytt. De hyslene kan decappes i Harvey-håndverktøyet.

 

Men disse 9mm Frang tar den ikke der heller, tennhullet er rett og slett for lite. 

Har dessverre ikke rukket teste de nye pinnene til Mighty Armory dia enda.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, OysteinR skrev:

 

Men disse 9mm Frang tar den ikke der heller, tennhullet er rett og slett for lite. 

Har dessverre ikke rukket teste de nye pinnene til Mighty Armory dia enda.

9mm hylser er ikke sjeldne nok til at det er verdt bryet, rariteter og ukurante går rett i fyllinga

Link to comment
Share on other sites

På 23.9.2019 den 14.44, FN G1 skrev:

9mm hylser er ikke sjeldne nok til at det er verdt bryet, rariteter og ukurante går rett i fyllinga

 

Enig, fikk endelig tid til å teste å lade noen slike S&B hylser med blyfrie tennhetter som også hadde små tennhull. Fikk såvidt trøkka de igjennom men utstøteren i sizer dia måtte bokstavelig presse et større hull igjennom. 

 

Disse pluss alle disse Frang-hylsene går i metallavfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...