Jump to content

Hvilken førstehagle anbefaler dere?


Hestad

Recommended Posts

Hei, jeg er ny på forumet. Jeg er nå på utkikk etter en hagle, jeg er ganske fersk på markedet ettersom jeg aldri har eid en hagle før, spør derfor dere som er litt mere erfarne. Ser etter o/u hagle eller halvautomat. Den skulle helst kunne brukes til både rådyr, rype å Lærduer. Har budskjett på 10 000. Hva anbefaler dere av kaliber?  Er 12 79 for eksempel nokk til rådyr? 

Mvh Elias

Link to comment
Share on other sites

20/76 er nok på rådyr, så ikke la kalibervalg være avgjørende. Skal du bære hagla mye rundt så er 20 et godt og lettere alternativ. Skal du ha «ei hagle til alt» så ville jeg kjøpt en o/u i kaliber 12. Hvilket merke, der må du nesten innom noen våpenbutikker og kjenne på litt forskjellig for å se hva du liker. Men, jeg selv ville definitivt ha kjøpt brukt på finn. Siden du er fersk så vet du sannsynligvis ikke hva du liker, og da går det an å begynne med noe mange andre liker. En brukt Beretta som ikke er herpesert burde være mulig å grave frem på Finn til under 10.000 for eksempel. Lykke til uansett.

Link to comment
Share on other sites

 

En gassdreven halvautomat kan være fin å begynne med. Den demper rekyl, kommer som regel med shims, slik at den lettere kan passe etterhvert som du innøver en kosekvent montering og skytestil. Etterhvert når du får lyst til å kjøpe en OU, går du for litt mer kvalitet enn den Akkaren..alltid greit med et arbeidsjern i skapet, og en god gassdreven halvautomat  vil gi glede og ha et bruksområdet lenge etter at du har kjøpt en god OU.Jeg vil tro balansen i syntetvarianten av Altayen er markant fortung. Tror den plaststokken er hul, og for lett. Og føles billig. Gassdrevne moderne halvautomater er bedre kjøp enn billige OU. Gassdrevne halvautomater er fine på det meste, særlig med jaktpatroner med litt trøkk i.  Feks denne

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=125&prodid=12075

Ser det ligger en visstnok nesten ny på finn til  8000:). Jeg ville prutet den ned minst 1500 eller likegodt kjøpt nytt... en kompis har den Akkaren med trestokk. Fin den. Føles helt grei å svinge til prisen, men mekanismen er billig, og har gitt han litt trøbbel, men noen ryper, og endel arbeid. Nei... mye heller en fin, morsom og lettskutt halvauto enn en dårlig balansert OU med tvilsom holdbarhet og et dårlig avtrekk og problematisk løpsvelger som Akkaren og de fleste tyrkere. Fabarmen er trykktesta til 1630 bar, så du kan skyte kraftige patroner om du absolutt vil...en god halvautomat er bedre enn en rimelig OU, og rimeligere enn en god OU. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder tyrkerhaglene så er de jo nettopp ofte nybegynnervåpen på grunn av prisen. Jeg kan ikke gi deg noe fersk informasjon (type under 10 år gammel), men jeg har lite godt å si om dem fra gammelt av. Godt mulig kvaliteten har blitt bedre nå (tror nesten det). Som du ser så vil jo dette med haglevalg være smak og behag i stor grad. Skulle jeg anbefale deg det jeg selv velger så hadde du endt opp med en sideligger og diverse førkrigsgreier, men en får jo prøve å være objektiv. Jeg for min del liker kort og godt ikke halvauto. Tror nok i sum at de fleste her inne vil si at en o/u i kaliber 12 er det sikreste valget. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Det finnes forresten ikke gode OU ny, under 10000. 

Hva er en god hagle? For den gjennomsnittlige jeger er det ei hagle som passer sånn ca kan skyte 100 lerdueskudd i året og 1-20 skudd under jakta. Det tror jeg selv en tyrker greier i 5-6 år uten noe problemer.

 

Men klart skal du panke å skyte 1000 vis av lerdueskudd i året og skyter 100 vis av skudd på jakt i året må du nok ha noe bedre ;)

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Spørsmålet er vel heller om han vil ha en god halvauto laget i italia eller en dårlig OU fra Tyrkia:) Det finnes forresten ikke gode OU ny, under 10000. Inkludert Baikal... Valget er enkelt det, men det er i min enkle verden.

Helt enig

mange kunne skulle nokk ha lest artiklene på chuck hawks av Randy Walkerman ang Hagler og amunisjon til hagler

jeg har jaktet i 20 år med både o/u og halvauto og liker begge typer.

jeg forstår at vi har tradisjon her i landet for o/u og ss og de er nydelige våpen hvis de er laget av kvalitet men da koster de deretter og.

det er så mye mer til funksjonen på en hagle enn at den bare smeller når du drar i avtrekkeren for eksempel samskyting av piper.

Forstår ikke alle motforestillingene mot halvauto.

har du mellom 10-15 tusen på budsjettet så får du så utrolig mye mer kvalitet i en halvauto som for eks Benelli m2 en tilsvarende o/u til den prisen.

Har du lavere budsjett ville jeg sett på en brukt m2 som du sikkert kan få for rundt 8 i god stand

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Mas-36 skrev:

Hva er en god hagle? For den gjennomsnittlige jeger er det ei hagle som passer sånn ca kan skyte 100 lerdueskudd i året og 1-20 skudd under jakta. Det tror jeg selv en tyrker greier i 5-6 år uten noe problemer.

 

Men klart skal du panke å skyte 1000 vis av lerdueskudd i året og skyter 100 vis av skudd på jakt i året må du nok ha noe bedre ;)

Ja men hvorfor ikke fortsatt kjøpe en italiensk halvauto av ypperste kvalitet fremfor tyrker av uviss kvalitet selv om en ikke bruker den så mye  når en kan få det til samme pris🙂 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Primos skrev:

Ja men hvorfor ikke fortsatt kjøpe en italiensk halvauto av ypperste kvalitet fremfor tyrker av uviss kvalitet selv om en ikke bruker den så mye  når en kan få det til samme pris🙂 

Kan du linke meg til en ny halvauto fra Italia til 4500-5000kr så kjøper jeg 2 med engang ;) Syns erfaringer fra 10-15 år tilbake er noe tull da MYE kan ha skjedd på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Iallefall en som ikke bryter sammen 10 september og hvor avtrekk samskyting og sikring jobber mot en når en skal nyte jakta.

Snakker du av erfaring her eller noen du hørte naboen til onkel til bestefar opplevde for 15-år siden?

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Iallefall en som ikke bryter sammen 10 september og hvor avtrekk samskyting og sikring jobber mot en når en skal nyte jakta.

Ja, og kanskje langt inne på vidda. 🤔

Planlagt, gledet seg lenge og kanskje kjørt 100mil og står frustrert og ganske hjelpesløs med våpen som ikke samarbeider. - Pålitelighet er stikkord her.

 

Uenig mht Baikal dog. 

Link to comment
Share on other sites

På 24.7.2019 den 21.59, Hestad skrev:

Har budskjett10 000

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=125&prodid=12075&mobil=ja

32 minutter siden, Mas-36 skrev:

Snakker du av erfaring her eller noen du hørte naboen til onkel til bestefar opplevde for 15-år siden?

Av erfaring, jaktkompisen kjøpte og har brukt den Akkaren i 2 år.

 

29 minutter siden, bobby skrev:

Uenig mht Baikal dog.

Varierer for mye i kvalitet,og hvilken Baikal snakker vi om? Bedre med en myktskytende gassdreven halvautomat med shims.

 

32 minutter siden, Mas-36 skrev:

Kan du linke meg til en ny halvauto fra Italia til 4500-5000kr så kjøper jeg 2 med engang

Nei, men jeg linka til den Fabarmen...made in Italy den:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Mas-36 skrev:

Kan du linke meg til en ny halvauto fra Italia til 4500-5000kr så kjøper jeg 2 med engang ;) Syns erfaringer fra 10-15 år tilbake er noe tull da MYE kan ha skjedd på den tiden.

Ikke 4500-5000kr men ny franchi halvauto kan du få for ca 7500kr og er noget rimeligere utført enn m2 men har bare hørt lovord om de.en brukt slik kan en få for 3500-4000kr

her lokalt har tyrkere fra yldiz vært i vinden og kjenner to som kjøpte ny og begge har mått få ny på reklamasjon.

samt sett tre hagler til på banen hvor ejector er i enten for bløtt stål så de gir etter når de skal dra ut patronen eller for dårlig tilpassning.

dette er de siste tre årene jeg har sett dette.

Anbefaler og lese artiklene til Haglekspert randy walkerman på chuck hawks sine sider.

der blir det gått i dybden på det meste ang hagler og det er og mange halvauto hagler som får gjennomgå der så vel så han favoritiserer ikke o/u.

Kort oppsumert så er verden slik at det koster mindre og produsere halvauto av kvalitet enn o/u.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hovdeknuten skrev:

hvilken Baikal snakker vi om? Bedre med en myktskytende gassdreven halvautomat med shims.

Tenkte på Baikals enkleste O/U.

Kanskje ikke en flyktskytters førstevalg og våte drøm, men mye våpen for pengene og med godt rykte for driftsikkerhet.

 

2 timer siden, Mas-36 skrev:

en ny halvauto fra Italia til 4500-5000kr så kjøper jeg 2

Bedre å dubble prisen og kjøpe EN 😎,.. enten Fabarm som ble linket til, eller som jeg ville valgt, en Beretta Outlander (selv om sikring er plassert på feil plass 🤔)

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, bobby skrev:

Tenkte på Baikals enkleste O/U

Ikke de enkleste håper jeg, hang en Baikal på gmax som kosta 3400 den var ferdig utskutt ny, det var ikke den mod som en kompis har hatt siden midten av 80 tallet, og som har sin sjarm. Den koster sist jeg så 5000 ny. Han mistet forresten den i bakken ifjor, topleveren ble bøyd og vi trodde jakta røk for han, men ikke noe problem det, vi bøyde den tilbake med litt håndmakt:) 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Mod 27 er vel den enkleste? 

 

I forskjellige utgaver med en eller to avtrekkere, med eller uten ejektor.

Norske jegere er gjennom lang tid vel fortrolige med denne og andre modeller fra Baikal og skjelden å høre noen klage. 

Vi har i en årrekke brukt en mod 27 som lånehagle på bane og til jegerprøve-elever stort sett uten problemer. 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, bobby skrev:

Mod 27 er vel den enkleste

Uten å vite, helt hva jeg har sett. Så har jeg sett Baikal ss som var helt grusom. Den var fæl:) men også noen OU, merka Baikal som definitivt var under den 27 på rangstigen. Mod 27, er en ting da, faktisk er kompisens 27 ganske ok, med sine faste choker og dobble avtrekkere. Den ser ikke bra ut nå da, men den bader etter hver jaktdag hvert år i olje:) wr 40 faktisk...Stokken er blitt bløt etter det. Knekt en gang, flenger i treet store som tånegler. Hvert år ser jeg for meg at den kollapser, men neida:) still going strong den:) men i år kommer han til å bite i støvet. Tar med reservehagle som skal selges dyrt da:)

Link to comment
Share on other sites

enig i dette.   både jeg og mange kjenninger har både gamle og nye baikaler  som er  totalt problemfrie. tatt i betraktning av antall produserte børser så tror ikke jeg at dei er dårlige. klart det kan være noen mandagsbørser her også.

olje treverket med skaftolje av en ellerannen sort, etterstram skrue på skjeftet hvis behov. tror flesteparten som kjøper en slik ikke klarer å slite den ut uansett nyprodusert eller fin gammel argang.

det er jo faktisk mulig å la en børsemaker ta en årlig service på billigbørser også. da vil disse punktene bli sjekket i tillegg til smøring/sjekk.

noen kan ikke fordra baikal,andre har ikke noe å klage på... begge har meninger og begge har rett p.g.a personlige  meninger......

Link to comment
Share on other sites

Baikal IJ27 er O&U modellen. 

M er den enkleste. 

Som tilbyder av varen er det pr idag vanskelig å anbefale en fremfor f.eks Yildiz. 

Reklamasjonsandelen og kvaliteten på de sistnevnte er mange hakk over. 

Baikal fra "forna dar" var av ganske annen finish og kvalitet sammenlignet med siste års produksjoner 

Link to comment
Share on other sites

I "forna dar", ca 77-80, fikk man kjøpt Star med to løpssett, trap og skeet, og singletrigger. Det var varianten med best kvalitet. 

 

Star 27 o/u er også en av de sikreste haglene som er konstruert med ekstra fangsikringer som fanger opp hanene hvis ulykken er ute. Vådeskudd er ikke uvanlig hvis ei hagle, feks stilt opp mot en vegg, tipper over ende. 

 

Gsport solgte på den tiden Star i bøtter og spann. Alle kom til Norge med halv og hel choke. De som nå har kvart/trekvart choke fikk løpet i sin tid kappet en cm eller to for å få til dette. Det var enklere å kappe pipa enn å åpne chokene i løp med knallhard kromming.

 

For å bevise kvaliteten på Star den gangen hadde G-verkstedet en Star som hadde ligget i kjølen i sjøvann på ei fiskeskjøyte i noen år. Utvendig var det gravrust men innvendig, med alle krommede deler, var den som ny. Den var skytbar og ble noenganger brukt som demo.

 

Jeg har ikke tatt i ei Star hagle på over 30 år så hvordan de er nå vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Torf skrev:

I "forna dar", ca 77-80, fikk man kjøpt Star med to løpssett, trap og skeet, og singletrigger. Det var varianten med best kvalitet. 

 

Den har eg eit eksemplar av. Og den «Star Baikal - den optimale fuglebørsen. 2 løpsett, Full-Full for vinterjakt, Thula-choke for tidligjakt», er også kalla MC-8. Kun i Norge ble den solgt som jaktbørse. Den har over 300 OL, VM og EM medaljer i ulike leirdueøvelser. Husker den kostet 4 500,-. Dei går for rundt 30 000NOK i England i dag.

Link to comment
Share on other sites

At ingen har laget en Baikal klubb, hva er det for noe? Ser forresten lite Baikaler når jeg er på jakt.  Jeg innrømmer at jeg kikker på utstyret til andre jegere ved møter i rypefjellet. Jeg lurer på om mange har har hatt en, men av ulike grunner ikke er på rypejakt med dem... at endel bønder har et par stående i fjøset om reven skulle luske rundt hønsegården, det tror jeg.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Baikal hagler var populære før oljeboomen og frotsesamfunnet slo til i Norge. I Gsport solgte Star bedre enn alle andre hagler til sammen i hele 70-tallet. Konkurrerende merker prismessig den gangen var så dårlige at de nærmest er farlige for brukeren, feks Trianglegun, ihccoraM (stempelet lest på innsiden av løpet etter gjennomslag i marsipanstålet..), etc.

 

Star tror jeg er det nærmeste man kommer våpenverktøy i Norge sammen med ombygde hvmausere. Det er våpen fra en annen tid/epoke.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

 

21 minutter siden, Torf skrev:

MC8 er ikke det samme som Star 27 med to løpssett. 

MC8 er i en helt annen klasse.

Star er eit navn Gresvig gav ein del russiskimporterte hagler, stort sett Baikal. Min er kjøpt i ca 1985, og er av MC8. (MTu-8). Om dei og solgte merket Baikal med 2 løp aner eg ikkje, men det gjorde dei sikkert.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, hovdeknuten skrev:

eg kikker på utstyret til andre jegere

Tre år siden møtte jeg en enslig kar på vei ned et skar, han så litt spesiell ut, brillene på skakke, gikk litt rolig. Nesa pluss litt i fjeset var rødt, typisk eksempel på tilstedeværelse av alkohol. Men nei, han hadde trynt han ned ei ur, og for å redde det kjæreste han hadde, gikk det utover han selv, ikke Merkelen han hadde kjøpt på 60 tallet. Ei fin pent vedlikehold 16/70. Han hadde kommet bort fra kompisen som han var bekymra for siden kneet var dårlig på han, og han hadde lovet familien å passe på han.  Forklarte vi hadde passert en jeger på langt hold noen kilometer siden, som muligens hadde retning sivilasjonen. Kompisen fylte 90 og han sjøl ble 86 det året:)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

MTs er den korrekte norske "oversettelsen" av МЦ.

MC er korrekt i vestslaviske land med modifisert latinsk alfabet.

 

ИЖ blir "IZh", skjønner ikke helt hvordan noen får det til å bli "IJ"..? Det må i likhet med MC være en vestslavisk greie, som ikke gir mening i vårt alfabet.

 

Ole

Da forstår man bedre at MC her blir til MTs 

_20190721_210255.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå jobbet jeg med import og salg av våpen hos Gsport på den tiden så jeg vet hva betegnelsene var. Vi solgte MC-5, MC-6 jakt med engelsk skjefte, MC-6 sport med et eller to løpssett, MC-8 med et eller to løpssett + deluxhaglene i 100-serien, flesteparten med sidelås. I tillegg solgte vi MC fripistol som var av mye bedre kvalitet enn Toz 35 fripistol.

Etterfølgeren til MC-8, MC-108, kom etter min tid hos Gsport.

 

Hva forhandlerne greide å skrive på tillatelsene vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

@Torf:

Jeg betviler ikke hva de har blitt solgt som, hva noen har funnet på å kalle det med latinske bokstaver er likegyldig så lenge den korrekte oversettelsen/translitterasjonen er det jeg skrev :P

Kyrillisk "Ц" er "ts" på norsk, "Ж" er "zh"/"zj".

 

"MC" er logisk på polsk, tsjekkisk, slovensk og slovakisk hvor lyden til C er "ts" som i dobranoc = dåbrânåts. På norsk (og engelsk for den del) gir det ingen mening.

Edit:

Poenget mitt er altså at vi på norsk (og engelsk, og tysk, osv) bør bruke MTs når vi snakker om våpen som er/var betegnet med МЦ.

MC, MT, MTU, etc er feil og misvisende.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Transkripsjonen av ц til c ble nok gjort av russerne selv ut fra GOST 16876-71, som var det de brukte.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/GOST_16876-71

 

Det er stort sett identisk med det "vitenskapelige" transkripsjonssystemet som brukes i akademisk sammenheng.

 

Så enten var det ingen språknerder som jobbet sammen med @Torf på Gresvig til å insistere på å bruke norsk eller LoC- transkripsjon, eller så var de så supernerdete at de syntes den "vitenskapelige" transkripsjonen var helt riktig. 

 

Ж transkriberes som "J" i det tradisjonelle franske systemet, men hvorfor Baikal/raznoeksport i sin tid valgte å bruke to forskjellige systemer er jo litt mystisk. Kanskje de syntes det var ryddigst med bare to bokstaver, eller det var to forskjellige mennesker i markedsavdelingen med ulik språkbakgrunn som gjorde oversettelsene. 

 

Beklager vanvittig OT. 😋

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hovdeknuten skrev:

https://www.randywakeman.com/OntheBenelliSBE3Disaster.htm

Benelli sliter, det var forståelig det, når de dukka opp med 828...

Ja på sb3 sliter de med treffpunktet noe som hevdes skyldes for mye flex i kolben.

828 tja noen liker de vistnokk men er vel generell oppfatning at det ikke var noe vellykket resultat av Benellis første o/u

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, hovdeknuten skrev:

At ingen har laget en Baikal klubb, hva er det for noe? Ser forresten lite Baikaler når jeg er på jakt.  Jeg innrømmer at jeg kikker på utstyret til andre jegere ved møter i rypefjellet. Jeg lurer på om mange har har hatt en, men av ulike grunner ikke er på rypejakt med dem... at endel bønder har et par stående i fjøset om reven skulle luske rundt hønsegården, det tror jeg.

 

 

baikal klubb !  jaaahO.o... tror jeg har et forslag til hvem som skal være formann der hovedknuten:wave:....  neida respekterer synet ditt selv om jeg ikke deler alt du mener. for min del har jeg udelt gode erfaringer med baikal 80 talls,og sist nå en som er produsert 2018 i følge stempel på børsa kjøpt fra jakt og friluft i vår som ser bra ut og fungerer ennå. treverk sprekker på mange andre hagler også hvis løse skruer eller tørt/u oljet trevirke. feilfunk og mek svikt har jeg tilgode å se mye,om noe i det heletatt. det er dermed ikke sagt at andre har sett og opplevd det. på rypa velges ofte en lettere børse helt enkelt. for min del så er det en enkelløp baikal......:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Baikal IJ-27-E "Made in USSR" jeg selv kjøpte ny i 1976. Den har 1/2 og 1/1 trangboring og omstillbar mellom ejector/ekstraktor (hvem  har dette idag ?). Jeg byttet inn en enkeltløp Baikal for å få O/U den gang.

Langt senere var jeg så dum å selge min kjære IJ-27 til en kompis og flotte meg med en O/U Beretta.

Sannheten er og blir brutal, jeg skjøt aldri så bra med Beretta hagla som jeg gjorde med Baikalen. Prøvde alt mulig, tilpassning av stokk og forlengelse med spacere etc. Balanse ?

munningsvipp ? Kyss meg bak.

Jeg var så heldig at jeg fikk mast meg til å kjøpe tilbake Baikalen, den ble ikke brukt da det eneste han brukte nå var en Maxus 12/89 på gåsa pga. blyforbudet. Jeg har selv en slik til dette formålet, men liker fortsatt å gå på fjellet med bikkja. Det er terapi. Baikalen er da med, den er like fin og tight som i 1976, bortsett fra noen bruksmerker.

Men jeg kunne jo ha lyst på en ny B525 det må jeg innrømme, har klådd på den og ville helt klart valgt B525 foran SP1 så der er jeg enig med hovdeknuten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarte til aresm at MC aldri hadde noe med Star/Baikal å gjøre.

Sovjeterne som kom på besøk var to forskjellige team.

(Det første de gjorde når de kom var å skjenke den obligatoriske kgb-anstanden dritings så de kunne slappe av litt :-) ) 

 

Datidens importør av BRNO/CZ het Åge R Andresen hvis jeg ikke husker feil. Han pleide teamet fra fabrikken bak jernteppet alltid meget bra når de kom på besøk noe som resulterte i at vi alltid fikk nyhetene fort til Norge. Jeg tror bla at vi var de første i vest som fikk CZ75.

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎07‎.‎2019 den 21.59, Hestad skrev:

Hei, jeg er ny på forumet. Jeg er nå på utkikk etter en hagle, jeg er ganske fersk på markedet ettersom jeg aldri har eid en hagle før, spør derfor dere som er litt mere erfarne. Ser etter o/u hagle eller halvautomat. Den skulle helst kunne brukes til både rådyr, rype å Lærduer. Har budskjett på 10 000. Hva anbefaler dere av kaliber?  Er 12 79 for eksempel nokk til rådyr? 

Mvh Eliasså 

Siden du er nybegynner, vil jeg anbefale en toløper, mye enklere å handtere sikkerhetsmessig. For det er viktig. Søk om tillatelse for tre hagler samtidig - innvilget varer de i atten måneder. Kjøp deg en rimelig toløper: Sauer, Star Baikal får du for èn til tre tusen.  Så bruker du penga på ammo og trening, og sparer resten. Så kjøper du noe anna. Bare noen enkle råd ra ein halvgammal gubbe her på stubben. Kom i gang, du. 

Link to comment
Share on other sites

støtter BC.Airn  her. på sauer sine suhl prod mod 8 så må man vere nøye å undersøke sprekker i overgang baskyle/stokk. mange sprekker i det området. finner du en som er ok der så olje treverket godt i enden mot stål. fine smekre børser. alternativet er en suhl 125/127. enklere utførelse men en annen design på baskyle/stokk sammenføyning og mindre sprekk problem.

baikal er billig og bra helt enkelt. 

alle billigbørser trenger å olje stokken godt for å unngå sprekker.dette tar tid noe som billigbørser ikke blir påspandert på fabrikkene.

har brukt mange typer stokkolje,men pr i dag så bruker jeg liberon finishing olje fra fargehandelen. lettbrukt og god.

samma hva du havner opp med så stell børsa godt. har du ikke peiling så la børsemaker ta en "service/sjekk" engang i i blandt.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, mp18 skrev:

samma hva du havner opp med så stell børsa godt. har du ikke peiling så la børsemaker ta en "service/sjekk" engang i i blandt.

Dette er viktig. Jeg tror mange våpen blir fortere oppbrukte enn nødvendig grunnet mangel på vedlikehold. En skikkelig i mekanikken på ei hagle en gang i året med oppsmurning vil forlenge levetiden. Utvendig og der det er mekanisk slitasje som jegerne kommer lett til selv fikser du selv med en liten puss etter bruk.

Link to comment
Share on other sites

En gassdreven moderne halvautomat med shims, av god kvalitet, er et mye bedre valg som nykjøp enn brukte Suhler, Merkler, Baikaler eller  Purdey, som første hagle. Man har rett og slett ikke kunnskapen til å vurdere brukte våpen over nettet. Det føles og er langt tryggere å handle nytt ansikt til ansikt. Når man skal starte jegerkarrieren.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...