Jump to content

Klaring mellom kikkert og løp


SmåviltJeger

Recommended Posts

Har kjøpt en Tikka T3 med Meopta Meostar 3-12x56 og stusset litt når jeg så på linsebeskytteren foran.

Ringen som sitter rundt kikkerten (ikke lokket) ligger i klem, mellom løp og kikkert.

Materialet er i myk gummi, men er dette heldig egentlig?

Skal det ikke være litt klaring mellom kikkert og løp?

Er klaring ellers, men ikke mye akkurat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Kikkerten din er optimalt montert - kan være et problem å sette på linsebeskyttere men ellers har dette ikke noe å si (så lenge du tar av linsebeskytterene før du skyter). Du kan jo muligens file av litt på linsebeskytteren så den passer.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jakter med hagle, og har rifla på ryggen, så synes jeg den linsebeskyttern er god å ha, hvis det regner eller snør. Men ellers, så har jeg den ikke på engang.

 

Men trådstarter bør nok file av den litt, for det bør være bittelitt klaring, sjøl om det er gummikant. Det kan gi treffpunktforandring, men den vil vel være konstant, så hvis han skyter inn rifla med den på, og aldri tar den av igjen, så skal vel rifla gå dit han sikter ??

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten din er optimalt montert...

 

Hvorfor er dette optimalt? Hva er det man taper på å flytte kikkertsiktet 2-3mm opp?

 

Jeg synes ikke det er optimalt. Det skal være klaring mellom objektivet og pipa, selv med linsebeskytterene på. Å måtte file på disse er etter min mening tull. Ved å ha det så trangt, vil selv en barnål kunne feste seg mellom der, og det er tilstrekkelig til å få treffpunktforandring.

Link to comment
Share on other sites

Sniker inn et spørsmål her. Håper det er ok.

 

Lurer på om T3-en har ferdig gjengete skruehull til weaver-klakker / leupoldbaser

på låsekassen slik de foregående modeller har hatt?

 

Altså 2x2 skruehull på toppen av montasjeskinna som basene kan festes i.

Link to comment
Share on other sites

Til jeg får kjøpt en annen beskyttelse så bruker jeg bare lokket. Dvs at "ringen" ikke sitter på kikkerten, kun lokket.

For det kommer ikke i klem med løpet i det hele tatt. Sjansen er vel stor for at jeg kan miste hele beskyttelsen, men heller det enn at noe ligger i klem mellom løp og kikkert.

Satt jammen meg hardt denne ringen også da jeg tok den av!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 years later...
Låner tråden litt.

Hva bør klaringen mellom løp og kikkert være?

Er gjerne fornøyd når et ark papir kan gli mellom og ikke henge seg fast.

Gir lavest mulig tyngdepunkt, stødigere børse, man får kinnet nærmere kolbekammen, de fleste har jo ikke justerbar, det gir jo stødigere skyting. Litt olje eller fett gjør seg bra ved slik montering. Noen filer og pusser ned løpet for å komme enda litt lavere med siktet, de som ikke har rustfri bør da blånere og være nøye med fett eller olje.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Har idag ca 8mm klaring med 56mm objektiv. Altså høy qrw. Det er vel 6,2mm ned til medium ringer, så da mener dere ca 1,8mm klaring burde holde i massevis?

Ja, helt klart, ingen grunn til å "klatre" mere enn nødvendig. Plasserer alle mine så lavt som mulig, men i noen tilfeller er det jo okular klokka og hevearmen som skaper problemer.

Link to comment
Share on other sites

Prøv ut linsebeskyttaren din litt.

Gå med rifla gjennom kratt og busker, lukk opp gluggen og steng att.

Ber rifla på ryggen m.m. Snikjakt med gluggen open.

Mi erfaring med dette er at alt over 42 mm i diameter fungerar dårleg,

og dårlegare til større diameter.

"Blopp", sa det då luka til 50 mm blei opna og kronhjorten fekk det travelt.

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...