Jump to content

Opp fra havet: BRNO Fox.


Giron

Recommended Posts

Tidligere i høst var jeg med på å heve en sjark som gikk ned på grunt vann i vår. Hevingen gikk bra, og båten kan muligens berges.

Bak køya i kahytten lå det til vår store overraskelse en BRNO Fox i .222 Rem. Sluttstykke og magasin var borte, men ellers så ikke våpenet ille ut.

Løpet var ferdig. Rustent og jæ.... innvendig. Selve låskassen hadde vært innsatt med et eller annet fett, og hadde berget seg. Etter tørk prøvde jeg å pusse stokken med sandpapir, men det lukta sjø, og pent ble det ikke. Tennved.

Eieren hadde avskrevet våpenet, meldt det tapt til politiet, og fått forsikringspenger. Jeg fikk ordna opp med onkel, og sitter nå som eier av en lett rusten Fox låskasse. Tidligere eier hadde magasin og sluttstykke hjemme, så den delen er i orden. Så kommer spørsmålet: Hva skal jeg bruke den nusselige lille låskassen til? Har lyst på en .300 Whisper. Har også litt lyst på en .221 RF. Kanskje begge deler. Fortsettelse følger i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Forslag: 6mm BR :D

 

Uaktuelt kaliber på forskaget over. For stor støtbunn.

300 Whisper er fryktelig sær. 221 Fireball er ikke dum.

Foruten 222R og 223R som denne blir levert med fra fabrikk er 6x45 greier.

7x45 går også men, men, eh, er ikke fult så krampeaktig som 300 Whisper.

 

22 PPC, 6mm PPC, 6,5 Grendel går også men da blir det enkeltskudd om man ikke går for endring av låskasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har det dukket opp ikke mindre enn to løp til prosjektet. Først kom jeg over Mg-34 løp som kanskje egner seg til Whisper. Opprinnelig kamret for .30-06, så jeg tror twisten er 1-10. Jeg har ikke målt, men skal gjøre det straks juleferien er over. Den andre pipa er en Shilen .224 med 1-12 twist. Dette skal bli en .221 RF. Siden jeg ikke har noen interesse av å lobbe avgårde tunge kuler :) , men holder meg på vekter rundt 50-55 grs tror jeg dette skal gå bra. Jeg har også fått tak i ny avtrekker for å erstatte snellerten. Jeg prøver meg fram og bruker det jeg liker best.

Da gjenstår det å få tak i kikkert, kolbe og dempere. Fortsettelse følger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Joda, status er:

Fikk selv lov til å gå inn på lager og plukke .224 løp. Der var det Lilja, Border, shilen og LW løp i masse forskjellige snurr. Lommeboka valgte et LW med 1-9 stigning. Det er tilpasset og montert. det er montert en A-tec TMM-6 på løpet. låskassen er glassblåst og polert og all rust er fjernet. Låseklakkene er lappet.

Mg-34 løpet er tilpasset og kamret, så det er bare å skru ut og skru inn. Gjenget for demper, men demper er ikke kjøpt inn. det ble mumlet om ny modell fra A-tec, så jegventer litt.

da jeg var på lageret og rotet, fant jeg en fin original kolbe "american" modell. Den er beddet og montert. fant også originale kikkermontasjer av stål. Ble føyd på regninga de også. Foreløpig sitter det en velbrukt Zeiss 8x56 på toppen, men det blir kjøpt inn noe lettere når lommeboka sier det.

Nei, har ikke prøveskutt. Har ikke hylser eller diesett. Det kommer også når jeg får råd. det er jo leeeenge til jakta begynner.

Link to comment
Share on other sites

Har ei slik BRNO 222R mod fox kjøpt i 1984

 

Den har snellertavtrekk som de sier her og denne er veldig lett.

Ellers er jeg godt fornøyd men fox,en jeg har, bra presisjon og ei lett rifle.

Men avtrekket er skummelt synes jeg ( for lett, spenner med bakerste avtrekker og løser av skuddet med den forreste avtrekker hvis jeg ikke husker feil ).

Link to comment
Share on other sites

300 Whisper er fryktelig sær.

Hva er så sært og krampaktig med 300 Whisper?

 

Ikke annet at hvis man ønsker mer fart så er det lite å hente.

Men nå er jo 300 Whisper en spesialisert sub patron. Mest sansynlig den beste til det bruket.

Link to comment
Share on other sites

Jepp - fremdeles min favorittpatron og en skikkelig allrounder fra det aller minste opp til og med rådyr. Kan tenke meg at den er superduper til toppjakt også, om ikke holdene blir alt for lange. Trenger strengt tatt ikke 22lr når en har denne - jeg bruker alt fra 90grs støpte blykuler til 240grs SMK.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...