Jump to content

Kjøpe Walther PPK i.32acp?


Vebjorn03

Recommended Posts

Jeg har nylig sent våpensøknad til våpenkontoret for mitt tredje våpen. Hadde egentlig tenkt å søke på Walther i 380., men ble anbefalt å søke etter .32, da dette skulle være lettere å anskaffe. Søknaden er sent, men ser at det ikke er særlig mange Walther PPK-er i .32, de fleste er i .308. Walther eksporterer heller ikke våpen til tredjeland slik som Norge. Noen som vet hvordan man kan få tak i ny/brukt Walther PPK i .32acp (Stainless Steel-versjonen)?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noen ekspert på PPK, men det har vært mange produsenter av denne oppgjennom. Fra de virkelig anerkjente til de ikke fult så anerkjente, så nyere er ikke automatisk lik bedre.

Manurhin produserte skal være noe av det bedre, Vest Tysk Walther produksjon skal også være bra. 

Noen små designendringer er det også hos noen produsenter, så nyere produksjoner har vel lengre beavertail, om det har betydning. Min biter meg ikke, og den er god gammel årgang.

Link to comment
Share on other sites

Manhurin PPK har jeg aldri hatt, men jeg har en PP i .32. Noen kvalitetsforskjell mellom den og en Ulm produsert etterkrigs-PPK ser jeg egentlig ikke. I alle fall ikke i favør til franskmannen. 

 

USA produserte PPKer fra nittitallet og eldre har et frynsete rykte.

Link to comment
Share on other sites

Alle "klassiske" etterkrigs PP/PPK ble vel produsert av Manurhin, ettersom Vest-Tyskland fikk noe trøbbel med innenlands våpenproduksjon etter andre verdenskrig..

Ulm-merkede PP/PPK er produsert av Manurhin, men ble sendt til Tyskland for sluttføring og dermed merket som tysk-produserte. Disse har som regel forskjeller i blånering mellom ramme og sleide.

PP/PPK som er merket med Manurhin er 100% fransk-produserte.

 

Sånn fritt etter hukommelsen...

 

Nyere PP/PPK har jeg ingen erfaring med.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Diabolo said:

Ulm-merkede PP/PPK er produsert av Manurhin, men ble sendt til Tyskland for sluttføring og dermed merket som tysk-produserte. 

 

Walthers del av arbeidet var litt mer enn å sette sammen delene. I tillegg til kvalitetskontroll og testing inkluderte det å varmebehandle og blånere sleiden, montere sikter osv. De produserte også magasinene, som har vært mitt eneste problem med 100% Manhurinproduserte våpen.

Edited by Thor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noe så ukurant som 7.65mm/.32 ACP har alltid vært høyt priset. Såvidt jeg husker lå det godt over 9mm pris i forrige århundre. I USA er 9x17mm/.380 ACP adskillig rimeligere og enklere å finne.

 

Uansett pris så er sistnevnte mye enklere å lade selv. 

Link to comment
Share on other sites

PPK bør være i 7,65. Av rent nostalgiske grunner. Ammunisjon er helt kurant å få tak i, men litt dyrt.

 

Jeg får desidert best presisjon i min med hjemmeladninger og blykule. Samler helt fint i svarten på presisjonsskiva på 25 meter. Det gjør ikke fabrikkammoen. Så hjemmelading er nesten et must.

 

Og ikke kjøp utgaven med lang beavertail, den ser latterlig ut.

 

Ønsker flere slike velkommen i spesialfelt, så løp og kjøp! ☺

 

Og det dukker stadig opp noen på Finn, bare å følge med og ta tida til hjelp.

Edited by fleskebacon
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Litt sånn passe ustrukturert..

Det finnes 4-5 varianter av en PPK i .32 ACP

De første er merket Ulm, enkelte etter krigen er merket Manhurin. Dette er originalen.

Så tok Interarms over importen til USA, og senere ble det også produsert der borte, både av en underleverandør til Interarms og av S&W.

Særlig de "mellom-fase" PPK'ene har et frynsete rykte.

De nyere fra S&W har "greit" rykte, men er ikke delekompatible med de originale på alle steder.

 

.32 ACP koster ca 3,- på XXL, og jeg får også best presisjon ved å lade selv.

En PPK i .380 er krevende å skyte, den er gaanske frisk i frasparket.

Et billig og godt alternativ er en PP eller PPK i .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Førkrigs PP/PPK er vel merket med Zellah Mehlis, det er først etter krigen de ble merket Ulm/Do.

 

Zellah Mehlis- fabrikken ble okkupert av russerne under krigen, og da Walther startet opp igjen etter krigen holdt de til i Ulm.

 

Link to comment
Share on other sites

Zella-Mehlis er en by den også. Selve fabrikken endte vel opp i vest-Tyskland til slutt. Byen ligger nordafor Nürnberg.

 

Jeg regner med at de allierte bombet det området tilbake til steinalderen og russerene har alltid vært noen jævler til å stjele så det som var igjen av produksjonsmaskineriet endte nok opp i USSR. 

 

Sammenlikner man en PP med Makarov ser en lett at det er samme skyteren med et par smartere løsninger og en patron som er optimal for designet ... og en elendig finish.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...