Jump to content

Hva skal jeg velge sako 85 ss eller sako 75


202 outback

Recommended Posts

Har i dag solgt saueren, grunnen var at jeg ikke klarte å vende meg til sikringen i hektiske situasjoner.

Jeg har lurt på å køpe en sako i cal 308 siden denne er med short kasse og veier bare ca 3 kg.

Har fått pris på en mod 85 ss til 14500 og en ny mod 75 til 10000 denne er ikke rustfri.

Jeg liker stokken bedre på mod 75 og så er det mangen som skriver at det er en bedre rifle en 85, er det noen som kan gi noen gode råd før jeg handler. :D

Link to comment
Share on other sites

Har i dag solgt saueren.

 

Ettersom du har solgt Sauern bør du vel endre nicket til "Solgt, 202 Outback".

Nå, nå, off topic til side.

Med en vurdering av hva jeg har i våpenskapet nå Sako A3 i 6mmBR og A5 i 338 RUM, ville jeg kjøpt en Sako 85 SS i 260 Rem.

Dette var vel ikke noe til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6 stk Sako 75 som jeg bruker jevnlig, og jeg selger samtidig Sako til daglig. Har flere Sako 85 i butikken,men aldri i livet om jeg bytter noen av mine 75 mot en ny 85.

Det er nå min mening.

 

Hvorfor?

 

Sako 85 ser "billig" ut. Alt for lik T-3. Sako 75 og eldre har sjel. Ekte Sako preg.

85 og T-3 er for like til at de trenger å produseres som to våpen. Jeg har sett i krystall kula mi og om noen år, produseres de under et og samme navn. :D

Link to comment
Share on other sites

 

Sako 85 ser "billig" ut. Alt for lik T-3. Sako 75 og eldre har sjel. Ekte Sako preg.

85 og T-3 er for like til at de trenger å produseres som to våpen. Jeg har sett i krystall kula mi og om noen år, produseres de under et og samme navn. :D

 

Det der er subjektive følelsmessige argumenter ( jodda de gjelder de også :wink: ), men er det noen tekniske svakheter med Sako 85 som gjør den dårligere funksjonsmessig, sikkerhetsmessig eller presisjonsmessig iforhold til de eldre modellene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6 stk Sako 75 som jeg bruker jevnlig, og jeg selger samtidig Sako til daglig. Har flere Sako 85 i butikken,men aldri i livet om jeg bytter noen av mine 75 mot en ny 85.

Det er nå min mening.

 

Hvorfor?

 

Sako 85 ser "billig" ut. Alt for lik T-3. Sako 75 og eldre har sjel. Ekte Sako preg.

85 og T-3 er for like til at de trenger å produseres som to våpen. Jeg har sett i krystall kula mi og om noen år, produseres de under et og samme navn. :D

 

Den har kommet alt ;-)

http://www.sakoa7.net/

Link to comment
Share on other sites

Eneste fordelen man kan skryte av på 85'n er kontrolert mating, men nå er det ennå ingen som har greid å forklare meg hvorfor dette skal være så ekstremt viktig. Har selv to stk 75'er, og aldri hatt noen som helst problemer.

 

Etter hva jeg har hørt av en forhandler, så er eneste grunnen til at de tok frem 85 modellen at den er billigere å produsere.

 

Kjøp en 75 sier nå jeg, uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

Til Brutus 75 ss

 

Det er kansje samme plassen du har kjøpt din 75 som jeg har fått pris, kan du røpe dette i en pm så kan jeg prøve å grine meg til å få den ferdig gjenget selv, kappet du den til 51 cm slik som mod 85 kan bli levert ferdig gjenget

 

Er det noen som vet noe om den nye Sako A7, som pris og når den kommer?

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne en Tikka T3 og en Sako 85 er vel å strekke strikken.Bare magasinet/ er i seg selv verd prisforskjellen.Mist et fullt Tikka magasin i bakken i 25 minus og se hva det blir igjen av det. Jeg tråkket på et og det sprakk som et leketøy.Dessuten har Sako tilpasset låskassa til lengden på patronene den leveres i. Tikka T3 Har samme kassa på alle.Men ikke missforstå- hvis du ikke vil ut med det en 85 koster så er Tikka et utmerket våpen til en "rimelig" penge.

Noen mekaniske fordeler fremfor Sako 75 har den ikke men jeg liker stokken på 85 mye bedre.Mye mindre klumpete men det er bare min mening. Enhver som skal ha sako må prøve selv, men en 75 til 10 000 er jo ikke mindre enn et røverkjøp

Link to comment
Share on other sites

Gikk selv nylig for en 85ss i .308 etter å først ha fikla på den og 75ss/75finnlight. Bra presisjon med flere typer ammo (10-20mm). Synes 85ss har mye bedre stokk enn 75ss og ser i tillegg langt bedre ut (om plaststokker kan se pent ut da.. :( ). 75 hunter du nevner er dessuten myye tyngre og klumpete. Skyter du mye på bane, kan den ekstra vekta være grei (om du ikke putter demper på den lettere 85èn).

 

Var eier av en Tikka T3 laminat ss i 2 måneder og ca 100 skudd. Skulle være uværs og hardt bruk alternativet til hovedrifla, Sauer 202 elegance (pent trestykke :D ). Kunne bare ikke like T3èn, virket utrolig billig og skranglete og alt for mye plastdeler. Presisjonen ble bedre etterhvert (40mm), men spredte som bare f.. de første 30-40 skuddene (70-90mm). Orka ikke engang å ta den med på jakt.. Synes definitivt ikke at 85ss kan sammenliknes med med T3.

 

Da det finnes langt flere 75 rifler blandt jegerne, er det nok også derfor naturlig at flest anbefaler denne. 75 er uten tvil også ei bra rifle, men min anbefaling av disse er klart en 85ss.

Link to comment
Share on other sites

Gikk selv nylig for en 85ss i .308 etter å først ha fikla på den og 75ss/75finnlight. Bra presisjon med flere typer ammo (10-20mm). Synes 85ss har mye bedre stokk enn 75ss og ser i tillegg langt bedre ut (om plaststokker kan se pent ut da.. :( ). 75 hunter du nevner er dessuten myye tyngre og klumpete. Skyter du mye på bane, kan den ekstra vekta være grei (om du ikke putter demper på den lettere 85èn).

 

Er heilt enig 85en er slankere en 75en og passer derfor sikkert bra dersom eg skulle hatt med datteren min på jakt. men for min del blir dei for tynne å halde i går mest på smyg jakt etter hjort å trenger derfor ei litt tung børse, ikkje så lett for pulsen å forplante seg til våpen da. slik ser eg det.

Link to comment
Share on other sites

kontrollert mating er vel tilpasset våpenjournalistene , er ellers greit for de som skal ligge på ryggen å skyte, :D det er vel noe de fleste ikke driver noe videre med.

 

Pfff! De fleste ordentlige dyttematere mater da utmerket både oppned og bakfram, og under vann for den del. I hverfall hvis låskasselengda er nogenlunde tilpasset patronen den er kamret for 8)

 

Hvordan er det med den problematikken som blant annet ble beskrevet i Vapentidningen når 85'en kom. Nemlig at den slengte tomhylsene rett i mellomrøret på kikkerten ved utkast? Er det noen som har erfaring med, eller hørt noe mer, om dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3stk 75-er i hhv 22-250, 308 Win og 6,5x55. Jeg liker disse veldig godt, og liker stokken på 75´n bedre enn den på 85´n.

Imidlertid synes jeg at magasinløsningen (redusert mulighet for å miste magasinet) og utformingen av boltmuffa er bedre på 85´n. Den "kontrollerte" matingen ser jeg ikke noen store fordeler med.

Jeg kunne godt ha tenkt meg en 85 ss i en 75 stokk. :D

 

Eller hva med denne?

http://www.sako.fi/sako85models.php?deluxe :D

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 er ei billigere rifle som kom etter at Beretta tok over. Det er fortsatt ei veldig bra børse. Sako og Tikka er visstnok ikke det samme som før.

 

De bruker forresten et hår trangere løp i 270 og minst ett kaliber til som jeg ikke husker i farten, så nå vet jeg hvorfor jeg aldri når maksladningene i 270 Tikkaen min.

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 er ei billigere rifle som kom etter at Beretta tok over. Det er fortsatt ei veldig bra børse. Sako og Tikka er visstnok ikke det samme som før.

 

De bruker forresten et hår trangere løp i 270 og minst ett kaliber til som jeg ikke husker i farten, så nå vet jeg hvorfor jeg aldri når maksladningene i 270 Tikkaen min.

 

Ååå :shock::?: er det ikke trange løp som gir best hastigheter da :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3stk 75-er i hhv 22-250, 308 Win og 6,5x55. Jeg liker disse veldig godt, og liker stokken på 75´n bedre enn den på 85´n.

Imidlertid synes jeg at magasinløsningen (redusert mulighet for å miste magasinet) og utformingen av boltmuffa er bedre på 85´n. Den "kontrollerte" matingen ser jeg ikke noen store fordeler med.

Jeg kunne godt ha tenkt meg en 85 ss i en 75 stokk. :D

 

Eller hva med denne?

http://www.sako.fi/sako85models.php?deluxe :D

 

Jeg tror det har med tilvenning å gjøre! Når du har 3 stk 75ere er du vant med å skyte med dem. Da synes du depasser bedre enn når du kanskje bare har prøvd 85en inntil skuldra et par kjappe ganger i våpenbutikken! :P

Har selv både 85 og 75(75ss og 85 hunter) og liker desidert 85eren best etter kanskje 200 avfyrte skudd med tilvenning!Jeg synes også den ser mye bedre ut, uten at dette er det viktigste for min del! For det viktigste er funksjonalitet, driftsikkerhet og presisjon etter min mening! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det har med tilvenning å gjøre! Når du har 3 stk 75ere er du vant med å skyte med dem. Da synes du depasser bedre enn når du kanskje bare har prøvd 85en inntil skuldra et par kjappe ganger i våpenbutikken! :P

Har selv både 85 og 75(75ss og 85 hunter) og liker desidert 85eren best etter kanskje 200 avfyrte skudd med tilvenning!Jeg synes også den ser mye bedre ut, uten at dette er det viktigste for min del! For det viktigste er funksjonalitet, driftsikkerhet og presisjon etter min mening! :D

 

Helt sikkert et poeng, men jeg synes formen på 75-stokken passer meg bedre, og dessutensynes jeg 85-stokkene er "overdesignet", og da særlig synt-modellene. Men for all del, 85`n er ei flott rifle, og jeg skulle gjerne hatt en Deluxe, eller en Safari, eller en Kodiak, eller... :D

Link to comment
Share on other sites

Da er valget tatt :D

 

Fikk tak i en cal 3006 finnlight mod 75 som nesten ikke er brukt, den har i tillegg justerbar kolbe og noe amo som følger med.

Var tenkt å kjøpe cal 308 men jeg måtte bare slå til, det er ikke mange finnlighter til salgs.

Cal 3006 er helt greit og det er nesten bare det cal jeg har jaktet med før, så jeg vet hva jeg får og det var også cal 3006 i saueren jeg solgte.

Leverte søknaden i dag får håpe den er klar før jul, fin julepresang til meg selv :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...