Jump to content

6,5x55 hylser


bardp

Recommended Posts

Da er årets 6,5x55 lading i gang. 5000 blanke og fine helpressede hylser venter på tennhette krutt og kule. Dette skal bli baneamo og lades med 8s Sierra kule 2,45g Nc96m og RWS tennhette. Som skal gi ca 830 m/s.

Som vanlig har jeg sortert alle hylser mellom Norma, Raufoss og Lapula alt annet er kastet. I den forbindelse fant jeg ut at eg ville gjøre en test på om hylsene virkelig utgjør noen forskjell det er vert å ta hensyn til. Ladet derfor 10 skudd med vær hylsetype og testet på tre like pappskiver på 400m. Skjøt så et skudd av vær sort på vær sin skive slik at våpentemperatur og andre forhold skulle bli så lik som mulig. Fortsatte i moderat tempo til jeg hadde skutt alle 30 skuddene. Deretter var det bare å gå frem for å se. Fikk dessverre ikke tat bilde av skivene da telefonen var tom for strøm. Men jeg kunne ikke etter min beste vilje klare å se at det var noen forskjell på skivene som kunne tilskrives hylsene. Jeg sitter derfor nå å funderer på om denne sorteringen min er totalt bortkastet energi. Synspunkter på dette?

For øvrig har jeg i år prøvd noe nytt og det er en antistatisk spray i kruttmålet. Ser så langt ut til og fungere glimrende har ikke hat et eneste krutdryss fra krutmålet.😊

 

20190310_200049.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Så fin fabrikk du har 😀

Min erfaring med norma og lapuahylser, er at de gir samme resultat mtp treffpunkt og fart i 6,5x55. Raufosshylser har jeg ikke prøvd. PPU- hylser ga hylseklebing og utkastermerke en varm sommerdag med ladning godt under «tabell-max», velprøvd ladning i andre hylsefabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort samme testen, med Norma og Lapua, og med ulike vekter av Lapua. Gjorde testen på 500m, ingen forskjell. Ikke prøvd Raufoss, men de lages jo av Lapua, så jeg gjetter at de er SVÆRT like...
Jeg gjorde også en annen vri. Jeg blanda kuler, tok alle 140 og 139gr kuler jeg fant i hylla, og lada alle i Lapua hylser med 50gr N15. Gruppa, med 5 skudd hver av 5 kulesorter, var ca 20cm. På 500m.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fan også.

For å sitere Ibsen "tar du livsløgnen fra et menneske".

Her forteller du at vi i årevis har sortert hylser, kastet noen merker, pakket i bokser med sirlig påskrift om hylsemerke, kruttype og vekt samt kuletype, uten at det har en tøddel av betydning.

Takk så mye!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nå sitter jeg langt heimefra, og har ikke data for hånden fra den gang jeg veide diverse fabrikat av 6,5x55-hylser. Men det var en del forskjell i vekt. Og det må jo, i følge våre venner naturlovene, gi en del forskjell i indre volum, og dermed en endring i trykk, hvis alle andre parametre er like.

 

Og så er det opptil flere av dere, som får god presisjon, sjøl om man begår kardinalsynder mot de primære budene og trosartiklene i "heimeladeismen"? Jeg TROR forklaringen kan være dagens våpen. En STR 200 (og det finnes jo bedre, hvertfall langt dyrere, våpen) med ei tykk og tung pipe, vil sette det aller meste på samme sted, uansett hvor mye "mishandling" patronene har vært gjennom. Ei tynn jaktpipe, skrudd inn i ei låskasse fra "gårsdagens" produksjon, ville nok vært mer kresen på kosten.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, M67 skrev:

Jeg har gjort samme testen, med Norma og Lapua, og med ulike vekter av Lapua. Gjorde testen på 500m, ingen forskjell. Ikke prøvd Raufoss, men de lages jo av Lapua, så jeg gjetter at de er SVÆRT like...
Jeg gjorde også en annen vri. Jeg blanda kuler, tok alle 140 og 139gr kuler jeg fant i hylla, og lada alle i Lapua hylser med 50gr N15. Gruppa, med 5 skudd hver av 5 kulesorter, var ca 20cm. På 500m.

 

K

50gr N15 på 140gr kule må da være ganske så friskt? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Tillatt variasjon i ladekomponenter/ ammo koker vel ned til hva en anser som formålstjenelig.

Ja det er nokk riktig. Men når jeg i praktiske forsøk ikke klarer å se noen forskjell i treffpunkt er det ikke lenger noe som betyr noe for meg selv om en teoretisk kan regne ut at det vil avvike med noen mm.

Link to comment
Share on other sites

10-15cm på 400m er vel omtrent som en gjennomsnitts DFS-skytter klarer liggende sånn på det jevne? Uansett ammo? 10cm tilsvarer jo bare innertiere på 200m - og det er ikke SÅ mange som er der... Skal du skyte tettere enn det utenom flaksegrupper så må du være god.

 

Jeg anviste 400m-holdet på LDKS her nå i helga. 12 lag med borti 12 skyttere i hvert. Innertreffet på C40-figuren er vel 16cm, og det var mange samlinger som var <8cm. Ikke mange 6/6, men noen var det. Den beste samlinga var ca 4x4cm, men den satt i lekta øverst i skiveramma. Alle 6 skuddene satt innenfor bredden av 48x23mm lekta som ramma er laget av...

10-15cm holder bare ikke om det er presisjonen i ammunisjonen, for du slenger selv i tillegg. Derimot sier skyting med diopter og reim svært lite om presisjonen i ammunisjonen, det sier noe om hvor god skytteren er. Bare hvis skytteren er eksepsjonelt god sier slik skyting noe om ammunisjonen (eller om ammunisjonen er eksepsjonelt dårlig).

 

Min erfaring med fabrikkammo - til @Bly, er at den går vesentlig bedre enn 10-15cm på 400m. Norma DL Felt skyter 10sk grupper 60-100mm på 500m ifra mine langholdsrifler, når det er vindstille eller nesten det. Jeg har gjentatte ganger sett DFS-skyttere skyte grupper (6 skudd) i størrelsesorden 5-6cm på 5-600m - med diopter og reim. På 1000m klarer jeg grupper (10sk) som er omtrent 40cm høye, med fabrikkammo, hjemmeladd, med veid kruttladning kommer jeg ned i 20-25cm.

På 200m kan jeg knapt se forskjell på fabrikkammo og hjemmeladd, og om jeg hadde hatt råd, så hadde jeg kjøpt all ammo, og latt lading være lading. Det er jo også det flere av topp-DFS-skytterene gjør.

 

K

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg vel presisere at testen jeg utførte ikke var en test på hvilken presisjon ammoen kunne oppnå men en test på om jeg fikk forskjeller med forskjellige hylser. Noe jeg fant ut jeg ikke fikk. Men nå skal jeg ta en ny test som også prøver å se hvilken presisjon jeg klarer å oppnå.

Link to comment
Share on other sites

Her er ei typisk eske jeg kjøper når jeg vil ha nye hylser;

https://www.landro.no/lapua/100853/lapua-6-5x55-9-0g--139grs-800m-s-scenar

Når jeg skyter de over en kronograf så kommer de ut i alt fra 790-810 m/s og faktisk av og til også med enda mere spredning.

På 400 m utgjør bare det 6-6,5 cm høydespredning helt alene før vind og vær har fått herje litt medkula. Også har du stinkerene i pakken som plutselig kommer ut i 782 m/s eller 817 m/s, og 10 cm begynner å bli realiteten.

Plukker du 5 tilfeldige skudd og sender de ut av pipa er sannsynlig selvfølgelig til stede for at de to stinkerene som befinner seg i pakken ikke er blandet de 5. Og selvfølgelig er det den gruppa som, JOHO! , var 5 cm som går i huskelista over hva den fantastiske ammoen kunne levere.

 

Feltammo løser selvfølgelig litt mere av problemet siden den kommer ut i høyere fart, i hvert fall på moderate hold. På 1000 m suger den antagelig like mye?

 

Men jeg er nå i utgangspunktet helt enig i at det er en nokså unyttig øvelse i å lage super ammo for å skyte 400 m på frihånd. Jeg hadde i hvert fall ikke orket det. 

 

Link to comment
Share on other sites

Fra selve hylsene og den presisjonen de gir til noe annet. Jeg har nå ladet 2500 skudd i Norma hylser på tre kvelder. Og for første gang i min snart 30 årige karriere som lader uten eneneste stopp eler på noen anen måte å plages med noe som helst. Det har så langt nærmest ikke drysset et eneste krutkorn ned på dreieplata noe som aldri har skjedd før. Har kontrollert en rekke skudd på krutvekta og den ligger helt stabilt på 2,55g største avvik jeg har sett var 2,53g og da ga krutkontrollen alarm. Denne antistatsprayen jeg brukte på krutmålet er altså helt gull. Tror nokk aldri før jeg har hatt så jevne kruttladninger som jeg har nå.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Feltammo løser selvfølgelig litt mere av problemet siden den kommer ut i høyere fart, i hvert fall på moderate hold. På 1000 m suger den antagelig like mye?

På 1000m sprer den ca 40cm i høyden. Det stemmer perfekt med at den har en ES på omlag 20m/s. På 500m blir det litt under 10cm. Men det er hele pakken. 5 eller 10 skudd har nesten alltid mindre spredning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...