Jump to content

9,3x62 for grisejakt, valgets kvaler...


Elgjaeger

Recommended Posts

Skal på trykkjakt i Polen i januar og ønsker råd om kulevalg på gris og hjort. Har brukt 286 gn Woodleigh RN SN i ca 670m/s før. Effektiv kule det, men kunne tenkt litt mer fart, 250 gn Accubond i ca 750 m/s gir også bra presisjon i 9,3x62’en min. Noen som har erfaring med denne på gris, for myk? Regner med den virker bra på hjorten Effekt på gris er viktigere enn fine slakt her.

Link to comment
Share on other sites

På 29.11.2018 den 20.09, Elgjaeger skrev:

Hvorfor mener du Vulkan er bedre? 

 

Blir en av de to jeg nevnte, men jeg har som sagt ikke erfaring med Accubond på annet enn papp.

Han mener nok at Vulkan er bedre fordi den ekspanderer / splintrer mer i grisen, derav mer knall og fall. På drivjakt er nok det en fordel(har ikke vært på slik jakt selv), Kjøtt-ødeleggelser  er ikke så "viktig" for deg som betalende jeger, viktigere at grisen blir liggende.....

Link to comment
Share on other sites

Bruker mye TTSX i andre kalibre, men hadde ikke tenkt å bruke det på denne turen. Vet ikke om det har noen betydning, men har er tanke om at homogene rikosjerer mer, ofte nær driverene, mange dyr i drevet og flatt terreng. Dessuten vil jeg helst ikke ha gjennomskyting og ha mest mulig «knall og fall» effekt. Noen som kan dele erfaring med Accubond i 9,3x62?

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Elgjaeger skrev:

erfaring med Accubond i 9,3x62?

Det fungerer meget bra. Nå som Accubond er å få kjøpt i 9,3 så er det bare å hamstre. Har selv Brenneke TOG nå siden Accubond var vanskelig å skaffe i dette kaliberet en periode. Accubond er meget presis i de fleste våpen. Hard nok til å trenge gjennom "panseret" på en stor gris, og ekspanderer og fragmenterer meget bra med god effekt i dette kaliberet.

Gjennomskyting vil forekomme, med rask utblødning og "knallogfall". Blodsporet fra 9,3 Accubond bruker å være lett å se :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner denne tr¨åden litt med noenlunde samme spørsmål. Skal på posteringsjakt igjen i januar, tidligere har jeg brukt 285 grain Lapua Mega i en hastighet på omkring 680m/s. Har nå prøveskutt en ladestige og får 232 grain Vulkan opp i 786 m/s. Dette er fra samme løp (47cm + demper) og samme kruttemperatur. Presisjonsmessig er det egentlig ingen forskjell på de to på 100m. Grisen har tidligere, med ett unntak, falt på stedet med Lapua. Jeg spekulerer på om jeg vil ha noe litt mer "eksplosivt" etter et litt "spennende" søk etter en gris i ungt plantefelt med gran. Jeg er fult klar over at Nasse Nøff dør av "hva som helst" bare skuddet sitter der det skal, men allikevel...

Hva mener folket, Lapua 285 grain Mega eller Norma 232 grain Vulkan?

Link to comment
Share on other sites

Det er to HELT forskjellig jaktformer. Jeg hadde med Barnes X til Polen på deivjakt for noen uker siden. Det var ikke suksess. Øket rikosjettfare, og små hull i dyra. Kule som gir mye splætt er best på drivjakt. Til posteringsjakt er situasjonen en annen. Det er ingen andre i nærheten, du kjenner bakstoppen, kjent avstand, god tid til skuddet og skal antakelig ha med kjøttet hjem.  Tung solid kule. Vulkan er fortreffelig. 

Link to comment
Share on other sites

GRIS og gris

Gris er så mangt. Det skytes en del mindre griser i drev. De har stor fart og med mora fremst i drevet, med resten av flokken på hjul. Det ikke lett med klokkeklare bogskudd, som med gris i ro. Store hanner kommer kanskje helst åleine, eller sammen med andre hanner. I mindre flokker. Så var det kulene da. Homogene kuler gir som oftest gjennomskyting, etter det jeg har sett.  9,3 med blyspiss gir større hull, og er populær til drivjakt på gris. Skadeskutte dyr, springer like fort uansett kaliber. Dersom skuddet ikke setter grisen ut av spill. Personlig bruker jeg 358 NM med 225 grains Barnes X. Det går gjennom uansett, og bakdelen er faren for skadeskyting. Imidlertid er dette også faren med 9,3, dersom en skyter inn i en flokk på flere griser. Som springer parallelt. Det beste er å skyte på en gris som ikke har en annen bakom. Det er teorien. I praksis er det sjelden at posten gir god oversikt og overhøyde. Samt at farten er stor, så dersom en ikke er heldig bomskyter/skadeskyter man. Skytesektor skal være vekk fra driverne uansett, etter min mening. 9,3 med Lapua Mega eller Vulcan gjør jobben. Dersom en treffer noenlunde.  358 NM med 250 grains Oryx gir også "store hull", samt at den henger sammen.  Min erfaring med Barnes X i 358 er knall og fall. 9,1 mm, 225 grain, 850 m/s. Gjennomskyting på gris ja, så pass på bakgrunnen. Så moralen er at dersom du vil at kulen skal stoppe i dyret, er ikke drivjakt noe som fremmer det behovet. Samt at vomskutt gris springer like fort. Mye trening på bevegelige mål, er en fordel. Da får en en ide om kor vanskelig det er å treffe korrekt, i et drev. 😙

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 20.12.2018 den 13.12, jland skrev:

Låner denne tr¨åden litt med noenlunde samme spørsmål. Skal på posteringsjakt igjen i januar, tidligere har jeg brukt 285 grain Lapua Mega i en hastighet på omkring 680m/s. Har nå prøveskutt en ladestige og får 232 grain Vulkan opp i 786 m/s. Dette er fra samme løp (47cm + demper) og samme kruttemperatur. Presisjonsmessig er det egentlig ingen forskjell på de to på 100m. Grisen har tidligere, med ett unntak, falt på stedet med Lapua. Jeg spekulerer på om jeg vil ha noe litt mer "eksplosivt" etter et litt "spennende" søk etter en gris i ungt plantefelt med gran. Jeg er fult klar over at Nasse Nøff dør av "hva som helst" bare skuddet sitter der det skal, men allikevel...

Hva mener folket, Lapua 285 grain Mega eller Norma 232 grain Vulkan?

Hei.

jeg har brukt swift A-frame og er meget fornøyd med den.

er i grunn mye lik på Lapua mega.

så mitt tips er en av de to.

Holder en knapp på Lapua hvis det er veldig nærme nabogrensen du skal skyte da det virker som den ekspanderer enda litt mer enn swift.

men hvis du vil ha knall å fall så kan du lade med 250gr oryx.

Gikk noen kilo kjøtt i bøtta før jeg skjønte det.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt flere typer kuler, Norma Alaska, Lapua mega, Woodleigh weldcore og Partizan, alle 286 gr.

Jeg sitter med e følelse av at det ble mindre knall og fall med Partizan enn for de andre, og at Woodleigh var veldig bra. Men det blir et altfor lite antall griser til å trekke noen sikker konklusjon.

Lapua og Woodleigh er pålitelige. Jeg tror Swift A frame er litt hard om du skal skyte hjortevilt i drevet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...