Jump to content

Fra .308 til .358 - hylseomforming


Olesøn

Recommended Posts

Ja, av alle burde jeg klare å søke opp dette. Men jeg klarte å glemme hva boltmuffe het i går, og det står ikke bedre til i dag. 

 

Så:

Hva skal jeg skru fast i ladepressa for at .308-hylsa jeg setter i den har forvandlet seg til en .358 win-hylse når jeg tar den ut igjen? Ekspander-et-eller-annet-size-button-die-rod? 

Link to comment
Share on other sites

Ved omforming fra 30-06 til 35whelen brukte jeg smøring og lett vold for å få 06-hylsa inn i 35whelen sizedie. Ut kom en Whelen hylse.

Så forleste jeg meg på ting og begynte å gløde 06-hylsene først, uten at jeg kan si det egentlig gjorde noen forskjell.

 

Om du vil være snillere med hylsene kan du ta turen via feks en 8x57 die.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Olesøn skrev:

Jeg har helpressedie.

 

 

Det var helpressedia til 9,3x62 jeg brukte til å mishandle 308 W-hylsene til å bli 366 Jegermeister. Da måtte jeg skru expanderknappen vel en cm ned, og selvfølgelig smøre alt godt. Expanderknappen er nydelig formet, ikke noe sterk tvang nødvendig med den.

 

På samme måten måtte jeg skru kuleholderen på isetter-dia en god cm ned. Da var det kanskje lite støtte for halsen på de omformede hylsene, men S&B-kulene smatt greit.

 

Link to comment
Share on other sites

Ett annet alternativ er å skyteforme. En kjenning i SA brukte en voksplugg i stedet for kule- og en passe liten dose n-110(?) Så en runde gjennom .358 dia. Det fungerte fint. Han hadde noen riktig fine .358 som var merket 308W.  Problemet oppsto først da SAs "nye politi" der nede kontrollerte ammunisjonen opp mot merkingen på våpenet under en vei/trafikk-kontroll..... ☹️ 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Jegermeistern skrev:

366 Jegermeister

Dette kan vel bli en smule i overkant for de fleste..:P

 

6 timer siden, Olesøn skrev:

Den dingsbomsen på tennhetteutstøteren er serratert akkurat der den kunne ha gått nedi hylsehalsen.

RCBS Die? Drill og fin smergel for å fjerne serratering er jo en mulighet.Kanskje lage en svak kon frem mot nåla. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen garantier siden jeg ikke har prøvd akkurat dette, men det er faktisk mulig at Lee- dier egner seg godt for slik omforming. De har en slak, glatt konus på ekspansjonsbolten (og ikke en «knapp» hvis du skjønner hva jeg mener). Her er f.eks et sett med pris under «bagatellgrensen»

https://www.titanreloading.com/lee-precision-reloading-equipment/lee-rifle-reloading-dies/lee-pacesetter-die-sets/358-win-3-die-set-

 

A4CCC442-ADD8-4FAC-AB7E-24C0EAA4A285.jpeg

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Olesøn skrev:

Den dingsbomsen på tennhetteutstøteren er serratert akkurat der den kunne ha gått nedi hylsehalsen. Mulig det går med en tur innom 7,92, men jeg tviler. 

Da må nok noen surt ervervede kroner overlates handelstanden i bytte for egnet verktøy (som kan være alt fra en ny die til en flott dreibenk😆).

 

Skyteforming funker, litt pistolkrutt, dopapir og voks. Men hadde jo vært sabla nyttig med dreibenk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg samler 308w på skytebanen og bruker Lee universal decapper for å få ut tennhettene. Deretter en rask vask før de neck-sizes i 338-diene - det åpner opp halsen passe. Så sprayer jeg en dash Balistol på hylsene og fullsizer dem i 358 dien før de SS-tumbles. Sjekker alle i en case gage, lader og skyter hylsene på gong med pistol-kuler før jeg går over til kun å neck-size og lade jakt-ammoen. Noen hylser får en bulk nederst på halsen (for tykk messing?) - de kasseres fortløpende.

Link to comment
Share on other sites

@spindrift: Jeg kan bekrefte at Lee helpress-die fungerer utmerket til å forme om fra 308 til 358. I tillegg til vanlig smøring, så smører jeg halsen og skulder litt ekstra innvendig og utvendig før jeg presser om med en sakte og rolig bevegelse. 308 inn i pressa, ut kommer 358 klare til bruk.. 

Edited by Jon_
korrektur
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, T3 Varmint skrev:

Eg har pressa ein god del 308 lapua hylser direkte i rcbs 358 full body die. Smører hylsene godt. Funker fint, men ein m være litt bestemt i bevegelsen.

Hylsene har gått ein haug med omladninger uten problem.

 

Har gjort det tilsvarende med 30-06 --> 35 whelen, uten problemer. Mener det var federalhylser som fikk den behandlinga (evt kjenner jeg meg rett så var det en neve med diverse fabrikat). 

 

En kan vel strengt tatt gløde hylsehalsen om en føler for det. Blir litt mykere gods. Jeg tror ikke det er nødvendig og jeg tror ikke det hjelper særlig på levetida til hylsene. Men det blir enklere å presse om dem.

Link to comment
Share on other sites

@Olesøn

Ang "bagatellgrensen" er det riktig at frakt skal medregnes, men min erfaring er at nesten alle pakkene med faktureringsbeløp <350kr sklir gjennom på et bananskall. Mulig jeg har vært heldig? Har sikkert fått 10 pakker fra Titan reloading med innhold rett oppunder 350,-, en gang har jeg betalt toll etc.

Så for å sitere en kjent karakterer: "Do you feel lucky?" 😀

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...