Jump to content

Førstegangskjøp av pistol - hva og hvorfor?


BC.Airn

Recommended Posts

Eg starta med luftpistol, og fekk veldig god effekt på .22, med unntak av alle disiplinar med låg skytetid. ;) Eg klarte heller ikkje å treffe med 9mm sjølv om eg hadde ein pers på 540 den gongen, men det vart betre med mengdetrening.

Edited by Hallvor
Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med luftgevær i 8-9 års alderen. 500 skudd om dagen på hytta om sommeren på det meste ga grunnlag for både god skyting og en mengde uvaner. Etter at jeg startet med konkurranse skyting med luft og miniatyr i 13 års alderen ble uvanene slipt av og avtrekk/ pusteteknikker forbedret kraftig. Tok nybegynnerkurset på pistol som 20 åring og så at den grunntreningen gjorde at resultatene fort kom opp på bra nivå med 22 pistolen. Brukte litt tid på å forstå at jeg måtte holde hardere i 9 mm pistolen (Colt 1911) og 357 revolveren for å få gode resultater. På den tiden var det skyting med alt mulig fra miniatyr og svartkrutt til finpistol og lerdueskyting. Mener selv at det å skyte mange forskjellige program/våpentyper gjorde meg bedre men forstår jo at en må spesialisere seg hvis OL er målet...

Etter endel år uten pistolskyting når barna var små ble det igjen feltskyting og DSSN sikkerhetskurs. Må inrømme at 22 pistolen nå kun blir brukt til Sivil 5, ellers går det i 1911,2011 varianter og Shadow 2 i Production. Skulle jeg gått 33 år tilbake i tid og valg førsteoppsett igjen ville jeg nok havnet på noe som ligner det jeg faktisk startet med. En god 22 (men ikke ren banepistol), en høykvalitets 1911 til grov og en tunet S&W 357 til revolver/Mag. Den gang var mitt 4 våpen en Remington 1858 replika til svartkrutt, det har jeg aldri angret på og ville nok sett i den retningen igjen gitt at klubben har svartkrutt på programmet. Er rimelig sært men utrolig gøy! Alternativt en Shadow 2 for også å ha utstyr for å komme igang med Dynamisk så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Når man endelig kan kjøpe eget våpen: Mange nybegynnere som kjøper match luftpistol? Eller vil man ha noe skarpt først? Når kjøper man match luftpistol?

 

Mange av oss halvgamle gubber har vel stiftet bekjentskap med luftvåpen i (alt?)for ung alder, og lært oss sikker handtering. Skutt mye fordi det var moro, billig og enkelt. Uten å tenke trening, bare moro. Og lært mye lell.

Mange husker vel lyden og synet når de gamle treklesklypene foretok sin siste reis fra snora på tørkestativet (innretning hvor man hengte våte klær med klyper til tørk på ei snor, plassert ute på plena ).

Enda mer moro med de nymotens plastklypene, de ble til en kaskade av deler, og fløy langt! Kjempelangt! Et lite helvete å rydde opp, måtte jo det når det ble oppdaga. For ikke å snakke om når...nei det er en annen historie.

I dag er vel ikke forholdene like som i "gamledager"; man får fort uønsket oppmerksomhet om man skyter luftpistol i hagen, sant. Litt forståelig også, for alt er mer farlig i dag. Så slik "useriøs" plinking er ikke en like god rekrutteringsarena i dag. Ikke engang ute på landet, hvor pottitten gror. Tørkestativene er snart forsvunnet, men de burde vært fredet når jeg tenker meg om. Derfor er faktisk klubbene første arena for mange nye skyttere. Trygt og seriøst. Og der finnes jo matchpistoler. Også til utlån.

 

Luftpistolskyting er faktisk ganske moro i seg selv, og det gir også en fin treningseffekt, som flere sier. Enig her.

Men når anskaffer nybegynneren egen match luftpistol? Først eller sist? Og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Mange gode minner med luftgevær som barn. Mye dårlige vaner. 

 

Jeg og brødrene mine pleide å skyte på hytta i sommerferien, etter skoleåret var ferdig. Vi tegnet bilder av de verste lærerene og skjøt på dem. Samt diverse andre figurer (saddam hussein, osama, osv.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@aps Er inne på noe svært vesentlig her; vanskelighetsgraden for luftpistol er høy, i alle fall på 10meters hold. Kan skremme mange. Og ja, det er synd at mange er forutinntatt, og kun ser egne interesser som det viktigste. Skremmer også noen, skaper irritasjon. Skikkelig dumt. Som skyttere bør vi være nysgjerrige på andres skyteformer.

 

Min erfaring er at luftvåpenskyting er artig (men mye annet er artig også). Og som avtrekkstrening er et godt luftvåpen uvurderlig. Mange av oss som skjøt mye luftvåpen i ung alder har nok dradd stor nytte av akkurat dèt, med mye moro underveis også. Pent brukte matchpistoler omsettes også fra seks-sju tusen, og det er slett ikke ille.

Så kanskje man bør skaffe pent brukt luftpistol? Så kan man jo trene litt i stua også i "karantenetida", altså de seks månedene man må vente før man kan søke om skarpt, mener jeg...om man både vil ha det moro og bli god altså. 

 

Men aller viktigst uansett: Akseptèr andres skyteformer.

Link to comment
Share on other sites

Fler skyttere, kunne med fordel ha prøvd ut andre skyteformer enn sin egen også. 

Jeg har DFS sauer med diopter, men jeg har også AR-15 med kikkert og brems
Jeg har feinwerkbau AW93 for bane, men jeg har også  open gun  med rødpunkt og brems

 

osv. 

 

Skytebanen min som barn, la oss si "over middels sentralt på østlandet" der det før var 1 hus og 1 stor hage som nabo, som også fungerte som skytebane med tildels lange hold for våre luftvåpen, der er det nå over 20 hus. 

Relativt sikker på at det ikke hadde blitt like godt mottatt nå å bruke hagen til trening og naboens hus som backstop, selv om det "bare" er luft. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at hadde det ikke vært for slike "skytebaner" som her nevnes, så hadde det ikke vært så mange halvgamle skyttergubber verken her på Kammeret eller andre steder i dag.

En unik rekrutteringsarena var det, og det er synd at ikke nye kommende skyttere får kjenne på den følelsen. Sannelig om jeg vet hvordan man kan gjenskape den.

Er du i organisert trening fra da èn, så mister du fort den lekende følelsen. Heldigvis finnes det både hytter og fritidseiendommer hvor man kan ha det moro under sikre forhold. Ta vare på dem.

 

Men likevel: Skaff deg en luftpistol og en kulefanger, så får du mye moro! Og la de unge få prøve ☺️

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok med min gamle Feinwerkbau 80 luftpistol på 25m banen på Løvenskiold en ettermiddag i høst.

Ingen skjøt bedre grupper enn meg den dagen uansett om det het STI, SIG-Xmillion eller whatever. Stor humor :-)

(årsaken til at jeg tok med luftpistolen var at jeg måtte gjenvinne min egen selvtillit fordi jeg nå skjøt så jævlig dårlig med grovpangene..)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Syns dette var en artig tråd :) Personlig begynte jeg med pistolskyting fordi jeg syns det er gøy. Er et konkurranse menneske, og er ute etter å måle "krefter" fremfor rekyl og høy cowboy faktor (ikke nedlatende ment). Min første pistol var luftpistol, og syns fortsatt det en av de artigste grenene. Har etterhvert utvidet våpenarsenalet, men 22 og luft fremstår fortsatt som det artigste og mest prestisjetunge å konkurrere i - og etterhvert kanskje vinne noe i :)

 

For meg er pistol skyting moro pga av konkurransene, og hadde nok raskt mistet interessen dersom det ikke var for alle stevnene man kan delta i. Når det er sagt så er ambisjonsnivået veldig varierende, men opplever at det er rom for alle og at miljøet er inkluderende og sosialt. Jeg begynte for et par år siden, og må si at det er den mest givende hobbyen jeg har hatt. Dette er jo en sport/hobby man kan holde på med så lenge synet spiller på lag - og samtidig nyte godt av alle de hyggelige menneskene man møter på veien. Skulle ønske at man ble flinkere til å rekruttere ungdommer, for dette er jo noe som alle generasjoner kan holde på med, og i Norge er nivået noe lavt (i en internasjonal sammenheng) nettopp fordi man ikke har lykkes med å rekruttere de yngste. 

 

Fantastisk moro sportsgren som man kan holde på med leeeenge! :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Midtiblinken Ja, og så er du også èn av alle oss som prøver å framsnakke skyting som en fin hobby, og gjøre at det er rom for alle - uansett ambisjonsnivå 😊

Men det er lett å like at du ønsker å konkurrere litt, kanskje du kan få med deg flere på stevner også?

Ellers er det lurt at du skyter .22, det er rimelig, og du får masse fin trening. Og så vil du sikkert prøve noe grovt etter hvert, og da vil du nok høste gevinster av trening med toogtjuen...

Lykke til 🔫

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...