Jump to content

Førstegangskjøp av pistol - hva og hvorfor?


BC.Airn

Recommended Posts

For å få kjøpt egne pistoler kreves at du har seks måneders medlemskap i en pistolklubb og en viss aktivitet i perioden. Da kan du søke om egne våpen, forutsatt at klubben dokumenterer to forhold: medlemskap, og at våpen det søkes om kan benyttes (for eksempel pistol kaliber 22lr for finfelt, og 9mm for grovfelt). Hvilke våpen og hvilke kalibre du ønsker å søke om er ditt frie valg. Resten er en sak mellom deg og våpenkontoret. Innvilges som oftest, om dokumentasjon og vandel er i orden.

 

Det er interessant å høre hvilke tanker en nybegynner har. Hva tenker du når du skal fylle ut søknader? Hva skal du bruke pistolene til – og hvorfor vil du ha akkurat de pistolene og de kalibrene? Hvorfor vil du skyte pistol? Hvorfor lyst på akkurat den pistolen? Vær så snill å gi oss litt kunnskap!

 

Det er veldig interessant, for vi som har holdt på ei stund, vi ser jo situasjonen fra vår side. Velmente, gode råd, men kanskje vi burde satt oss litt mer inn i hvordan en nybegynner tenker? Vi har jo skaffet våre egne erfaringer nettopp gjennom prøving og feiling. Og kjøpt akkurat den pistolen vi ønsket oss mest av alt. Stikk imot alle råd. Så kanskje blir vi litt for ivrige, slik at velmente råd ikke treffer helt? At det virker mot sin hensikt? Noe om at man må gjøre egne erfaringer kanskje…

 

Det bør være lærerikt om noen av dere kan dele tanker her, jeg tror det kan skape et bedre debattklima også. Kanskje noen har gode historier og eksempler å dele med oss halvgamle gubber?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Min første pistol blei en Beretta 92fs. Kjøpte den da det er en velfungerende pistol, og eg har altid syns om den. Valget sto mellom 92fs eller 1911. Solgte til slutt min 92fs pga singleaction avtrekk. God pistol var 92fs'n, men poengsum og treff blei bedre med kjøp av 1911. STI og Les Baer.

I 22lr så er ruger mk2 en kjempekjekk billige plinking pistol. Kjekk i feltløypa eller second chance. Var faktisk morsomt å få høyere poengsum en di med matchpistol. Endte selfølgeli opp med matchpistol😆 Benelli mp90s. Hvorfor? Den var på tilbud😂 åsså hadde  eg prøvd en i kluppen, og eg traff godt med den, så derfor blei det Benelli på meg. Benelli hadde eg prøvd før eg kjøpte, men ikkje Beretta🙄 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

kjøpte mine første pistoler i sommer 

 

Walther gsp, fordi jeg fikk den i arv og dermed ikke trengte å betale for den. Fungerer greit nå som jeg har klusset litt med den

 

CZ shadow 2 fordi jeg ville ha en god pistol uten å bli blakk og den fremstod som mest bang for penga. Kjøpt ny, trives godt med den selv om jeg ikke har skutt nok med den ennå til å kalle meg treffsikker 

 

S&W 686 god revolver som også kan gå magnum 1. Kjøpt ny, heller ikke her er jeg treffsikker ennå, men det har mest med at jeg har fokusert på .22 i stedet. koser meg masse med både denne og cz shadow de gangene jeg tar dem med på banen.

 

Unique des 32 U fordi jeg fikk den billig og elsket grepet og balansen i den. Kjøpt brukt og den måtte en tur til børsemaker for å bytte en del. Den trenger nok fremdeles litt klussing før den går optimalt, men jeg får bedre poengsummer med denne enn jeg gjør med gsp selv om den ikke er helt riktig ennå.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Angrer mest på at jeg ikke tok gode råd om basic mengdetrening med .22 mer seriøst. Når jeg først kom på det (helt av meg selv selvsagt!) , se da kom økt skytterglede og bedre resultater.

Og grove kalibre ble handterbart, siden jeg hadde sånn brukbar innlært teknikk. Men vi vil helst komme på slikt helt av oss sjøl. Interessant å høre andres tanker her ✍️

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, BC.Airn skrev:

Angrer mest på at jeg ikke tok gode råd om basic mengdetrening med .22 mer seriøst. Når jeg først kom på det (helt av meg selv selvsagt!) , se da kom økt skytterglede og bedre resultater.

Og grove kalibre ble handterbart, siden jeg hadde sånn brukbar innlært teknikk. Men vi vil helst komme på slikt helt av oss sjøl. Interessant å høre andres tanker her ✍️

 

 

Jeg gikk rett på 9mm, har faktisk aldri eid en .22(!). Men jeg hadde ganske mange kilo med luftpistolkuler på samvittigheten fra før. Luftpistoler er nådeløse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle handle for første gang hadde jeg bestemt meg for å være relativt sikker på at jeg ikke gjorde noe ekstremt dumt, så for .22 gikk jeg for den som passet meg best av de som de andre i klubben brukte. Sammenlignet hovedsaklig Pardini, Hämmerli og GSP, da dette var ting som mange av de lokale skytterne hadde, så jeg visste at om jeg kjøpt en av disse ville jeg kunne få masse hjelp. Hadde også fått klådd litt på en Benelli som jeg ergomonisk sett likte veldig godt, men ingen andre hadde noe kunnskap om denne så jeg visste at jeg ville stå veldig alene dersom det skulle gå galt.

 

9mm derimot, det var vanskelig. For der hadde folk alt mulig rart. Pardini utgikk da jeg skulle ha en pistol som jeg kunne ta meg med til dynamisk. Som så mange andre antok jeg at Production var det eneste som var trygt for en fersking, og ville derfor ha en pistol som kunne brukes til det.

Testet Sig 226, Glock 17, S&W M&P9, CZ75 og TanfoStock3 under kontrollerte forhold (samme dag, samme bane, samme ammo og avstander) og fikk meg noen overraskelser.

226 føltes totalt feil for meg. Jeg klarte ikke å få godfølelse i det heletatt. 

Glocken føltes ergonomisk sett veldig fin, og jeg likte den godt (avtrekket var ikke så ille som alle skulle ha det til) helt frem til jeg fikk se skiva. Jeg klarte rett og slett ikke å treffe noe som helst omtrent. Følte det var litt synd å måtte stryke Glock fra vurderingslista, da jeg i likhet med mange andre ferskinger følte at Glock var litt kult, og jeg likte at de ikke var så skrekkelig dyre heller.

M&P9 var ikke noe å rope hurra for. Fikk prøve en med supertuna avtrekk etterpå og det føltes bedre, men det var for mye jeg ikke likte til at jeg følte det kunne vurderes.

Så kom CZ75 på bordet, og du verden så mye bedre alt ble. Den ekstra tyngden i ramme gjorde enorm forskjell, og avtrekket føltes veldig bra. Tanfoen som var neste på lista var veldig mye av det samme, men den så kulere ut og hadde en del oppgraderinger inkludert (justerbare sikter, grepsplater jeg likte bedre) og etter min mening fikk jeg litt bedre kvalitetsfølelse med tanke på utfresing og sånt med Tanfoen. Så jeg kjøpte en slik.

 

Noen år senere bytta jeg den ut med en Shadow2. Den var enda litt bedre igjen.

 

Skulle jeg startet prosessen på nytt i dag med det jeg nå vet, så hadde jeg muligens sikta meg inn på en 2011-type pistol om jeg skulle ha en pistol som kunne gjøre alt,  og akseptert at jeg hadde havna i Standard fremfor Production division.

Til Prod angrer jeg ikke på vurderingen min. Hadde Shadow2 vært tilgjengelig dengang jeg kjørte sammenligningstesten så hadde den gått av med seieren dengang, og det gjør den for meg fremdeles. Fantastisk pistol som ikke trenger oppgraderinger, til en veldig fin pris sammenlignet med det meste annet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Regner med å få mulighet til å kjøpe våpen fra slutten av Januar neste år, så er i søkeprossess nå. Det enkleste var å lande på kaliber. .22 til mengdetrening og 9mm som et tyngre våpen men fortsatt relativt sett billig amo.

 

Jeg innrømmer at jeg er ganske følelselsstyrt, altså at det er noe mer ubestemmelig som fenger. Når jeg begynte på skytetrening så hadde jeg gamle seksløpere i tankene og havnet på Uberti. Siden jeg likevel ønsker å treffe noe, så tok jeg et kompromiss og tenkte på Uberti Stalion Target. Ser ikke så fin ut som en vanlig stallion. Det er noe med seksløpere, lyden når man spinner tønna, klikket fra hanen. Bestilte en Stallion 10 patroner fra Børselars siden det var forventet 90 dagers produksjonstid, med informasjonen om at jeg ønsket den bestilt men at det ville ta litt tid før jeg kunne hente den ut. Tilbød og betale på forhånd slik at de ikke skulle risikere å brenne inne med den. Det gikk greit.

 

Så har jeg blitt kjørt hardt på at det var et dumt valg, og at jeg burde velge noe med høyere presisjon. Da kommer det med følelsen inn igjen. Jeg får meg ikke til å kjøpe en pistol med et stort stygt skjefte, uansett hvor god den er.

 

 

Som et kompromiss tenkte jeg så på en Hammerli x-esse long.

 

X-esse long
 
Greit nok utseende og grei treffsikkerhet fra det jeg forstår.
 
Var innom en våpenbutikk som anbefalte Ruger MK iV som også så aktuell ut. Lett og demontere og dermed rense. Så tenker jeg ender opp med 2 stk .22 kaliber, en feelgood og en for å bli mer treffsikker. Dersom Ruger IV er like treffsikker som x-esse så går jeg for den, dersomx-esse er vesentlig bedre går jeg for den.
 
Når det kommer til 9mm så har jeg kikket gjennom mye youtube videoer, og det ser ut til at CZ shadow 2 kommer godt ut både i forhold til pris og kvalitet, så tenkte meg noe slikt. Synes det blå skjeftet er litt grelt, men det er en sort/grå dualtone som ser fin ut. Kom så over Tanfoglio som jeg lite utseendet på enda litt bedre, og så da på Shadow 2 konkurrenten Stock III. Så en youtubevideo av en av de norske Tanfogliskytterne som skjøt med en Stock II så skrev et spørsmål på youtubesiden og spurte hvorfor han valgte II fremfor III, tenkte at III må være bedre en II og hvorfor skal en av Norges beste skyttere velge en dårligere versjon? Fikk et greit svar og forstod at det var enkelt tenkt fra min side, og skrev så. Fikk et svar som jeg tolket til at strengt tatt så kan en nybegynner starte med en Stock 1.

Må innrømme at jeg ofte ignorerer gode råd, jobber med å legge vekk litt av den "følelsen av å måtte ha" og velge noe mer fornuftig. Har ikke helt landet på om jeg går for en stock 1, en enkel utgave av stock III, eller full pakke. Kan sette foten ned å si at nei, det blir en fornuftig stock 1, så sier en annen del, at noen tusen til så har man et kompromiss i en enkel stock III, før stormansgalskapen kommer å sier at en fullspekket stock III ser vanvittig fin ut. Har et par måneder på å tenke meg om.
 
I forhold til skyting så er jeg litt usikker. Vet egentlig lite om type konkurranse, noe jeg kanskje burde startet med. Tenker å starte med standard skyte på blink fra litt avstand konkurranse. Synes dynamisk ser artig ut, men litt usikker på om det er noe jeg får til. Ser ut til at en må huske mye under stort press. Så feltskyting (?) med .22 og 9mm? Fra det jeg forstod fra selger jeg snakket med ville en CZ type 9mm gå til det meste, og da regner jeg med at det samme gjelder Tanfoglio.
 
Kunne godt tenkt meg westernskyting, men uaktuelt med å kle seg ut og ta et cowboynavn. Det blir litt i overkant. Vet ikke om en kan skyte en Colt clone i konkurranse uten å ta den helt ut?

Vet heller ikke om jeg får godkjent to .22 og en 9mm. I verste fall så blir det Ubertien som jeg har bestilt og Tanfoglio/CZ 9mm.
 
Hvorfor jeg begynte på skyting? Godt voksen nå, men hadde en sovende cowboyinteresse fra barndommen, og jeg har en jobb med mye snakking hvor det er vanskelig og objektiv sett se om du er flink eller ikke. Pistolskyting er en måte og trene målrettet på hvor du ser resultatet i svart og hvitt. Kan ikke bortforklare en skivebom, man bør ikke lure på om en endring er god eller ikke, enten så treffer du mer, står på det samme, eller blir mindre treffsikker. Tenker at pistolskyting også er en fin avslapping, noe å gjøre hvor en kan koble fra tanker og vurderinger.
Edited by Morten C
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

La oss ta det viktigste først: Du MÅ ikke kle deg ut og ta et cowboy-navn for å skyte western. Ta sikkerhetskurset, bli med på et par treninger  og så går det seg til derifra ;-) 

Før du vet ordet av det henger hatten i yttergangen som det mest naturlige i verden ;-)

 

Du er godt voksen og har sikkert grei økonomi - møt opp på skytebanen og se hør med andre hva de har. Så kjøper du de du bare MÅ ha!

Når du vil konkurrere seriøst kjøper du mer, og omtrent på det tidspunktet vet du også hva du trenger. Da ender du opp med noen våpen du må ha, og noen  verktøy du trenger.

 

Colt python er eksempelvis en fantastisk fin revolver etter mitt syn, matcher dog ikke S&W 626. Og 357 Mag er et mer morsomt kaliber enn 9x19 - synes jeg.

En luftpistol (eller 22lr) til å trene presisjon og avtrekk er et must, resten kjøper du etter hjertet og lommebok - hodet kobler du inn senere :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En annen tanke rundt dette er hva man kan gjøre for å få nybegynnere med på stevner.

 

For min del husker jeg at jeg lenge syntes det var litt "skummelt" fordi jeg ikke var god nok, hadde ikke godt nok utstyr osv.

 

Da jeg omsider kom i gang med et par feltstevner oppdaget jeg jo raskt at både nivået og tempoet var ganske så behagelig, og at det slett ikke var noen fare for å bli verken latterliggjort eller ydmyket. Tvert i mot! Enkelte "stikk" må man selvsagt tåle når man kommer med en utskutt Luger der sluttstykket ikke lar seg låse i bakre stilling, men stemningen var topp. Ferdighetsnivå og utstyr varierte fra det helproffe og helt ned til det direkte latterlige, og vips var isen brutt.

 

Skytinga fikk en helt ny dimensjon for meg etter dette første stevnet.

 

Gjøres det nok for at nybegynnere skal tørre å bli med på stevner, selv med "uegnet" utstyr og begrensede ferdigheter? Etter noen stevner med våpen som ikke funker, så kommer ofte lysten til å kjøpe noe annet helt av seg selv gjennom egne erfaringer. Hvis man har slike ambisjoner da, hvilket mine våpenvalg vitner om at jeg ikke har. 😆

 

For meg er skytegleden i aller høyeste grad til stede når jeg kommer på 4. plass i KM med et gammalt drittvåpen til 1500 kroner. Og slik kommer nok mitt forhold til skyting alltid til å være. ☺

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, fleskebacon skrev:

Da jeg omsider kom i gang med et par feltstevner oppdaget jeg jo raskt at både nivået og tempoet var ganske så behagelig, og at det slett ikke var noen fare for å bli verken latterliggjort eller ydmyket. Tvert i mot! Enkelte "stikk" må man selvsagt tåle når man kommer med en utskutt Luger der sluttstykket ikke lar seg låse i bakre stilling, men stemningen var topp. Ferdighetsnivå og utstyr varierte fra det helproffe og helt ned til det direkte latterlige, og vips var isen brutt.

 

Diskutere med standplassledere som tror de kan våpen og skal forklare meg hvordan jeg spenner opp sleiden bak er alltid gøy, prøvd forklare de at ikke alle våpen har denne funksjonen, og jeg står jo og holder sleiden åpen for de... men 9 av 10 skal gjøre nummer ut av det 😛 

 

 

Ellers er det lavterskel på de fleste feltstevner, selv NM.

 

Få med folk på stevner er viktig, uavhengig av skytegren, det er stevner som er gøy! trening er egentlig bare en nødvendig onde for å hevde seg, men seriøse treninger er bare ikke favoritten min.

 

Jeg liker å bare ta med en bag våpen og ha det lugnt på skytebanen, litt hurtige serier og morro, magdump på lerdue på 70 meter? yes bring it. 

Skyte noen stagerr med Desert eagle, LAr grizzzly, eller enda bedre, chigago reloads med SA revolvere

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gode innlegg. Det viktigste er faktisk å ha det morro (under sikre forhold). De fleste begynner vel med pistolskyting fordi man liker litt smell og kruttrøyk, og da er det naturlig at man velger noe som ser ut som en "orntli`" pistol. Ikke "rørtang".

 

Kanskje virker det da litt mot sin hensikt å stadig argumentere med kostbare matchvåpen? Kanskje man heller bør la nybegynnere få prøve andre pistoler? Spesielle 9mm? Single-action? Gledesfølelse.

Og joda, vet det er lettere å treffe med .22 matchpistoler, har hørt den visa. Vært der. Og det er jo litt sant. Men ikke sikkert disse våpna de er ute etter. Og at alt er mye mer moro når man treffer...men likevel - kanskje tenke litt "motstrøms"?

For rekruttering? Og kanskje skyte på ti-femten mer slik at de treffer og får mestringsfølelse. Og lyst til å øve mer. Og kanskje konkurrere, om de etter hvert får lyst.

 

Å skyte på 25 meter er egentlig en selvmotsigelse for nybegynneren, det er altfor vanskelig. Heller store skiver, korte hold, og så gradvis øke. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, aps said:

IPSC konkurrer litt her skal du se.. selv om det er mindre treverk. 

 

Det virker ikke som om du har vært tilstede på en større CAS match.

 

Han her har tatt ut copyright på tralla si:

 

http://photobucket.com/gallery/http://s280.photobucket.com/user/Rolan_Kraps/media/Piedmont regulators/July 2016 Monty Python meets Bonanza/DSCN4970.jpg.html

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Skyter du grovkalibret og ymse  rare pistoler bra, skyter du alt bra, skyter du matchpistol 22LR bra, skyter du ikke nødvendigvis andre ting bra. 

 

Folk har varierende grad konkurranseinnsikt, overraskende mange er med, men totalt likegyldige til resultat. Jeg synes det er fascinerende siden jeg er motsatt enda av skalaen, men folkene er topp! så hvor man bryr seg om å havne på lista er egentlig ikke en faktor. 

 

Alt som smeller er gøy. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, aps skrev:


😛

 

 

Jeg liker å bare ta med en bag våpen og ha det lugnt på skytebanen, litt hurtige serier og morro, magdump på lerdue på 70 meter? yes bring it. 
 

 

 

I begynnelsen kunne jeg tenkt meg å være litt alene på skytebanen, med en kikkert, skyte ett og ett skudd og se hva jeg gjør. Har kjøpt en dings som registeret hva som skjer rett før og etter ett skudd slik at man vet om grepet er riktig og om man drar i avtrekker, dytter løpet opp osv. Nå skyter vi sammen og fem og fem skudd, slik at jeg egentlig ikke vet hva jeg gjør feil.  Dingsen kan man også bruke til tørrtrening. Når det begynner å sitte så ville det føles mer komfortabelt å være med på stevner osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp begynt med pistol i høst, etter noen 6 år med rifle og hagle (skjøt miniatyr og english sporting clays kompetitivt, andre kalibre for moro). 

 

Har landet på at jeg skal søke 1911 .45, og en CZ Shadow 9mm som første. Søker også våpendel til CZen så jeg kan sette inn .22 pipe på den. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 @m00se Lykke til! Veldig interessant om du kan dele dine erfaringer når du har handla. Hva du synes om valget, hvordan det fungerer for deg og sånn. Det er garantert mange som vil høre om.

Skjønner forresten at du ikke er helt "blank" når det gjelder skyting. Hør av deg 👌 Ble det slik du tenkte deg, for eksempel. Rett så interessant å høre om for oss gamlekara også, det.

Link to comment
Share on other sites

Det som er gøy er at folk er betraktelig mer forskjellig enn man tror, sånn at man MÅ prøve så mye som mulig før man finner noe som passer både hender, lommebøker og estetiske preferanser.

 

Jeg synes Desert Eagle ser råtøff ut, men mine delikate pikefingre har ikke sjans til å holde den på en behagelig måte. 

 

X-Esse er liksom Rolls-Royce, men jeg treffer ingenting med den. Forferdelig grep. 

 

Digre revolvere? Jeg er ingen dreven konkurranseskytter med slike, men holder meg innafor svarten og vel så det. Iblant. Men gidameg så gøy. 

 

Glock? Eierskap av slikt blir straffet med Christer Sjögren på høyt volum den dagen jeg tar over. 

 

Cz75 er artig. Det som er mest artig er at jeg traff bedre med @zulanbator sin enn han gjorde sjøl. Nå har han solgt den. 😁 Men inntil videre er det den beste 9mm jeg har prøvd. 

 

Politiets P30 eller hva den nå heter? At noen klarer å dra av vådeskudd med et avtrekk på femten kilo, fire fot og en halvtime er mer enn jeg fatter. 

 

1911 i 45 acp? Lagd for meg og mine hender. Riktig størrelse, vinkel og vekt. Uten at jeg er noe særlig god med en 1911 da. Men det er underordnet, fordi den vant krigene, og den er artig å skyte med. 

 

 

Spørs om jeg må dra meg opp på Kjellflya snart... 

Link to comment
Share on other sites

Mitt første innkjøp var en BUL IPSC i .40 og en Beretta 87 Target .22. Hadde bestemt meg allerede flere år før jeg faktisk tok dynamiskkurset at jeg skulle skyte dynamisk, og på den tiden var alternativene Open og Standard division, så det logiske valget var en Standardpistol og en .22 til billigskyting. Å kjøpe en .40 som første pistol er jo ikke akkurat det man blir anbefalt, og jeg ville ikke anbefalt det til noen nå heller, men på den tiden så var det helt kurrant siden jeg hadde en konkret plan uansett. Den første pistolen forsvant desverre i en kjedelig svindelsak på en skytebane på Grunerløkka, men jeg kjøpte en til av samme type og har den fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

@Olesøn Helt enig. Liker veldig godt utseende på Glock, 92fs og P226. Har senere lært at 92fs er vanskelig avtrekk, P226 passer sannsynligvis ikke hendene mine, og Glock 17 har jeg skutt en del med og truffet ingenting, i motsetning til Shadow som jeg aldri hadde vurdert til jeg prøvde en til en kamerat og skjøt konsistent bra. Jeg har ganske solide hender så store pistoler er nok ikke noe problem, men har lært at det muligens er mange pistoler som vil bite meg med beverhalen (P226 bl.a.)

Link to comment
Share on other sites

Aldri prøvd 226, såvidt jeg husker i alle fall. 92 er pen, bare fordi den er det. Glock er stygg, ekstra stygg, stygg som juling, veldig stygg, skikkelig stygg og sist, men ikke minst, utrolig stygg. At avtrekket er laget av hampetau og bæsj hjelper heller ikke. Men det er nå meg da. 

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Sig’er er faktisk veldig snille med krybbebiting og slikt. Jeg har temmelig store hender selv og har blant annet arr mellom tommel og pekefinger på begge hender som jeg slår opp igjen hver gang jeg skyter gamle 1911 eller 1911A1 uten hansker. Samme dritten med originale HiPowere og gamle Walthere. Sig har jeg derimot aldri hatt problemer med. Heller ikke CZ/Tanfo/etc.

 

Glock er muligens stygg, men den virker hver gang man slår på bang-bryteren og den får ikke buksa mi til å sagge heller.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Olesøn skrev:

Det som er gøy er at folk er betraktelig mer forskjellig enn man tror, sånn at man MÅ prøve så mye som mulig før man finner noe som passer både hender, lommebøker og estetiske preferanser.

 

Jeg synes Desert Eagle ser råtøff ut, men mine delikate pikefingre har ikke sjans til å holde den på en behagelig måte. 

 

X-Esse er liksom Rolls-Royce, men jeg treffer ingenting med den. Forferdelig grep. 

 

Digre revolvere? Jeg er ingen dreven konkurranseskytter med slike, men holder meg innafor svarten og vel så det. Iblant. Men gidameg så gøy. 

 

Glock? Eierskap av slikt blir straffet med Christer Sjögren på høyt volum den dagen jeg tar over. 

 

Cz75 er artig. Det som er mest artig er at jeg traff bedre med @zulanbator sin enn han gjorde sjøl. Nå har han solgt den. 😁 Men inntil videre er det den beste 9mm jeg har prøvd. 

 

Politiets P30 eller hva den nå heter? At noen klarer å dra av vådeskudd med et avtrekk på femten kilo, fire fot og en halvtime er mer enn jeg fatter. 

 

1911 i 45 acp? Lagd for meg og mine hender. Riktig størrelse, vinkel og vekt. Uten at jeg er noe særlig god med en 1911 da. Men det er underordnet, fordi den vant krigene, og den er artig å skyte med. 

 

 

Spørs om jeg må dra meg opp på Kjellflya snart... 

 

Var å kjente på X-Esse Stenvaag versjonen, uten de forferdelige grepene. Den var litt dyp for meg, bare en smule. Høyde og bredde på håndtaket var greit, men med korte fingre så ble den aningen dyp. Ruger MK IV kjennes bedre ut, men det er vist en mer plinkermodell. Så dersom X-Esse Stenvaag er bedre en Ruger så tror jeg at jeg går for den.

 

Kjente også på CZ 75, mot den jeg har synes ser finest ut av CZ "tactical". Tactical hadde et vesentlig både bredere og dypere grep, så den er ute. Da blir det Shadow (1 eller 2), eventuelt Tanfoglio, men den har jeg ikke fått sett / holdt i enda.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, m00se said:

Har senere lært at 92fs er vanskelig avtrekk

 

Dårlig er vel en bedre beskrivelse. Avtrekket på både 92 og 92FS osv. er langt som et vondt år og generelt slufsete og svampaktig. Mye av det skyldes den utvendige overføringen. Jeg vet at det finnes noen spesialiserte børsemakere som kan fikse avtrekket i USA, men lykke til å finne en i Norge. Skal du bytte sikter må du kutte vekk kornet og frese inn et svalehalespor og det er ikke mye gods å jobbe med. De fleste nøyer seg med å finne et justerbart skur med noenlunde korrekt elevasjon.

 

Jeg har en 92FS som har gått noen hundre skudd de siste 15-20 årene. Det mest positive jeg kan si om disse våpnene er at det er moro å slippe en patron nedi mekanismen på tomt magasin og løse ut sleiden også egner de seg bra som batong hvis man slipper opp for ammo 😁

Link to comment
Share on other sites

Av det som benyttes av tjenestepistoler i vestlige land kommer de definitivt i laveste sjikt. Det verste er at de har alltid vært høyere priset enn f.eks. CZ og Glock. Uten at jeg har noen erfaring med det så påstås det at kopiene til Taurus faktisk er bedre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Thor her, Glock foran Beretta hver gang. Det jeg har skutt med Berettaene og Tauruser av diverse årganger har aldri overbevist meg, det bare funker ikke. Rekylopptak og avtrekk er vel hovedankepunktene.

På tross av at jeg er 1911-fanatiker fungerer Glock ganske bra for meg. Har noen syke ideer om en G34 med jernsikter og godt avtrekk som militærfeltpistol, tror det kan bli ganske så bra... men så var det det å ofre noe av det man har brukt tid og krefter på å få bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå kan det ikke påstås at 92 er spesielt populær blant dynamiskskyttere heller. Sikringen er f.eks. klumsete. Man ser flere av dem på IDPA matcher, der man har bedre tid. 

 

Det er ikke bare elendighet med disse skyterne. F.eks så vil man etter ørten skudd slite ut låseblokka i stedet for ramma og disse koster bare småpenger. Muligheten til å lade med tomt magasin har jeg nevnt og sikringen, selv om den er teit plassert, kan man droppe i praksis. Selv i avsikret og nedspent modus er 92 like sikker som en revolver.

 

Italienske pistoler og maskinpistoler er mye likt rimelige italienske biler. Mange snedige løsninger og et sexy design, men sluttresultatet suger 😁

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynnte å skyte på 80 tallet var jeg 14-15 år og måtte låne pistol av foreldrene mine. Tror jeg begynnte med Hammerli 208, men gikk fort over til Walther GSP. Etter et par år kjøpte jeg (i foreldres navn) mitt første 22/32 GSP sett som jeg fortsatt har. Deretter ble det Walther OSP for silhuett, Bennelli MP90S i .22 samt  Sig Neuhaussen 9mm for mil felt. Dette var liksom det beste back in the days for det jeg drev på med. Etterhvert har det jo også blitt noen revolvere og andre pistoler, mer «for fun». Pistol har jeg kun skutt NSF.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sånn passe halvgammal og begynte sent.. Jeg fant ut at jeg neppe traff "blink" på første forsøk, og la meg på bruktmarkedet. Kjøpe, prøve, og evt selge.

Det som har blitt værende er en CZ Shadow1 - som passa lankene mine aller best. Skyter den i felt og dynamisk.

Prøvde litt "Revolverfelt" revolvere, og endte med en 686 til revolver og Mag1. LPA sikter og Nill grep, så var den sånn den skulle være.

Prøvde litt ymse for å unngå en x29 i 44 Mag til Mag2, men det endte med en 629 "Stealth Hunter" som har fått sveiset igjen portene.

Til spesPist prøver jeg beinhardt å unngå en HammerStenvaag, så jeg har PPK i .22, Cheetah i .32 og en Ruger SR9C i 9mm, men hadde sikkert vunnet mer med en "juksegønner" ;).

Burde selge noen av disse, men de er rett og slett moro å skyte.

SpesRev traff jeg på 2. forsøk, en 2,5" M19

I Finpistol så valgte jeg bort Pardini, GSP, Morini og endte på SSP. Fikla litt vel mye med å få 6 skudd i de "6-skudds" magasinene, så denne er solgt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke GSP og SSP greia, AW93 finnes og er mye mer awesome og driftsikker (nå blir det vel litt liv i tråden og)  tar 6 skudd gjør den også. 

grepsvinkelen blir totalt feil for meg som skyter mye 1911, men på AW93 er det innafor. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

+1 for AW93.. og skulle den mot formodning klikke så har du mulighet for å racke noe som tar en liten evighet med pardini. Bare husk å ha med en tannpirker for å grave ut guffe rett under kammeret.. jeg pleier fjerne litt rusk halvveis i feltløypa da jeg har opplevd klikk pga. at patronen ikke kamrer helt pga. dritt der. Og jeg pusser pangen etter enhver bruk så det er ikke noe feilkilde. En liten feildesign fra tyskerne der etter min mening.

 

Når det skal sies så foretrekker jeg å bruke Pardinien min i baneprogrammene. Men selvsagt med Rink grep. Pardiniknekken klarer jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning at man skal godta at andre skyttere har andre preferanser er enn en selv. Om man skyter NSF skal man godta CAS, Svartkrutt og DSSN. Og kanskje prøve noe annet selv også.

Jeg blir varm i sjela når de fleste folk oppfører seg slik. Men jeg kjenner styggen på ryggen når andre framelsker kun egen aktivitet. Og snakker ned andres...huff, men godt å få det ut først som sist.

 

Nå vintertid går det mye i luftpistolskyting, som er en fin fritidssyssel. Nesten gratis i bruk, men kostbar i anskaffelse, i hvert fall om vi snakker matchvåpen.

Luftpistolskyting er ordentlig skøy når man får det til 😄 Men derimot no` skikkelig, ordentlig dritt når man ikke får det til 😬

 

Mange nybegynnere rådes til å skyte luftpistol. Nybegynnerkurs starter ofte innendørs, med luftpistol. Fordi dette er god trening, og erfaringen videreføres til skarp skyting. Du lærer avtrekksprinsipper og siktefokus blant annet. Luftpistolskyting er jo nådeløs avslørende om du gjør feil, noe flere sikkert har merket. Og tilsvarende godmodig når du får det til. Dette er "sannheter" som mange erfarne skyttere framfører med stor sikkerhet og tilhørende innlevelse. "Det er en fordel å starte med luftpistol for å bli god", sies det ofte. Og skyte mye luft. Sikkert mange som kan si seg enige i akkurat dèt også. Men som nybegynner har du kanskje lyst til å skyte skarpt. Ikke luft. Eller?  Kjennes det da riktig å skulle skyte med luftpistol i starten? Hvordan opplever nybegynneren dette? Kobler du skyting med en...luftpistol? Kjenner du at du blir mer tiltrukket av skyting om du starter med luftpistol? Før du kjøper skarpt våpen etter 6mnd. Eller burde rekruttering være annerledes? Eller begge deler, kanskje, litt av hvert. Skyttersporten kommer ikke med noen fasit, heller ikke her. 

 

Jeg er litt nysgjerrig, søkende. Det sies jo at om et utsagn gjentas ofte nok, så blir det slutt ansett som sannhet.
Så kanskje det er tiden for at "gamle sannheter" kan ofres på Rekrutteringens alter? Er luftpistolskyting virkelig så nyttig for nybegynneren som vi tror?

Ja, dette er altså noe en halvgammal gubbe sitter her og lurer på, mens han venter på vårsola ...

 

- Hvilke overføringseffekt har du merket - etter å ha startet din karriere med luftpistol?

- Anbefaler du andre å starte sin karriere med luftpistol?

- Er luftpistolskyting overvurdert?

 

Link to comment
Share on other sites

Vanskelighetsgraden på luftpistol er skyhøy, mange faller nok litt av p.g.a. det.  Luft straffer deg hardt, her kan du ikke bruke noen unnskyldninger på noe :D At det er god trening, ja absolutt, favoritten min med luft er nok metallsiluett må sies :) Det lille plinget gjør også at man får en feedback, for mange, også nybegynnere/unge skyttere kan det kanskje være det som gjør at de gidder/orker? reaktive ting er gøy, selv om det også kan diskuteres da man forventer pling. 

 

Når det er sagt er det flere skyteformer som er mer "sexy" og lokkende enn super presisjon på colt skiva på 25.

 

 

Jeg skjøt med luft og senere gass fra jeg var liten pjokk, og da MANGE år før jeg fikk noe skarpt, hjalp det? ja absolutt. 

Så imho er ikke luftpistol overvurdert. 

Mange som skyter kun 1 ting/forbund er dessverre veldig forutinntatt om andre ting, det gjør meg litt trist. Jeg mener man ikke har rett å si noe negativt om andre og andre forbund før man har skutt seg opp til Nivå der du er topp 3-5?  på NM. Har man kommet seg dit ser man at man kanskje ikke lenger har så mye negativt å si om de andre skyteformene, men heller anerkjenner hva det bringer til bordet.  




Som M67 ofte liker å si , kan du avtrekk, kan du det meste, det stemmer nok bra. Vi får også se når  han skal skyte DSSN minirifle stevne level 3 nå i april, og få må opp farten litt fra vanlige DFS/PRS/LH han ofte bedriver, jeg tror han kommer til å synes det er fryktelig gøy.  

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...