Jump to content

Steyr Evo 10E (luftpistol) vanvittig pris i Norge


Poacher

Recommended Posts

Vurdert ny luftpistol en stund. Har pr.d.d en Walther LP400 som jeg liker godt, men så er det slik at har man først fått en tanke om noe nytt, så vet jeg hvordan dette går...

 

MEN, hvordan i svarte kan en Norsk butikk forsvare prisen på Kr: 26.200,- ?

 

Samme luftpistol koster følgende i:

Nederland: 18.130,- NOK inkl. mva og porto, dette er en forskjell på 8.000,-

Tyskland: 19,200,- NOK inkl. mva og porto (dyr porto ift Nederland)

Danmark: 15.400,- NOK inkl. mva (må hente selv)

Sverige: 16.500,- NOK inkl.mva

 

Jeg tviler sterkt på at innkjøpsprisen er noe annet enn lik for de forskjellige importører/butikker fra Steyr. Det er helt greit at butikken i Norge skal tjene penger og jeg hadde forstått om Norsk butikk var "noen tusen" dyrere. Men IKKE 8.000-10.000,- i prisforskjell. Det kan de ikke forsvare(?)

Vet hvertfall at hvis/når jeg skal handle, så blir det gjort i en butikk utenfor Norge...

 

 

 

LP10_black.jpg

Link to comment
Share on other sites

Svaret er som vanlig en blanding av at produsent/importør priser varen høyt inn til landet, importør skal ha en god del av kaka og sisteleddet skal også fø kjærring og unger. Prisnivået er så høyt fordi norge er ansett som verdens rikeste land. Samtidig som det er snakk om en varegruppe med svært lavt volum.

 

Det er mye grining om at man skal "støtte sin lokale våpensjappe", men jeg er ikke alltid enig i det og kjøper også jern i utlandet. Importørene har et ansvar for å sørge for at prisen inn i landet er tilsvarende det andre land får det inn til. Og også at butikkene ikke overpriser det ut til sluttkunde.

Link to comment
Share on other sites

Tja... Det første avsnittet ditt forklarer jo egentlig grunnen. Vi bor i et dyrt land, med et høyt prisnivå. I tillegg har kundene grei ryggdekning og rettigheter, selv om det ikke virker sånn alltid. En priskalkyle inneholder lønn, forsikring, lokaler, strøm, avgifter og hurramegrundt. 

 

I neste avsnitt mener du likevel at importørene skal få til samme pris som i andre land. Hvordan skal det gå til? 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, ATnT skrev:

- Svaret er som vanlig en blanding av at produsent/importør priser varen høyt inn til landet, importør skal ha en god del av kaka og sisteleddet skal også fø kjærring og unger.

- Prisnivået er så høyt fordi norge er ansett som verdens rikeste land.

- Samtidig som det er snakk om en varegruppe med svært lavt volum.

 

 

Importør og "sisteledd" er den samme her i Norge.

Pris fra Steyr er lik om det er til Norge, Sverige, Nederland

Tviler på at vloumet er noe særlig større i Sverige eller Nederland VS Norge(?)

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Olesøn skrev:

Tja... Det første avsnittet ditt forklarer jo egentlig grunnen. Vi bor i et dyrt land, med et høyt prisnivå. I tillegg har kundene grei ryggdekning og rettigheter, selv om det ikke virker sånn alltid. En priskalkyle inneholder lønn, forsikring, lokaler, strøm, avgifter og hurramegrundt. 

 

I neste avsnitt mener du likevel at importørene skal få til samme pris som i andre land. Hvordan skal det gå til? 

 

De har samme pris fra Steyr som Sverige, Nederland etc...

Samtidig som de også har lønn, forsikring, lokaler, strøm, avgifter etc i andre land også.

 

Forskjellen er vel at vi i Norge har 5år reklamasjonsrett ift andre land. Men du mener vel ikke at det skal utgjøre 1/3 av prisen på varen?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nhd skrev:

 

Når du skal selge din Walther, vil jeg gjerne høre fra deg. Klubben skal skaffe seg noen klubbvåpen etter at luft har ligget nede lenge hos oss.

 

 

Walther LP400 Alu

- Full service hos Walther i Tyskland nå i juni 2018

- 2 sylindre

- 3 grep (2 medium + 1 large) Det ene medium er sterkt modifisert. De andre er orginale

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Poacher skrev:

Men du mener vel ikke at det skal utgjøre 1/3 av prisen på varen?

Nei. Men lønna er høyere f.eks. Mange bekker små. Husker en viss lakkimportørs hjertesukk over at det å vise fram priskalkylene ikke hjalp folk med å forstå hvorfor ting koster det de koster. Men jeg skal ikke være kjepphøy heller, skal begynne med noen importkalkyler nå i høst. Er spent sjøl på hva man ender opp med. 

Link to comment
Share on other sites

Lønninger i Sverige kontra Norge er ca. -25%

Det er som trådstarter sier ikke overhode forståelig hvorfor norsk pris ligger langt nover våre naboland.

Noen har lagt kalkylene sine langt over det man kan forvente og derav mister de mye salg.

At de med denne prisingen minimerer salget sitt en vel en trist forettningsstrategi.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Olesøn skrev:

I neste avsnitt mener du likevel at importørene skal få til samme pris som i andre land. Hvordan skal det gå til? 

 

Absolutt. Det koster akkurat det samme å produsere en Steyr som skal til Kongo og en som skal til Norge. At inn-prisen er forskjellig fra land til land basert på BNP er helt og holdent importørens ansvar.

Edited by ATnT
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Et annet artig eksempel på "noenlunde" snodige priser er Tikka T3x TAC A1 som koster kr 13.000 i USA med futteral, reim, reimfeste og to ekstra magasiner (totalt tre stk). I Norge koster de 25.000 og kommer i ei pappeske med ett magasin. Noe rart er det, når de blir lagd i nabolandet vårt. 

 

Ikke sammenlignbart. Tenk deg Norsk importør bestiller 50stk rifler (antall tatt ut fra lufta) og USA som er et meget stort marked bestiller 5 containere av samme våpen.

Da har man litt større forhandlingsrom som imortør i USA.

 

Når det gjelder luftpistolen så har jeg sammenlignet med Sverige, Danmark, Nederland etc som jeg tror har ganske likt marked(?)

Link to comment
Share on other sites

Las på eit amerikansk forum at prisene ut ifra Krale i Nederland omtrent er på nivå som ein amerikanske butikk betaler inn. 

 

Prisnivået er høgt i Norge og det kommer av fleire ting som blant anna lønn og husleige. Men ser samtidigt at prispåslaget varierer ein del blant dei ulike. 

 

Da eg skulle ha meg fripistol var prisforskjelen nesten 10000 mellom Danmark og Norge på Hammerli/Walther FP60. 

 

Blei til at eg kjøpte brukt. 

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo sjekke regnskapet til noen av de norske våpenbutikkene - blant annet angjeldende.

 

Jeg antar at de har tøffe tider i bransjen.

 

Hva gjør man da? Setter ned prisene? Neppe, hvordan skal det kunne forsvares. Man går heller inn som del av en kjede, f.eks Jaktia - det er vel snart knapt en uavhengig sjappe igjen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 16.10.2018 den 0.05, Poacher skrev:

Når det gjelder luftpistolen så har jeg sammenlignet med Sverige, Danmark, Nederland etc som jeg tror har ganske likt marked(?)

Neppe. Jeg vet ikke, men jeg setter ei halv bøtte rakfisk på at ihvertfall Nederland har et betraktelig større marked. 

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men jeg er egentlig tilhenger av å fryse lønna til de fleste her i landet i minst én regjeringsperiode. Så kan primær- og omsorgsyrkene få løfte seg, og vi havner kanskje litt nærmere Sverige og Europa.

 

Men at prisforskjeller kan være kunstige er det ingen tvil om. Husker noen møbelgreier på nittitallet som var mye dyrere her enn i Sverige, bare fordi vi betaler mer for ting her til lands.

Er som sagt spent sjøl. Fabler om import av noen greier til våren, men jeg vil ikke hvis det blir så dyrt at ingen kjøper... 

Link to comment
Share on other sites

På 15.10.2018 den 18.18, Olesøn skrev:

Hæ? 

 

Tror ikke du forstod formuleringen min i første post. Importør har ansvar for at INNKJØPS-prisen er den samme som for andre land og at ikke produsenten øker prisen inn til Norge bare fordi vi tilsynelatende er rike. Dette er kanskje noe importører generelt driter i siden de bare slenger på en fast prosent i fortjeneste. Og når innkjøpsprisen er høyere blir jo også importørens fortjeneste høyere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...