Jump to content

kjøpe ny rifle i kaliber jeg har allerede har, litt vrien lensmann, hva skal jeg legge ved?


Tangemann

Recommended Posts

hei, tenkte meg å kjøpe en HV-mauser til jakt, har allerede ei bolt action rifle i 30-06, nå vet jeg at den gjeldende våpenloven skal tillate dette, men hva er det jeg burde "legge ved" søknaden min for å vise lensmannen at der lov? (har visst vært andre som har måttet krangle voldsomt for å kjøpe to rifler i samme kaliber) holder det å henvise til dette: 

 

- 3.5.1.1 jakt ".Innenfor dette antallet på 6 våpen kan jegeren selv bestemme hvilke våpen vedkommende ønsker å ha i sitt utvalg, enten det dreier seg om flere våpen som kan nyttes innenfor samme bruksområde eller en fordeling av våpen"

fra  Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 21 av 59 som dekker de ulike bruksområdene man som jeger ønsker å delta

https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/vaapenloven/rs2009-009_rett_politi.pdf 

Link to comment
Share on other sites

Har du allerede søkt og fått avslag, eller frykter du det uten å ha søkt? 

Dette:

Sitat

Som nevnt over er det opp til jegeren selv å velge hvilke 6 våpen vedkommende ønsker å erverve innefor jaktvåpengarderoben.

trumfer enhver selvpålagt trang til å være vrang som denne mest sannsynlig sivilt ansatte "konsulenten" har. Skulle han krangle, klager du oppover.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Ei tohi varjata skrev:

Har du allerede søkt og fått avslag, eller frykter du det uten å ha søkt? 

Dette:

trumfer enhver selvpålagt trang til å være vrang som denne mest sannsynlig sivilt ansatte "konsulenten" har. Skulle han krangle, klager du oppover.

har ikke søkt enda, men går utifra de erfaringen som ett par på skytebanen hadde hatt veldig nylig.

Link to comment
Share on other sites

Det han forrige sa.

 

Vi som frekventerer kammeret ofte nok, og andre med samme nivå på våpen-interessen, er oppdatert fordi vi er nettopp interessert. En politimann uten interesse for et tema vil ikke nødvendigvis være oppdatert. Dette gjelder bil, hus, fiske osv... 

 

Men akkurat her var det nå ganske treg oppdatering også da. 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Olesøn skrev:

Det han forrige sa.

 

Vi som frekventerer kammeret ofte nok, og andre med samme nivå på våpen-interessen, er oppdatert fordi vi er nettopp interessert. En politimann uten interesse for et tema vil ikke nødvendigvis være oppdatert. Dette gjelder bil, hus, fiske osv... 

 

Men akkurat her var det nå ganske treg oppdatering også da. 

ja, blir litt treigt når det nesten har kommet ny våpenlov før de oppdaterer seg😅

Link to comment
Share on other sites

Søk som normalt, og gi en tilbakemelding på hvordan det gikk, i denne tråden. Det hender «karene på skytebanen» drar en skrøne eller to. Eller overdriver en smule.

 

Er vel Molde du sokner til? Høres ut som om «løypa allerede er tråkket opp» nå.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Søk som normalt, og gi en tilbakemelding på hvordan det gikk, i denne tråden. Det hender «karene på skytebanen» drar en skrøne eller to. Eller overdriver en smule.

 

Er vel Molde du sokner til? Høres ut som om «løypa allerede er tråkket opp» nå.

jepp, bli i Molde ja, tenker å vente til hjortejakta er over før jeg kjøper noe... prisen bruker å gå ned en del da :)

Link to comment
Share on other sites

Legg ved dokumentasjon, utskrift fra lovverk ang jaktgarderoben. Skriv et vedlegg hvor du forklarer situasjonen. Du disponerer selv Jaktgarderoben.

Du ønsker å få innvilget søknad, og lensmannskontoret ønsker dokumentasjon før de behandler søknaden.

For alle offentlige virksomheter er dokumentasjon gull verdt. Du skal ikke helt se bort i fra at det er enklere å få en rask og god innvilget søknad på denne måten. For saksbehandleren blir jobben lettere, og det blir enklere for ham å se at du faktisk leverer en reell søknad. Jeg tror at de ansatte ved lensmannskontor ønsker å gjøre en god og grundig jobb, jeg velger å ha dette utgangspunkt.

Men mangel på kunnskap (ikke mange har samme interesse og kunnskap som gode Kammervenner) kan fort føre til at det blir enklere å avslå, enn å innvilge. Med tanke på det presset jakt og skyting er utsatt for, er det sannelig ikke enkelt for noen.

Det koster ingenting å legge ved mye dokumentasjon som kan forenkle saksbehandlingen. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det kan ofte være like lurt å være smidig, som det å stå hardt på sine rettigheter.

Erfaring fra vårt gamle distrikt, er at ansatte er utrustet med gode porsjoner av både klokskap og kunnskap.

Men som for andre yrker, er nok kompetanse større på enkelte områder - enn andre.

Og mitt poeng er å få en rask prosess, uten unødig tid på unødig klagesaksbehandling som tar lang tid.

Et godt formulert og dokumentert vedlegg til søknad er uansett positivt. Beviser jo også at du dokumenterer dine behov, og viser en vilje til samhandling.

Alle jeg har snakket med har fått positive tilbakemeldinger. Ingen "sure miner", eller negative sanksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Skal man behandle våpensøknader i 2018 skal man ha fått med seg jaktvåpengarderoben. Akkurat det er ikke diskuterbart, så dokumentasjon på gjeldende lovverk får de pinadø skaffe sjøl. At ikke alle på politikammeret har peiling på alt får så være, jamfør mitt innlegg lenger opp. 

Link to comment
Share on other sites

På 17.9.2018 den 13.52, Olesøn skrev:

Men akkurat her var det nå ganske treg oppdatering også da. 

Noen «jegere» er visst også trege med å få med seg «nye» regler. I dette tilfellet nye regler i 1932:

https://www.nrk.no/ho/hund-tatt-i-revesaks_------_-barbarisk_-sier-dyrevernere-1.14215569

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...