Jump to content

I våpenskapet hjemme er det FUKT!


Skaubjønn

Recommended Posts

Hvor står skapet? Kjøp et hygrometer og følg med på luftfuktigheten, og monter en varmekilde, ev. en avfukter. Min erfaring er at en varmekilde ofte er minst like effektivt som en avfukter.

 

Da huset her var nybygd slet jeg med det samme fordi skapet stod i kjeller med murgulv. Mur avgir fukt stort sett hele sin levetid. Jeg monterte en panelovn på rommet der skapet står, og det løste hele problemet. Nå kan jeg til og med tørke klær der inne uten at det blir fuktig. Det viktigste må vel være å holde luftfuktigheten i selve rommet nede.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde gått for avfukter, så sant du har sluk. I kjelleren min ble det tørt og fint med en avfukter fra jula, står på timer, og går i 4 timer pr dag. 

 

Slet med "kjeller lukt" og dårlig klestørk, det ble det slutt på. Kjelleren er totalt på 120 kvadrat, og avfukteren står i ett eget rom, sammen med våpenskapet, men hele kjelleren ble merkbart tørrere

Edited by 1937M98
Trykkleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Skaubjønn skrev:

Har sluk ja. Skal prøve det! Har du modell?

Jula har kampanje på en modell som står på kontinuerlig. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/luftavfukter-417078/

 

Vil tippe det er en eldre modell av den der jeg har, har hatt den i 4-5 år uten noe tull, kjøpte bare en timer som jeg satte på 4 timer i døgnet, da det ikke er noe fuktighetsmodus på den jeg har, kun av og på knapp, vil vel si løp og kjøp til den prisen

Tørker forresten søkkvåte jakt klær i det rommet som avfukteren står, da det er den beste tørkeplassen i huset, og det tørker kjapt, trykker bare på knappen på timeren for kontinuerlig drift

 

Silica gel funker også, men de må byttes/regenereres gjevnlig, og viss problemet er så stort at det ruster i våpenskapet hadde jeg gått for avfukter eller under tvil varme, kommer ann på kjelleren, o g bruksområdet av den

Edited by 1937M98
Tilleggs info
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tilsvarende denne. https://www.clasohlson.com/no/Cotech-20-l-luftavfukter/Pr365205000 Den modellen jeg har har gått ut.

 

Den har stått på kontinuerlig i siden februar 2013 i tørkerommet. Står på som vifte inntil luftfuktigheten overskrider 50%, da slår kjølekretsen seg på. Kjenner ikke spesifikt til prosessen i denne, men tar jeg ikke feil så er den eksoterm. Husker jeg kjøpte min på tilbud til 1200, og med tanke på at vi har tørket sikkert det samme antallet klesvasker + oppvarming + tørr kjeller, så er kost/nytte meget bra. Min har hittil hatt en driftstid på ca 45000 timer uten vedlikehold. 

 

I starten var tørketiden på klesvasken 2-3 timer, men etter 5 år kom denne opp i 6-8. Åpnet og blåste rent i mai, så nå er tørketiden på 2-3 igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en lignende der jeg bodde før. Mirakelmaskin nesten, gikk fra fuktig kjeller til å kunne tørke klær der, og det tålig fort. Vann som kondenserer avgir jo varme, så den tilfører også litt varme. Har du våpenskap i kjelleren, og sluk, så er det ikke noe å tenke på. Våpenskap har vel ikke i utgangspunktet ikke noe å gjøre i rom med sluk... Spesielt ikke i salttåka ute hos Skaubjønn, men med avfukter bør det gå fint. Men olje uansett.

 

 

 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rust er én problematikk, korrekt lagring av treverk er en annen. Regner med at det finnes folk her inne som vet mer om det enn meg, men jeg vil tro at normalt inneklima (si 30-50%RH) er godt nok. Fuktslukere bør regnes som en nødløsning, saltlaken de produserer er korrosiv og har det med å smitte over på ting.

Link to comment
Share on other sites

Hygrometeret mitt viser "Normal" mellom 40% og 70%. Om sommeren er det høyere luftfuktighet, har sett det opp mot 70% på det meste. Om vinteren ligger det ned mot 40% og noen ganger lavere. Har ikke sett rust på noe av det som er inni våpenskapet, og alt er oljet. Jeg flyttet i fjor til et hus som er bygget i 2007 og det virker ganske tett, våpenskapet står i en gang mellom soverommene. Men lengre bort i gangen er det vaskerom og bad, en kan se forskjell på luftfuktigheten når flere dusjer og vaskemasking og tørketrommel brukes, men det er klimaet ute som har mest innvirkning. Varme sommerdager med regn gir høy fuktighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...